| Author |
Message |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Ministärkare bygge
Har haft lite funderingar med att bygga en ministärkare stor som en effektpedal och nu är den klar så när som på vissa små problem men den funkar. Det fick bli lite Matchless inspirerat med toneswitch och cutkontroll. Problemen jag har är att jag får fuldist i diskanten på höga gain inställningar, några tips på hur man kan åtgärga sånt? Skulle avkopplingskondensatorer på rörets katoder kunna hjälpa att bli av med fuldisten i diskanten? Eller kan byte av anod, katodmotstånd få bort disten i diskanten? Nästa problem är att jag har är att det brummar då jag vrider av mastervolymen helt, om jag vrider upp den lite blir det tyst. Låter ut som misstänkt jordfel men alla jordar går med separata kablar till en punkt som är ingångsjacket. Jag kör med en switchadnätdel om det kan spela roll. Sista problemet jag har är värme, det verkar som att slutsteget går varmt, här blir det nog att flytta ut det till utsidan av lådan och montera en kylfläns ovan på det. Som jag har det nu sitter det i botten på lådan och då blir själva lådan varm som tusan. Nån som har tips på förbättringar speciellt runt preampen? Har bara digitalt schema på preampen än så länge så jag postar det och lite bilder på bygget.    
|
| 09 Nov 2011, 09:09 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
 Re: Ministärkare bygge
Vad kör du den där på för spänningar på anoden. 12V? Du borde ha något som skär bas innan andra steget. En sån där IZZY kontroll kanske Kul bygge 
|
| 09 Nov 2011, 09:47 |
|
 |
|
busse
|
Jag kör 15V på anoderna, 17V på slutsteget.
Jag kan ju välja hur mycket bas jag skall skära med toneswitchen som blir ett RC filter tillsammans med volymkontrollen, i läge 1 ger kondingen på 360pF och 1M volymkontrollen ett högpassfilter på 442.3Hz, läge 6 med en konding på 100nF och 1M volymkontroll ger högpassfilter på 15.9Hz. Sen finns det lite olika lägen där i mellan.
|
| 09 Nov 2011, 10:03 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
busse wrote: Jag kör 15V på anoderna, 17V på slutsteget.
Jag kan ju välja hur mycket bas jag skall skära med toneswitchen som blir ett RC filter tillsammans med volymkontrollen, i läge 1 ger kondingen på 360pF och 1M volymkontrollen ett högpassfilter på 442.3Hz, läge 6 med en konding på 100nF och 1M volymkontroll ger högpassfilter på 15.9Hz. Sen finns det lite olika lägen där i mellan. Jo men för att det skall bli lite mer fokuserat så hade en ytterligare BAS cut inte skadat.
|
| 09 Nov 2011, 10:14 |
|
 |
|
busse
|
Okej, hur skall ett till filter se ut? Skall man bara ha ett till RC filter som bas cut? Jag upplever inte basen som något problem och inte heller upplever jag stärkaren som ofokuserad men det skadar ju inte att testa den kan ju bli bättre. Vad är Izzy kontrollen för nåt? Har jag missat nåt intressant?
Jag upplever diskanten som ett större problem med fuldist och fizzljud.
|
| 09 Nov 2011, 10:36 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
busse wrote: Okej, hur skall ett till filter se ut? Skall man bara ha ett till RC filter som bas cut? Jag upplever inte basen som något problem och inte heller upplever jag stärkaren som ofokuserad men det skadar ju inte att testa den kan ju bli bättre. Vad är Izzy kontrollen för nåt? Har jag missat nåt intressant?
Jag upplever diskanten som ett större problem med fuldist och fizzljud. Nu har jag aldrig byggt något liknande....vet inte alls vad som händer på dessa spänningar. Kanske Anodmoståndet på V2 är lite högt...ger ju lite diskantigare dist.... Höga katodisar också...blir ju lite grynigare.... ...men du får nog snart hjälp....av de som begriper low gain 
|
| 09 Nov 2011, 10:43 |
|
 |
|
Tubis
|
Hänger inte riktigt med ...är det solidstate slutsteg? Jag ser bara ett rör? I sådana fall kan det vara det som fuldistar. Annars så fuldistar det väl per automatik närt man kör starved plate har jag hört.......
_________________ Johan Hansson
|
| 09 Nov 2011, 12:22 |
|
 |
|
Ballz
|
På insidan av locket sitter nåt som ser ut som en slutstegs-IC.
Kan den regleras på nåt vis? Insignal limiter, reglerbar NFB?
Börja med att scope:a signalen mellan rörhalvorna resp på utgången med och utan slutsteget inkopplat. Vad har du för specar på slutstegets ingång? Du kanske har en fet impedans-mismatch som låter slutsteget lasta ner sista rörhalvan så att den går i spinn. *gissar*
Kolla även om den där jättekondingen på utgången verkligen måste vara så stor = onödigt stort basgenomsläpp=risk för överstyrning i slutsteget?
|
| 09 Nov 2011, 12:51 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Hänger inte riktigt med ...är det solidstate slutsteg? Jag ser bara ett rör? I sådana fall kan det vara det som fuldistar. Annars så fuldistar det väl per automatik närt man kör starved plate har jag hört.......
Ja, det är transistorslutsteg en krets som heter Philips TDA1517C. Fuldisten kommer även om volymen är låg så jag tror inte att slutsteget distar men jag kan ju ha fel. Vad är starved plate? Quote: På insidan av locket sitter nåt som ser ut som en slutstegs-IC.
Kan den regleras på nåt vis? Insignal limiter, reglerbar NFB?
Börja med att scope:a signalen mellan rörhalvorna resp på utgången med och utan slutsteget inkopplat. Vad har du för specar på slutstegets ingång? Du kanske har en fet impedans-mismatch som låter slutsteget lasta ner sista rörhalvan så att den går i spinn. *gissar*
Kolla även om den där jättekondingen på utgången verkligen måste vara så stor = onödigt stort basgenomsläpp=risk för överstyrning i slutsteget?
Vad jag vet kan man nog inte reglera slutsteget. Vad kan vara ett lämpligt värde på kondingen på utgången från försteget? Får kolla om jag kan hitta specar på slutsteget om det skulle kunna vara missmatchning då det gäller impedansen.
|
| 09 Nov 2011, 13:39 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
busse wrote: Vad jag vet kan man nog inte reglera slutsteget. Vad kan vara ett lämpligt värde på kondingen på utgången från försteget? Det går att räkna ut ett exaktare värde när du vet impedansen till slutsteget.
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 09 Nov 2011, 13:52 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Vad är starved plate?
Svältfödd anod. Dvs köra på 20 ggr lägre spänning än vad röret är designat för.
|
| 09 Nov 2011, 14:31 |
|
 |
|
Ballz
|
Starved plate kan ge snyggt ljud, det har ju ett antal pedalbyggare lyckats visa. Men: jag tycker det är underligt att man inte använder dom rörtyper som är gjorda för batteridrift, dom bör ju kunna uppvisa liknande tonala egenskaper som deras storebröder?
Och jag tror nog att du kan ha en överstyrd ingång på modulen. Kolla upp specarna, dra ner kondingen till en tiondel av värdet till att börja med. Det KAN vara att du behöver göra ytterligare spänningsdelare för att svampa bort lite mer signal till jord före modulen. Och där har du kanske din impedansanpassning helt gratis. Och....är modulen gjord för att direktdriva en högtalare? Uteffekt?
|
| 09 Nov 2011, 15:45 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Det går att räkna ut ett exaktare värde när du vet impedansen till slutsteget. Har googlat och hittade ett datablad http://pdf.chinaicmart.com/TDA/TDA1519C.pdf jag har nog svamlat att kretsen skulle heta 1517C den heter nog 1519C för databladet verkar bekant. Enligt detta datablad skall impedancen vara mellan 50-75K om jag fattat rätt, vad kan man då komma fram till för att optimera försteget så gott det går? Quote: Svältfödd anod. Dvs köra på 20 ggr lägre spänning än vad röret är designat för.
Okej då fick man lära sig ett nytt uttryck, tackar så mycket. Jag vet att det inte är optimalt att köra röret på 15V men vad kan man göra för att få till det så bra som möjligt? Detta är lite mer av en kul grej att ha en stärkare som spelar hyfsat som man kan ta med och köra på 12V i tex husvagn. Men det vore kul att få sträkaren att funka så bra det bara går efter förutsättningarna.
|
| 09 Nov 2011, 15:51 |
|
 |
|
busse
|
Ballz wrote: Starved plate kan ge snyggt ljud, det har ju ett antal pedalbyggare lyckats visa. Men: jag tycker det är underligt att man inte använder dom rörtyper som är gjorda för batteridrift, dom bör ju kunna uppvisa liknande tonala egenskaper som deras storebröder?
Och jag tror nog att du kan ha en överstyrd ingång på modulen. Kolla upp specarna, dra ner kondingen till en tiondel av värdet till att börja med. Det KAN vara att du behöver göra ytterligare spänningsdelare för att svampa bort lite mer signal till jord före modulen. Och där har du kanske din impedansanpassning helt gratis. Och....är modulen gjord för att direktdriva en högtalare? Uteffekt? Jag har kopplat slutstegsmodulen i bryggat läge så den ger 22W precis som schemat i det datasheet som jag postade i mitt tidigare inlägg visar och där kopplas högtalaren direkt till modulen. Får ta och testa att minska på kondingen och se vad som händer. Om jag klämmer in en spänningsdelare vad skulle skillnaden bli mot att bara vrida ner mastervolymen som sitter före modulen. Hur påverkar värdet på poten det hela? Nu har jag en 100K pot skulle det vara bättre med annat värde, 50K som ingångsimpedansen skall vara på modulen? Eller man kan ha en pot med högre värde och en spänningsdelare för att bara anpassa impedansen? Nu blev det mycket om potar och impedanser. hoppas nån orkar förklara för mig.
|
| 09 Nov 2011, 16:04 |
|
 |
|
Tubis
|
busse wrote: Okej då fick man lära sig ett nytt uttryck, tackar så mycket. Jag vet att det inte är optimalt att köra röret på 15V men vad kan man göra för att få till det så bra som möjligt?
Detta är lite mer av en kul grej att ha en stärkare som spelar hyfsat som man kan ta med och köra på 12V i tex husvagn. Men det vore kul att få sträkaren att funka så bra det bara går efter förutsättningarna.
Jag har aldrig själv experimenterat med detta men vet bara att det börjar låta dovt och luddigt från starkt överstyrda steg bara jag är nere under 200V på anoden och nere på 150 är det katastrof. Så då kan jag bara inbilla mig hur det blir nere på 15V. Ofta brukar man väl ha ett starved plate som går "rent" bara för att skylta med att det finns ett rör med i kretsen och sen dista med typ kisel eller germaniumdiodklippning.
|
| 09 Nov 2011, 16:06 |
|
 |
|
busse
|
Tubis wrote: busse wrote: Okej då fick man lära sig ett nytt uttryck, tackar så mycket. Jag vet att det inte är optimalt att köra röret på 15V men vad kan man göra för att få till det så bra som möjligt?
Detta är lite mer av en kul grej att ha en stärkare som spelar hyfsat som man kan ta med och köra på 12V i tex husvagn. Men det vore kul att få sträkaren att funka så bra det bara går efter förutsättningarna.
Jag har aldrig själv experimenterat med detta men vet bara att det börjar låta dovt och luddigt från starkt överstyrda steg bara jag är nere under 200V på anoden och nere på 150 är det katastrof. Så då kan jag bara inbilla mig hur det blir nere på 15V. Ofta brukar man väl ha ett starved plate som går "rent" bara för att skylta med att det finns ett rör med i kretsen och sen dista med typ kisel eller germaniumdiodklippning. Jag kan ju nämna att jag inte är ute efter tokdist utan vill ha ljud från rent till lite crunch. Fuldisten finns även om man spelar rent, den ligger "lite bakom" och spökar i ljudet.
|
| 09 Nov 2011, 16:18 |
|
 |
|
Ballz
|
Kommer fuldisten vid anslag, och oavsett hur hårt anslag du har? Olika mycket dist för olika hårt anslag? Eller ligger den i bakgrunden som ett "fizzel", liksom, även när du inte spelar? Finns det NÅT läge där du spelar helt rent, utan fuldist?
Jag tänker mej möjligheten att ditt switchade aggregat stör kretsen (RF-instrålning från switchkretsar ska inte underskattas)
|
| 09 Nov 2011, 16:48 |
|
 |
|
busse
|
Quote: Kommer fuldisten vid anslag, och oavsett hur hårt anslag du har? Olika mycket dist för olika hårt anslag? Eller ligger den i bakgrunden som ett "fizzel", liksom, även när du inte spelar? Finns det NÅT läge där du spelar helt rent, utan fuldist?
Jag tänker mej möjligheten att ditt switchade aggregat stör kretsen (RF-instrålning från switchkretsar ska inte underskattas)
Jag upplever att fuldisten ändras med anslag och volym, det blir mer fuldist med högre volym och hårdare anslag. Med låg volym och lätt anslag kan man nästan komma undan fuldisten.
|
| 09 Nov 2011, 17:18 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
busse wrote: Quote: Kommer fuldisten vid anslag, och oavsett hur hårt anslag du har? Olika mycket dist för olika hårt anslag? Eller ligger den i bakgrunden som ett "fizzel", liksom, även när du inte spelar? Finns det NÅT läge där du spelar helt rent, utan fuldist?
Jag upplever att fuldisten ändras med anslag och volym, det blir mer fuldist med högre volym och hårdare anslag. Med låg volym och lätt anslag kan man nästan komma undan fuldisten. Du har inte en dålig lödning någonstans??
|
| 09 Nov 2011, 17:55 |
|
 |
|
busse
|
Ingen dålig lödning vad jag kan hitta.
Har testat att löda in avkopplingskondensatorer på katoderna men tycker att det bara blev värre med fuldist. Hade 1uF på 1:a gainsteget och 10uF på andra, tog det för jag såg att tube town pedalen som heter Vanilla Overdrive MKII har det, har tagit värdena på gainstegen från den men skippat kondnigarna.
Nu är jag inne på att testa 100K på anoden och inget katodmotstånd på a:2 gainsteget som på Valvecasterpedalen. Sen byter jag nog ut kondingen på ingången till slutsteget till 22nF istället för 220nF, får se om det kan ge bättre resultat.
|
| 09 Nov 2011, 18:36 |
|
 |
|
farbrortäpp
|
busse wrote: Ingen dålig lödning vad jag kan hitta.
Har testat att löda in avkopplingskondensatorer på katoderna men tycker att det bara blev värre med fuldist. Hade 1uF på 1:a gainsteget och 10uF på andra, tog det för jag såg att tube town pedalen som heter Vanilla Overdrive MKII har det, har tagit värdena på gainstegen från den men skippat kondnigarna.
Nu är jag inne på att testa 100K på anoden och inget katodmotstånd på a:2 gainsteget som på Valvecasterpedalen. Sen byter jag nog ut kondingen på ingången till slutsteget till 22nF istället för 220nF, får se om det kan ge bättre resultat. Kan du inte köra kretsen utan slutsteg...direkt in i loopen på en vanlig stärk och se om det låter lika...så du kan utesluta slutsteget??
|
| 09 Nov 2011, 18:43 |
|
 |
|
ralvejd
|
är den rätt biasad, dvs har du någorlunda lika stor swing upp som ned i båda stegen? Blir väl änna skitviktigt när du har så låg b+ ? fram med ett o-skåp och en tongenerator och kolla, eller så mät hur många volt du har på anoden, där ska väl ( B+ - URk ) / 2 finnas på tomgång med Katodkonding så blir det helt enkelt halva B+ eller tänker jag helfel 
_________________ ralvejd@pc010:~$ Generalist, kan inget om allt
|
| 09 Nov 2011, 19:26 |
|
 |
|
Lynxtrap
|
Den här räknaren bör du kunna använda för att räkna ut ett rimligt värde på kopplingskondingen: http://www.v-cap.com/coupling-capacitor-calculator.phpOm den sen är orsaken till problemet är en annan sak...
_________________ "Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"
|
| 09 Nov 2011, 22:17 |
|
 |
|
busse
|
ralvejd wrote: är den rätt biasad, dvs har du någorlunda lika stor swing upp som ned i båda stegen? Blir väl änna skitviktigt när du har så låg b+ ? fram med ett o-skåp och en tongenerator och kolla, eller så mät hur många volt du har på anoden, där ska väl ( B+ - URk ) / 2 finnas på tomgång med Katodkonding så blir det helt enkelt halva B+ eller tänker jag helfel  Förklara gärna lite mer ingående hur och vad jag skall mäta, har inte tillgång till oscilloskåp eller tongenerator. Okej skall kolla in räknaren och se hur det blir med olika kondingar. Vad bestämmer ingångsimpedansen? Är det bara att räkna med det som är specat på slutstegsmodulen för det låter ju lite för enkelt, påverkar sista steget i försteget och volymkontrollen ingångsimpedansen på slutsteget? Hur som helst så har jag testat att byta anodmotståndet på 2:a gainsteget till 100K och har då anoden direkt till jord, har även bytt ut kondingen mellan för och slutsteg till 22nF istället för 220nF. Låter ut lovande på sån volym man kan ha med två sovande barn och en sovande sambo i samma hus, väntar med spänning att få testa i morgon med att dra på lite mer.
|
| 09 Nov 2011, 23:43 |
|
 |
|
busse
|
Nu har jag testat lite på lunchen med lite mer volym och fuldisten är kvar. Disten kommer på anslaget och ljudet upplevs som att det komprimeras men disten och kompressionen försvinner efter ett tag då attacken på ljudet avtagit.
Nu funderar jag på om det kan vara den switchadenätdelen som inte pallar med effektuttaget just vid anslaget. Kan det vara så att den inte orkar leverera nog med ström och att stärkaren då lever på det som finns i lagrat i elyterna? Skulle fler eller större filterkondingar vara lösningen på problemet? Vad jag förstår så sagar inte en switchadnätdel utan lägger av helt för att sen komma igång.
Nu har jag satt husvagnsbatteriet på laddning, skall på OKQ8 och köpa polskor och löda en ny sladd och köra direkt från batteriet. Jag får ju lite lägre spänning till för och slutsteg men batteriet skall ju garanterat leverera ström så det räcker.
|
| 10 Nov 2011, 13:10 |
|
 |
|
R.U. Sirius
|
busse wrote: Nu har jag satt husvagnsbatteriet på laddning, skall på OKQ8 och köpa polskor och löda en ny sladd och köra direkt från batteriet. Jag får ju lite lägre spänning till för och slutsteg men batteriet skall ju garanterat leverera ström så det räcker. Det här är inte ett forum för att diskutera prostitution. Skärpning! Sorry, kunde inte låta bli 
_________________- The Mayor of Simpleton - http://www.guitarlabs.se
|
| 10 Nov 2011, 14:44 |
|
 |
|
busse
|
Blev inga polskor utan batteri klämmor så jag klara nog mig undan ostraffad!!!!!
|
| 10 Nov 2011, 15:16 |
|
 |
|
busse
|
Nu har jag testat köra med bilbatteri och ingen skillnad i fuldisten, den är kvar.
Är det nån som har koll på hur man kan anpassa impedanserna mellan för och slutstegsmodul? Spänningsdelare har det varit tal om hur skall man gå till väga då? Känns som att det vore bäst att optimera den biten först.
Kan man göra nåt med försteget för att komma åt fuldisten, funderar på om man skall testa klämma in en liten konding till jord för att få bort lite elak diskant. Jag upplever att fuldisten minskar då man vrider av cutkontrollen som skär bort diskant.
|
| 10 Nov 2011, 18:05 |
|
 |
|
Conviction
|
Snyggt! Vilken firma fixade faceplate:n?
|
| 10 Nov 2011, 18:53 |
|
 |
|
Freppezon
|
Otroligt snygg!
När kommer ljudklipp???
|
| 10 Nov 2011, 19:01 |