View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Aug 2026, 00:11

Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Marshall...?? Jodå! 
Author Message

Snyggt kap![:p]

Kolla gärna efter riktiga TESLA EL34 (inte JJ) från 70-talet med brun sockel. De har samma sexiga 3d lowmid som en Mullard xF2 med dubbla getters.

RFT är också okej, men inte ändå. Modernare, kanske? De passar utmärkt till JCM800, och Trainwreck Express.

En smaksak.

TESLA får man billigt (jämfört med Mullard i varje fall) från bl a Holland på ebay.

Lycka till!

"Dom låter alla olika"

12 May 2009, 21:45
Profile ICQ WWW

Ser man på... Många bra svar, som vanligt ;-) Tesla lät som ett spännande uppslag... [:p][:p]

12 May 2009, 22:47
Profile

Jo, jag håller med om att de gamla teslarören (före -85)låter kanon. Problemet är att tillgången är rätt låg och priset ofta är rejält högre än på tex RFT.

http://www.myspace.com/gudarsskymning

13 May 2009, 11:46
Profile WWW

Er input är GULD värd för mig... Detta är ett långsiktigt projekt, framförallt pga tidsbrist. jobbar utomlands och har småbarn... (behöver jag säga mer..) Men stärkaren ska bli i så gott skick som det är teoretiskt möjligt utifrån utgångsläget har jag tänkt!

Kikar nu efter TESLA-rör och låda (large box) i fösta hand, paneler, orginal brytare, rattar, original inputjack och lampa... osv osv.. Lär ta tid som sagt..

13 May 2009, 20:50
Profile

Ett säkert tecken om du tittar på de riktiga TESLA EL34 är texten under typbeteckningen på röret skrivet i en halvbåge "MADE IN CZECHOSLOVAKIA". Då är du absolut på den säkra sidan.

Den till vänster: https://www.tubeworld.com/el34tes.jpg

Hantverk, och de håller länge. I en av mina gamla stärkare som jag sålde 1991 såg jag förra sommaren fortfarande samma ovannämnda rör. Och den har aldrig samlat damm. Den har i tio år tjänat bl a som backlineförstärkare i en musikklubb.

"Dom låter alla olika"

13 May 2009, 21:14
Profile ICQ WWW

Ok, låter vettigt... Någon som vet vad siffran 33 resp 37 på rören på bilden betyder? Någon form av matchning?

13 May 2009, 22:54
Profile

32= tillverkat i Roznov
37= tillverkat i Trinec
33= har ingen aning

Kan någon komplettera?

"Dom låter alla olika"

14 May 2009, 09:29
Profile ICQ WWW

37 = Trinec
33 = Roznov

14 May 2009, 19:24
Profile WWW

Tack Knut!

Jag var stressad, hade bråttom då jag satt på jobbet och tog emot första bästa info som kom emot mig på nätet.

Nätet är som vi vet fullt av disinformation.

"Dom låter alla olika"

14 May 2009, 20:13
Profile ICQ WWW

no problem, svårt att höra skillnad på "32" och "33", kan jag säga. "37" är kalas upp till 1984, och fortfarande rätt övertygande en bit in på 90-talet, vad gäller ecc83. EL34 tog en djupdykning runt -84.....

14 May 2009, 23:04
Profile WWW

Lite off topic kanske, men här är en rätt skön lineup med tesla från -59 och framåt...

http://www.vintageamps.com/plexiboard/viewtopic.php?f=13&t=57771&start=0

15 May 2009, 07:53
Profile WWW

15 May 2009, 10:44
Profile

Har kikat runt och planerar att köpa ny replikalåda från Metroamp, de verkar ha riktigt fina grejor... Har grubblat mycket på hur jag skall återställa chassiet efter "incidenten i slakthuset" eller gaffeltruckningen som det heter på ren svenska.. Alltså det chassiehörn som kapats bort. Tanken nu är att nytillverka det hörn som saknas och löda alt. mig-svetsa dit det så snyggt som bara är möjligt. Kikade på att köpa ett nytt chassie från tex Metro-amp och kapa detta, men det verkar vara eloxerat eller dyl så det kommer att se helt fel ut. Lutar nu mot att hitta en plåt av rätt kvalitet att tillverka av och försöka åldra denna så att den blir så lik orginalet som möjligt. Det kan hända att jag är (alt. blir) galen, men lite kul ska man väl ha. Kommer inte att byta hela chassiet, bara försöka reparera det.

Någon som har smartare idéer? Vilken plåtkvalitet skall jag utgå ifrån tro? Någon ingenjör här?

Fler foton på: http://s702.photobucket.com/albums/ww30/Hulken/

15 May 2009, 11:20
Profile

Äh, glöm det, du måste ju ha nått att dra fast det i, kom jag på...[}:)][:o)]

15 May 2009, 12:31
Profile WWW

kapa snittet rakt sen rek jag att tig svets ihop den nya biten....

svetsen kommer knappt att synas....

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

15 May 2009, 14:13
Profile WWW

varför inte bara lämna det som det är?

Äh, glöm det, du måste ju ha nått att dra fast det i, kom jag på...[}:)][:o)]

Exakt, tänkte som du först men det blir ju inte så bra... [xx(]

15 May 2009, 15:13
Profile

Jag funderade lite på vad jag hade gjort om det var min stärkare när jag såg dom första bilderna.

Kom fram till att jag hade gått till min lokala plåtslagare och bett han göra en ny "sida" exsakt som orginalet, för att sen NOGA svettsa ihop den med den chassit (Zvens tanke på att först kapa rakt är nog inte så dumt)för att sen väldigt nog slipa svetsn så den inte synns (på utsidan kan man göra det så det 100% inte synns om man har tillgång till en planslip) när detta gjort skulle jag skicka chassit i ett cromateringsbad så det blir som det var när det var nytt.

Men vill tro det är både billigare o betydligt mindre jobb om du köper ett nytt chassi [:)]

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

15 May 2009, 16:39
Profile

Hej Svullo!

Jag funderade lite på vad jag hade gjort om det var min stärkare när jag såg dom första bilderna.

Kom fram till att jag hade gått till min lokala plåtslagare och bett han göra en ny "sida" exsakt som orginalet, för att sen NOGA svettsa ihop den med den chassit (Zvens tanke på att först kapa rakt är nog inte så dumt)för att sen väldigt nog slipa svetsn så den inte synns (på utsidan kan man göra det så det 100% inte synns om man har tillgång till en planslip) när detta gjort skulle jag skicka chassit i ett cromateringsbad så det blir som det var när det var nytt.

Men vill tro det är både billigare o betydligt mindre jobb om du köper ett nytt chassi [:)]

Häls
Owe Johnson

Jag antar att jag landar i ungefär den lösningen... Har nästan vant mig vid tanken på att plocka loss allt innandöme för att kunna bearbeta chassiet fritt.. Kromateringsbad.. Menar du att du hade kromat chassiet?? Eller är det någon annan behandling du tänker på?

Tycker ju själv att det är lite coolt med nuvarande ärjning osv.. men har inte valt väg ännu.

16 May 2009, 00:09
Profile

Som alltid med sådana här projekt måste man noga fundera igenom mål och syfte. Det är lätt att dra åstad och lägga fokus på fel grej. Du kanske har järnkoll på det, men ändå, ett gott råd från en som dragit igång många projekt och först efteråt fattat att jag haft fel utgångspunkter.

1) Är det viktiga för dig att renovera och återställa till original, så långt originaldelarna funkar och håller? Laga chassit så som föreslås, försök få tag på en gammal Marshall-cab som är lagom sliten, acceptera skavanker. Men plockar du loss allt får du räkna med att göra om en hel del kabeldragning och det kommer ändå inte se ut som original tror jag. Kärleksfull makeover. Men den kommer se lagad och nöd-renoverad ut.

2) Eller är det få den att se ut som den gjorde när den var ny? Köp nytt chassi och cab från Metro. Byt allt trasigt mot nytt helt. Varför joxa med plåtslagaren då?

3) Eller är det att plocka ihop en hel, väl fungerande och välljudande SL? Klipp till lite aluplåt från byggmarknaden, popnita ihop så det blir stadigt. Modda och trixa med kretsen tills du blir nöjd med hur den låter, oavsett om kretsen är original eller inte.

För egen del vill jag ha hela, väl fungerande grejor. Man får gärna se vad har varit från början, men jag accepterar avvikelser. Jag hade själv sannolikt skaffat nytt chassi, för att det verkar så mkt enklare. Sedan bytt allt som är kasst, trasigt, dåligt. Troligen dragit om mkt kabel med ny fräsch hel och givetvis även förbättrad jordning. Därefter hade jag stoppat in apparajten i en gammal sliten cab om jag kunde hitta det. Gärna gamla paneler om det går att få tag på (troligen svårt), annars nya.

Ljudmässigt sitter potentialen främst i dina fina trafos och ett gäng inkörda komponenter (med förbehåll för elektrolyterna som jag hade bytt rakt av). Med en förbättrad kabeldragning/jordning kan du optimera och få en stärkare som är bättre än vad den någonsin varit.

Några råd i all välmening! Vi följer projektet vidare [:)]

/Gunnar

16 May 2009, 08:41
Profile

En stärkare med chassi och cab från Metro, men trafos och komponenter från en riktig gammal, skulle i mina ögon vara ganska högt upp på önskelistan. Ljuddelarna hålls intakta så långt som möjligt, men plattformen och skalet, som ändå var förstörda, får ersättare som är värda namnet.

Jag tycker Gunnar har en poäng i att man bör välja ett tydligt mål redan från början. Att behålla komponenterna och sätta dem i ett nytt chassi med ett nytt kabinett verkar som ett respektfullt val, som kommer att ge en snygg stärkare. Jag inbillar mig att man är mer försiktig med en stärkare som ser ny och snygg ut. Det tror jag kan vara ett bra sätt att bevara och höja värdet av ditt fynd.

Mvh Ola

16 May 2009, 09:45
Profile ICQ WWW

Kromateringsbad.. Menar du att du hade kromat chassiet?? Eller är det någon annan behandling du tänker på?

Tycker ju själv att det är lite coolt med nuvarande ärjning osv.. men har inte valt väg ännu.

Den typ av ytbehandling som sitter orginal på din stärkare heter egentligen guldkromatering på fack språk,och det vi vanligtvis kallar krom, heter förnickling[B)]
Jag trodde som du innan jag hjälpte till ett tag på ett ställe som höll på med sånt.

När det gäller förstärkare så upplever jag det ganska mycket tvärtom mot gitarrvälden där slitage i dag blivet uppskattat.
Så en ren o fin stärkare kommer vara mer värd än en som inte är det.

Häls
Owe Johnson

16 May 2009, 12:00
Profile

det finns nog många åsikter om detta. Själv hade jag nog siktat på att beålla allt original som går att behålla, mao fixa kortsidan utan att renovera resten. Det finns ändå en hel del historia i den där gamla häcken. Varför renovera bort det?[8D]

16 May 2009, 14:38
Profile WWW

det finns nog många åsikter om detta. Själv hade jag nog siktat på att beålla allt original som går att behålla, mao fixa kortsidan utan att renovera resten. Det finns ändå en hel del historia i den där gamla häcken. Varför renovera bort det?[8D]

Jag tycker att finns flera sätt att uttrycka respekt för och kärlek till gamla grunkor. Men det känns schysst att vi har lite olika syn på det där. Mångfald liksom. Hurra! [^]
/G

16 May 2009, 15:56
Profile

Här har det diskuterats flitigt ser jag ;-) Kul att det finns fler än jag som inser att återställandet av en gammal förstärkare kan vara en av livets stora frågor...

Har testat alla ideérna i mitt huvud, försökt visualisera de olika alternativen. Jag inser naturligtvis att dne ensa seriösa lösningen vore att konstruera en tidsmaskin och åka tillbaks och stoppa gaffeltrucksdåren innan dådet.. Men, i väntan på att den tekniksne skall hinna ikapp får det bli en kompromiss.

Att förnickla om hela chassiet och sedan skruva dit alla gamla komponenter skulle se lite missmatchat ut, och dessutom känner jag som Knut, burken fullkomligt osar gammal smutsig rock... Känns inte kul att ta bort det, den är ju inte rostig eller så, bara en skön patina som lagt sig. Fick en "snilleblixt" igår efter att ha stött och blött.. provar nu följande idé i tanken...

1. Försöka finna en gammal plåt av liknande sort, dvs förnicklad som fått en liknande patina. (på någon skrot kanske?)
2. Kapa chassiet rakt utan att ta bort komponenterna, bara skydda dem med något isolerande material, alternativt endast flytta lite på "huvud-kortet".
3. Bocka till den nya biten se till att passningen mot chassiet är absolut dikt an, sedan svetsa enbart front/bakstycke, dvs det som är dolt bakom plexipanelerna (Dessa slipas och rengörs, men ej ovansidan).
4. Borra upp alla hål som sitter original på den nya biten.

På så vis borde jag få till tillräcklig hållfasthet och så lite påverkan som möjligt på befintliga grejor...

Ska fundera ett tag till...

Hittade föresten en bild på vad jag uppfattar som en exakt likadan 67:a http://www.ampaholics.co.uk/marshall_jtm_100_superlead.htm

Nån som känner till repro frontpanel med "blag-flag" JTM-märket? Har inte hittat....

18 May 2009, 16:10
Profile

kolla på metroamp. Skulle inte rekommendera slip & svets utan att plocka ur komponenterna om du vill vara säker på att allt ska funka när du är klar.[;)]

18 May 2009, 21:25
Profile WWW

eller köp en gammal mosfet topp billigt o sno chassiet där original marshall kapa bort hyörnet på den o flytta över eller nåt i den stilen....[:D]

<font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Rörförstärkartekniker
Image ImageImageImage

18 May 2009, 22:24
Profile WWW

Börjar fundera på att bygga egen låda istället för att köpa en repro.. Borde ju inte vara någon "rocket science" egentligen.. Är det månne någon som sitter på en ritning trogen originalet, eller har tips om var jag kan finna en?

17 Jun 2009, 12:08
Profile

Vad tror ni... Kan denna vara tidsmässigt korrekt till min gamling? Nej, det är en round lip va??? (Är inte helt säker på round och flat-lip skall erkännas) Fötterna under är ju fel, så långt ser jag, men de kan ju vara bytta.

Image
Image
Image
Image

03 Jul 2009, 21:43
Profile
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2