View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 19:34

Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
VOX AC30 datering med kondingar 
Author Message

Post VOX AC30 datering med kondingar
Hejsan,

En VOX AC30 Treble/Bass är under arbete, och jag ska även försöka datera den. Tyvärr hittar jag ingen signatur eller klisterlapp, stämpel eller liknande inne i chassiet. Typ-plåten bak på kabinettet är borta. Volympotarna är bytta innan, på en pot jag tog bort (treble) fanns inte någon datumkod. Den har Parmeko utgångstrafo och ?uoden choke. (första bokstaven försvunnen). På nättrafon fins spår av en lapp som fallit bort.

Mitt bästa spår är att några av de senapsgula kondingarna är märkta B/64 resp C/64. Är det någon som vet om detta är årtal, eller är det bara önsketänkande? :)

Attachment:
IMAG0602_vox_caps_low.jpg
IMAG0602_vox_caps_low.jpg [ 92.24 KiB | Viewed 7155 times ]

https://www.facebook.com/ahjelmamp

05 Dec 2014, 16:33
Profile

Post Re: VOX AC30 datering med kondingar
Ehh, jo.. Det var kanske en undermedvetet medveten felsägning som fick mig att skriva Treble/Bass i stället för Top Boost. Men jag har alltid undrat vad "Top Boost" kommer sig av. Även om tillägget till Vox standard AC30 schemat benämndes "Optional Brilliance Unit", så är det ju egentligen Diskant- och Baskontroller som lagts till. Kan det ha blivit någon förvanskning av förkortnigen T/B = Treble/Bass = Top Boost? Kanske någon vet? Men först och främst om någon vet om det är möjligt att datera på kondingar. Tack på förhand.

05 Dec 2014, 16:51
Profile

Jag är ingen expert men det låter som en sannolik förklaring!

Visste du förresten att AC30 tillverkades i tre olika versioner; Normal, Treble och Bass? Skiljer nån konding och man kan se det på om det är stämplat N, T eller B före eller efter serienumret. Dessutom brukar samma bokstav vara stämplad inne i chassiet med rött, har för mig att det är nånstans till höger (bakifrån sett) nära skruvanslutningen för nätspänningen.

05 Dec 2014, 17:06
Profile ICQ WWW

Jag har sett stämplar på nättrafo i Vox, finns det spår av nån sådan?

05 Dec 2014, 17:27
Profile

Top Boost har ett extra förstegsrör, väl?
Antingen i form av en tillbyggnad på en platta och ett fyrkantigt hål med volymkontroll bakpå eller så direkt på chassit.

Färgen på kontrollpanelen, och en del andra detaljer avslöjar bitvis vilken årgång det är. Finns att hitta på nätet. Plåten baktill ger inte mycket info.

HUNTS-kondingarna *måste* bytas, f ö. Plus ett antal andra. Trafon ska väl heta WODEN om jag minns rätt.

Ang senapskondingarna...så kan det nog stämma rätt bra. Har den blå-grå eller röd metallic kontrollpanel?
Edit: jodå, det pekar åt rätt håll: (Från Metroamps)

The first letter is the quarter of the year

A first
B second
C third
D fourth

number is year, ie 7 = 1967

0 is 1970

(i ditt fall har dom tom skrivit årtalet med 2 siffror...så det känns ganska rätt.)

/R

05 Dec 2014, 17:48
Profile

Kolla om nättrafon ser ut att ha smält en del av sin isolering ner på bottenplattan. Om det är så, och smältmärket/avtrycket matchar trafons, så har du förmodligen en originaltrafo. Dom är kända för att gå hett och smälta trafos. Woden-choken är också original.

http://www.hendrixguitars.com/Vox%20Info.htm

05 Dec 2014, 17:59
Profile

Ballz wrote:
Top Boost har ett extra förstegsrör, väl?

/R

Mycket riktigt Rickard .
AC30 var ju från början en stärkare som endast hade ett gainsteg innan fasvändaren och som ovan nämnds kom i tre utförande.
Men detta var ju tiden då även treble booster kom, så när top boost kom som extra ad on, så föll det nog sig naturligt att kalla det för något med boost att göra.

05 Dec 2014, 18:23
Profile

Ballz wrote:
Plåten baktill ger inte mycket info.

Mjo, med serienumret och lite letande kan du komma ganska nära tillverkningsår och månad.

05 Dec 2014, 18:58
Profile ICQ WWW

TopBoost som "optional add-on" baktill försvann väl 1963. Om den har ett extra förstegsrör är det en tidig 64 (eller senare) TB.
Har den dessutom grå frontpanel så är det väl ännu mer säkerställt att den är från 64 eller senare - se länken ang övriga detaljer som ventilationsgaller etc. Och nej det finns inga vettiga serienummerserier eller typbeteckningar av värde på typskylten, mer än att man avgöra under vilken "era" en AC30 är gjord. Komponenterna och detaljerna är en bättre grund, och inte ens den är säker. Det finns komponenter från alldeles fel år i en massa gamla Voxar, mest för att det fanns kvar på lagret. Nåja. Det verkar som om du har en 64/65 top boost på bänken i a f i mina ögon. Fler bilder behövs dock för att spika faktum.

05 Dec 2014, 19:12
Profile

Ballz wrote:
TopBoost som "optional add-on" baktill försvann väl 1963. Om den har ett extra förstegsrör är det en tidig 64 (eller senare) TB.
Har den dessutom grå frontpanel så är det väl ännu mer säkerställt att den är från 64 eller senare - se länken ang övriga detaljer som ventilationsgaller etc. Och nej det finns inga vettiga serienummerserier eller typbeteckningar av värde på typskylten, mer än att man avgöra under vilken "era" en AC30 är gjord. Komponenterna och detaljerna är en bättre grund, och inte ens den är säker. Det finns komponenter från alldeles fel år i en massa gamla Voxar, mest för att det fanns kvar på lagret. Nåja. Det verkar som om du har en 64/65 top boost på bänken i a f i mina ögon. Fler bilder behövs dock för att spika faktum.

Menar du att serienumren inte sattes på i nummerordning vid produktionen? Annars finns det ju en lista på förstärkare som är daterade utifrån komponenter och vars serienummer är kända. Utifrån den listan kan man interpolera sitt serienummer och komma, om inte på månaden så iallafall på kvartalet när.

Min var från slutet av januari 1965 ända tills du rörde om i skyltburken. :cry:

(Det var ett tag sen jag surfade i ärendet, sanningar försvinner på interwebz, jag vet.)

05 Dec 2014, 19:27
Profile ICQ WWW

Ja, det är en soppa. Kanske inte det smartaste draget att sätta serienumret på en plåt på en löstagbar baklucka...som att sätta det på ena framstolen i en bil, liksom. Redan där har du en osäkerhetskälla av format. Sen är nog de flesta ense om att serienummerkonventioner och -system hos bl a Vox inte är att lita på. Indikation, javisst - men bara tillsammans med andra detaljer. Då blir det mera säkert. Om man nu måste veta exakt vilken dag eller vecka den föddes, alltså :-)

Låter den bra, så är den precis så gammal som du tror :-)

05 Dec 2014, 21:18
Profile

Kan bara hålla med... för länge sen meckade jag en AC30 som inte hade samma Treble/Bass/Normal-stämpling på bakstycket som på chassiet. Antagligen har bakstycket eller chassiet bytts nån gång i tiden.

05 Dec 2014, 22:02
Profile ICQ WWW

Det skall även gå att datera Hunts kondensatorer. Hittar du någon kod bestående av tre bokstäver på dem?
Man utgår från ordet WHITSUNDAY och ersätter bokstaven med motsvarande siffra i följden 1234567890. Första två är vecka och sista är årtal. HSY blir då vecka 25 1960. Ibland är det tvärtom med året först och veckan efter, i regel behöver man några koder för att lista ut det.

05 Dec 2014, 22:44
Profile

Lynxtrap wrote:
Jag har sett stämplar på nättrafo i Vox, finns det spår av nån sådan?

Det finns inga spår på nättrafon, men inne i chassiet (slutstegsdelen) fins två väldigt suddiga, troligtvis runda stämplar. Ungefär som 50-öringar. På den ena skulle det kunna stå "OK" plus lite annan oläsbar text, den andra möjligen en romersk 3:a (III).

06 Dec 2014, 00:52
Profile

Ballz wrote:
Top Boost har ett extra förstegsrör, väl? Antingen i form av en tillbyggnad på en platta och ett fyrkantigt hål med volymkontroll bakpå eller så direkt på chassit.

Detta är inte en "påbyggnadsenhet", utan den är byggd så från början.

Ballz wrote:
Har den blå-grå eller röd metallic kontrollpanel?

Den har blå-grå.

06 Dec 2014, 00:56
Profile

Tack för alla fina svar!

06 Dec 2014, 01:14
Profile

Vox boken til Jim Elyea daterer JMI/Vox forsterkere etter serienummer.
Så et serienummer daterer en Vox AC30 til riktig mnd. och år.
Denne vil jeg tippe er en sen '64, eller tidlig '65.
Med serienummeret kan jeg datere den til riktig mnd.

06 Dec 2014, 12:52
Profile ICQ YIM WWW

Du kan "göra troligt", men inte datera den med säkerhet. Eftersom numret inte med 100% säkerhet följer/har följt chassit.
Tillsammans med andra indikatorer kan man göra ännu mer troligt, men veta 100% kan man inte. Det är för många variabler inblandade, inklusive en något slumpartad lagerhållning och montering av komponenter.

Intressant det där med HUNTS-kondingarna. Då är dom inte HELT värdelösa, utan går att använda till datering i a f :-)
Jag brukar bara kasta dom så fort jag ser dom.

:lol:

06 Dec 2014, 15:36
Profile

+1.
Såg du inte bilden på en jag precis lyfte ur? En gammal vax dito. Den hade bokstavligt smält.

06 Dec 2014, 16:14
Profile

Ballz wrote:
Du kan "göra troligt", men inte datera den med säkerhet. Eftersom numret inte med 100% säkerhet följer/har följt chassit.
Tillsammans med andra indikatorer kan man göra ännu mer troligt, men veta 100% kan man inte. Det är för många variabler inblandade, inklusive en något slumpartad lagerhållning och montering av komponenter.

Intressant det där med HUNTS-kondingarna. Då är dom inte HELT värdelösa, utan går att använda till datering i a f :-)
Jag brukar bara kasta dom så fort jag ser dom.

:lol:

Det var slik det så ut før Jim Elyea skrev sin bok, nå er det hele forandret.
Om ikke alt er 100%, så er det nå 98%, och Elyea har koll på både serienummer och alle andre indikatorer på JMI/Vox.
Boka anbefales.
http://www.amazon.com/Vox-Amplifiers-Th ... 142431769X

06 Dec 2014, 16:17
Profile ICQ YIM WWW

Det var den listan jag refererade till.
Fast detdär med att byta skylt förstår jag inte mycket av. Även om jag anstränger mig till att hitta på omständigheter då det vore någon idé lär det ju vara statistiskt oväsentligt i sammanhanget, och i förekommande fall lätt att avslöja. Inte ens om suffixet avviker mellan chassi och plåt vill jag som första förklaring gissa på att skylten är bytt egentligen.
Jag tror nog att det går att göra en skaplig lista om man när man får överblicken av komponentinnehållet i ett större antal förstärkare.
Så, nu är min från slutet av januari 1965 igen. :mrgreen:

06 Dec 2014, 16:21
Profile ICQ WWW

Racing wrote:
+1.
Såg du inte bilden på en jag precis lyfte ur? En gammal vax dito. Den hade bokstavligt smält.

Kan du hålla upp bilden igen, jag tittade bort!

06 Dec 2014, 16:26
Profile ICQ WWW

Parmekos ble i hovedsak brukt i Vox AC30 forsterkere mellom august och december 1964.
Forsterkeren har nok en Woden choke, och på den er det en bokstavkode som daterer choken.

F. eks. er. A.V. = Januar 1964

A, B, C osv. = jan, feb, mars.....

V = 1964
W = 1965
o.s.v.

06 Dec 2014, 16:32
Profile ICQ YIM WWW

DNS wrote:
Racing wrote:
+1.

Kan du hålla upp bilden igen, jag tittade bort!

:mrgreen: :mrgreen:

Na-na-na-nana-na... :lol:

06 Dec 2014, 16:49
Profile

Taskmört. :| :) :arrow:

Jag öppnade min nu, det är ju så roligt.
Nr 17 656
Modell AC30 B
Monterad av Westerex. Den andra tillverkaren, Burndepts, stansade modellbeteckning och även ett serienummer, dock ej samma som på utsidans plåt, i chassieplåten.
VOX logon är av tidig typ med separata bokstäver.
Wooden choke JV -> sep 64
Wooden OT KV -> okt 64. (man hoppar bostaven I i uppräkningen)
Mellanfilterkonding HUNTS Har bokstäver HNT-> vecka 27 1964.
Stor filterkonding är en en TCC märkt VF -> JUNI 64.
De små blå HUNTS har HST, IUT vilket ger 64 med sista bokstaven som året.
Mustard: B 64 → andra kvartalet 1964, B4N-> andra kvartalet 1964, C4N -> tredje kvartalet 1964.

Gamla (glömda) forskningar placerar den slutet januari 1965.

Ändra: Snyggade till lite.

Last edited by DNS on 08 Dec 2014, 14:37, edited 1 time in total.

06 Dec 2014, 18:36
Profile ICQ WWW

janarn wrote:
Parmekos ble i hovedsak brukt i Vox AC30 forsterkere mellom august och december 1964.
Forsterkeren har nok en Woden choke, och på den er det en bokstavkode som daterer choken.

F. eks. er. A.V. = Januar 1964

A, B, C osv. = jan, feb, mars.....

V = 1964
W = 1965
o.s.v.

Sammanfattning:
O.T: Parmeko -> aug-dec 64.
Choke: Woden 'H.V.' -> okt 64
Mustarder: B/64, C/64 -> 2:a & 3:e kvartal 64
Hunts katod-ellektrolyter: 3x IYT, 1x HWT. Tyvärr verkar det finnas alternativa sätt att tolka både ordningen för vecka/år samt WITHSUNDAY till siffer-sekvensen. De kan antingen vara 62/63 eller alla 64:or. Men ingen är senare än 64 iaf.

Sen en liten pinsamhet, det finns visst serienummer :oops:
Jag plockade bort bakstyckena samt träskivan som chassiet sitter på, och sen fintade jag mig själv på något sätt och blandade bort vilken som var den som serieplåten skulle ha suttit på.
Det är en AC30 T
S/N: 16541

Sprucken HUNTS:
Attachment:
IMAG0604_vox_hunts1_low.jpg
IMAG0604_vox_hunts1_low.jpg [ 110.32 KiB | Viewed 6992 times ]

Katodavkoppling HUNTS med datumkod:
Attachment:
IMAG0604_vox_hunts2_low.jpg
IMAG0604_vox_hunts2_low.jpg [ 89.19 KiB | Viewed 6992 times ]

Sannolikt är att den är en sen -64 eller tidig -65, vilket även föreslogs tidigare i tråden. Än en gång tack för en intressant diskussion!

Mer referenser till kondensatorer:
http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... 1&t=104669

08 Dec 2014, 10:25
Profile

Hm. AC30T = Treble. Inte TopBoost. Hur många förstegsrör har du - 5 eller 6? Har du 6 st så har du en TB.

Sen...dom där Hunts. Dom kan se sjyssta ut, men mäter garanterat inte mer än nån enstaka uF, om ens det. KASTAS! Det blir en helt annan stärk med nya kondingar (inkl den svarta som ju har dött helt). Mät också signalkondingarna efter DC-läckage. Det är nåt farbrikat som är sämre än andra, minns inte vilket just nu.

I övrigt rekommenderas byte av SGM till högre värde, samt en koll så att det gemensamma katodmotståndet verkligen ger rätt tomgångsström. I vissa AC30 sitter det väl 47 Ohm, i andra 100 Ohm (om jag minns rätt i hastigheten)..47 ohm är nog i underkant och får rören att svettas rejält. Nya rör kan t om redplate:a rejält.

En grej till som bör kollas: matningen från OT till slutrörens anoder är ca 20-25cm styv single strand-tråd. Som oftast är tejpad(!) mot chassit. När tejpen torkar efter ett par år ligger denna styva tråd och vibrerar mot chassit. Till slut blir nötningen så stor att det blir överslag..och då rasar saker. Kolla i vart fall upp.

08 Dec 2014, 13:10
Profile

S/N: 16541 = december 1964

08 Dec 2014, 14:01
Profile ICQ YIM WWW

AHjelmAmp wrote:
Choke: Woden 'H.V.' -> okt 64

Jag tror du kan ha missat övergången till den julianska kalendern nån gång vid kristi födelse. Månad H -> nummer åtta är inte längre oktober utan 'numera' augusti. :)
Om det som gällde när jag forskade på min för några år sedan förtfarande gäller är din en 1964 års modell.

08 Dec 2014, 14:33
Profile ICQ WWW

Ballz wrote:
Hm. AC30T = Treble. Inte TopBoost. Hur många förstegsrör har du - 5 eller 6? Har du 6 st så har du en TB.

Sex förstegsrör.
Ballz wrote:
Sen...dom där Hunts. Dom kan se sjyssta ut, men mäter garanterat inte mer än nån enstaka uF, om ens det. KASTAS! Det blir en helt annan stärk med nya kondingar (inkl den svarta som ju har dött helt). Mät också signalkondingarna efter DC-läckage. Det är nåt farbrikat som är sämre än andra, minns inte vilket just nu.

Alla ellyter ska bytas och signalvägen kontrolleras.
Ballz wrote:
I övrigt rekommenderas byte av SGM till högre värde, samt en koll så att det gemensamma katodmotståndet verkligen ger rätt tomgångsström. I vissa AC30 sitter det väl 47 Ohm, i andra 100 Ohm (om jag minns rätt i hastigheten)..47 ohm är nog i underkant och får rören att svettas rejält. Nya rör kan t om redplate:a rejält.

Någon har tidigare adderat ett 10 ohms i serie med 47 i denna. I andra AC30:or jag renoverat har jag också justerat upp katodresistorn något och bytt sgm till mer robusta typer. Och som "vanligt" är flera anodmotstånd i försteget kokta.
Ballz wrote:
En grej till som bör kollas: matningen från OT till slutrörens anoder är ca 20-25cm styv single strand-tråd. Som oftast är tejpad(!) mot chassit. När tejpen torkar efter ett par år ligger denna styva tråd och vibrerar mot chassit. Till slut blir nötningen så stor att det blir överslag..och då rasar saker. Kolla i vart fall upp.

Noterat :)

08 Dec 2014, 14:41
Profile
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next