View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 18:58

Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Få Marshall att dista snyggare? 
Author Message

MkIV wrote:

Men Nilo skrev du inte i någon anna tråd att du har fått moddat den med mer gain, mastervolym och modifierad tonstack? Eller det är kanske en annan stärkare det gäller denna gången? [:I]

Tänkte mest på att de flesta förmodligen utgår i från en orginal 1987-krets när de kommer med tips här...
Izzy wrote:

...Ja alla mod-förslag här utgår gitveis från en original-krets. Om stärkaren redan är modfierad och vi inte vet hur blir det rätt meningslöst att komma med förslag...
Mycket viktiga kommentarer!

Det kan ju vara modden som är boven. Mellan raderna tycker jag mig läsa att det är ful och inte optimerad förstegsdist vid nerdragen mastervolym, som är spöket. Har stärkaren försetts med Master Volym?

Hur är stärkaren moddad?

nilo wrote:

...just nu låter det på lägre volym inte ens som en gitarr på de lägre strängarna när man kör dämpat komp...
Är stärkaren verkligen frisk? Är detta vid neddragen Master (om den nu har försetts med sådan) så att slutrören inte distar? Vad menar du med "lägre volym"?

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

sven-johan[punkt]bladh[snabel-a]telia[punkt]com

nej, disten är riktigt schysst förutom att det låga registret låter konstigt...

jag har kollat nu och tonstacken är inte moddad iaf. för det sitter fortafarande 33K och 0,022uF där.

stärkaren är frisk, men den har som sagt gamla och slitna slutrör och jag vet inte när kondingarna blev bytta senast...

jag ska testa att byta detta först och sedan se om det blev bättre...

vad jag kan komma ihåg så lät stärkaren iaf inte så här när jag fick hem den från modden sist...

hoppas dessa svaren hjälper...[:)]

80's tone *blizzz*

08 Feb 2009, 21:55
Profile

...hoppas dessa svaren hjälper...
Det jag tror vi är flera som undrar är:
- Har den försetts med mastervolym? (Och i så fall, och om du vet, vilken typ?).
- Vad menar du med "låg volym"? Om stärkaren inte har mastervolym är det kanske uppenbart, men om den har det, är det frågan om vilken av volymerna som bara är lite påvriden när du säger "vid låg volym".
- Hur stärkaren moddats för mer gain? (Men om det inte är du själv som moddat, kanske du inte vet det).

För övrigt misstänker jag att flera av de andras inlägg grundar sig på kretsen i en äldre 1987:a. Det skiljer en del på några viktiga punkter i dem jämfört med det schema du lagt upp i tråden (t.ex. på C5, C7 och C4).

Sven-Johan

08 Feb 2009, 22:25
Profile

låg volym som i att man kan spela i lägenhet, men även låg som i att man kan vara i rummet, spela ingen roll, innan man kommer upp och får pressa slutsteget lite så har man problemet med den svampiga bottnen...

jag vet inte hur den är moddad för mer gain, inga extra rör för det iaf.

80's tone *blizzz*

08 Feb 2009, 22:28
Profile

...låg volym som i att man kan spela i lägenhet, men även låg som i att man kan vara i rummet, spela ingen roll, innan man kommer upp och får pressa slutsteget lite så har man problemet med den svampiga bottnen...
Du menar alltså att mastervolymen är nedvriden? Att den "vanliga" volymkontrollen är uppvriden så att det distar? Att det är med nedvriden master som det fula ljudet hörs, men om du vrider upp mastern, utan att ändra på den "vanliga" volymkontrollen, blir ljudet bättre?

08 Feb 2009, 22:34
Profile

nilo wrote:

...låg volym som i att man kan spela i lägenhet, men även låg som i att man kan vara i rummet, spela ingen roll, innan man kommer upp och får pressa slutsteget lite så har man problemet med den svampiga bottnen...
Du menar alltså att mastervolymen är nedvriden? Att den "vanliga" volymkontrollen är uppvriden så att det distar? Att det är med nedvriden master som det fula ljudet hörs, men om du vrider upp mastern, utan att ändra på den "vanliga" volymkontrollen, blir ljudet bättre?

yes...

och som sagt, problemet har inte hängt med sedan början utan har uppstått på senare tid...

80's tone *blizzz*

08 Feb 2009, 22:36
Profile

Eftersom fenomenet uppstått på senaste tiden måste jag få fråga om du flyttat inom den tiden?

Just när det gäller basen i gitarrstärkare så är ju ett stort problem rummet man spelar i. En vanlig lägenhet med 2.20 i takhöjd gör ju att lågmid kan grötas till ordentligt. Det märkte jag då jag hade en Peavey Classic 50 212 tidigare som jag tyckte lät murrig och otydlig i botten tills jag gigade på en lite större scen där det inte fanns några väggar och tak nära stärkaren och hej vad mycket bättre det lät helt plötsligt.
Det bästa är ju att giga stor scen utomhus så man kan dra på ordentligt, då hör man verkligen hur stärkaren låter.

Så det va det jag vill tipsa om så du inte bara snöar in dig på att köpa massa grejer som ändå kanske inte hjälper [:)]

email: m_lavrell (at) hotmail.com

09 Feb 2009, 01:50
Profile

vanlig master innan fasvändaren.
låg volym som i att man kan spela i lägenhet, men även låg som i att man kan vara i rummet, spela ingen roll, innan man kommer upp och får pressa slutsteget lite så har man problemet med den svampiga bottnen...

jag vet inte hur den är moddad för mer gain, inga extra rör för det iaf.

80's tone *blizzz*

Hej nilo!

Först blev jag lite fundersam med ditt problem med svampig bas på låg volym, då det är med vanligt på högre volym typ Fender BF.

Men när du nämner du har en vanlig master så klarnar det mer.
En vanlig master kommer alltid påverka basfrekvenser när den är lågt ställd.
Några trixs finns dock:

1.Om du sätter ett motstånd på 100-220K på utgången (mitt tappen) så kommer detta fenomen bli betdligt mindre.

2.En annan sak som kan tajta till basen (och ge lite mer gain)är att göra "plexi-mod"= en konding på 0,68uF paralellt med R12.

Sen får du nog leva med att det inte låter så bra på låg volym, en master efter ett tvåstegs gainsteg som detta är så är det svårt att inte få vissa bi-efekter om pre-amp volymen är på fullt o mastern är lågt ställd.

Häls
Owe Johnson
http://www.amphealer.se

09 Feb 2009, 04:31
Profile

Ja, först ska jag byta rör och elektrolyter för att vara helt säker på att det inte är det som spökar, sedan ska jag bit för bit testa alla moddar som föreslagits i tråden...

TACK SÅ JÄTTEMYCKET TILL ALLA!!!

80's tone *blizzz*

09 Feb 2009, 10:26
Profile

Sven-Johan wrote:

nilo wrote:

yes...

och som sagt, problemet har inte hängt med sedan början utan har uppstått på senare tid...

80's tone *blizzz*

Jag undrar om det inte är som för mig.
Ibland får jag för mig att det låter sämre, så här har det inte låtit tidigare, och så börjar man att fundera ev. pilla lite här och pilla lite där, det går någon vecka och så tycker man att nu låter det bra igen, går man sedan igenom vad man har gjort så har man kanske inte gjort något större än att man vridit på högtalaren/förstärkaren.
Samma som jag upplevede se tråden http://www.ljudbojen.com/bojen/topic.asp?TOPIC_ID=23828
vilket kanske egenteligen beror på att förstärkaren har mycket gain och att jag har spelat på en annan förstärkare med mindre gain ett tag. Ställer jag mig lite på sidan om förstärkaren så låter den ganska bra, jag monterade in en till högtalare och fick på så sätt en lite annan balans på ljudet, lite mindre vasst vilket också fås genom att ställa sig lite på sidan om högtalaren.

Alltså ibland räcker det kanske med det lilla för att man skall bli nöjd, örat, hjärna och dags formen är ju känslig och kan spela oss ett spratt ibland.

<i><font color="blue">Hobby byggare och Industrielektriker"]</font id="blue">

09 Feb 2009, 10:40
Profile

Nilo, lite sent in i tråden men ändå . . .
Om du ska byta slurören så kan jag verkligen rekomendera JJ´s KT77.
Bättre tryck och tajtare bas i min 2204.
Tycker för övrigt att JJ tillverkar de bästa nya rören både till preamp som poweramp.
Men som sagt testa KT77 - jag tror inte du vill ha EL34 sedan.

Gain on / Peter

09 Feb 2009, 14:08
Profile

Powerscala eller sätt mastern efter fasvändaren. Master före fasvändare i en 1987 är rätt meningslöst. Den distar ju inte särskilt kul endast i försteget. Man måste pressa fasvändaren och slutrören för att det ska låta rätt.

Eller kör med pedal framför. Det är bättre för att få dist på låg volym i en 1987.

Men inget av detta hjälper ju om det när något fel i stärkaren. Ett ljduklipp kan noga avgöra det.

/Gunnar

09 Feb 2009, 14:32
Profile
Reply to topic   [ 41 posts ]  Go to page Previous  1, 2