| Author |
Message |
|
Ballz
|
Okej. Förbryllande svar från JJ, men visst..
Frågan är varför du ställde frågan från början?
/R
|
| 23 Jul 2008, 12:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Tror nog det är tyngdlagen och inte värmen som är problemet med vissa rör. En varm del böjs lättare av tyngdlagen mot en annan och kaboom. Men tror att samma värme finns i det stående röret bara att tyngdlagen påverkar delarna från annan riktning. Snott från nån sida:
When I was in the design stages of the Kimerik 50 watt amplifier I did quite a bit of research on this subject. I built protypes with horizontal and vertical orientation. I ended up choosing the horizontal orientation because my amps have a lifetime warranty on them and I wanted to get the best possible reliability from them. As long as you use correct pin orientation when mounting power tubes horizontally there will be no adverse effect on tube life. What the prototypes taught me was that in a properly designed cabinet, the horizontal tubes run MUCH COOLER, due to convection currents set up by the tubes heating of the air around them. This results in a very cool running chassis and tubes that run about 40% cooler than vertically mounted tubes. The same effect could be achieved using a fan only convection cooling has no moving parts, no noise and dosent use power. So far, 14 years later, it is apparent that tube life is not adversely affected by mounting the tubes this way, and may even increase tube life as long as you meet two important Caveats. 1) Correct pin orientation......the correct pin orientation for horizontal mounting of power tubes can be found on the tube data sheet. 2)proper venting of the cabinet with a vent above and below the tubes to allow convection currents to flow past the tubes and exit the cabinet. Peter S Kimerik Amplifiers
|
| 23 Jul 2008, 13:46 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
jamen det är precis vad jag sagt hela tiden dvs röret kan skadas av felaktig montering när hotspot ligger inunder röret o gör gallren överhettade o vips kortis[xx(][xx(] men vänder man rörsockel rätt i förhållandet till röret som skall användas så skall man klara det .... men hur många flyttar rörsockel för rätt placering...... <font face="Comic Sans MS"><font size="3">Zvenamps</font id="size3"></font id="Comic Sans MS"> Hobby rörförstärkartekniker 
|
| 23 Jul 2008, 16:55 |
|
 |
|
Tubis
|
Men det är inte vad jag sa, jag sa att tyngdkraften påverkar detaljer och inte att detaljer blir mer upphettade av den horisontella monteringen.
|
| 23 Jul 2008, 17:14 |
|
 |
|
Tubis
|
Lite till
<i>The convection cooling that results from the horizontal mounting is pretty amazing. The chassis never even gets vaguely warm. It keeps the electrolytics nice and cool too. The compactness is also a great benefit. Dont forget the vents above and below or you lose most of the benefit of the convection. I imagine that if you didnt have good ventilation, you would get a distortion of the geometry of the tube and probably have problems with premature failure. Peter S Kimerik Amplifiers"] 6/7/2000 2:15 AM
<i>For 6L6GC 6V6GT KT66 KT88 6550 EL34 correct pin orientation for horizontal mounting is to have the socket mounted so that pin#3 and pin#8 are aligned in the vertical plane. Or to look at it another way pin#1 and pin#6 are in the horizontal plane. For EL84's 5y3 5U4 5V4 GZ34 pin#1 and pin#6 must be aligned in the vertical plane.
Peter S Kimerik Amps "]
|
| 23 Jul 2008, 17:27 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Jag läste någonstans att just EL34 inte lämpar sig för upp- och nedvänd montering (C) över huvud taget. Det klarar däremot de flesta andra rör bra, såsom 6L6, 6V6 och EL84. Vad skälet skulle vara vet/minns jag inte. Jag kan faktiskt just nu i dimman efter grillos och en sval kvällspilsner inte komma på en enda stärkare med EL34 upp och ner [B)] Det kanske finns ett skäl således? /Gunnar
EDIT: Fel av mig. Enligt KOC (TUT1) ska EL34 monteras <u>vertikalt</u>, ej <u>horisontellt</u>, det vill säga alternativ B går bort. Hm, men Marshall kör ju med horisontella rör, t.ex. i JTM60-serien?
|
| 24 Jul 2008, 21:42 |
|
 |
|
Tubis
|
Efter denna tråd och den forskning jag gjort på nätet[:D]kan jag nog säga att jag ska satsa på horisontell i forsättningen. Eftersom jag måste få plats med mina 150 potar på fronten vill jag inte bygga extra höjd utan kan trimma ner höjden på stärkaren rejält med horisontelt. Trafosarna behöver ju inte stå som palats ovanpå dom heller[;)]
|
| 24 Jul 2008, 21:51 |
|
 |
|
Tubis
|
Izzy wrote:
EDIT: Fel av mig. Enligt KOC (TUT1) ska EL34 monteras <u>vertikalt</u>, ej <u>horisontellt</u>, det vill säga alternativ B går bort. Hm, men Marshall kör ju med horisontella rör, t.ex. i JTM60-serien?
Eller så slutar man följa dessa böcker slaviskt och går sin egen väg[;)] Har inte haft några problem med JCM600. Dom rören har gått i flera år utan några problem trots taket som är över rören. Skulle det vara fritt luftutrymme över rören så skulle det ju bli ännu bättre. Och dom är kretskortsmonterade vilket vissa säger är katastrof. Inga problem där heller[:p]
|
| 24 Jul 2008, 21:54 |
|
 |
|
Izzy
Joined: 11 Nov 2004, 22:59 Posts: 3783 Location: Stockholm Sweden
|
Tubis wrote: Eller så slutar man följa dessa böcker slaviskt och går sin egen väg[;)]
Hm, syftet var kanske inte att rekommendera någon att göra så som Herr Upphöjd Guru-Kevin säger. Snarare att kolla/ifrågasätta om det kunde ligga ngt bakom påståendet att EL34 inte mår bra av att sitta horisontellt. Det finns ju så mkt myter och snack i den här svängen. Och en del Halleluja-forum där trivialiteter, strunt och nonsens upphöjs till närmast evidensbaserad vetenskap [xx(] Jag hoppas att vi på detta forum fortsätter att slå hål på sådant [:)] /G
|
| 25 Jul 2008, 00:28 |
|
|