View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 00:12

Reply to topic  [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Geloso G.27 / Ljudklipp 
Author Message

Post Re: Geloso G.27
Jo jag är helt med på att drosseln är där för att filtrera bort rippel.
Hur som har en gammal AC-15 det kopplat med drosseln som första smäll. och det var i det sammanhanget som KOC styrde spänningen med en "extra" konding innan denna förstasmällsdrossel.
Tror det står i TUT 3an i avsnittet om AC15/30 men hittar naturligtvis inte boken nu när jag letar

15 Apr 2015, 21:49
Profile

Nu har det ju egentligen inte med denna tråden att göra men efter att ha eftersökt lite så tror jag nog att det hade funkat att få upp anodspänningwn genom att sätta en konding innan drosseln. Hittade kevins bok och etc avsnitt om choke/capacitive filtering på aikinamps hemsida.

Nu vet jag ju varken om det var önskvärt eller om det har andra nackdelar men fick för mig att jag skulle skriva det i vilket fall.

16 Apr 2015, 21:31
Profile

Tack för omtanken Michael. :D

Jaja.
Ömsom vin,ömsom vatten. Skulle ju te å repa med Lose Change ikväll å tänkte därför jag skulle kolla hur maskin reagera på att jag tog bort den där 12k pulldown historien ur ekvationen.
När jag lossat allt kablage från maskin där den står uppepå MAX lådan å går mot bänken vänder jag den om å....*boom*
Jaha.
Det gamla 5Z3 röret i tusen bitar. Tack för den liksom.
5Z3 gräver man liksom inte upp på en halvtimma!

Men.

Image

5Z3 för oktalsockel heter..5U4G..å se det hade Aleks liggande hemma.. :mrgreen: (Supertack Aleks!!)

Image

Så..snabbt ersattes den där 4pin sockeln med en oktal...å dit med ett nytt 5U4G...å jodå. Same same. B+ landade där det var innan,plus ngn volt,å allt var frid å fröjd.
Nu e det ju som så att de där gamla 6L6G flaskorna...känner väl att jag inte direkt vill fresta dem till helvetet å tebax,så det hela landade på 466VDC@30mA.

Med det gjort provade jag att koppla bort pulldown resistorn,den om 12k,å eftersom jag inte hade en susning om PT´ns angivna VA visste jag inte var att förvänta.
Å...det hade iofs gått utan. Det GÖR det,men huvudproblemet med att köra utan e att vi är förbi de där 600VDC´na innan slutrören börjar såsa i sig...åsså landar det på ca 480VDC istället.
Det hade kanske funkat om det inte vore för att jag kör axiallytar på 500VDC från F&T. Må vara att de kanske överlever det där varje ggn de sekunder det är tal om,men i ljuset av att pulldown resistorn redan sitter där...varför bråka med det liksom.?
Ja. Ja,det blir varmt på chassits högra kortsida där de sitter monterade men vet man bara om den biten så..no harm no foul.

Image

Å de e fan märkligt hur mkt ngr sketna skruv kan betyda rent estetiskt. Mycket mycket bättre. Nu finns det inget JAG iaf direkt stör mig på i faceplatens framtoning. Nu funkar det liksom...iaf för min smak.
Milliampere metern gör ju inget vettigt i nuläget. Lurar på om man skulle återanvända den mekaniska switchen som satt på maskinens sida och på så vis kunna visa bias?

Å..
Maskin låter verkligen riktigt riktigt bra. Oförskämt bra rent av. Smolket i bägaren är att 6SJ7 flaskan visar sig vara mikrofonisk när den kommer upp i temp. Nu hade man iofs kunna ersätta den med ngn annan småsignalspentod antar jag,men till vilken nytta.?
Blir mao att skaffa ett annat dito. Inte mer med det och eftersom det inte direkt är strykande åtgång på dem så kostar dem inte en halv avlöning heller.

Repet?
Jooodå. "Flying colours" som det heter. Den låter verkligen riktigt riktigt riktigt bra för rocknroll. I det "snälla" jacket kan den rattas allt från rent till ren supercrunch.
I det elaka jacket i sin tur,där tar det vid...kan man kanske säga.

Det där med de gamla otroligt vackra 6L6G flaskorna. Vet inte vad det beror på,men de verkar vilja ha mer signal för full utstyrning än moderna varianter? (Tänker 6L6GC samt 5881 nu tex). Ser vad vidare är ingen anledning att slita ihjäl dem gamla vackra styckena där så...jag gör så att jag ersätter dem med moderna dito,nu när jag vet att de fungerar och levererar.

Det som komma skall nu e lite fokus på den där gamla träcabben. Skall bli ett par graverade plaketter...men mer än så?
Tänkte demontera gångjärn osv...se över dem. Bla e ngr av axlarna till dem ersatta med vanliga maskinskruv med mutter,å det ser väl kanske inte helt kosher ut får man säga. Trät i sin tur...vetti faen.?

Vidare.
"Normala" gitarrörisar har ju jacken för speaker out baktill. Det blir liksom inte lösbart nu,utan att fräsa i cabben.
Därför tror jag att jag gör så att jag bockar till en aluminiumprofil i samma gods å materialfinish som faceplaten som jag monterar nånstans där den där extralådan satt. Å se där sätter jag 3st jack. Ett för 4 Ohm,ett för 8 Ohm å ett för 16 Ohm.
Iofs inte så troligt med en 4 Ohms gitarrlåda numer antar jag,men hellre safe än sorry.

På det behöver cabben handtag. Grunnar på om sådana där gamla lädervarianter som säljs till vintage Fenders kunde vara grejen kanske.?

16 Apr 2015, 23:34
Profile

Även solen har fläckar.
Maskin låter ju svinbra,men...när man drog upp gainet för 6SJ7´an gick det ju i oscillation å se..så kan vi inte ha det.

Så ngr grepp togs rakt av. I med ett par moderna 6L6...åsså justera bias för dem. Nähä...gav inget direkt,men ändå ett steg i rätt riktning för att inte äta upp dem gamla originalen.
Fick beställt ett par splitternya Shuguang 6L6G igår kväll... :D . Tycker de e närmast magiskt att man de facto nytillverkat dem.
Men men...tv e det ett par ganska oporriga Sovtek som tjänstgör. Nåja.

6SJ7´an.
Inge bra. Det visar sig att PT´n gav ifrån sig ett aldrig så litet elektromekaniskt brum,å det fortplantades i chassit till...sockeln för den där pentoden. Å se det vet vi sedan tex alla EF-86 man brottats med att vissa småsignalspentoder tycker förbannat illa om vibrationer.

Ok.

Image

Så jag stirra på sockeln som satt där å visste med mig att jag hade lite gamla Dynacord socklar liggande med avsevärt mer fjädrande stift/pinnar..så så fick det bli.
På det hade jag liggande ngr gummiupphängningar med stålinsats så..hålen för infästning borrades ur till 6mm åsså installerades bussningarna enl fotot ovan.
Tjipp!
Så vart de! Skillnaden var inget kort på ENORM. Nu kunde man ratta in signal från 6SJ7´an tills kossorna går hem utan att det flippa ur! Gött!

Men..det stoppade inte där. Nähä nähä.... vred man upp i bott tjöt det igen,fast bara på annan,högre,frekvens. Inte rätt.
Lokaliserades till det 6n2p som utgör preamp å...hm. Kikade på att flytta runt div kablar,och visst påverkade det tjutet men tog inte bort det.
Nu e re då så att vi snackar 6n2p...så jag tog en bit tråd å drog mellan pin 9,sockelns centrum å jord å...Tjipp!
Nu vart det tyst!!
Trimkondensatorn i bild i sin tur visade sig att den inte behövdes så den rationaliserades bort. Satt monterad mellan g1 å anod..som sagt,livrem å hängslen. :mrgreen:

Oki. Så då for fan i mig. Hängslen å livrem. Jomen. Svintyst e bra.

Image

I Geloso anda,får vi väl kalla det,så smiddes så en plåt till att skärma allt som sker vid pottarna i lågvärdigt rostfritt. Inte mkt att orda om,gör det den skall.

Jahaaaw...rep im eftermiddag. Showtime. Skall bli MYCKET intressant att se vad som trillar ur påsen här.
Maskin känns iaf som den fixar att leverera mer än JAG behöver.

Som den står nu e den mkt mkt mkt bred i vad den kan. Allt från i princip helt clean...till tamigfan ren mayhem!
Dist..e inget den lider brist på om man vill mao och det går väl för att kvittera att man KAN ha kakan å äta den.
Framgent skall det bli mycket intressant att se vad de där nya 6L6G flaskorna ev kan ge..

18 Apr 2015, 21:24
Profile

https://www.youtube.com/watch?v=Q5XwH7vH1HM&feature=youtu.be

Mm.
Spännvidd var ordet sa Bull... :mrgreen:

24 Apr 2015, 19:10
Profile

Post Re: Geloso G.27 / Ljudklipp
Sitter å grunnar lite.
Som maskin e å fungerar i nuläget är jag mkt nöjd med utfallet. Som sagt,det skall till ett par nya 6L6G samt ett nytt 6SJ7. Det senare har fortfarande en tendens att runda i samband med att hela lortet blir riktigt genomvarmt.
Något som givetvis behöver hanteras.

Men med det gjort,och med ALLA aspekter tagna hänsyn till,finns det eg ngt mer som skulle kunna göras med denna maskinen?
Lådan,träcabben alltså,skall ju få lite TLC. Ngt den behöver kan vi säga. Men..det har ju nu inget direkt med maskin i sig att skaffa.

Har ju bla för avsikt att prova att installera trafon som PI igen. Helt förutsättningslöst egentligen,mest för att jag rent praktiskt vill ta del av setupen.

Det åsido.

Finns det ngt jag skulle kunna gjort med denna MER? Förslag isf?

25 Apr 2015, 15:29
Profile

Japp. Koppla in mA-mätaren BUMS :-)

Shunta hur du vill så att skalan blir nåtsånär rätt....bara den VISAR nåt :-) Helst skulle du ju ha en instrumentbelysnings-LED i mätaren som skiftar färg till rött på instrumentets bakgrundsbelysning vid OVERLOAD :lol: 8) :twisted:

(Edit...och ja, jävrar vilket röj den levererar, fortfarande med bra separation! Hur låter den med Single coils och i INSANE mode?)

26 Apr 2015, 20:17
Profile

Tack Rickard. :D :oops:

Har ju avvaktat lite här...å idag var det dags.
Trodde jag.

Image

De nya 6L6G flaskorna är då vad vi kan kalla avsevärt mindre. TROR de är ryska 6p3s (finns säkert dem som vet bättre än jag).
Men det verkliga dilemmat e att dessa flaskor som kommer från England är fulla med delar som trillar omkring inne i dem,å se det fattar tom jag att det inte ens e lönt att koppla in dem då.

I samma veva kom ett nytt 6SJ7 å det har jag inte ens provat eller kontrollerat det heller..luften gick liksom ur mig.

29 Apr 2015, 20:38
Profile

Image

De vasomfaen. Kom ett gammalt japanskt 6SJ7. Så e re. Å...jag modda lite till kring sockeln (biasresistor),så nu e sockeln helt flytande.
Mm.

Nu vart det åxå så att Skumbergarns ord ekade i huvudet på mig. Varför? Mjose...för att han nämnt vid ngt tillfälle att 6SL7 har glödtrådarna parallellt med katoden,eller va fan de nu va,vilket gjorde det hela brumkänsligt.
Ok.

I 6n2p mode vart maskin tyst som en mus hela vägen till full patte. I 6SJ7 mode...tyst tills vi nådda ytterläge på PPIMV´n. Inte ok.
Så..trimpot om 500 Ohm mellan tapparna på glöden sedan tidigare..å denna slaaaaaaaaaaaadd...togs loss från chassi.
Provade först med att lägga högre potential...såväl ´~+50VDC som..1,8VDC...nähä nähä... Så jag la wipern ut från glöden till minus 44VDC...å...bingo!

Nu kan man dra pottarna i bott i 6SJ7 läge å det enda som hörs e ett svagt brus. Mm. Thank u Mr Niemand...för sanningen e att resten av skiten e byggt enl boken vilket medför att med pottarna i botten i 6SJ7 läge hör man nu ett SVAGT brus. That´s it.

Rickard.
Klipp med SC yxa comin up... (så mkt nu pållen i klippet ovan använder P90)

Nöjd?
Jafan.
Nu e jag nöjd. Så. Nu kan man ratta skiten från snygg clean till ren herrejössesdjävlarojdå... :mrgreen:

30 Apr 2015, 20:14
Profile

Kul att det fungerade med negativ glöd. Jag hade nog delvis fel när det gäller hur glöden i 6sl7gt är kopplat internt. De flesta datablad visar att glöden är seriekopplad internt men ett datablad från brimar visar att så inte är fallet.
http://frank.pocnet.net/sheets/155/6/6SL7GT.pdf
Internt är kopplingen parallell. I de 6cc41 rör jag köpte är glöden också internt parallellkopplad men databladet visar seriekoppling. Så kanske är fler 6sl7gt parallellkopplade internt.
Detta är dock mest kuriosa för orsaken till brum som minskar med dc spänning på glödens mittapp(dc elevation), beror framförallt på emissionsläckage från glöd till katod eller från katod till glöd.

Jag tycker Merlin sammanfattade detta bra så jag kör ett citat här:

I used to think that elevating the heater simply shut off the leakage like reverse-biasing a diode, but I discovered a short article on heater hum which proved me wrong. (Cooper, Valve Hum, Electronic Engineering, July 1944, pp72-5)

The heater-cathode is really like a tiny pair of back-to-back valve diodes. As you elevate, positive or negative, you reach a point of saturation where the leakage current becomes constant regardless of the heater voltage- so it causes no hum. Interestingly, the article I read also suggested that a smaller negative voltage was necessary than positive, to get to the saturation point.

02 May 2015, 18:09
Profile

Ja. Som så många andra ggr handlar det om att ifall man inte provar får man fan inget veta. Fact of life.

Ett är säkert å det är att den negativa potential jag gav glöden milt sagt hade avsedd verkan. Även det fact of life.

Nu e ju det som står närmast på programmet att få bytt de två slutrören. Eller ja,vi får hoppas det iaf iom att engelsmannen sa som han gjorde kring de trasiga jag fick.
Sen e det väl det med lådan då.

Satt en stund med den med telen inkopplad idag efter det med Rickards inlägg ovan,å jofan..den ryter allt på riktigt rejält där med. Inget att snacka om.

Alla de här Geloso maskinerna har ju gjort att jag dykt lite i dess historia,vilket man väl i sin tur får säga åxå är grundanledningen till varför denna G.27 kommit till stånd.
Men..i bakhuvudet ligger det,i min mening,mkt oförtjänta rykte många gamla italienska maskiner har här i Sverige å jag menar nog att det primärt handlar om det att DNS´er och FBT´er var billiga å inte lät så kul. Eller ja,iaf inte original.
DNS må man kanske tycka vad man vill om (tänker då på deras kretskort,som ärligt sagt kunde vara av bättre kvalitet),medans det med de ptp byggda FBT´ernas rykte..det förstår jag faktiskt inte alls.
Sammantaget är det maskiner av i min mening iaf riktigt vettig kvalitet och står då inte "de andra" efter i ngn påtaglig form. I stycken snarare tvärtemot.
Dykningen från min sida i de gamla italienarna har då skapat offspins..å tex har jag flertalet ggr reflekterat över att pottar mm kan vara av fabrikat LESA.
Kom att gräva lite i det där och det visar sig att även LESA låg i Milano och även LESA faktiskt tillverkat rörförstärkare! :shock:
Jomen.
På det har anrika företag,som lever än idag,som tex Marelli (ngt mången motorskalle känner igen) tillverkat rörisar..mfl mfl mfl.

Men..LESA var det ja...

Image

Här en maskin med ett par 807´or i arslet. En rörtyp även Geloso använde.

Image

Det var väl Aleks som presenterade det för mig att vid en tidpunkt ansågs italiensk elektronik som ngt av det bästa man kunde hitta. Mm. Fan tro´t,men att tex just Geloso är vad det är i sammanhanget är nog i stort obestridbart.

Hur som helst. Geloso såväl som LESA tillverkade även egna komponenter såväl som trafos osv. Mao försökte man marknadsföra "hela linan" med grejer,som jag uppfattat det.

Å det ena har gett det andra har gett det tredje,så..det "land" jag undersöker lite närmare just nu vad avser produktionen av rörisar är faktiskt Frankrike. Lite sådär i ögonvrån,och mkt riktigt har där tillverkats rörisar där med-som vi i VANLIG ordning inte känner till här i Sverige. Spännande!

Image

...som tex det där. :wink:

03 May 2015, 00:27
Profile

Mm.
"Il Duce" var ju bland det som stals i samband med de två inbrotten,och som kanske en del bekant då den förstärkare som helt nyligen dök upp till salu på Vend.

Efter en ganska snabb reaktion från kedjan med folk omkring mig kunde då Il Duce komma hem igen så sent som i torsdags.
Med undantag av att centerpin till likriktarröret var avbruten,som jag återfann inne i maskinen och kunde limma tillbaka,så förefaller den lille diktatorn ha tagit smällen av stöld hyggligt bra.
Eller ptja.
Där e ett svagt svagt rent mekaniskt brum i den som inte varit där innan,och jag antar att jag får kika på det tids nog. Levererar gör maskin iaf som tidigare.

Som jag skrivit tidigare lovade ju engelsmannen som skickade mig de ryska ekvivalent rören till 6L6G flaskorna att skicka mig ersättare för det som var trasigt,å se så har skett. Engelsmannen var helt enkelt man av sitt ord. Heder för det.

Nu råder det fn lite bråda dagar med en massa annat,men tids nog skall givetvis projekt Il Duce slutföras. Inte mkt att snacka om.

16 Jun 2015, 00:24
Profile

Image

Så.... Så fick sig då slutligen Il Duce de slutrör han skall ha. E såvitt vi vet då ryska ekvivalenter till 6L6G.

Image

Jomen. Hemma igen :mrgreen: . Å låter nu precis som man kunde hoppas. Allt är kort sagt klart,och det i sig..ptja. Visst kan man "modernisera" den mer. Så e re ju,men frågan är om inte det vore att ta det för långt.?

16 Jun 2015, 20:54
Profile

Racing wrote:

Image

De nya 6L6G flaskorna är då vad vi kan kalla avsevärt mindre. TROR de är ryska 6p3s (finns säkert dem som vet bättre än jag).
Men det verkliga dilemmat e att dessa flaskor som kommer från England är fulla med delar som trillar omkring inne i dem,å se det fattar tom jag att det inte ens e lönt att koppla in dem då.

Det är nog China rör du fått tag på.
Fick några stycken sådana av Woodstock för en herrans massa år sen och han i sin tur hade fått en låda av dessa som sin svärfar hade tagit med sig hem från resa i China.

Det står 6P3S på mina med inom något som ser ut som 5 taggad stjärna och det låter som du beskriver om dom om man skakar på dom.
Du kan gott testa dom, men tänk på att dom är bara 19 Wattare.

16 Jun 2015, 22:59
Profile
Reply to topic   [ 44 posts ]  Go to page Previous  1, 2