Några frågor om spänningar i min Laney LC15
Har en Laney LC15 från sent 90-tal (
schema här) som pajat på nåt sätt så att utvolymen är jätteklen. Min känsla är att felet ligger nånstans i slutstegsdelen.
Jag plockade ut chassit och mätte spänningar lite här och där för att se om jag kunde hitta nåt misstänkt. B+-spänningen ser okej ut på alla ställen. Även bias/katodspänning. Däremot är spänningarna på fasvändaren (tredje ECC83-röret) lite suspekta – eller är de det? På pin 2 mäter jag 19 VDC och på pin 7 är det 29 VDC. Det är alltså olika likspänning på de två gallerna på fasvändaren. Min uppfattning är att det inte ska vara så, men jag är inte säker.
När jag konverserar med AI så får jag till svar att i en vanliga long-tail phase inverter så ska grid-spänningarna vara exakt lika. Fast ena stunden säger de att den ska ligga på 0V och och andra stunden 20-50 V. Som vanligt när man babblar med AI. Men jag har hittat scheman till andra stärkare som absolut säger t.ex. 30VDC på båda fasvändargallrena.
Hur som helst – kollar man på Laneyns schema så ser det ju inte helt symmetriskt ut kring fasvändarens två galler – den ena har en 1M-resistor och den andra en på 220k (se längst till vänster i schemat). Kan det förklara skillnaden i spänning mellan gallerna, och ska det i så fall vara olika spänning? Alla andra förstärkarscheman jag hittar har mera symmetrisk layout på resistorerna i det där området.