View unanswered posts | View active topics It is currently 22 Aug 2026, 12:32

Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next
SL (update 100509) 
Author Message

Post SL (update 100509)
Egentligen har man väl gått och drömt ända sedan barnsben om att få ha en Marshall Super Lead tillsammans med en pålle och en vinklad 1960A-låda. Men av tusen skäl har den sista pusselbiten saknats -själva stärkaren... Det har varit 50w plexis och andra 1987:or, JTM45, några 100w-monster såsom en och annan Peavey 5150, Marshall 6100, JCM900 etc. Men inför en hastigt analkande 50-årsdag tänkte jag: Nu eller aldrig!

Eftersom jag inte längre kan förmå mig köpa redan byggda saker blir det förstås ett eget bygge. Och med dessa utgångspunter var det inte så mkt att välja på. Det fick bli prylar från Metro i kombination med lite grejor jag samlat på mig - trafos, komponenter mm.

Fundrade mkt på om jag skulle gå på en 12.000-seriestärkare i Eddie vH:s anda. Men av olika skäl gillar jag ännu mer soundet från de SL som kom därefter som är lite tightare, mindre "brown".

Men samtidigt tycker jag lay down-pt är så jäkla snyggt. Och jag hade en sådan liggandes. Det fick alltså bli en kompromiss.

Jag bygger nu en plexi med alu-chassi, laydown pt (det fick bli lite våld p chassit...), burk-elyter, 68-spec i signalkretsen, men med 69ff-spec i filtrering mm.

Det blir inte några stora avvikelser och specialare. Bara lite föbättrad jordning och ngt avvikandekabeldragning. Men i övrigt rätt original.

Fotsättning följer.

Image

Image

/Gunnar

25 Apr 2010, 13:25
Profile

Vad himla trevligt att du har fått lite prylar nu Gunnar...det här ska bli intressanta att följa minsann.

*lutar mig bakåt och väntar på fortsättningen*

/Majkel

:: The Cabin Recording Studio ::

25 Apr 2010, 15:30
Profile

Kul, känner tenndoften ända hit! Stod just och spelade på min 12xxx plexi häruppe i tv-rummet genom basslådan, du vet.[;)] Bättre söndagsnöje får man ju leta efter. Lycka till med ditt bygge!

F.ö - tror knappt det skiljer nästan nånting mellan en '69 och en 12xxx förutom filtreringen. Laydown fanns i svensklevererade marshalls och kanadalevererade fram till åtminstone -73, så du begår inget brott där inte! (ujujuj - den såg jävligt biffig ut din powertrafo!)[;)]

http://www.myspace.com/gudarsskymning

25 Apr 2010, 19:49
Profile WWW

Kul, känner tenndoften ända hit! Stod just och spelade på min 12xxx plexi häruppe i tv-rummet genom basslådan, du vet.[;)] Bättre söndagsnöje får man ju leta efter. Lycka till med ditt bygge!

F.ö - tror knappt det skiljer nästan nånting mellan en '69 och en 12xxx förutom filtreringen. Laydown fanns i svensklevererade marshalls och kanadalevererade fram till åtminstone -73, så du begår inget brott där inte! (ujujuj - den såg jävligt biffig ut din powertrafo!)[;)]

Det är nog framför allt V1B-katoden med sin 82oR/0.68uF som är lite speciell i 12000 (förutom filtreringen). Jag tror den vanliga 2.7k/0.68uF kom där i slutet av -68 och sedan fanns fram till någon av RI-stärkarna.

Du har säkert helt rätt om lay down, att den funnits i senare stärkare. Jag meckade t.ex. i _CM_:s SL från -76. Och även den hade lay down! Och lay down sitter ju numera i Marshalls hand wired Super Lead som är gjord utifrån 69-designen (men möjligen med 68-kretsen?).

/Gunnar

25 Apr 2010, 20:58
Profile

Härligt Gunnar! Och det var på tiden att vi får lite insyn i byggprojekten här på sidan igen. För min del är det hajfaj just nu och det platsar ju inte riktigt här.[:)]

Johan H
http://www.myspace.com/nomadsofhope
http://www.myspace.com/kultivatortheofficial

25 Apr 2010, 20:59
Profile ICQ WWW

Världen är full av tokstollar... [}:)][;)][:D]...
...
...
...
...
...
...
...Och, tur är väl det... [:)][:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

25 Apr 2010, 21:45
Profile

Världen är full av tokstollar... [}:)][;)][:D]...
...
...
...
...
...
...
...Och, tur är väl det... [:)][:p]

Sven-Johan
Rörförstärkartekniker

Hur menar du nu? Det här är helt seriöst.
Jag behöver faktiskt en sådan här best.

Image

Back in black
I hit the sack
I've been too long I'm glad to be back
Yes, I'm let loose
From the noose
That's kept me hanging about
I've been looking at the sky
'Cause it's gettin' me high
Forget the hearse 'cause I never die
I got nine lives
Cat's eyes
Abusin' every one of them and running wildCHORUS:
'Cause I'm back
Yes, I'm back
Well, I'm back
Yes, I'm back
Well, I'm back, back
(Well) I'm back in black

Nä, ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till. Man får väl göra som Knut - ta fram bamsingen på söndagförmiddagarna och tralla lite när familjen är på högmässa, eller något sådant... [:)]

/G

25 Apr 2010, 22:05
Profile

Sven-Johan wrote:

Hur menar du nu? Det här är helt seriöst.
Jag behöver faktiskt en sådan här best.

- - - - - -

Nä, ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till. Man får väl göra som Knut - ta fram bamsingen på söndagförmiddagarna och tralla lite när familjen är på högmässa, eller något sådant... [:)]

/G

Jag behöver en sån där best...ring mig när du har tröttnat på ensamheten vid högmässorna, I'm all in! [:D]

/Majkel

26 Apr 2010, 00:43
Profile

Så du ska alltså inte göra något "Izzy" över kretsen?[B)]

26 Apr 2010, 12:03
Profile

Så du ska alltså inte göra något "Izzy" över kretsen?[B)]

Hm, harkel, ja jo... Vi får väl se. Något blir det säkert.

Jag var länge inne på att power scala, men jag känner mig inte sugen på göra det i denna stärkare. En SL i sin originalutförande är så speciell. Det ska liksom vara fullt (eller rejält) blås på allt. Även utgångstrafon ska svettas. Först då låter allt helt rätt, tror jag.

Om jag ska ha en scalad 100w med 4xEL34 väljer jag nog en annan bas än ett småexklusivt kit från Metro. Har ett gammalt vrak på gång.

Här handlar det nog mest om att trimma in kretsen, kanske justera några värden, hitta rätt brightkondingar, rätt nfb, bra/rätt rör osv. Och givetvis dra kabel på ett bra sätt. Mnimera brum och skit.

Som byggprojekt rätt trist och utan överraskningar kanske...?

/G

26 Apr 2010, 14:36
Profile

Avvaktar med spänning och förväntan fortsättningen. En SL kan väl aldrig bli trist?[:p]

Jonas B

26 Apr 2010, 17:52
Profile

Kul!
Jag kommer över när den är klar [:p]

(Ja just det, du behöver inte ringa och berätta när den är färdig, för den däringa besten lär väl höras ända hem till mig [;)]

26 Apr 2010, 18:51
Profile ICQ WWW

Kul!
Jag kommer över när den är klar [:p]

(Ja just det, du behöver inte ringa och berätta när den är färdig, för den däringa besten lär väl höras ända hem till mig [;)]

[:D][:D] You bet

26 Apr 2010, 23:10
Profile

Man får väl göra som Knut - ta fram bamsingen på söndagförmiddagarna och tralla lite när familjen är på högmässa, eller något sådant... [:)]

MÄH - den kan väl få va me i repan iaf!!!???[:(!][:D]

27 Apr 2010, 19:56
Profile WWW

Hur går det för herrn med SL-bygget, blir det några fina bilder som man kan dräggla över?! [:D]

Mvh

/Majkel

04 May 2010, 14:24
Profile

Jodå, det rullar på. Och tack för uppmärksamheten!

Update 2010-05-04. Glöden dragen. Powertåtarna på plats liksom filtrering. Ready for boarding [:p][:)]

Man vill inte jobba för fort. Det är så nedrans trevligt att vira en tåt då och då.

/Gunnar

Image Image

Image

04 May 2010, 20:50
Profile

Ska bli kul å höra den med en quad xf2 och siemens-mullard-tfk i preampen![;)][:D][:p]

04 May 2010, 20:58
Profile WWW

Jodå, det rullar på. Och tack för uppmärksamheten!

Update 2010-05-04. Glöden dragen. Powertåtarna på plats liksom filtrering. Ready for boarding [:p][:)]

Man vill inte jobba för fort. Det är så nedrans trevligt att vira en tåt då och då.

/Gunnar

Mmmm...ser ju supernice ut det där. Jag förstår dig...man vill gärna dra ut på det roliga, att "vira en tåt då och då" får en helt annan innebörd liksom. [;)]

Gillar dom fint virade trådarna till rörsocklarna...röd och svart tråd ser så där fint tighta ut, bort med bruset/brummet bara!

Har själv lagt mitt SL inköp på vila ett tag...lurar på att göra nåt liknande som du gör här, vi får väl se vad som händer.

Tack för uppdateringen så länge...vi ses om en vecka igen! [:D] [;)]
Mvh

/Majkel

04 May 2010, 22:47
Profile

ser snyggt ut Gunnar, har ett set Sozo Premiums om du behöver som jag skulle kunna avyttra om jag hittar dom, har just flyttat!

Skulle vara kul att höra stärken när du blir klar, det är ett metro kit? antar jag

Och kom ihåg dessa stärk kan mer än allt på 10

MVH

05 May 2010, 09:25
Profile WWW

Blir snyggt det här!
Ska bli grymt kul att se o höra resultatet![:)]

Mvh Chris

05 May 2010, 13:41
Profile ICQ WWW

Var inte orolig för kraften. Du kunde ju lira på min SL i er replokal utan dämpare. Jag önskar att vår lokal kunde hantera ljudtryck på samma sätt så att jag slapp repa med HotPlaten på -12dB... :-(

Men visst är det konstigt att man väntar så länge med att skaffa det man egentligen vill ha. Och jag borde köpa tillbaka min gamla Plexi från kompisen jag sålde den till för 22 år sedan, som inte använder den... Men av någon anledning ringer jag aldrig... Märkligt.

/CM

05 May 2010, 14:33
Profile ICQ YIM WWW

05 May 2010, 15:16
Profile WWW

[:p]va har han för tfnnr???????[:D]
Det är jag... men det är superhemligt... [;)][}:)][:D]

05 May 2010, 16:10
Profile

ser snyggt ut Gunnar, har ett set Sozo Premiums om du behöver som jag skulle kunna avyttra om jag hittar dom, har just flyttat!

Skulle vara kul att höra stärken när du blir klar, det är ett metro kit? antar jag

Och kom ihåg dessa stärk kan mer än allt på 10

MVH

Det blir nog mustarder... men tack i alla fall! Du får komma på provkörningen. /gunnar

05 May 2010, 16:23
Profile

Sven-Johan wrote:

knut wrote:

Näää... Det är det inte...

En 67:a för 1500:- var väl ett bra pris för honom... Men jag får nog betala lite mer för att få tillbaka den...

05 May 2010, 16:34
Profile ICQ YIM WWW

05 May 2010, 16:38
Profile WWW

knut wrote:

Och jag som var i Växjö IDAG och letade efter en SL!!! [:p] [;)]

/Majkel

05 May 2010, 23:23
Profile

Då det snuddar till trådkapning fattar jag mig kort.. Sålde en Super reverb till en kompis för 3000:- Slutet på 80-talet, köpte igen samma stärk för 13000:- för några år sen. Sånt känns ju riktigt skönt.. [xx(]

06 May 2010, 10:34
Profile

Igår blev det kabeldragning kring kortet. Metros tåt är underbar att jobba med. Kraftig, för-tennad, lätt att få på plats och snygg. Det blev några små varianter.
- Jag drar numera alltid skärmad tåt in till V2A då denna position är extremt känslig för att fånga upp surr och brum. Har faktiskt inte sett någon annan som gör det.
- Jag gillar inte att sätta grid-motstånden till V1A och V1B på kortet, utan vill ha dem mot sockeln och på skärmad tåt (se nästa bild).
- Jordningen är lite udda. Svårt dra helt "korrekt" jordning i försteget då burkelektrolytens två +anslutningar har en gemensam jord. Har tidigare kört med jordbuss utefter kortet, men valde nu att göra ett par stjärnor. Framför allt en stjärna för alla jordpunkter mellan V1 och V2 mot burkelytens jord.

Image

Så kom kompontenterna på plats ikväll. Det blev en mix av gammalt och nytt.
- Signalkondingarna är ruggigt gamla majsiga inkörda mustarder. Fick skarva några tyvärr.
- Motstånden är mest Metros kolfilm, men det blev några kolmassa på katoderna till V1 och V2 (820R) då de har så trevligt långa ben. Metros alternativ här är 2W metaloxid vilket kändes fult och fel.
- Ingången är nu parallellkopplad! V1A och V1B ligger parallellt på samma inputjack. 2x68k på varje ingång förstås, men möjlighet att mixa kanalerna med volymerna.

Image

I morgon ska nätkabeln på plats. Och det ska till brightkondingar på volymen till brightkanalen. Kommer lägga tre alternativ på switch, troligen: 120pF-ingen-500 pf. Vi får se. Man får testa sig fram.

I morgon vet vi om det funkar. Det blir uppstart under efgtermiddagen [:p][:p]

/Gunnar

09 May 2010, 00:13
Profile

Alltid kul att se bilder från byggen[:)]

/Hasse

09 May 2010, 10:15
Profile
Reply to topic   [ 42 posts ]  Go to page 1, 2  Next