View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Jun 2026, 18:15



Reply to topic  [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Dynacord "Hr Pinternagel" edition 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Dynacord "Hr Pinternagel" edition
...så kom D-drop in genom dörren idag med en gammal Eminent som byte i en affär. Härstamma från Stompe i sin tur.
Nu vet jag ju att ett antal av Bojsen e duktiga på rör. Så....jag undrar nu; varifrån å NÄR kommer dessa?

Image

Image

Image

Image

Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


Last edited by Racing on 27 Dec 2011, 00:01, edited 1 time in total.



16 Dec 2011, 21:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Image

Sitter å spekulerar å grunnar lite på vad att göra med den gamla Eminenten. Den funkar i så måtto,men....ptja...
Den behöver iaf moderniseras vad avser kontakter osv,å inte heller har jag behov av 4 ingångar. Helt bortkastat.

Nu e det ju samtidigt så att maskinen i ljuset av när den e tillverkad e kompakt byggd.

Schema hittar ni här;

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Eminent_1964.pdf

Frågan jag ställer mig e om man helt enkelt skall skrota det befintliga chassiet å använda sig av ett annat mer "öppet" dito.? Poängen,rent fysiskt,e att tex ingångsjacken sitter på maskinens sida. Varken vackert eller praktiskt för å vara ärlig,å vad vidare e ligger uttagen för högtalare mkt grunt bakom utgångstrafon.

Den e ju lite annorlunda uppsatt vs vad man normalt sysslar med när det handlar om gitarrstärkare varför jag även lurar på att man lika gärna kan göra den enkanalig åsså använda alla de där novalerna till ngt mera vettigt för gitarr.
Kort sagt e det jag grunnar på en total makeover,för det blir ju effekten av mina tankar i nuläget. Det där med original e ngt som inte bekommer mig det minsta i sammanhanget då gamla Eminenter inte direkt e varken värdefulla eller sällsynta.

Men som sagt. Den innehåller ju faktiskt en hel del riktigt bra komponenter. Allt från rör till trafos mm e ju "good shit" å då kan man ju som jag ser det fn lika gärna göra ngt vettigt av det.

Som D-drop e inne på på annan plats e det väl som "kul grej" halvt väsentligt att behålla det där EM84 röret som agerar VU meter som en form av trademark iofs,men bortsett från det.?
Om jag väljer att använda ett annat chassie så lägger jag komponenterna på samma form av lödbensplatta som jag använt i "lilla grå". Den lite dyrare varianten Elfa säljer bla.

Ideer? Tankar? E jag ute å cyklar?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Dec 2011, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Eminenter skall renoveras. Alla punkmodifikationer leder till moralens korruption.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


17 Dec 2011, 17:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
:lol: :lol: :lol:

....kan va så men just DENNA Eminenten har nu råkat ut för ödet att hamna i händerna på en hotrodder. :mrgreen:

Så...sorry... :shock: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Dec 2011, 17:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2892
Location: Uppsala
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Ge oss en bild på innandömet. Vad jag kommer ihåg från denna tyska (?) skapelse är kabeldragningenm. 90° , varken mer eller mindre. Tror tom kabelavstånden var exakta likaså.....
Skillnad mot min dåvarande Marshall som var verkligen PTP -inget jävla turretboard så långt ögat syntes, gav begreppet härva ett ansikte sas :shock:


17 Dec 2011, 18:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Fixar det snarast. Japp. Du har rätt. E "tysk" ordning invändigt. Raka led å pinka i takt va.... :lol: :lol:

Min grundtanke e som sagt att den innehåller rent hardpart mässigt bra skit rakt igenom. Finns som jag ser det ingen anledning att låta bli att använda allt det till ngt mer gitarr inriktat. Faktum e,utfallet av det kan ju rent av bli riktigt bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Dec 2011, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Image

Image

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


17 Dec 2011, 23:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Jahapp mina herrar. Idag har lödröken i riffen legat tätt å avlöst varandra.

Oavsett vad nu en del kan anse om att man moddar levande skiten ur en gammal Dynacord så kan jag konstatera att som grund för att bygga sig en alldeles fantastisk gitarrförstärkare e en gammal Eminent rena guldgruvan.
Där jag sitter nu ikväll e besluten snarare av typen HUR jag vill att detta skall gå i mål å landa.

Samtliga DIN ingångar skrotades. Borrades ur å lödades loss. Samma med småtrafona för "Mic". Den signalväg jag valde att lattja med var "Instr 1" varför kondningen på ingången pensionerades åsså togs 10M motståndet på gallret väck å det las 68k i serie in. Nu la jag 1M ett steg längre in som referens för gallret.
Katodmotstånd saknades ju varför jag resolut skrapade i kortet till pol 8 var frilagd från jord åsså lödade jag ett 2.7k motstånd däremellan å mot backen.

Ingångsjack la jag ett vanligt brytande 1/4" tele. Samma ut...fast med en "rädda OT;n i värsta fall" resistor över de brytande punkterna.

Så slogs speleverket igång,å det lät högt osv men bröt inte upp så mkt som man kunde tro. Därför lödade jag in en avkoppling om 22uF över den där 2.7k;arn samt en 2.2uF över katoden för påföljande steg samt detsamma för 3e stegets katod.
Nu började det lika nått!!

Tyckte maskinen brummade en del vilket jag tillskrev åldern på de fortfarande icke bytta lytarna.

SGM byttes mot 1k å i samma veva lödade jag dit ett par "bias motstånd". Vid ktrl visade det sig då att B+ var på 418V å ena pipan drog 21mA å den andra 65mA.
Nu e ju bias individuellt ställbart så de fick båda två 42mA.

Därefter bytte jag på vinst å förlust ngr av filterlytarna mot friska Rifa å mkt riktigt...

Nu kunde man bokstavligt ställa maskinen på fulla spjäll å det osade fan rocknroll i alla ändar :lol: :lol: . Smolket i bägaren e att ingen av de 2 Baxandallerna,feedback kopplat eller ej,var uppsatta för att fixa gitarrfrekvenser vad det visade sig. De tog helt enkelt på fel ställen nu i min smak,men oavsett...det lät mycket rocknroll.

Image

Rått kan tyckas,men funktionellt tills vidare iaf.

Image

Å detta hittade man på mönsterkortet. Mao e inte steget så stort mellan en tidigare MV-46 å en Eminent av 1a årgång. Mkt riktigt e det inte så mkt som skiljer dem emellan i schemat heller.

http://www.102983.org/gallery/albums/userpics/10003/Dynacord_Eminent_MV46_1962-2.pdf
(MV-46 schemat)

Katodresistorn på katodynen byttes från 1k till 3.3k vilket mjukade upp tonen bra. (Gjorde ju samma operation på min Twen härom dagen med likartat resultat)


Image

Layouten på maskinen e som sagt mkt mkt kompakt. Väl genomtänkt å välbyggt.

Image

Den lilla "VU metern"/ögat e en charmig detalj. :mrgreen:

Image

Å här har vi i sin tur ingångsflaskorna. I nuläget används alltså bara flaskan till hö i bild.

Image

Tonpottar samt mitt emellan dem alla en form av master,eller vad vi nu skall kalla det.

Det första som skall till nu e att samtliga kondensatorer i signalkedja mm skall ersättas med friska grejer. Oavsett om de fortfarande fungerar eller inte så vet jag med mig vad det gav på min Twen varför jag vill kontrollera dem under drift varenda en av dem. Med det gjort kommer jag kasta om värdena i den för kretsen aktiva Baxandallen,å jag grunnar på om man inte kunde skoja till det lite där. Filtrering i all ära....

Oavsett om jag "bygger ihjäl mig" med mina mått mätt lär det ju bli trioder över som eg inte används nu varför jag åxå spånar på det med steg kring en loop osv. Sitter ju där iaf....

Antar att vad jag vill ha sagt e att om man springer på en gammal Eminent å inte e Dynacord taliban e detta utmärkta prylar att bygga sig en riktigt riktigt kvalitativ gitarrtopp av. :twisted: :twisted:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Dec 2011, 00:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Släng inte mictrafos, Jesper. Råkar behöva några sådana.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


19 Dec 2011, 01:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Avgjort.
Ligger i en ziplok med ditt namn på fom imorgon.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Dec 2011, 01:38
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Spara 10M-galler-till-jordmotståndet på EN av ingångarna. Du kommer tacka mej den dan du vill plugga in en piezo-bestyckad gitarr där och det låter BRA :lol:

Och har du ett par ECC88 över så skrik. Skitstärkaren jag har här (Audio Innovations 500) har nog 2 såna som är mikrofoniska..och tyvärr som fasvändare i varsin kanal.

Jag kan inte betala NOS TFK-priser (det är nödhjälp till en kollega på jobbet), men lägger gärna en slant.

/R


19 Dec 2011, 02:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Ledsen,men denna e en tidigare Eminent där det genomgående sitter ECC83;or. De med 808;orna e senare (å då oftast med transistorförsteg)

Japp. Kommer definitivt ta vara på de där 10M;arna. E inte direkt dussinvara jue...

Sen. Grunnat vidare lite å kommer nu bortsett från det med kondensatorer att åxå riva de krestarna som jag inte ser bruk för. I första hand för att isolera den krets jag använder för att undvika "crosstalk". Sen..blir det ju renare samt enklare att handha vid fortsatt labbande med.

Mina tankar går fn i riktning av "lilla grå" i så måtto att jag nog även gör denna tvåkanalig.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


19 Dec 2011, 03:34
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Har idag hunnit med iaf lite "hopp&lek" med Dynan.

Mina funderingar har jag tagit i en annan post då stora delar av de e mer generiska till art än bundna till denna lilla Eminent.
Hur som.
Efter dagens övningar tycker jag inte riktigt att det hela svarar som det skall på moddarna jag VET skall agera annorlunda i kisellikriktade setups...så det jag kommer göra nu e ngr saker.
För det första löda om maskinen å se över samtliga angivna referensspänningar. Om de e helt väck från spec få jag börja med att prova att kasta om mellan 220 å 240 tapp antar jag.
Därefter skall jag prova med ett annat GZ34 för att se ifall detta ändrar karaktär.

OM inget av detta hjälper behöver jag lite handfasta råd appropå en ide jag har å det e att isf prova att installera ytterligare en GZ34 i para med den redan befintliga.
Ngt jag sett göras vid tillfälle i en del nyare rörlikriktade maskiner. Är det isf ngt speciellt jag skall tänka på eller tänka mig för om?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Dec 2011, 03:01
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Quote:
Är det isf ngt speciellt jag skall tänka på eller tänka mig för om?

Skit i rörlikriktarna. Bara strul. De har blivit sämre och sämre dessutom, inget att lita på. Vill du ha sag kan du sätta ett sagmotstånd efter dioderna, går inte att höra skillnaden. Vill du ytterligare förfina filtreringen kan du sätta en 10-100n-konding parallellt med första filterkondingen.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


20 Dec 2011, 18:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Ja. Jag vet att du varit inne på det tidigare Martin å jag håller på sina sätt med dig till en grad.

Grejen e att jag ser detta med rörisarna som ngt som e i flux för mig. Dvs utveckling. Jag anser nog att jag kommit en vettig bit på väg i att förstå vad som e vad,men ett av de fält jag har att utforska än,tycker jag själv då,e effekterna av att leka med RLR;er.

En sak e vad som sker på pappret,de bitarna e jag i stort med på,en helt annan e vad som står att förvänta rent praktiskt. Missförstå mig inte Martin för jag dissar inte på ngt sätt vad du säger. Snarare tväremot,utan det jag vill få till här e lite erfarenhet. That´s it,å jag e helt övertygad om att det finns en del konkreta slutsatser att dra för min egen subjektiva del.
Så långt e det kanske 10-15 RLR maskiner jag varit nere i,å endast ngr av dem jag kommit till att modifiera å därmed utmana-eller vad man skall kalla det.

Båda de GZ34;or jag har liggande e äldre prylar,som bevisligen fungerar varför jag tänkte prova..."se vad som händer med egna öron"-typ.

Tänkte mig ut till verkstan nu en stund ikväll för att fixa undan det andra jag tar upp i tråden ovan med att löda om,byta till andra slutrör osv. Maskinen ifråga e ju trots allt gammal som gatan.... Vidare ställa "hum balance" på de för ändamålet två pottar maskinen har mm mm.
Å därefter ha ett "rent" papper att lattja med de här bitarna på.
Kort sagt belasta å mäta å se vad det e som händer. Före å efter choke osv.

Säger det igen...dissar inte på ngt vis det du e inne på,tväremot gillar jag närvaron å attacken som e tillgänglig med kisel mer för den musik jag normalt spelar.,men i detta fallet handlar det alltså i 1a hand om att praktiskt utmana setupen för min del i ambition att lära å veta mer.
Kunskap e som bekant aldrig tungt att bära. :D

Laddade ner lite enkla förslag på att göra en "dual rectifier",men som jag förstog det KAN det vara ett dilemma med värmen. Nu e det samtidigt så att denna maskinen har separat lindning för värmen till just likriktarn (se schema) å den e i sin tur specad till sketna 5VAC å ligger med ena änden in i primärlindningen,vilket tydligen e vanligt för just värmen till GZ34 om jag fattat rätt.
Svårt att veta hur mkt man kan belasta den lindningen i en gammal Dyna,men trafona känns ju MILT sagt väl tilltagna.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


20 Dec 2011, 18:46
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Då e det såhär......det e jag som gjort bort mig.

I allt det att jag sakta men säkert rivit de parallella kanalerna har jag åxå rivit väck stora delar av spänningsdelarna mellan stegen. Summa summarum var att nu ikväll när jag rivit allt å knappt fick volym ur maskinen å stog å klia mig i skallen så mjällen yrde....så tog jag en AC avläsning in mot slutpiporna...å det kan man lugnt säga inte var ngr småspänningar.

Mao e det nu sannolikt att det jag reagerat på innan helt enkelt inte har ett skvatt med RLR;et att skaffa utan det e signalnivån som legat såpass på gränsen in mot EL34;orna. :shock: :oops: :oops: :oops:
Det jag lurat mig själv på e just det med drivsteget för katodynen..."mastern" ligger ju innan där,så jag har inte haft en tanke på att kolla signalnivåerna UT ur katodynen. Bara fram till mastern. :roll: :lol:

Jahapp....så mkt för min insikt om concertina fasvändare...

Nåja. E bara att backa ut en bit å börja kika på det med spänningsdelare som e någorlunda balanserade mellan stegen. Med det följer naturligtvis frågor....
Vad e rimliga AC spänningar in mot ett par EL34;or innan de klipper? 6V6 har jag för mig Alex sa rörde sig kring 10VAC...å EL84 ngt mindre än det.
Så?
EL34?
6L6/5881?

(Ska ta å googla lite å kolla spec blad,men det gissar jag bara hantera om det skall gå cleant? Har i det inga aspekter på NFB å liknande)

EDIT;
Lite snabbt googlande ger siffran ca 12-15VAC rms? Kan det stämma?

EDIT 2;
Kikat lite närmare på div scheman som anger spänningar in mot drivsteget för katodynen å med 100k/1.5k/22uF så anges det att med 250VAC in på anoden skall referens spänningen för gallret vara i storleksordningen 350mVAC. Kan detta stämma? Isf ligger jag åt HELVETE för högt,å isf e det lugnt sagt dags att balansera ut stegen på normalt manér. :oops: :oops:
För samma setup anges å andra sidan 22 500mVAC in mot slutrören.? Dvs 22,5VAC.
Kikat lite på longtailed pair för 6L6 å värdena in mot slutrören,innan ev gallermotstånd,verkar röra sig i samma härad. Ngn volt mer kanske.?

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


21 Dec 2011, 00:53
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Jaha.
Så här har man gått i 3 dar å inte fattat ett skit....varpå det hela visar sig bottna i en skottad utgångstrafo. Den mäter helt ok,men funkar som sagt inge vidare när man kopplar in det hela.
Då standarden för utgångsjacken milt sagt förändrats med tiden så var det så när jag fick denna maskinen i händerna att originaljacken satt kvar. Man har kopplat in sig mot maskinen med en 220V "EU stickpropp"(dvs en såndär platt ojordad historia).
Problemet e att den glappa ngt helt bedrövligt,så att bygga om till 6,3mm tele gjorde jag ju direkt. Men,skadan var tydligen redan skedd.

Så nu sitter där en handlindad engelsk dito :mrgreen:
Disten som jag retat mig på var så okontrollerad försvann i ett nafs...å alla bitarna började trilla på plats.

Image

Image

Så nu lirar den både enormt högt,för sina 50 watt,å rent. Så nu skall här labbas... :twisted: :twisted: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


22 Dec 2011, 20:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Image

....lika sant som de e sagt. :mrgreen: :mrgreen:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Dec 2011, 00:36
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Då har det hänt lite här.
Som sagt bytte jag utgångstrafo vilket milt sagt fick ljudbilden att rensa upp.
Igår vart jag förbi Elfa å gjorde en "generell" inhandling av bla signalkondningar mm...så där gick ju ngr spänn lugnt sagt. Filtreringen e ju frisk sedan igår.

Första jag gjorde var att byta den patetiskt klena enledaren för jordning av kortet mot en flerkardel 1.5kvad istället. Gjorde rent ut sagt en helvetes skillnad på hur maskinen reagerade på attack.

Därefter lödades om så att den numer feedback befriade Baxandall stacken hamnade efter 1a gainsteget varpå maskin provades igen. Den lät dock fortfarande lite "muddigt".
Vid kontroll visade det sig så att ena ledaren till choken inte hade full kontakt,vilket väl kanske inte e så bra....så lite pysslande med det...så vart det ju fart i skiten igen.
Därpå byttes signalkondensatorer till friska bitar å NU SÅ :lol: :lol: . Nu jävlar vakna ju råkkändrållen i den!!

Image

Såpass att jag inser att jag behöver se över lite signalnivåer,NFB mm. Som den står så får jag nog säga att jag inte belackar RLR;en mer iaf!! Det e ett som e säkert!
I nuläget e den som närmast klippt å skuren för "AC/DC" liknande sound. Mao,inte speciellt mkt dist men massor av attack å attityd.

Nu känns det som att stärkaren SLUTLIGEN svarar på vad man hittar på. Har kastat lite värden fram å tebax...å den "tar" modsen mkt förtjänstfullt får jag säga.

Att modda vidare nu...ok. Kan kanske vara ide,men nu känns det som att det e dags för den "nya" cabben samt chassiet från Ola. Lurat på det lite fram å tebax,å det kommer blir en halvt om halv blandning av "hardwired" å PTP.
Mina tankar går nu i måtto att göra den gammaldags 2 kanalig. Dvs två helt separata pre-amp setups. På det en rördriven loop...å för att stämma i bäcken med de gamla Dynacorderna funderar jag på att hänga dit ett vibrato.
Ambitionen med den så småningom färdiga förstärkaren e inte ngt herrejösses gain metal monster,utan jag tror jag håller mig vid min läst å gör en hi-gain råkkändråll stärkare. Eller rättare sagt en stärkare med KAPACITET till hi-gain råkkändråll sound. Aleks..du har ju hört "lilla grå" å det e åt det hållet jag strävar fast med RLR kompression :twisted:

Samtidigt har jag snackat med ngr polare som har tillgång till laserskärare...å har laddat ner lite Dynacord logos... :lol: :lol: . Ni ser resten va? Cabben har ju Ola (datakrumelur) lovat mig å den e som sagt en Marshall kopia. Kort sagt blir det ett smallbox chassie/cab åsså har jag tänkt mig Dynacord texten utskuren....å Dynacord dekal....
Å baktill dekalen som säger allt.

"This amp has been fucked up by; Racing"

:shock: :shock: :lol: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


23 Dec 2011, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Låter Fint de!
Kul läsning, Keep on updating! Väntar på delar till min nu jag, skickade från elfa idag

God Jul Racing!


24 Dec 2011, 02:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Appropå gammalt å appropå Dynacord.
Tack. Ja,god jul i din ände med! :D

Idag...händer det inte så mkt med bygget som du kanske förstår... :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


24 Dec 2011, 19:10
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Idag har varit en både bra å produktiv dag,men framför allt....HERRE JÄVLAR vilka garv vi fått oss!!!!!

Ola var nämligen förbi med 2st sk "YugoMarshalls" å vi kan kanske säga att Semco var långt borta här va.... :lol: :lol:

ImageImage
Nu snackar vi handtillverkat va... :mrgreen: . Värre var det med ordningen...

Image
Jajamen!! Här lödar vi i allt! E inte så jävla noga. Jord som jord.... :mrgreen:


Image
Den här e lite charmig!!! Lyten till hö i bild...hålls inte fixerad av ett skit,å skruven intill den...e naturligtvis dragen rätt i chassiet. Torde betyda att stärkarn haft en skylt "do not disturb" hängandes?? :mrgreen:

Image
Sen...har vi katodavkoppling "Yugoslavian style". Neeeeej.....ni läser inte fel. Ena trioden e avkopplat mot jord med 500 uF. Helt rätt.

Image
"Patent sökt,ej beviljat". Detta e hur man säkrar nätkabeln att inte dras ur chassiet. Jomen. Man lindar 2 varv NAJTRÅD runt den!!! Ha!!! Sug på den!! Ha? Mr Handyman does balkan!!

Image
Å enklaste sättet att fixa jordplanet vid jack samt pottar e naturligtvis att man klipper till lite 0.3mm kopparplåt å limmar dit skiten. Att den nu hängde ner å kortslöt lite hur som känns i sammanhanget...ptja...rent naturligt faktiskt. :shock:

Image
Å på faceplaten har man ju helt skamlöst satt dit "JMP" i det färgade plexiglaset(e en "plexi"...ha? Ha? Ni hajar??) å det e väl en sak. På den bakre,som ni ser på bilden,sket det sig lite då.
En hint e....kolla hur man stavat till Jim Marshall... :mrgreen: :mrgreen:

Men cabben e faktiskt en någorlunda måttriktig cab,å det var väl vad denna övningen eg handlade om. Så nu skall det handlas ett chassie...åsså skall bitarna från Eminenten över i det.

Å där kom ju snilleblixten. Som ni ser e tråden omdöpt. Laboga har ju en modell de kallar "Mr Hector". Nåja. Nu e det så att han som designade de gamla Dynacorderna hette "Hr Pinternagel",så vad kan bli mer naturligt än att detta sjääääääääälvklart skall bli Dynacord "Hr Pinternagel". :mrgreen:
Polarn kommer iaf laserskära ut div logos mm.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Dec 2011, 00:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Jofan.
Glömde nämna det att det brunnit lite varstans i den här maskinen. Ngt som fick sin naturliga förklaring då Mr Handyman fixat det alldeles själv,detta förtret.
Den logiska lösningen fann jag i de båda säkringshållarna som innehöll varsin säkring på TRETTIO ampere. :mrgreen: :mrgreen:

En annan sida av saken var att filtrering hade man tagit på allvar.
Denna innehöll över SEXHUNDRA uF totalt. Neeeeeej....inte i serie. Nej nej. Utan jag menar SEXHUNDRA uF i arbete.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


27 Dec 2011, 00:27
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Vi har snackat lite om features jag å vännerna,å tänkte nu att det kan vara ide att stämma av med er Bojs.

Grundtanken e att "Hr Pinternagel" skall vara tvåkanalig,å då i ordets rätta bemärkelse. Som sagt,novaler har vi gott om denna gången.
Polarn håller som bäst på att vika till 2 olika chassiestorlekar. Dels "100W Plexi" å del äldre "JTM45". Kort sagt tror jag att plats inte e ett problem.
Jag kommer använda samma form av lödkort som i "lilla grå",vilket e en behändig typ som Elfa bla säljer. Lite dyrare men ger intryck av ordning å reda.

Ngt jag fortfarande grunnar på e om kanalväljandet skall göras rent fysiskt,som på "Marshall" maner,eller om man skall installera växlande relä.? Vis av erfarenhet vet jag ju att det e mkt mkt sällan man växlar mellan clean å lead mitt i en pågående låt,å mig grundtanke med att isf ha separata ingångsjack e att jag på det sätter rent fysiskt isolerar de två kanalerna från varandra.
Självklart då gain samt volympott på lead,samt volym på clean. Den senare tänkte jag sätta upp som klassisk tvåstegare enl tidigare recept som jag har bra erfarenheter av.

Longtailed pair blir det iaf,men innan det...hade jag tänkt mig lite ANVÄNDBARA features,ja...åsså lite typiska grejer för en Dynacord då.

Så. Separerade ingångar,å isf med det omaket att man relästyr utgående. Baxandall har jag fastnat i,så det får det bli på båda kanalerna separat. Därefter det antal steg resp kanal skall ha. Efter det växlande relät(jaa..jag vet att det hade gått att lösa med motstånd,men med relät blir de verkligen rent fysiskt separerade)så har jag tänkt mig en midpott,som därmed blir "global".

Efter det ytterligare ett växlande relä...som styr signalen mot två masters. Dubbla masters anser jag kan vara en vettig grej om man tex lirar ett eller annat som komp å anser sig ha behov av en volymhöjning som solo.

Därifrån till en loop,å där sätter jag i sin tur ett recoverysteg.(Finns trioder att ta av i detta....)
Den "lediga" trioden intill har jag faktiskt tänkt använda till tremolo då,eftersom det trots allt e en Dynacord.

Mot slutsteget tänkte jag ganska klassiska värden för EL34....men sedan lägga ngn form av switch med ställbar NFB motstånd. Antar att man SKULLE kunna lägga detta som pott åxå,men varför ens bry sig.? Säg typ 3 lr 4 fasta värden. Borde ju fixa den biten mer än väl.
Appropå det.?
E det ngt som förhindrar att man avkopplar en sådan funktion? Kommer det hämma funktionen i ngn form? Nåja,tanke e alltså att göra slutsteget mera "tight" eller "lose" beroende på behov.
Samma med att installera ett "sag motstånd" mellan centertapp å lyt över en switch.

Tanken här e INTE att göra en "superbred" stärk utan snarare att skapa olika former av krydda inom genren blues,bluesrock samt rock.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


29 Dec 2011, 02:05
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
E lustigt hur det ena ofta ger det andra. Ikväll kom en annan "Bojs" förbi med en ännu äldre MV-45 som var no-go.
Öppna eländet å såg snart nog att SGM;ena var skottade,de som OEM e på 100 Ohm. Säkring hade man bytt....men tydligen oviss om hur gamla maskiner funkar hade man glömt den som sitter i centrum av tappväljaren för ingångsspänning.

Så. Ett par nya SGM;er,å denna ggn på 1k istället,åsså allmänt se över maskin...för skadade kablar osv. Ut med rören å få bort 60år av damm,fett mm å fram med tryckluft för att bort döda måsungar mm....
I med ett par iofs beggade men iaf funktionabla EL34;or...

Åsså....fire in the hole!!

Jomen! Vart ju liv i denna med. Lät la inge vidare för å va ärlig men nog fan kom det ljud iaf å det medför kort sagt att det kommer bli en "Hr Pinternagel II" med. 8) 8) :shock:
E ju fan hur coolt som helst. Ägaren,som får lov att vara anonym,har gett uttryck för att bygga mkt själv.....tack för det...i kretsanda av 2204. Kan ju bli hur kul som helst!!!

E det ngn som bankat ihop en 2204 krets med ett GZ34 som likriktare här på bojen tidigare?

NB. Chassien kommer tillverkas ett gäng,bla till "Hr Pinternagel",strax efter nyår...sen kör vi :D . NB.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


30 Dec 2011, 23:13
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2009, 20:20
Posts: 737
Location: Värmland
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Hahaha Många Dynacordar på gång här nu! Kul! :D (fick delarna till min igår så imöra värmer jag upp lödkolven!)


31 Dec 2011, 02:33
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Gött!
Håller verkligen med du. De utgör en billig källa av vettiga hardparts i måtto av trafos mm. Å det värsta e att strax efter nyår kommer det ner en Dynacord Rex 212 combo från Stockholm som det e tänkt att jag skall sladda ihjäl den med! :D Har du inte läst i tråden på Euro hur utskälld jag blivit av en originaltaliban för att jag ens kan MED att modifiera dem.? :lol: :lol:

Ja,jag skall förbi Elfa i samma veva som de öppnar efter helgen...har beställt samma form av lödkort som jag använt i Lilla grå. Tycker de e praktiska å med någorlunda spacing osv. Enkla att löda på å av i,vilket det ju alltid blir en del av i samband med allt tweakande.
En sådan "platta" med 2*50 poler kostar knappt 200 spänn...så det e inte mkt att dividera om i min mening. Ngt jag grunnar på lite e om man kunde sätta "riv nuts" i plattan.? Typ M3 eller liknande. Hade varit käckt dels som installationsmetod å dels smidigt att använda en av dem som central jordpunkt för pre-amp osv.(Annars används ju en form av plast piedestaler till dem)

I samma veva där,eller ngn dag efter,hoppas jag att vännen Martin e klar med att vika ett gäng chassien till mig. Ser fram emot att få lattja med detta...helt klart. Ska bli roligt som fan!
Lurar på om det inte kunde vara vettigt att på halvt Marshall vis fälla in nättrafon i chassiet.? Kåpa för andra sidan har jag säkert ngt gammalt liggande som kan tjänstgöra misstänker jag.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


31 Dec 2011, 15:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Nämnde ju det med MV-45an. Exquisit även kallad. Har milt sagt en lite annorlunda layout vs Eminent.

http://www.peel.dk/Dynacord/Dynacord_Exquisit_1961.pdf
Schema.

Som sagt var den lugnt sagt lite ledsen. Skottade säkringar såväl som skottade SGM;er mm. Nu ger den iaf ljud ifrån sig...å vart det tar vägen härifrån får vi se beroende på vad ägaren vill.

Image

Image

Image

Mukke Dynacorder blir e.... :lol: :lol:

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


02 Jan 2012, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Inte så sexigt i sig kanske,men se på fan va katten släpa in.....

Image

Image

Tamigf-n om det inte e ett chassie med hyggligt exakta pleximått :shock: :shock:

Så nu stundar byggar tider.... :mrgreen: :mrgreen:

Värt att nämnas e att jag stämt av med vännen Martin,som då e gossen med den numeriskt styrda plåtbocken,å e det så att nån av er sitter med rumpan "between a rock and a hard place" vid tillfälle så löser vi fler chassien. E INTE dyrt kan jag även nämna.

Mitt ena här ovan kommer jag eloxera när alla hål e gjorda.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


05 Jan 2012, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7492
Location: Götelaborg
Post Re: Dynacord "Hr Pinternagel" edition
Så e resan påbörjad,å därmed demonteringen av den ursprungliga Eminenten.

Image
PT;n e en hyggligt gedigen pjäs. Tänker behålla den "tappväljare" som sitter där. Kablaget kommer jag å andra sidan byta mot ngt kraftigare doningar,eg mest för att det skall orka med ett liv på luffen(dvs roddas).

Image
Då polerna e frilagda valde jag att försänka trafon a´la vissa Marshall mfl med elsäkerhet i tanke. Passar bra.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


06 Jan 2012, 21:17
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 47 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.