View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:13

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Dynacord Echocord S62 
Author Message

Post Dynacord Echocord S62
Ska göra adapterkablar (tele/DIN) mellan truepass-pedalen och Echocorden. Fungerar det med vanlig instrumentkabel då?
Om man har 6m gitarrkabel till pedalen, sedan 2x3m fram och tillbaka mellan pedalen och Echocorden och slutligen 2m från pedal till förstärkare, totalt 14m fungerar det eller blir det för långt?

05 Aug 2025, 22:41
Profile

Post Re: Dynacord Echocord S62
Dodger wrote:
Ska göra adapterkablar (tele/DIN) mellan truepass-pedalen och Echocorden. Fungerar det med vanlig instrumentkabel då?
Om man har 6m gitarrkabel till pedalen, sedan 2x3m fram och tillbaka mellan pedalen och Echocorden och slutligen 2m från pedal till förstärkare, totalt 14m fungerar det eller blir det för långt?

Visst blir den lång! om den förändrar ditt ljud är det "bara" att prova beroende på motstånd i kabeln, har du någon annan pedal som har någon from av "buffer" då kanske det inte blir så framträdande.
Sen om du ska ha två kablar till och från och relativt nära varandra vid kontakterna så är en mikrofonkabel av högkvalité ett "trick" där du kan dra både fram och åter i samma å om kontakt splitten inte blir allt för lång sätt en extra "skärmstrumpa" på "utstickarna.
Den kanske bästa mikrofonkabeln som finns är nog en Canare star-quad, den har strumpa hela vägen och tvinnad ledare x 2, så fyra kablar + skärmstrumpa. Skärmstrumpan gör den näst intill är oförstörbar och ledarna är teflon belagda.

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

06 Aug 2025, 08:18
Profile WWW

Post Re: Dynacord Echocord S62
Jag har ganska precis den setupen sedan ett antal år.

Har en annan variant på dubbelkabel till ekot, en dubbel line-kabel som Biltema sålde för bilhifi. Det är två kablar med dimensionen som vanlig gitarrkabel, fast de sitter ihop i ena sidan med en mellanliggande jordkabel. Jordkabeln använder jag inte.

Det funkar precis som om att du har två vanliga gitarrkablar ihoptejpade/buntbandade. Fördelen är att det sitter ihop snyggare på detta sättet. Jo Es variant är ju egentligen en till på samma tema, hålla ihop kablarna snyggt. Om det dessutom är värstingkabel så är det ju ännu trevligare. :)

På ekosidan har du ju i praktiken två vanliga kablar, där jag jag dragit isär de två ledarna och satt varsin DIN-plugg. OBS! jag har bara jorden ansluten på den ena, annars blir det jordloop.

I andra änden har jag satt ihop ledarna medelst lödning och tejp till en stereoteleplugg. Dvs ena signalen ut, andra in. Och jord. Och stereokopplat telejacket, så det är i mitt fall bara en plugg för ekot. Då är det till mitt hemmabyggda pedalbord med en true bypass-brytare. Det finns lite av varje i det bordet, men det ska vi inte ta nu.
Jag misstänker att du har två vanliga pluggar, då sätter du vanliga telepluggar på varje kabel.

För att hålla signalen klar och fin har jag en Boss-pedal först i kedjan, de har bra buffer i sig. Jag kan i alla fall inte höra någon skillnad på ljudet när jag kopplar rakt in i stärkaren eller har den via alla kablar och pedaler.

En vidareutveckling på detta som jag förhoppningsvis kommer mig för att göra inom den närmaste tiden är att ha en switch för att byta utgång från pedalbordet till ekot, för att på så sätt kunna använda instrumentingång nr två och medelst ett tramp byta ekoingång. Då kan jag ha ena ingången lite krämigt ställd, för mer gain, och den andra ställd på "unity gain", dvs bara som en rak ekoeffekt.
Kommer nog en fråga i anslutning till det då det finns två Fernbedienungsingångar på framsidan. Den ena av dessa ska man kunna stänga av/på ekot med, det är lite oklart tycker jag. Återkommer.

Jag misstänker att Dodger liksom jag är väldigt nöjd med ljudet ur Dynacordekot, det låter fruktansvärt bra...

06 Aug 2025, 22:21
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]