| Author |
Message |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
 Mac 2C - Viva Italia!!
 Bytte precis till mig den här i mitt tycke mkt intressanta Italienska combon av D-drop. Som jag förstått det finns det entusiaster av dem här på Bojen,å i ljuset av denna maskins ålder e den just...intressant. Det handlar om en 2 kanalig historia med såväl reverb som tremolo som vrålar ut genom ett par EL84´or.   Skulle sagt att faceplaten e typiskt Italiensk. Dvs plan å utan krusiduller. Men..med färgsättningen känns den då roligare än mkt annat Italienskt jag vart nere med nosen i iaf.  Allt med maskinen känns rent oproportionerligt stort. Cabben e rent gigantisk för att husera sketna 18 watt,eller..ja..vi kommer till det om en stund. Chassiet likaså. E ju så prylarna mer eller mindre får inneha simborgarmärket för att hantera att kommunicera med varandra! Som synes är alltså maskin PCB baserad. I detta fallet,har känt på det lite,så känns korten dock av vettig kvalitet iaf. Lödbanorna lossnar inte bara man nyser iaf..å rent layoutmässigt känns maskinen...genomtänkt,om än på typiskt Italienskt manér annorlunda..genomtänkt. Chassiet i sig e som synes gulanodiserat,vilket borgar för fint skick. Anodiseringen har gjort att rost å annat inte fått fäste,å sanningen e att hela maskin känns välskött. Tillika känns chassiet stabilt.  Mm...annorlunda. Det där e säkringarna till glöd. Nu råkar det vara så att där ligger drygt 12VAC mellan dem,å det innebär alltså att man använder EN sida mot chassie för glöd till resp rör-därmed inte sagt vilka. Nollan/CT går alltså som vanligt i chassie,men man använder alltså bara ena sidan av lindningen till ett rör (vilket den då har ngr stycken). En annorlunda approach mkt riktigt..  Reverbet har ett eget kort. Transistor drivet. Låter faktiskt,för att vara Italienskt,riktigt bra. Ja..reverbet alltså.  Annorlunda ja... På respektive kanals highgain ingång sitter det ett litet kort med en trissa å div komponenter. Mao sker första förstärkning rakt av..dessa små korten sitter alltså monterade rakt på jacken ifråga. Mycket märklig lösning.  Reverb tanken är installerad helt öppet. Som synes då på fästen som får den att "sväva" högt ovanför resten av maskin.  Å mkt riktigt då ett par EL84´or. Märk nu väl att kortet har uttag för två socklar till...mao har man använt ett givet kort till mer än en modell.  Med Italienska maskiner är det ofta Ducati tillverkade lytar. Ofta då multi lytar...å mkt ofta e de ledsna. Så förefaller dock inte vara fallet vad avser denna. Restspänningarna efter att man slagit av maskin e hyggligt höga (kring 40VDC) en bra stund efter att strömmen brutits. Som synes då 50+50Uf/450VDC. Å se...det behövs. Med maskin på den tapp den förefaller haft sedan ny ligger glödspänningen på rätt spik 6.4VAC å med den glöden ligger det ett struket hår mindre än 400VDC på slutrörens noder. Känns ju hyggligt rejält i ljuset av EL84´or får jag säga. Nu har jag inte hunnit bryta ner "schema" på maskin helt,men vad det förefaller ligger det i det närmaste samma spänningar in på gallren! Ngt som väl lär ge anledning att kontrolleras närmare kan man väl lugnt säga.  Mmm. Fasvändaren e iaf en concertina. Dvs att flaskan till hö i bild dels innehåller ett driversteg å dels själva concertinan. Preampen i sin tur förefaller som ni kanske förstår vara en mix från alla håll å kanter. Genomgående e det fö Philips rör.   Vad avser tonkontroll å dess komponenter sitter det i SIN tur på egna kort. Ett till respektive kanal. Inte kikat på vilken typ av tonkontroll det är än. Mmm... Som den står fungerar den alltså. Maskin/bygget bröt dock mot "den gyllene regeln" i så måtto att PT´ns centertappar satt lödda i moderkortet medans jordningen av första lyt skedde en bra bit därifrån. Separerade centertapparna,och drog dem sedan med lite adderad kabel bort mot just första lyt. Mkt riktigt blev maskin mkt tydligt avsevärt tystare såväl i tomgång som drift. En sån punkt där...det känns om att man antingen inte visste om effekten av att göra på det viset,eller att man helt enkelt inte tänkt färdigt. Vad jag förstått e ju Mac maskinerna iaf inte ngr dussinmaskiner. Att däremot kalla dem för "rena" rörförstärkare är ju ganska uppenbart direkt fel och där uppstår ju frågan..vad göra med denna best.? För ärligt sagt..visst distar den,men det e då RAKT inte speciellt snyggt iaf! Schema,där har jag så långt gått bet helt. Å frågan e om man skall betrakta denna maskinen ur ett historiskt perspektiv eller ett användarperspektiv. Rent fysiskt är den så stor som combo sett att det hela bara känns direkt löjligt i ljuset av den begränsade effekten. Jo! Maskin har fö fast bias. Dvs negativ sådan... Så..vad göra med den? Maskin e ju i hyggligt fint skick förvisso men som en maskin att ANVÄNDA för ngt som ens kommer i närheten av modernt ljud...nahfan. Inte alls faktiskt. Å iom att chassiet e såpass omfattande/stort som det är vore det en mkt smal sak att använda ett tomt utrymme att installera ngt/ngr preamp rör i. Trafona känns EXTREMT överdimensionerade fö. Rent löjligt rent av!
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jun 2013, 02:03 |
|
 |
|
arinihsd
|
 Re: Mac 2C - Viva Italia!!
Faceplaten ser ju italiensk ut. Men vad är det för multimer på på ovansidan?
|
| 28 Jun 2013, 02:42 |
|
 |
|
bb5000
|
Heh, jag har ett transistorkombo från MAC Recanati:   Det här var den första förstärkare som vi hade i vårt källarband i Mariestad 1977 , och den har blivit kvar av nostalgiskäl. Funkar gör den iaf.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 28 Jun 2013, 08:21 |
|
 |
|
Racing
|
Coolt! Det hör till saken att det inte gått speciellt bra att få fram ngn vidare info om dem via nätet.? Mao,alla som vet med sig ngt...voice up please.
Frågan jag fortfarande ställer mig är,vad göra med den.?
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 28 Jun 2013, 10:59 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
Joined: 27 Dec 2007, 23:30 Posts: 2735 Location: Göteborg, Majorna/Linné
|
Mac Made in Italy skall inte förväxlas med Steve Jobs skapelser. De spelar inte i samma band s.a.s. Schema finns icke att finna, försökte med några italienska rörgeeks, även det resultatlöst. De jag haft lödkolven i kom in för borttagning av rynkor, ej för Nose-Ass-Boob jobb. Glöden - om jag minns rätt - är 12.6V till pinnar 4 och 5 på ECC rören. En sak man kan göra är lyfta glödlindningens CT från jord och istället jorda pinne 9 på drivstegets ECC83. Ett "trick" från tiden då förra seklet var i sina bästa år.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Jun 2013, 11:26 |
|
 |
|
Racing
|
Ah! Ok,kiitoos.
Frågan e fortfarande vad man skall göra med den Alex. Du vet ju vad de e för maskin...å det hela känns..oproportionerligt..tror jag blir rätt ord. En liten arton wattare..som väger som en normal 50w combo närmast. Låter ärligt sagt inge vidare i min mening...men känns relativt sett genomtänkt å välbyggd.?
|
| 28 Jun 2013, 11:42 |
|
 |
|
Racing
|
Uhuu....en Mac en Mac en Mac.... Jävla märklig maskin.  Grunnat lite på maskinens ålder,å på ngr av lytarna jag nu pensionerat stog det stämplat 9/69. Kan la låta rimligt tycker jag? Isf e maskin gissningsvis från 1970...ptjo...jo..så kan det nog vara. Först som sist vart jag ute å cykla lite i all hast igår i det att jag synade av maskin. En sånhär Mac är INTE någon helröris utan i likhet med tex den helt nyligen tillfixade Dan Armstrong maskinen e det en hybrid. HELA försteget e transistordrivet. Fasvändaren e rör (en concertina original som jag skrev),å den andra preamp novalen e...tremolot. Värre än så Förstärkningen av signalen i preampen sker då DELS på "reverb kortet",men i första läget för båda kanalerna i de pyttekorten som sitter monterade på inputjacken. That shit...is a no can do. Up yours Mac..för nu blir det rörpreamp. Bra där. Som sagts redan tidigare,original låter de verkligen sådär...om än att "organ" ingången e gjord för att förstärka mer= mer fasvändare som bottnar. Man näääh... Fuck Mac.  Fick iaf bytt ett antal lytar...å till transistordelen körde jag upp kapacitanserna rätt rejält. Original sitter där 470uF/40 i varje smäll..nu sitter där 2200uF per lyt. Sen som ni ser så har det märkligt nog smugit sig in en trimpott...jävla märkligt... Jomen. Justerbar biasspänning. Så e re... Sitter en 47k resistor original som jag ersatt med en 47k pott som i sin tur ligger i serie med en 15k resistor så man inte kan bottna skiten.  Men asså!!! Vafalls?!?! Joo...nääää...du ser inte fel. De e numer fyra stycken di där EL84´orna...så e re se. Fan flög i mig (ärligt sagt lacka ja ur lite när jag insåg sitsen med preampen) så jag bestämde mig på vinst å förlust för att straffa maskinen lite. E den nu så fysiskt förbannat stor kan den fanimig spela därefter med. Å vet ni vad? Jag har nog haft rätt,för jag hade en aning om att Mac använt samma trafos både till 2*EL84 som till 4*EL84. Det hela fungerar alldeles utmärkt,å nu e det en högljudd combo. På riktigt. B+ sjönkt inte på ngt vis drastiskt...vi talar från precis hacket under 400VDC till 385VDC med en tomgångsförlust av ca 10w/rör. Märk väl att den totala resistansen för det jag nu satte som trimpott istället för 47k motståndet e LÄGRE än vad det var tidigare för att nå vettig anodförlust. Rejält rent av.  Nån har ju vart å röjt i maskin innan...märks på att de e lödat lite varstans å kapat div ledningsbanor...å jag i min tur fick ju addera både det ena å andra för att bygga om slutsteget till den nya setupen. Iom det blir det kladdigt...fluss å gammal skit,så penseln å spriten kom fram å se då kan det se såhär trevligt ut efteråt. Original sitter där för 330 Ohms SGM. Ingen droppresistor mellan utgången för OT´ns centertapp å sen mot gallerna.. Så jag adderade ett 330 Ohms motstånd jag..å bytte SGM till 470 Ohm/sockel. Som synes gick det i en omgång reffade 1 Ohms motstånd med...  Concertina ja...hm.... Näfan. Så nu e den en LTP istället. Ryter..annorlunda,men med den preampen som sitter där e det fortfarande jävligt långt ifrån varken behagligt eller kul. Gissar att jag i det kommer göra så att jag använder det outnyttjade utrymmet på ena sidan framtill i chassiet för att kränga dit nån form av platta å hänga dit novaler. Frågan e till vilken grad? Maskin e gammal trots allt,rent relativt iaf. Så..nå hajgäjn monster vetti fan om det känns så aktuellt. Master å PPIMV får det dock bli... Vad röstar ni andra för? Saken e att D-drop hade fö bytt original elementet mot ett 50w Celestion..men de e fan ledset det med. Skorrar å lever fan,så det får bli nå annat. Å andra sidan..sedan min köpes annons om 12"are fanimig badar jag i element nu...så det lär bli minsta problemet. Vad hade ni riktat en såhär ful pjäs emot som genre sett?
|
| 28 Jun 2013, 22:15 |
|
 |
|
Racing
|
Jooo... Alex. Dit förslag om glöden ovan stämmer inte i detta fallet. Oavsett vilken flaska så arbetar de med ena sidan av glödlindningen vs jord.
Frågan jag ställer mig e hur hantera den biten?
|
| 28 Jun 2013, 22:22 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Racing wrote: Frågan jag ställer mig e hur hantera den biten? Funkar det så låter man det vara.
_________________Alex Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så! http://www.anacon-tech.comhttp://www.youtube.com/vacuumvoodooZagray! - test & review
|
| 28 Jun 2013, 23:19 |
|
 |
|
Racing
|
Nafan. Brummar mer än nödvändigt. Ditt fel. Du har lärt mig att såväl fixa att gilla när de e tyst. Som i RIKTIGT jävla tyst,när man vrider av. Så icke fallet denna ggn.
|
| 28 Jun 2013, 23:25 |
|
 |
|
VacuumVoodoo
|
Mea culpa, mea maxima culpa. Som vanligt.
|
| 29 Jun 2013, 01:45 |
|
 |
|
Racing
|
Snarare motsatsen va 
|
| 29 Jun 2013, 02:11 |
|
 |
|
bb5000
|
Man blir ju sugen på att göra en "Racing" av transistorkombot när man ser det här ! Typ en Champ eller nåt.
|
| 29 Jun 2013, 10:27 |
|
 |
|
CarlM
|
bb5000 wrote: Heh, jag har ett transistorkombo från MAC Recanati:   Det här var den första förstärkare som vi hade i vårt källarband i Mariestad 1977 , och den har blivit kvar av nostalgiskäl. Funkar gör den iaf. Ha! 1977 fick jag också en exakt likadan Mac som första förstärkare. Alla andra hade FBT och jag har aldrig sett någon annan innan jag såg bilden på din. I de första banden körde vi sång i sångkanalen och i min gitarr i den andra ingången. Min första distupplevelse fick jag testade att köra gitarren i mickingången. Det lät tufft! /CM
|
| 29 Jun 2013, 10:39 |
|
 |
|
bb5000
|
_CM_ wrote: bb5000 wrote: Heh, jag har ett transistorkombo från MAC Recanati:   Det här var den första förstärkare som vi hade i vårt källarband i Mariestad 1977 , och den har blivit kvar av nostalgiskäl. Funkar gör den iaf. Ha! 1977 fick jag också en exakt likadan Mac som första förstärkare. Alla andra hade FBT och jag har aldrig sett någon annan innan jag såg bilden på din. I de första banden körde vi sång i sångkanalen och i min gitarr i den andra ingången. Min första distupplevelse fick jag testade att köra gitarren i mickingången. Det lät tufft! /CM Ja, den spricker rätt rejält där...fast nu är det rätt mycket sprakande också.
|
| 29 Jun 2013, 10:51 |
|
 |
|
Racing
|
Grunnat lite över natten. Gör så att jag använder det lediga utrymmet i chassiet till att dra dit ett par novaler. Gör en hardwire via lödstöd..å inte mer med det. Får väl sannolikt byta ngr pottar i samma veva för mer "korrekta" värden för rörbruk antar jag,men det e ju vad de e. Det jag grunnar på just nu e ifall tremolot skall få sitta kvar.? Det e som sagt inte speciellt aktivt,så frågan e om inte det första man skall göra nu e att "renovera" å trimma lite kring den flaskan för att se om det inte går att få fart i det igen.(vilket det säkerligen gör) E väl medveten om att för att få ett trem att hänga med allt eftersom disten ökar...så krävs att det kan rattas mkt mkt mer aktivt än det är nu(å ens som fungerande original). Om den biten går hem,å beroende på hur topologin ser ut för såväl trem som reverb.. Återkommer i den frågan ikväll... Hur som skall det dit en master samt en PPIMV iaf. Det lite fina i den kråksången e att chassiet redan e försett med en hemskans massa hål baktill från fabrik som täppts till medelst färgade plastlinser som limmats dit. Mao...bara väck med ngr av dem så har vi alla hål vi nånsin kan behöva. Redan som det e har jag ju gjort av med två av dem för att installera ett par Cliff utgångsjack,ngt maskin alltså INTE har original.
|
| 29 Jun 2013, 14:01 |
|
 |
|
Racing
|
bb5000 wrote: Man blir ju sugen på att göra en "Racing" av.... Du menar att det där börjar bli en definition? 
|
| 29 Jun 2013, 14:03 |
|
 |
|
bb5000
|
Racing wrote: bb5000 wrote: Man blir ju sugen på att göra en "Racing" av.... Du menar att det där börjar bli en definition?  Definitivt, tyskar o italienare lever ett osäkert liv i Götet  Om alternativet för mitt kombo är att stå oanvänd för att sen hamna på tippen, då kan man väl lika gärna bygga om den.
|
| 29 Jun 2013, 16:21 |
|
 |
|
Racing
|
 Om man ska bada,ska man givetvis alltid bada på det svåraste sättet. Ståendes på huvud i en kanot medans man knullar samtidigt som kanoten tar sig nerför en vild fors å man e jagad av 40 förbannade infödingar. Jo. Så e re. Det hör alltså till saken att jag för en tid sen handlade på mig en form av turrets från Elfa av lite..annorlunda slag,å idag vart det dags att för första ggn prova dem. Inte bara det,utan för första ggn stifta en "egen" tagboard. Brädan i sig e återvunnen glasfiber dito från mitt gamla VHT bygge.. Å som det heter,"lo n behold".... Vart ju jättesmidigt rent av! Lite pyssligt att få dit stiften i all ära (som fö e lödöron)men totalt sett smidigt. Litet,enkelt å till punkt. I vevan att jag smällde ihop en ny rörpreamp så kikade jag som hastigast på korten till tonstackarna,å stackarna e alltså aktiva. Drivs av varsin BC147. Ger ju lite andra spelregler för handen,å jag får säga att jag så långt inte e helt säker på att det blir rätt väg att gå. För att? Joo...tanken som fötts e att "göra en 2203". Dvs,att köra två steg via ena paret med jack,åsså köra de andra jacken med tillhörande steg in i de första jacken å i det läget förvandla maskin till en 4 stegare. Alltså..2 stegare eller 4 stegare. Väl å ve med det,men det medför som jag ser det även att kraven på skärmning ökar,å inte mig emot... Jacken e fö flytande redan original. Nått som den som varit nere i denna tidigare tuddligen inte tagit helt till hjärta eftersom gitarrkanalens ena jack hade båda de isolerande brickorna på samma sida. Iiiiiiiiiinte helt rätt.  Droppresistorer samt adderad glättning hanterades på enklaste manér. Inte mer med det.... Efter att ha kontrollerat div spänningar kommer jag att minska den 10k resistor som sitter efter skärmgallerutgången in mot fasvändaren. Den gissar jag att jag kommer låta landa kring 1k-1,5k. Spänningen in mot PI´n i original ligger kring 300VDC...å det vill jag öka en smula med det med 4 stegare i sinne. Därav även,återigen,den "fega" vägen ut med att ha installerat trimpottar i signalvägen. ...to be continued...
|
| 29 Jun 2013, 20:22 |
|
 |
|
Racing
|
Fick draget fart i rörpreampen,å de var all systems go..bra med de liksom. Men brummet däremot? Grunnade MYCKET fram å tebax,utan ngn egentlig framgång. Provade så att installera en 47uF/450 axial rakt över första smäll = tyst De två orginal "tornen" till lytar löste alltså restspänning som var helt ok. Inget direkt rippel att tala om...men brum...var där.  Så de va inte mukke å bju för! Bort,bort,bort,bort....  Åsså gjordes en alldeles egen lösning bottnande i axialer eftersom det var vad jag hade hemma. Å jo....MYCKET bättre. Det ironiska e att apparatens samtliga spänningar skuttade upp en bit. Antar rimligen att det bottnar dels i den förbättrade glättningen iofs,men även i att maskinens kontakt mot chassie förbättrades. Hur som. Alla spänningar skuttade upp. Ner till den negativa bias spänningen såväl som den till den transistordrivna preampen. Dessvärre har jag insett att jag får byta reverbtank. Ena fjäderns ena fäste mår inte riktigt bra...så det e nog vad de e.. Å andra sidan,har ju erfarenheter av det där med när man försöker bygga reverb kompakt sedan tidigare,å får nog säga att det lugnt sagt kan ha ganska skiftande resultat. Hur som helst.. Nu e alltså de 4 trioderna som kommer utgöra preamp uppe å går. Frågan jag ställer mig nu e hur jag skall hantera det med den aktiva delen vs signalen från rören. Det jag grunnar på i sammanhanget e om det verkligen e värt besväret med transistorerna? Om inte skrotar jag de bitarna rakt upp å ner,ersätter pottarna å kopplar den för en passiv James per kanal.
|
| 30 Jun 2013, 20:55 |
|
 |
|
Racing
|
Fick ägnat en liten stund åt själva cabben idag.
Det gamla Celestion element Anders hängt dit var..sprucket i alla ändar å ganska taffligt "reparerat". Eller rättare sagt,man hade försökt tejpa ihop skadan med vanlig maskeringstejp.
Nu råkar det samtidigt vara så att förleden handlade jag på mig lite gamla 12" element,å däribland ett gammalt japansk bredbands dito med AlNiCo magnet! Tänkte att,det kan ju vara fränt att prova!
Sagt å gjort...å i samma veva moddade jag så att det sitter telejack på bakstycket. Å vet ni vad? Näfan. Verkligen....näfan. E i VART fall inte det elementet som skall i där! E ganska kul som element sett,men det där skall nog kombineras med ett modernt dito i en 212a. Tungdrivet NÅTT så in i helvete!
Det hör åxå till saken att lådan som 112a sett förvisso har ett bakstycke,men bakstycket e alltså "portat" (eller vad vi skall kalla det). Nä. Ett annat element får det allt bli,frågan e vad.
|
| 06 Jul 2013, 20:43 |
|
 |
|
zven
Joined: 27 Dec 2007, 21:50 Posts: 2621 Location: Eskilstuna
|
Racing wrote: Fick ägnat en liten stund åt själva cabben idag.
Det gamla Celestion element Anders hängt dit var..sprucket i alla ändar å ganska taffligt "reparerat". Eller rättare sagt,man hade försökt tejpa ihop skadan med vanlig maskeringstejp.
Nu råkar det samtidigt vara så att förleden handlade jag på mig lite gamla 12" element,å däribland ett gammalt japansk bredbands dito med AlNiCo magnet! Tänkte att,det kan ju vara fränt att prova!
Sagt å gjort...å i samma veva moddade jag så att det sitter telejack på bakstycket. Å vet ni vad? Näfan. Verkligen....näfan. E i VART fall inte det elementet som skall i där! E ganska kul som element sett,men det där skall nog kombineras med ett modernt dito i en 212a. Tungdrivet NÅTT så in i helvete!
Det hör åxå till saken att lådan som 112a sett förvisso har ett bakstycke,men bakstycket e alltså "portat" (eller vad vi skall kalla det). Nä. Ett annat element får det allt bli,frågan e vad. kasta inte det celestion elementet låter det gött så kan du skicka det till mig... kan reparera ....
|
| 06 Jul 2013, 21:31 |
|
 |
|
Bo Hansén
|
MAC förstärkarna importerades av Muskantor här i Göteborg i slutet av 1960 talet. Jag servade och "S-märkte" det mesta av förstärkare och orglar som dom tog in från Italien, England och Japan.
Så båda dom MAC stärkarna som ni talar om, känner jag mycket väl till, och kan säkert rota fram schema på dessa om så önskas.
--Bosse
_________________Hansén AudioGöteborg http://www.hansenaudio.se
|
| 08 Jul 2013, 20:29 |
|
 |
|
Racing
|
Hellre än gärna Bosse! Du har min mailadress gissar jag,men skickar dig ett iaf. Vid behov kan vi i sin tur lägga upp det på vår server och lägga ut det som länk här. Alltid e det ngn som har behov av det.
|
| 08 Jul 2013, 21:33 |
|
 |
|
Racing
|
|
| 14 Jul 2013, 13:06 |
|
 |
|
Racing
|
Fick kikat lite på den delen av kretsen som utgör mixersteget samt drivning såväl som recovery av reverbet. Mixersteget kommer jag slopa helt. Finns ingen anledning till något annat,och det betyder att ingrepp för såväl tremolo som reverb garanterat kommer behöva ses över. Tremolot antar jag då skäligt som den mindre krävande insatsen.
Reverbtanken e ju ledsen,och jag ser ingen direkt anledning till att ge sig in i att reparera den biten då jag har reverbtankar liggande högt å lågt. Gjorde ngr primära mätning å kom till slutsatsen att det borde funka med en gammal Roland tank även i detta fallet. Hur som innebär det även att reverbsignalen kan ledas ifrån själva oroshärden i sig och vad vidare är att det hela iom det kan skärmas vettigt.
Original e ju reverbet globalt medans tremolot enbart arbetar mot ena kanalen. Eftersom jag nu kommer addera kanalerna på varandra så innebär ju det att tremolot mao kommer kunna greppa oavsett vilket jack man använder.
Nah. Enda kruxet just nu e faktiskt brist på lite pottar. Det,åsså behöver jag se över infästningen av tonstackskorten. Tror jag gör så att jag installerar korten för sig och därmed avlastar pottarna för all framtid. Det där med att hänga kort i pottar e annars kanske inte världens bästa ide direkt. Någon med en vettig källa på pottar i semestertider?
Iom att jag fick listat ut reverbkretsen så demonterade jag även originaltanken samt de fästen som håller tanken. Gjorde chassiet mer enkelt att kasta å leka med,vilket väl ärligt sagt bara är positivt. Vad gäller reverbets "till å från kort" kommer jag på normalt manér lägga det på RCA anslutningar. Combon i sig i sin tur är ju vaket nog byggd så att utrymmet mot själva förstärkardelen är sluten vs högtalarlådan i sig. Tror jag gör så att jag bara leder kablaget genom den skiljeväggen och rakt i tanken. Inte mer med det liksom. Iom att Roland tanken i sin tur redan som original är installerad "upp å ner" gör jag väl så att jag installerar den detsamma,dvs i högtalarlådans "tak",dvs förstärkarchassiets "golv". På så vis blir det kort kablage också vilket alltid e vaket.
|
| 15 Jul 2013, 09:25 |
|
 |
|
Racing
|
Rensat upp rätt gött i div PCB´er samt installerat vardera en James stack på respektive kort. Lite mer mek än man kan anta då Mac av ngn anledning använt både hängslen å livrem i måtto att man nitat fast div lödöar. Bla då dem avsedda för kabel.
Fick iaf till det till slut,och fick även dit mer "rör" vänliga värden på samtliga pottar. Sett över vad som leder vart en hel del vad avser reverb signal samt tremolo,å fan vet om jag inte gjort mig en ganska hygglig bild av hur det här behöver hanteras.
En sak jag gör som reflektion e det med jacken. Då det alltså är tänkt att ett par jack skall driva ett par trioder,med tillhörande tonstack... Asså... Kedjan e;
Cleant. Två jack,high å lowgain...ner på första rörets trioder. Ifrån de trioderna mot fasvändaren.
Lead. Två jack,high å lowgain,å samma layout som ovan bara det att signalen ut från de två trioderna då leds ner på cleans jack. Iom det känns det som det vore en vaken ide att skärma framför all de där jacken för clean,å där passar ju det hela rätt bra då chassiet e i stål. Mao,att vika till å ev TIG svetsa dit som en "box" kring de där två jacken e iaf inte världens ände. Original e jacken då fö flytande,å de e av "gammal" Switchcraft typ. Dvs brytande jack som e helt öppna i design.
|
| 15 Jul 2013, 22:28 |
|
 |
|
Racing
|
Arbetet går vidare,å det tar sig.
I sammanhanget har jag en reflektion jag gärna skulle vilja ha lite åsikter om... Såväl på schema som IRL saknar denna maskin gridstoppers mot slutrören helt. Slutrören i fallet e alltså en kvartett EL-84´or. Hur ställer ni er där?
Min instinktiva reaktion och tanke e att installera 4st om kanske 10k eller så.
Sen skall sägas att jag muttrade dit faceplaten samt pottar med tonstacks kort osv idag,å det blir allt fasligt trångt mellan jacken å det som leder. Missförstå mig inte i det för där e plats nog rent fysiskt...utan det jag har i tanke e hur skärma det hela vettigt. Får ta mig en panna kaffe å tänkarmyssen antar jag...
|
| 17 Jul 2013, 00:42 |
|
 |
|
peterh
|
Racing wrote: Arbetet går vidare,å det tar sig.
I sammanhanget har jag en reflektion jag gärna skulle vilja ha lite åsikter om... Såväl på schema som IRL saknar denna maskin gridstoppers mot slutrören helt. Slutrören i fallet e alltså en kvartett EL-84´or. Hur ställer ni er där?
Min instinktiva reaktion och tanke e att installera 4st om kanske 10k eller så.
Sen skall sägas att jag muttrade dit faceplaten samt pottar med tonstacks kort osv idag,å det blir allt fasligt trångt mellan jacken å det som leder. Missförstå mig inte i det för där e plats nog rent fysiskt...utan det jag har i tanke e hur skärma det hela vettigt. Får ta mig en panna kaffe å tänkarmyssen antar jag... gridstoppers skadar aldrig, likaså screen-stoppers.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 17 Jul 2013, 00:43 |
|
 |
|
Racing
|
Nä,de e väl så. Har lattjat lite med det där tidigare,å då till extremer. Typ 330k å bortåt.
|
| 17 Jul 2013, 00:50 |
|
|