View unanswered posts | View active topics It is currently 10 Oct 2026, 00:17

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Några frågor om spänningar i min Laney LC15 
Author Message

Post Några frågor om spänningar i min Laney LC15
Har en Laney LC15 från sent 90-tal (schema här) som pajat på nåt sätt så att utvolymen är jätteklen. Min känsla är att felet ligger nånstans i slutstegsdelen.

Jag plockade ut chassit och mätte spänningar lite här och där för att se om jag kunde hitta nåt misstänkt. B+-spänningen ser okej ut på alla ställen. Även bias/katodspänning. Däremot är spänningarna på fasvändaren (tredje ECC83-röret) lite suspekta – eller är de det? På pin 2 mäter jag 19 VDC och på pin 7 är det 29 VDC. Det är alltså olika likspänning på de två gallerna på fasvändaren. Min uppfattning är att det inte ska vara så, men jag är inte säker.

När jag konverserar med AI så får jag till svar att i en vanliga long-tail phase inverter så ska grid-spänningarna vara exakt lika. Fast ena stunden säger de att den ska ligga på 0V och och andra stunden 20-50 V. Som vanligt när man babblar med AI. Men jag har hittat scheman till andra stärkare som absolut säger t.ex. 30VDC på båda fasvändargallrena.

Hur som helst – kollar man på Laneyns schema så ser det ju inte helt symmetriskt ut kring fasvändarens två galler – den ena har en 1M-resistor och den andra en på 220k (se längst till vänster i schemat). Kan det förklara skillnaden i spänning mellan gallerna, och ska det i så fall vara olika spänning? Alla andra förstärkarscheman jag hittar har mera symmetrisk layout på resistorerna i det där området.

Last edited by LieMfB on 09 Oct 2026, 11:45, edited 1 time in total.

09 Oct 2026, 10:44
Profile

Post Re: Några frågor om spänningar i min Laney LC15
LieMfB wrote:
Har en Laney LC15 från sent 90-tal (schema här) som pajat på nåt sätt så att utvolymen är jätteklen. Min känsla är att felet ligger nånstans i slutstegsdelen.

Jag plockade ut chassit och mätte spänningar lite här och där för att se om jag kunde hitta nåt misstänkt. B+-spänningen ser okej ut på alla ställen. Även bias/katodspänning. Däremot är spänningarna på fasvändaren (tredje ECC83-röret) lite suspekta – eller är de det? På pin 2 mäter jag 19 VDC och på pin 7 är det 29 VDC. Det är alltså olika likspänning på de två gallerna på fasvändaren. Min uppfattning är att det inte ska vara så, men jag är inte säker.

När jag konverserar med AI så får jag till svar att i en vanliga long-tail phase inverter så ska grid-spänningarna vara exakt lika. Fast ena stunden säger de att den ska ligga på 0V och och andra stunden 20-50 V. Som vanlig när man babblar med AI. Men jag har hittat scheman till andra stärkare som absolut säger t.ex. 30VDC på fasvändargallrena.

Hur som helst – kollar man på Laneyns schema så ser det ju inte helt symmetriskt ut kring fasvändarens två galler – den ena har en 1M-resistor och den andra en på 220k (se längst till vänster i schemat). Kan det förklara skillnaden i spänning mellan gallerna, och ska det i så fall vara olika spänning? Alla andra förstärkarscheman jag hittar har mera symmetrisk layout på resistorerna i det där området.

Utan att ha sett schemat kn jag i alla fall ge en kommentar :
Att mäta spänningen på gallret är högst osäkert då mätinstrument kan påverka mycket då gallerkretsen är väldigt högohmig.
Mät anotspänningen i stället, om det är en LTP med gemensam katod så är anodspänningen ett bättre mått på symmetrin.

09 Oct 2026, 11:39
Profile WWW

Som nämnts är det svårt att lita på mätningar, där inre resistansen i det man mäter på, kan påverka resultatet. Som jag läser schemat, så är det angivet +45 volt på fasvändarens katoder, och gallren bör båda ligga på typ 30 V (spänningsdelning mellan R21 och R22).

Prova att byta röret.

Om det är läckage i C12 eller C13 kan det påverka gallerspänningarna i fasvändarröret.

09 Oct 2026, 14:06
Profile WWW

Laney bjussar ju här på vilken signalamplitud du ska ha på olika ställen vid 1mV ingång vilket väl gör det ganska lätt att uppskatta var amplituden känns lite för låg och därav var det fallerar.

09 Oct 2026, 19:17
Profile

Har du kollat så det inte är något så enkelt som oxid i effektloopen. Är ju annars något av ett standardfel.

09 Oct 2026, 19:58
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Har du kollat så det inte är något så enkelt som oxid i effektloopen. Är ju annars något av ett standardfel.
Det är en parallell loop på denna utan koppling via jacken när loopen inte används.

09 Oct 2026, 20:11
Profile

Tubis wrote:
Det är en parallell loop på denna utan koppling via jacken när loopen inte används.

Ah då kan man ju utesluta det iaf.

09 Oct 2026, 20:35
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]