View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Jun 2026, 00:07

Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Parallell-dämpning a'la Plexiglas? 
Author Message

I den här tråden http://www.ljudbojen.com/viewtopic.php?f=4&t=73010&start=30 skriver Plexiglas: "Brukar köra en hotplate parallellt för att ta ner effekten till ngt under hälften på 100w. 50wattarn får gå på fulla ställ utan nåt tjafs."

Jag har funderat på den där varianten förut, men aldrig testat, eftersom mina dämpningsbehov är betydligt större. 1987:an är ner skalad till 190V B+ (slutstegsskalad enbart) och 1959:an är normalt dämpad med en Hotplate ställd på -12dB.

Det är fortfarande lite för starkt både på rep och live, men det får gå.

Hur som helst fick Plexiglas inlägg mig att fundera på parallelldämpning där man dämpar mer. Om man som jag kör med en standardkopplad 8 ohms fyrtolva, så skulle man kunna koppla om den med alla elementen i serie och den skulle då få 32 ohms impedans. Om man då la 10,67 ohms dämpning parallellt, så borde 75% av effekten gå till dämparen och 25% till högtalaren. D v s 1959:an ställd på 8 ohm skulle bete sig som en 25wattare och 1987:an som en 12,5 wattare, men skillnaden mot den Hotplate som jag kör den idag blir att man inte behöver låta den signal som går till högtalaren passera via en ljudförsämrande Hotplate.

Jo, jag tycker Hotplaten är en bra lösning till 1959:an, men till 1987:an och Cornforden låter den konstigt nog skit och går inte att använda, men 1987:a är ju skalad så det gör inget och Cornforden är bara på 30w, så den går att använda ändå så länge man kör 1x12. JAg är i o f sig nöjd med hur mina förstärkare låter på låg volym, med de olika dämpteknikerna jag använder, men man är ju alltid intresserad av att komma ännu närmare ljudet och responsen från en odämpad Marshall.

Det mesta är ju redan testat, så jag tänkte höra om någon har provat ovanstående eller liknande, alternativt har några tankar av om det.

Är det någon fördel att använda just Hotplate eller liknande bra dämpare vid paralelldämpning (när signalen inte passerar Hotplaten på vägen mot högtalaren), eller funkar det lika bra med en knippe effektmotstånd som man kyler på något sätt?

I den här tråden behöver vi inte diskutera om Hot Plate är bra eller dåligt eller huruvida Power Scaling löser problemet lika bra eller bättre. Eller att man i stället ska välja en förstärkare av rätt storlek för ens behov. Det hjälper inte oss som är 1959/1987-beroende och som kanske inte vill göra större ingrepp i en äldre förstärkare som t ex min Super Lead. Jag är den här gången nyfiken på att reda ut mystiken runt parallell-dämpning, eftersom jag inte kan påminna mig att det diskuterats förut. De andra diskussionerna är intressanta också, men de tar vi i andra trådar.

/CM

27 May 2012, 13:30
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Parallell-dämpning a'la Plexiglas?
Teoretiskt sett kan det väl gå; frågan är hur det låter. Du lät inte få samma typ av respons när du blandar en resistiv last med en impediv, dessutom seriekopplade element, man det är ju bara att prova. Vad hindrar dig?

http://kuhnamps.com

27 May 2012, 21:24
Profile ICQ WWW

Japp, frågan är just hur det låter. Det vore intressant att höra vad Plexiglas (och kanske någon annan som provat) har att säga om erfarenheterna av parallell Hotplate. Min gissning är att han tycker att det låter bättre när den inte ligger serie med signalen till högtalaren. Jag har svårt att testa det med min Hot Plate eftersom jag inte kan spela så starkt i vår replokal.

Nästa pilsner är sedan att reda ut om Hotplate kontra enklare konstlast har någon betydelse när när man lastar parallellt. Är Hotplaten rent resistiv eller belastar den kapacitivt eller induktivt också?

Så innan man sätter igång med att bygga ihop lasten, så kan det vara intressant att höra vad andra har för idéer och erfarenheter. Det mesta är provat och det mesta funkar tyvärr inte så bra ljudmässigt.

Jag har t ex aldrig testat hur det låter med fyra seriekopplade element. Det kanske inte alls låter som den traditionella kopplingen av en fyrtolva? Och i så fall är det ju meningslöst att testa med den högtalare jag har, eftersom den har 8 ohms element.

/CM

28 May 2012, 00:23
Profile ICQ YIM WWW

Ja alltså hotplaten påverkar ju tonen även om du inte attenuerar om du har den i serie, därför kör jag den parallellt. Det funkar ju för mig eftersom jag attenuerar rel lite. Vill jag skära mer ljud plockar jag fram skärmen. Sen är det ju en fördel om man dessutom anv högtalare med lägre verkningsgrad, alltså inte G12H30 eller V30 tex.

Skulle va intressant att veta vad du har för element i din låda!

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

Last edited by Plexiglas on 28 May 2012, 11:52, edited 1 time in total.

28 May 2012, 10:08
Profile WWW

Ralle kör ju med en moddad powerbrake som verkar låta svinbra ända ner på äkta sovrumsnivå, kolla med honom vettja! :wink:

Självklart dricker jag bara NOS Gevalia. Allt annat skulle ju sabba vintagevärdet på min gamla kaffebryggare!

28 May 2012, 10:10
Profile WWW

Personligen tycker jag att HotPlate funkar bra både till min 100 Watts 70:a Marshall, min 50 Watts plexi-Marshall och min Fender Vibroverb m.fl.

Bortsett från det, undrar jag; varför inte använda TVÅ HotPlate? En som parallelllast, á la Plexiglas, och en ytterligare mellan stärkare och högtalare? Då behöver man antagligen dra ner ett snäpp mindre på den. Jag menar alltså två 16 ohms HotPlate, den ena som parallelast, den andra mellan stärkaren och 16 ohmshögtalaren och stärkaren inställd för 8 ohm.

För övrigt undrar jag om HotPlate verkligen är enbart en resistiv last. Troligen inte! Fläkten i HotPlate drivs av spänningen från stärkarens högtalarutgång. En fläktmotor är sannolikt en impediv last som beter sig betydligt mer som en högtalare än vad en resistiv last gör.

28 May 2012, 11:30
Profile

Jag vet att jag tjatat om det tidigare, men om man tänker använda en HotPlate (eller vilken attenuator man nu använder) måste man, i min värld, ställa in dämningen på HotPlate:en INNAN man börjar skruva till ljudet. Eller om man ska tweaka något måste man göra det med dämpad HotPlate inkopplad!

Till skillnad mot den gängse uppfattningen om att en attenuator sabbar ljudet när man drar ner på den, har jag personligen kommit till det läget idag att jag tycker att ljudet sabbas om jag dra UPP på HotPlat:en... :wink:

28 May 2012, 11:40
Profile

Din lösning är med 2 plates funkar säker fint, men är ju ganska dyr :wink:

28 May 2012, 11:48
Profile WWW

Jag har en power soak som Folkesson har konstruerat. Den har både spole och effektmotstånd, det är volym, middle och treble på den. Drar man ner middle och treble på den får man mer bas, rak kurva är det med kontrollerna på hälften ungefär. Den behåller attacken i ljudet fast man drar ner volymen på den.
Han har pulat en del med powersoaks och använt fördelarna från både hotplate och Webers grejer och sumerat i en burk. Så dra iväg ett mail till honom och be om några tips vettja :D

28 May 2012, 20:19
Profile WWW

Nu börjar det väl bli slajt off topic, men har nå'n provat TAD Silencer? Kanske t.o.m. parallellt?;-) Låter den bra?

/Mats

28 May 2012, 20:27
Profile

Axewall wrote:
Nu börjar det väl bli slajt off topic, men har nå'n provat TAD Silencer? Kanske t.o.m. parallellt?;-) Låter den bra?

Ja, jag har provat, både i stärkarverkstan och på repning. Tyvärr inte på några gig. Tyckte att den lät något bättre än HotPlate. Vill minnas att jag upplevde ljudet som tydligare och att ha en snygg krispighet i de hög frekvenserna (jämfört med HotPlate utan bas- och diskanthöjningsfunktionerna påkopplade). Om inte annat har den ett stort extra värde i att dämpningen går att ställa i steg om 2 dB (till skillnad mot HotPlate:ens 4 dB per steg)

Jag skulle vilja ha en HotPlate som parallellast och en TAD Silencer mellan stärkare och högtalare för att ställa ljudtrycket... :P

28 May 2012, 22:25
Profile

Plexiglas wrote:
Ja alltså hotplaten påverkar ju tonen även om du inte attenuerar om du har den i serie, därför kör jag den parallellt. Det funkar ju för mig eftersom jag attenuerar rel lite. Vill jag skära mer ljud plockar jag fram skärmen. Sen är det ju en fördel om man dessutom anv högtalare med lägre verkningsgrad, alltså inte G12H30 eller V30 tex.

Japp, det är min erfarenhet också att Hotplaten påverkar även när den står på noll, så därför tycker jag att din variant låter intressant. Fast jag behöver som sagt dämpa mer. Därav teorin ovan.

Plexiglas wrote:
Skulle va intressant att veta vad du har för element i din låda!

Det är fyra G12M 25w från 74, som jag haft sedan vintern 79/80.

/CM

28 May 2012, 22:52
Profile ICQ YIM WWW

Plexiglas wrote:
Ralle kör ju med en moddad powerbrake som verkar låta svinbra ända ner på äkta sovrumsnivå, kolla med honom vettja! :wink:

Vem är Ralle? Det vore intressant att veta hur man får till en Powerbreak, även om jag är sugen på att se om man kan dämpa med mindre skada genom att inte ha något i serie med signalen till högtalaren.

/CM

Last edited by CarlM on 28 May 2012, 23:04, edited 1 time in total.

28 May 2012, 22:54
Profile ICQ YIM WWW

Sven-Johan wrote:
Jag vet att jag tjatat om det tidigare, men om man tänker använda en HotPlate (eller vilken attenuator man nu använder) måste man, i min värld, ställa in dämningen på HotPlate:en INNAN man börjar skruva till ljudet. Eller om man ska tweaka något måste man göra det med dämpad HotPlate inkopplad!

Jo, jag brukar predika samma sak, så naturligtvis skurvar jag på grejerna med Hotplaten på den dämpning jag behöver. Och viss den funkar bra till Super Leaden och jag är väl nöjd men jag blev inspirerad av Plexiglas parallell dämpning och räknade lite snabbt på hur man kunde dämpa mer med liknande parallellteknik. Dessutom kan man ju ha tre olika lägen så att med hjälp av förstärkarens högtalarimpedansomkopplare och de tre lägen får tre olika dämningar.

/CM

Last edited by CarlM on 28 May 2012, 23:07, edited 1 time in total.

28 May 2012, 22:57
Profile ICQ YIM WWW

Sven-Johan wrote:
Bortsett från det, undrar jag; varför inte använda TVÅ HotPlate? En som parallelllast, á la Plexiglas, och en ytterligare mellan stärkare och högtalare? Då behöver man antagligen dra ner ett snäpp mindre på den. Jag menar alltså två 16 ohms HotPlate, den ena som parallelast, den andra mellan stärkaren och 16 ohmshögtalaren och stärkaren inställd för 8 ohm.

Fast då har man ju kvar problemet med att ha en Hotplate i serie med signalen som går till högtalaren och det var det jag vill undvika med högimpedanskopplad högtalare parallellt med en mindre last för att på så dumpa 3/4 av effekten utan att lägga till något i serie med signalen till högtalaren.

Sven-Johan wrote:
För övrigt undrar jag om HotPlate verkligen är enbart en resistiv last. Troligen inte! Fläkten i HotPlate drivs av spänningen från stärkarens högtalarutgång. En fläktmotor är sannolikt en impediv last som beter sig betydligt mer som en högtalare än vad en resistiv last gör.

Så kan det vara och skulle jag i så fall behöva modda Hotplaten för att den ska lasta rätt.

/CM

28 May 2012, 23:02
Profile ICQ YIM WWW

Varför är det så ofta ansett att det är med bara gitarr-sladd-stärkare-sladd-högtalare som är det rena och rätta? Jag tycker så själv, så jag frågar även mig själv...

Om attenuatorn påverkar ljudet när den är inkopplad men inte nedvriden (dämpninen är 0 dB). Varför kan inte det ljudet lika gärna vara det "rätta och rena"? Varför kan det inte lika gärna vara så att ljudet påverkas/förstörs när man tar bort attenuatorn?

Likadant med pedaler. Varför kan det inte lika gärna vara med en viss pedal, eller med en buffertförstärkare mellan gitarr och stärkare, som är det "rätta och rena" ljudet?

Alltså, hur långt ska man dra resonemanget? Man kan väl lika gärna säga att tonstacken i en stärkare påverkar/förstör ljudet. Att det "rätta och rena" ljudet är minsann utan tonstack och att ljudet bara rätt igenom stärkaren? Att t.ex. en Marshall sabbar tonen p.g.a. tonstacken och att stärkare utan tonstack är det rätta och rena... :wink:

Har någon sorts puritanande med konstig selektivitet farit in i oss? Tänk om den, i så fall, stänger av våra möjligheter och vår mottaglighet för nya intressanta och bra upptäckter? :?

Och att tycka att en skärm framför högtalaren påverkar ljudet mindre än vad en attenuator gör, är jag personligen väldigt förundrad över... Men, det har vi ju diskuterat tidigare utan att komma någon vart... :wink: 8)

29 May 2012, 09:02
Profile

Ralle har varit reggad här förut, annars hänger han på metroamp.com flera ggr i veckan.

Verkar inte som att ursprungsfrågan kan besvaras i denna tråd. Du får nog helt enkelt testa din idé och se vad som händer.

En tanke kan ju vara att köra en liten 2x12 med effekttåligare element som har samma verkningsgrad och tonpalett som dina gamla creambacks / samt köra med en HP parallellt?

29 May 2012, 10:57
Profile WWW

Sven-Johan wrote:
Varför är det så ofta ansett att det är med bara gitarr-sladd-stärkare-sladd-högtalare som är det rena och rätta? Jag tycker så själv, så jag frågar även mig själv...

Om attenuatorn påverkar ljudet när den är inkopplad men inte nedvriden (dämpninen är 0 dB). Varför kan inte det ljudet lika gärna vara det "rätta och rena"? Varför kan det inte lika gärna vara så att ljudet påverkas/förstörs när man tar bort attenuatorn?

Likadant med pedaler. Varför kan det inte lika gärna vara med en viss pedal, eller med en buffertförstärkare mellan gitarr och stärkare, som är det "rätta och rena" ljudet?

Alltså, hur långt ska man dra resonemanget? Man kan väl lika gärna säga att tonstacken i en stärkare påverkar/förstör ljudet. Att det "rätta och rena" ljudet är minsann utan tonstack och att ljudet bara rätt igenom stärkaren? Att t.ex. en Marshall sabbar tonen p.g.a. tonstacken och att stärkare utan tonstack är det rätta och rena... :wink:

Har någon sorts puritanande med konstig selektivitet farit in i oss? Tänk om den, i så fall, stänger av våra möjligheter och vår mottaglighet för nya intressanta och bra upptäckter? :?

Och att tycka att en skärm framför högtalaren påverkar ljudet mindre än vad en attenuator gör, är jag personligen väldigt förundrad över... Men, det har vi ju diskuterat tidigare utan att komma någon vart... :wink: 8)

Du har absolut en poäng med ditt resonemang och naturligtvis är "bättre" alltid bättre oavsett om signalkedjan är kortare eller längre.

Men kan det inte vara så här att många har någon eller några gånger kopplat in en bra Les Paul (eller strata, eller tele eller vad man nu gillar) raktt in i en gammal Super Lead med tillhörande gamla fyrtolva. Gasat på med volymen och upplevt något man aldrig upplevt förut. Problemet är att de flesta av oss inte kan använda den volymen i något sammanhang.

Så därefter inleds en livslångt sökande efter en teknisk lösning som gör att man på användbar volym kan få något liknande.

Men jag strävar inte efter någon religiöst puristisk rigg. Jag vill bara försöka få det att låta och kännas så bra jag bara kan. Jag kör t ex alltid med en av två pedaler först och med någon form av förstärkarstrypning. En tid så var en rördist-moddad JMP-1:a in i slutsteget på Super Leaden mitt bästa alternativ. Men sedan hittade man bättre lösningar och ännu bättre lösningar.

Och för mig har Hotplate i serie med högtalarsignalen alltid inneburit en försämring, men det är den bästa lösningen för Super Lead:en som jag testat (Har dock inte testat Power Scaling på SL:en eftersom den är så gammal). Och jag är väldigt nöjd med det resultat jag får, men jag vet att det går att förbättra och jag tycker det är intressant att testa vidare. Men när jag spelar med bandet tänker jag inte på det utan är nöjd med det jag har.

/CM

29 May 2012, 11:28
Profile ICQ YIM WWW

Plexiglas wrote:
Ralle har varit reggad här förut, annars hänger han på metroamp.com flera ggr i veckan.

Verkar inte som att ursprungsfrågan kan besvaras i denna tråd. Du får nog helt enkelt testa din idé och se vad som händer.

En tanke kan ju vara att köra en liten 2x12 med effekttåligare element som har samma verkningsgrad och tonpalett som dina gamla creambacks / samt köra med en HP parallellt?

Jag har en 1961A, d v s en 1960A-låda laddad med två element och den låter tyvärr inte som min fyrtolva även om den är bra och låter lite mindre, så den ska säljas så småningom. Jag har provat olika högtalare i decennier och jag gillar mina gamla G12M25 bäst och det låter som sagt bra om min rigg. Jag blev bara nyfiken på om man kunde få dämparen ur signalvägen och på så sätt få ett bättre resultat.

Jag ska faktiskt testa parallelldämpning av min 1987:a oskalad. Kanske via en bra 1x12:a, bara för att se vad som händer. Jag ska prova det på min 30w Cornford Roadhouse-combo också. Då skulle man ju få ner den till motsvarande 15w (över högtalaren) om man parallelldämpade och det vore användbart.

/CM

29 May 2012, 12:12
Profile ICQ YIM WWW

har du testat re-amping nån gång?

29 May 2012, 14:06
Profile WWW

Sven-Johan wrote:

Åh, vad jobbig du är :evil:
Kan vi hålla något konstant här. Gitarr-sladd-stärk-Greenbacks typ eller något :wink:

Äh, klart du har en poäng. Kör ut din Marshall i en bredbands-pa-högtalare eller något sådant så kommer du tycka det låter... förjävligt. En del hatar korta sladdar... Andra älskar rippel och spöktoner i disten vilket förstås är avskyvärt för åter andra.

Alltså svårt säga något i den här tråden, annat än vad man själv tycker om och tycker funkar.

/Gunnar

29 May 2012, 15:11
Profile

Quote:

Det där är vad jag är inne på att testa, 2x12 med ineffektiva greenbacks samt HP:n parallellt. Jag tror det låter bättre med högtalarelement som jobbar lite mer seriöst.

29 May 2012, 16:28
Profile

Plexiglas wrote:
har du testat re-amping nån gång?

Om jag har provat re-amping?

Jag har bara re-ampat med leslie för att skapa effekter. Gitarrljud vill jag gärna göra klart direkt. Men jag kommer nog testa att spela in en ren lajnad signal för att re-ampa senare. Men jag har ingen reamping-box än.

Bas har jag förestan reampat någon gång och det funkar ju bra.

/CM

29 May 2012, 17:22
Profile ICQ YIM WWW

http://forum.metroamp.com/viewtopic.php?f=16&t=28791

31 May 2012, 19:17
Profile WWW

Tack för länken, nu får jag jaga upp en gammal Power Break också, fast tråden egentligen handlade om parallell-dämpning...

/CM

01 Jun 2012, 21:33
Profile ICQ YIM WWW

om du har tid, kolla Ralles clip, det låter grymt även när det är så lågt att man kan hör strängen akustiskt i inspelningen.

02 Jun 2012, 01:19
Profile WWW

Det ska göra. Har du en länk?

/CM

02 Jun 2012, 09:29
Profile ICQ YIM WWW

Ursäkta en okunnig som kört HotPlate i 10 år,
hur kopplar man en sådan parallellt och inte seriellt?
:oops:

Jag kör mina 1987 & 1959 genom en 1936-låda med 2 st 8 Ohms 65W Celestions. 2 slutrör är ryckta i 1959:an, jag använder en 4 Ohms HotPlate efter en Radial VT-Headbone.

02 Jun 2012, 13:46
Profile

koppla platen i ena hgtalarjacket, satt på load. Koppla stärken
från det andra till högtalarn - MIND THE IMPEDANS SETTING PÅ STÄRKEN!!!!!

03 Jun 2012, 01:29
Profile WWW

Ok, alltså använda HotPlaten som dummy load utan låda i ena jacket, och andra jacket till en låda?
Blir problem med matematiken för mig som ryckt 2 slutrör. Och har en 4 Ohms-låda...

03 Jun 2012, 08:53
Profile
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next