Tack för omtanken Michael.
Jaja.
Ömsom vin,ömsom vatten. Skulle ju te å repa med Lose Change ikväll å tänkte därför jag skulle kolla hur maskin reagera på att jag tog bort den där 12k pulldown historien ur ekvationen.
När jag lossat allt kablage från maskin där den står uppepå MAX lådan å går mot bänken vänder jag den om å....*boom*
Jaha.
Det gamla 5Z3 röret i tusen bitar. Tack för den liksom.
5Z3 gräver man liksom inte upp på en halvtimma!
Men.

5Z3 för oktalsockel heter..5U4G..å se det hade Aleks liggande hemma..

(Supertack Aleks!!)

Så..snabbt ersattes den där 4pin sockeln med en oktal...å dit med ett nytt 5U4G...å jodå. Same same. B+ landade där det var innan,plus ngn volt,å allt var frid å fröjd.
Nu e det ju som så att de där gamla 6L6G flaskorna...känner väl att jag inte direkt vill fresta dem till helvetet å tebax,så det hela landade på 466VDC@30mA.
Med det gjort provade jag att koppla bort pulldown resistorn,den om 12k,å eftersom jag inte hade en susning om PT´ns angivna VA visste jag inte var att förvänta.
Å...det hade iofs gått utan. Det GÖR det,men huvudproblemet med att köra utan e att vi är förbi de där 600VDC´na innan slutrören börjar såsa i sig...åsså landar det på ca 480VDC istället.
Det hade kanske funkat om det inte vore för att jag kör axiallytar på 500VDC från F&T. Må vara att de kanske överlever det där varje ggn de sekunder det är tal om,men i ljuset av att pulldown resistorn redan sitter där...varför bråka med det liksom.?
Ja. Ja,det blir varmt på chassits högra kortsida där de sitter monterade men vet man bara om den biten så..no harm no foul.

Å de e fan märkligt hur mkt ngr sketna skruv kan betyda rent estetiskt. Mycket mycket bättre. Nu finns det inget JAG iaf direkt stör mig på i faceplatens framtoning. Nu funkar det liksom...iaf för min smak.
Milliampere metern gör ju inget vettigt i nuläget. Lurar på om man skulle återanvända den mekaniska switchen som satt på maskinens sida och på så vis kunna visa bias?
Å..
Maskin låter verkligen riktigt riktigt bra. Oförskämt bra rent av. Smolket i bägaren är att 6SJ7 flaskan visar sig vara mikrofonisk när den kommer upp i temp. Nu hade man iofs kunna ersätta den med ngn annan småsignalspentod antar jag,men till vilken nytta.?
Blir mao att skaffa ett annat dito. Inte mer med det och eftersom det inte direkt är strykande åtgång på dem så kostar dem inte en halv avlöning heller.
Repet?
Jooodå. "Flying colours" som det heter. Den låter verkligen riktigt riktigt riktigt bra för rocknroll. I det "snälla" jacket kan den rattas allt från rent till ren supercrunch.
I det elaka jacket i sin tur,där tar det vid...kan man kanske säga.
Det där med de gamla otroligt vackra 6L6G flaskorna. Vet inte vad det beror på,men de verkar vilja ha mer signal för full utstyrning än moderna varianter? (Tänker 6L6GC samt 5881 nu tex). Ser vad vidare är ingen anledning att slita ihjäl dem gamla vackra styckena där så...jag gör så att jag ersätter dem med moderna dito,nu när jag vet att de fungerar och levererar.
Det som komma skall nu e lite fokus på den där gamla träcabben. Skall bli ett par graverade plaketter...men mer än så?
Tänkte demontera gångjärn osv...se över dem. Bla e ngr av axlarna till dem ersatta med vanliga maskinskruv med mutter,å det ser väl kanske inte helt kosher ut får man säga. Trät i sin tur...vetti faen.?
Vidare.
"Normala" gitarrörisar har ju jacken för speaker out baktill. Det blir liksom inte lösbart nu,utan att fräsa i cabben.
Därför tror jag att jag gör så att jag bockar till en aluminiumprofil i samma gods å materialfinish som faceplaten som jag monterar nånstans där den där extralådan satt. Å se där sätter jag 3st jack. Ett för 4 Ohm,ett för 8 Ohm å ett för 16 Ohm.
Iofs inte så troligt med en 4 Ohms gitarrlåda numer antar jag,men hellre safe än sorry.
På det behöver cabben handtag. Grunnar på om sådana där gamla lädervarianter som säljs till vintage Fenders kunde vara grejen kanske.?