View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Aug 2026, 07:37

Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
ändrad:ELFA Fixar ändå.... 
Author Message

Tubis wrote:

Mrcool wrote:

med extra en inbyggd master volym som sitter före fasvändaren så blir väl din extra tonkontroll lite tårta på tårta i och med att du har ju en treble kontroll, fungerar inte den ?
App app, det blir inte samma sak. En sådan ska, om den sitter rätt med rätt kalibrerat värde på kondingen inte höja och sänka treble utan snarare rulla av topparna för ett rundare ljud med mindre synålar i örat.[;)]Se Carvinschemat i tidigare länk.

Okej håller med dig, men marshalls ton kontroller höjer väl inte signalen dom sänker väl bara bas, mid och treble eller har jag fått det om bakfoten ?
Den är ju inte aktiv nej, men det blir ju en passiv höjning av treble i "förhållande" till bas och middle[8D]
Edit: treblepoten höjer alltså treble samtidigt som den sänker bas o middle och vice vers, passivt.
Om man skulle göra om tonestacken med bara en avkoppling till jord som treblekontroll kommer det inte låta riktigt samma.

04 Feb 2009, 20:58
Profile

Nilo, nu får du sluta ändra topicen så ingen vet vad tråden handlar om, arrrrg. Att du inte gör en elfa beställning på massa olika grejer för det är ju titt som tätt du vill ha grejer skickat till dig[}:)]
Ja jag e en surkuk ja vet....

06 Feb 2009, 09:21
Profile

men nu är det bara ett motstånd på 33k jag behöver.

annars hade jag givetvis beställt från elfa, men det känns inte lönt att beställa ett motstånd.

jag har ju helt och hållet skippat idén om diskantavrullning men behöver motståndet för att stärkaren ska funka.

jag har bara denna stärkaren hemma och därför har jag inget att spela gitarr genom om jag inte fixar det...

det är och att du surar, för jag är velig som fan och det är svårt att hänga med i svängarna ibland.

80's tone *blizzz*

06 Feb 2009, 09:24
Profile

Nilo, gå till Kjell & Co eller Clas Ohlsson och köp en sats med mostsånd. Kostar bara en hundring eller så. En liten investering som ger dig möjlighet att modda, reparera och testa saker i gitarrer och stärkare i åratal.

http://www.kjell.com/?item=36803&path=2 ... ,284000000

Erik R

06 Feb 2009, 10:58
Profile

<font size="3"><font color="red">UPPDAT: jag råkade bryta av ett motstånd igår, jävla tråkigt (men kul att se hur de faktiskt är uppbyggda.

iaf. det jag behöver nu ganska snabbt är ett motstånd på 33K som ska sitta i min stärkare.</font id="red"></font id="size3">
någon som har sådant här liggande som känner för att slänga i ett kuvert och skicka till mig?

Adress:

Daniel Ahlquist
Ruuthsbovägen 140
271 91 ystad

80's tone *blizzz*<s></s>

Hur råkar man bryta av et motstånd ?
Hur såg motståndet ut på insidan, kan du beskriva hur dom är uppbyggda.

06 Feb 2009, 11:52
Profile

Nilo, nu får du sluta ändra topicen så ingen vet vad tråden handlar om, arrrrg. Att du inte gör en elfa beställning på massa olika grejer för det är ju titt som tätt du vill ha grejer skickat till dig[}:)]
Ja jag e en surkuk ja vet....

Håller med dig TUBIS, jag har ochså ledsnat på NILOS "..släng i ett kuvert och skicka.."

06 Feb 2009, 11:53
Profile

nilo wrote:

<font size="3"><font color="red">UPPDAT: jag råkade bryta av ett motstånd igår, jävla tråkigt (men kul att se hur de faktiskt är uppbyggda.

iaf. det jag behöver nu ganska snabbt är ett motstånd på 33K som ska sitta i min stärkare.</font id="red"></font id="size3">
någon som har sådant här liggande som känner för att slänga i ett kuvert och skicka till mig?

Adress:

Daniel Ahlquist
Ruuthsbovägen 140
271 91 ystad

80's tone *blizzz*<s></s>

Hur råkar man bryta av et motstånd ?
Hur såg motståndet ut på insidan, kan du beskriva hur dom är uppbyggda.

jag höll i det med en kniptång när jag lödade.
det består av skivor som är täckta av det här höljet.

80's tone *blizzz*

06 Feb 2009, 11:55
Profile

Nilo, gå till Kjell & Co eller Clas Ohlsson och köp en sats med mostsånd. Kostar bara en hundring eller så. En liten investering som ger dig möjlighet att modda, reparera och testa saker i gitarrer och stärkare i åratal.

http://www.kjell.com/?item=36803&path=2 ... ,284000000

Erik R

Classe Nr. 32-4825 för 149:- dock enbart 0,25watt kanske lite lite men det beror ju på vilket motstånd som Hr. NILO har brutit av.

Går ju att sätt 2 st. parrallelt så har han 0,5W

06 Feb 2009, 11:56
Profile

Ska vi andra då ta och beställa motstånd och betala frakt så att du sedan kan få dom skickade av oss.

Quote:
det är och att du surar, för jag är velig som fan och det är svårt att hänga med i svängarna ibland.

Men du verkar ju prova på en del som sedan inte blir så bra, fort men fel.

80's tone *blizzz*
[/quote]

06 Feb 2009, 12:30
Profile

Nilo, du ändrar topicen fortare än vad jag andas.

Ha samma topic trådens livslängd så är det lättare för oss som skall komma med ett inlägg

06 Feb 2009, 12:33
Profile

Nilo, du får ta och skaffa ett sånt där experiment-kit typ "den lille elektrikern" eller vad de nu heter... [;)]

06 Feb 2009, 13:43
Profile WWW

nilo wrote:

Ska vi andra då ta och beställa motstånd och betala frakt så att du sedan kan få dom skickade av oss.

Quote:

80's tone *blizzz*

[/quote]
Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag undrar om någon har det liggande, det är inte så att jag ber någon beställa hem åt mig...

f.ö tycker jag bara att du är otrevlig nu...
du kunde väl skrivit något bra tips istället för att bara spy galla över mig?

eller det är för mycket begärt att du ska komma med förslag istället?

en vis man sa en gång: "kan du inte säga något vettigt så säg ingenting alls"

80's tone *blizzz*

06 Feb 2009, 13:45
Profile

Mrcool wrote:

nilo wrote:

Quote:

80's tone *blizzz*

Quote:
Om du läser mitt första inlägg så ser du att jag undrar om någon har det liggande, det är inte så att jag ber någon beställa hem åt mig...

f.ö tycker jag bara att du är otrevlig nu...
du kunde väl skrivit något bra tips istället för att bara spy galla över mig?

eller det är för mycket begärt att du ska komma med förslag istället?

en vis man sa en gång: "kan du inte säga något vettigt så säg ingenting alls"

80's tone *blizzz*

Jag har ju kommit med frågor/förslag angående din konding, ber om ursäkt för att jag spyr galla över dina inlägg men ibland så har man sådan dagar.
Du vill ju att vi skall skicka komponenter till dig, dom komponenterna som jag har, har ju jag fått köpa hem, även om jag inte köper dom just nu för att kunna skicka till dig så har ju jag en gång i tiden köpt dom, och jag måste ju köpa tillbaka det jag skickar åt dig för annars får ju jag slut.

Det är ju inte första gången du vill att någon skall skicka någon komponent till dig.

Det är ju så här med oss hempulare, dom flesta har säkert som jag under många år slaktat gammal elektronik köpt hem elektronik och byggt upp ett förråd med grejor som gör att man kan bygga och dona utan att alltid behöva beställa saker och ting.

06 Feb 2009, 14:00
Profile

Nilo, jag ska komma med ett förslag. Eftersom vi ändå har diskuterat lite runt diskantavkopplingen här så vore det bra om du inte ändrade ditt första inlägg, det är inte direkt vad majoriteten vill, att man ändrar sitt första inlägg och även rubrik allteftersom man kommer på nya lösningar i tråden. Tänk om vi alla skulle göra så då skulle detta forum bli tämligen rörigt. Nu är det bara du, och din tråd kanske vi håller reda på vi som har läst den från början vill säga.

06 Feb 2009, 14:07
Profile

Hade det inte rört sig om en standarkomponent som går att köpa typ varsomhelst utan en ovanlig komponent är det en sak men att hålla på att skicka vanliga prylar som personen själv kan inhandla lätt står inte i min bok. Det är inte bara Nilo som vill ha denna service och man måste ju ha lite gränser någonstans.

06 Feb 2009, 14:14
Profile
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2