View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Aug 2026, 06:12

Reply to topic  [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Diststeg, gain, rörtyp, sound, osv??? 
Author Message

Haha, härligt att se en med samma ordningssinne som en annan [:D]

Signature deleted due to offensive remarks

09 Feb 2009, 10:40
Profile ICQ WWW

Bästa disten verkar vara att börja med att få alla stegen att precis visa klippning så att alla steg bidrar med sin distortion. På oscilloskåpet ser det ljuvligt avrundat och härligt ut. Det låter ljuvligt också kan jag meddela [8D]. Som en stor stärkare med slustegsdist på hög volym fast nu på låg volym.

Det där verkar väldigt spännande! Intressant teori i praktik.

Jag kan samtidigt inte låta bli att tycka att flerstegs kretsar med ett asymmetriskt steg, gärna tidigt, bidrar till ett mindre köttigt och mer separerat sound. Sämst brukar Fenders sunkiga 100k/1.5k i tre steg efter varandra bli. Men nu jobbar du ju med helt andra rör och värden. Så det här var bara en allmän reflektion.

/Gunnar

09 Feb 2009, 12:40
Profile

Alla stegen klipper inte helt symetriskt i min design heller och inte heller precis samtidigt. Disten träder in perfekt med separerade strängar. I slutändan med mer drive in blir det ju dock symmetrisk dist eftersom signalen fasvänds 4 ggr. för att vara i samma fas där jag mixar med den rena signalen. Ju mer signal desto tjockare ljud men ändå inte något syntetiskt plastiskt metalljud. Jag vill att det skall låta gitarr hela tiden och det tror jag jag lyckats med här.[8D]

Försökte i ett obetänksamt skede i min empiriska forskning att mixa efter bara tre steg [:o)] Resultatet blev lustigt.... Med mixer-potten i mitten fick jag utsläckning och skillnaden mellan det rena och det distade ljudet. De låg ju i motfas [:)]

Med alla dessa förstärkarsteg kan den misstänksamme tro att det blir brusigt av bara fan. Så är <b>inte</b> fallet. Jag har även testat med ecc83 och det var brusigare med bara två steg än vad dessa fyra är. Skillnaden är att med fyra steg, med moderat förstärkning blir det helt enkelt "bättre" dist och mindre brus, trots att jag inte vidtagit några pre-emphasis de-emphasis trollerier i diskanten mellan de olika diststegen.
Yterligare finlir kommer att göras om/när jag bygger detta i en ordentlig låda. Sista biten av resan är ju, som vanligt, väldigt beroende på tycke och smak, vilken sorts mickar gitarren har osv. Det går ju alltid att modda och ändra in absurdum, eller hur?

Jag har i alla fall kommit nära det resultat jag var ute efter på riktigt kort tid och är skitnöjd att få ha förverkligat denna idé som grott och värkt länge. Nedan ser ni schemat på hur det ser ut på bänken just nu. (Har någon snyggare gangade pottar i något bibliotek till Eagle?)

Jag har inga katter eller små barn och högspänningen är frånslagen när jag inte är på plats [:D] En så fin testbänk som Tubis har tar för lång tid att knåpa med. Jag är överdjävligt snabb när det gäller råttbon [;)].

Image

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

10 Feb 2009, 01:07
Profile WWW

Bästa disten verkar vara att börja med att få alla stegen att precis visa klippning så att alla steg bidrar med sin distortion. På oscilloskåpet ser det ljuvligt avrundat och härligt ut. Det låter ljuvligt också kan jag meddela [8D]. Som en stor stärkare med slustegsdist på hög volym fast nu på låg volym.
Jepp, precis såhär brukar jag göra, ibland ger jag dock efterföljande steg lite tidigare klippning får att öka attaken lite i metalriffs, nu tänkte jag dock göra mer som du med låggainare och slopa en del spänningsdelning då istället.

Vad är tanken bakom ingångssteget och val av rör där`?

10 Feb 2009, 15:51
Profile

Vad är tanken bakom ingångssteget och val av rör där`?

Hej Tubis
Tillfälligheter...
Jag har inte byggt något med en pentod tidigare och jag kom över dessa söta små underverk och tyckte jag ville hitta på något själv. Jag har funderat runt EF86 men denna lilla pjäs verkar vara mycket lovande. Att det också ingår en triod i samma glas att buffra med gör det ännu bättre.

I min lilla vidsidanom-rörelse får jag mycket mail och telefon om ev. mods och flera har frågat efter en effekt/mod med en pentod först. Kanske har det en mystisk spännande klang över sig? Som ingångstegen till Vox AC 30 och Matchless DC30 t.ex.
Det är ju inte alltid att saklighet och fakta går hand i hand med mystiskt skimmer, kult, vacker syn för ögat och annorlunda lösningar, eller hur?
- Jaså, har du en effekt med en pentod först och inte den vanliga ecc83? Va' häftigt ... vad bra det låter ... jag vill också ha. [:)]

Image

Om jag lägger manken till kanske jag kan presentera något som elektronik-intresserade kan bygga ihop. Ett byggsats alltså. Jag har inga förhoppningar om att kunna göra några pengar på det. Mycket arbete, god kredit till mig och mina reparationer/moddar och att materialkostnaden täcks med någon hundralapp över per kit och man får vara nöjd. Jag gör det i så fall för att det är roligt. Att få till någon peng för arbetskostnaden är antagligen inte att räkna med.

Man måste då upp i en helt annan division. Alex (VacuumVoodoo) här på Ljudbojen har ju en väldigt fin hemsida för sitt företag och har ju byggt den ultimata förstärkaren verkar det som. Att han lyckats få runt detta med proffsig manual osv. tycker jag är fantastiskt. Jag beundrar sånt. Jag undrar om det är hans levebröd helt och hållet? Är det inte det så är det en ännu större prestation. [8D]

Jag får se om orken, intresset och kunderna påverkar mig att fullfölja detta. Jag får väl bygga en <b>riktig</b> prototyp och bjuda in någon till min workshop (källare full med bröte och bra att ha grejor)som anses ha bra smak och omdöme här på forumet [:D]

mvh// Ove Tegnér
http://www.binatech.se

10 Feb 2009, 23:04
Profile WWW
Reply to topic   [ 35 posts ]  Go to page Previous  1, 2