|
nån som har grymma rör att sälja ?
| Author |
Message |
|
Amp Healer
|
Izzy wrote: Om vi inte kan tillåta oss att använda öronen för att med enkla empiriska tester skaffa underlag för att disktuera olika prylar som vi leker med här och i våra repsektive kammare blir nog den här sajten rätt meningslös. Om varje modifikationsförslag, förändring, komponentbyte, rörbyte ska ifrågasättas med utgångspunkten att en eventuell upplevd skillnad bör betraktas som en ren tillfällighet, tills vetenskapen sagt sitt, har vi nog tomteskägg allihopa innan vi kan hävda att vi vet någonting.
Var en väljer förstås vad den tycker är roligast: Fortsätta testa och mecka och disktuera, ibland subtila fenomen och skillander. Eller vänta på längre skägg.
En annan intressant utgångspunkt har Ocku lanserat i sin signatur. Fast han fortsätter oförtrutet att leta sina skillnader med hjälp av kul empiriska tester. Det var nog något sådant jag såg framför mig att man kunde göra även när det gäller t.ex. cryo-rör vs. NOS vs. vanliga skitrör. Men intresset känns begränast och ett sådant försök riskerar sannolikt strimlas validitets- och reabilitetsskäl. Så jag sruntar i det och gör något annat. Ikväll ska jag t.ex. lira hårdrock. Det är kul. Tjolahopp.
/Gunnar
Nä, Gunnar låt dig inte nerdslås! Personligen kan jag inte tillräckligt om själva konstrutioen av ett rör, för kunna argumentera antingen för eller emot cryo-rör. Visst jag är en gammal vertygsmakare i grunden och har väl en viss kundskap om härding och annlöping av stål, men hurvida gå åt "andra hållet" (= anlöpa med minusgrader) har jag egentligen ingen aning om hur det påverkar metaller? Det jag dock har märkt är att olika graderingar av samma fabrikant,gör skillnad. Så som jag föreslog innan gjorde du ett test med cryo-rör kontra icke cryo-rör, som har samma gradering, ja det skulle jag tycka vore intressant!!! Men att inte ta hänsyn till gradering när man testar, ja då vill jag mena att det är svårt att säga vad som gör vad i ett sådant test. Stå på dig Gunnar! Jag kommer gärna o lyssnar [:p][;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 05 Oct 2009, 16:03 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Inte ville jag slå ned på någon. Om mina kommentarer uppfattades på det sättet så ber jag om ursäkt för att ha uttryckt mig tafatt. Carry on, gentlemen. Alex http://www.tubewonder.comhttp://www.youtube.com/olekelo - testkörning av en "hemlis"
|
| 05 Oct 2009, 17:04 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Amp Healer wrote: Stå på dig Gunnar! Jag kommer gärna o lyssnar [:p][;)]
Ja när får man se dig på dessa ruskiga regniga breddgrader? [:p][:)] --- Ingen som läser det här behöver för övrigt vara ett dugg orolig för att jag tar illa vid mig av tjöt och lite rallarsvingar och uper cuts [8D] Jag tål både det ena och det andra. Ibland är det väldigt bra att klargöra utgångspunkterna för sina åsikter och förhållningssätt. Och för det ändamålet funkar den här tråden jättebra. Jag ser ibland en uppenbar risk att några av oss bygger verbala Maginotlinjer, bara för att finna oss flankerade av kvicka kul pular-typer som skiter fullständigt vem som har mest betong i försvarsställingarna. /Gunnar
|
| 05 Oct 2009, 17:51 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Amp Healer wrote: Izzy wrote: Om vi inte kan tillåta oss att använda öronen för att med enkla empiriska tester skaffa underlag för att disktuera olika prylar som vi leker med här och i våra repsektive kammare blir nog den här sajten rätt meningslös. Om varje modifikationsförslag, förändring, komponentbyte, rörbyte ska ifrågasättas med utgångspunkten att en eventuell upplevd skillnad bör betraktas som en ren tillfällighet, tills vetenskapen sagt sitt, har vi nog tomteskägg allihopa innan vi kan hävda att vi vet någonting.
Var en väljer förstås vad den tycker är roligast: Fortsätta testa och mecka och disktuera, ibland subtila fenomen och skillander. Eller vänta på längre skägg.
En annan intressant utgångspunkt har Ocku lanserat i sin signatur. Fast han fortsätter oförtrutet att leta sina skillnader med hjälp av kul empiriska tester. Det var nog något sådant jag såg framför mig att man kunde göra även när det gäller t.ex. cryo-rör vs. NOS vs. vanliga skitrör. Men intresset känns begränast och ett sådant försök riskerar sannolikt strimlas validitets- och reabilitetsskäl. Så jag sruntar i det och gör något annat. Ikväll ska jag t.ex. lira hårdrock. Det är kul. Tjolahopp.
/Gunnar
Nä, Gunnar låt dig inte nerdslås! Personligen kan jag inte tillräckligt om själva konstrutioen av ett rör, för kunna argumentera antingen för eller emot cryo-rör. Visst jag är en gammal vertygsmakare i grunden och har väl en viss kundskap om härding och annlöping av stål, men hurvida gå åt "andra hållet" (= anlöpa med minusgrader) har jag egentligen ingen aning om hur det påverkar metaller? Det jag dock har märkt är att olika graderingar av samma fabrikant,gör skillnad. Så som jag föreslog innan gjorde du ett test med cryo-rör kontra icke cryo-rör, som har samma gradering, ja det skulle jag tycka vore intressant!!! Men att inte ta hänsyn till gradering när man testar, ja då vill jag mena att det är svårt att säga vad som gör vad i ett sådant test. Stå på dig Gunnar! Jag kommer gärna o lyssnar [:p][;)] Häls Owe Johnson http://www.amphealer.sehej owe! jag kan med lite teorier säga att kyla ner en metall gör precis det motsatta som att hetta upp den dvs om man skulle frysa ner en metall till ca - 200 grader så förstörs strukturen på den o härdningen försvinner om man sen snabbt hettar upp den dvs det du kallar för härdning från varmt till kallt snabbt...... en fundering till( inget med ditt svar att göra owe) jag har lite svårt att förstå varför en nerfrysning skulle få elektroner att arbeta annorlunda när dem endast arbetar när det finns värme i ett rör o vid så stark uppvärming så försvinner all härdning m.m som ev skulle förändras av en cryo behandling ... fattar nada?[^] <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker   
|
| 05 Oct 2009, 18:09 |
|
 |
|
1959-2203
Joined: 09 Jun 2008, 15:15 Posts: 148 Location: Hässelby/Linköping
|
Izzy wrote: Amp Healer wrote: Stå på dig Gunnar! Jag kommer gärna o lyssnar [:p][;)]
Ja när får man se dig på dessa ruskiga regniga breddgrader? [:p][:)] --- Ingen som läser det här behöver för övrigt vara ett dugg orolig för att jag tar illa vid mig av tjöt och lite rallarsvingar och uper cuts [8D] Jag tål både det ena och det andra. Ibland är det väldigt bra att klargöra utgångspunkterna för sina åsikter och förhållningssätt. Och för det ändamålet funkar den här tråden jättebra. Jag ser ibland en uppenbar risk att några av oss bygger verbala Maginotlinjer, bara för att finna oss flankerade av kvicka kul pular-typer som skiter fullständigt vem som har mest betong i försvarsställingarna. /Gunnar Gunnar! Jag behöver en ny kvartett matchade EL34:or så varför inte prova cryobehandlade? Hänger gärna på en beställning om det funkar. Mailar dig. Owe! Ja, när får vi se dig i Fjollträsk? Jag verkar numera aldrig få tid över att besöka "hemmajorden" (dvs Småland). /Jonas B
|
| 05 Oct 2009, 18:25 |
|
 |
|
Ocku
|
Izzy wrote: Amp Healer wrote: Stå på dig Gunnar! Jag kommer gärna o lyssnar [:p][;)]
Ja när får man se dig på dessa ruskiga regniga breddgrader? [:p][:)] Om ni skall samlas i fjollträsk för att lyssna på saker så kan jag posta över ett helt sortiment med Tayden högtalarelement som ni får testa. Förlåt spindeln för trådkapningen. ------ Dom låter alla lika
|
| 05 Oct 2009, 20:16 |
|
 |
|
spindeln
|
kan pensionärsföreningen skapa sin egen tråd ? [;)]
|
| 05 Oct 2009, 21:20 |
|
 |
|
Amp Healer
|
spindeln wrote: kan pensionärsföreningen skapa sin egen tråd ? [;)]
Ursäkta men vad Fan, hade detta med något att göra??? Du skapare en tråd som du får svar på dina frågor av mig o flera andra,,,Att den sen genererade i fler frågor, ja det händer här på rör bojen . Men du tackar oss på det sätt du gör trotts vi svart på dina frågor Med att kalla oss för: pensionärsföreningen,,, För det första så är du inte så jävla ung själv! För det andra, vad hände med det faktum att du fått svar på dina frågon men du tackar oss med att vara OFÖRSKÄMD! Och det flera dagar efter du var i denna tråden sist,,,, Personligen kommer jag lägga ner att svara dig efter detta otack! Har man så dålig tacksamhet för dom som hjälper en, ja då förtjänar man inte vår hjälp!!!!! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.se
|
| 10 Oct 2009, 02:25 |
|
 |
|
spindeln
|
Amp Healer wrote: spindeln wrote: kan pensionärsföreningen skapa sin egen tråd ? [;)]
Ursäkta men vad Fan, hade detta med något att göra??? Du skapare en tråd som du får svar på dina frågor av mig o flera andra,,,Att den sen genererade i fler frågor, ja det händer här på rör bojen . Men du tackar oss på det sätt du gör trotts vi svart på dina frågor Med att kalla oss för: pensionärsföreningen,,, För det första så är du inte så jävla ung själv! För det andra, vad hände med det faktum att du fått svar på dina frågon men du tackar oss med att vara OFÖRSKÄMD! Och det flera dagar efter du var i denna tråden sist,,,, Personligen kommer jag lägga ner att svara dig efter detta otack! Har man så dålig tacksamhet för dom som hjälper en, ja då förtjänar man inte vår hjälp!!!!! Häls Owe Johnson http://www.amphealer.seironi går inte hem hos gamla surkukar tydligen.
|
| 10 Oct 2009, 22:06 |
|
 |
|
maglemer
|
|
| 10 Oct 2009, 23:24 |
|
|