View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:13

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Marshall DSL40C problem 
Author Message

Post Marshall DSL40C problem
Hej alla!

Jag köpte mig precis en ovan nämnd stärk som var defekt. Den har det kända problemet att den ibland mutar ljudet några sekunder och sedan hoppar den igång igen.
Det finns några knep enligt några att man ska byta zenerdiod D9 och en elyt C83 men detta löser inte problemet för mig.

Schema: https://el34world.com/charts/Schematics ... 02_v02.pdf

Jag började då allmänt leta lite fel och ser då att det saknas en negativ -12 spänning till OP-amparna ifrån REG2. Kommer inte ihåg exakt vad jag mätte upp men den var då inte i närheten av -12v iaf.

Jag försökte sätta mig in i kretsen och även rita upp den i simuleringsprogram men jag får då lite konstiga värden. Jag får även en varning om att C81 når sin max "reverse voltage".
Det värdet kan jag sätta till vad jag vill i simulatorn men jag vet faktiskt inte vad som är normalt för en elyt. Märkspänning?

Simulator originalkrets: https://tinyurl.com/2cuzrn5k

Jag tycker inte att det borde vara en jordpunkt kopplad till anoderna på D12 och D16. Tar jag bort den så ser simuleringen mycket trevligare ut.

Simulator igen: https://tinyurl.com/2bhaxff3

Kan någon titta över detta som förstår sig på detta bättre än mig. Är detta konstruerat "fel"?
Spänningen är ca 15VAC på lindningen ifrån transformatorn.
Eller är det så att jag tänker fel när jag ritar upp det i simulatorn?

30 Jul 2025, 09:19
Profile

Post Re: Marshall DSL40C problem
Körde en sim på Marshallschemat(multisim) och jag får +20 och -17 med 20mA last. Lite ojämt men tillräckligt för att 12V regulatorerna ska fungera och ge jämn +/- utgång. Att ta bort jorden som du gjorde havererar min simulering det gillar den inte.
Lite konstig krets ena sidan har en helvågsriktare och andra sidan verkar ha en spänningsdubblare. Men lägger man inte på en resistiv last så den ena sidan ser den andra DC mässigt fungerar inte simuleringen. Hänk på 1k på varje sida. Edit: eller häng på regulatorerna

30 Jul 2025, 10:07
Profile

Post Re: Marshall DSL40C problem
Tubis wrote:
Körde en sim på Marshallschemat(multisim) och jag får +20 och -17 med 20mA last. Lite ojämt men tillräckligt för att 12V regulatorerna ska fungera och ge jämn +/- utgång. Att ta bort jorden som du gjorde havererar min simulering det gillar den inte.
Lite konstig krets ena sidan har en helvågsriktare och andra sidan verkar ha en spänningsdubblare. Men lägger man inte på en resistiv last så den ena sidan ser den andra DC mässigt fungerar inte simuleringen. Hänk på 1k på varje sida. Edit: eller häng på regulatorerna

Okej. Det var intressant. Jag får testa vidare då. Jag har kanske en trasig regulator då. Anledning till att jag började titta på det var för att jag saknar spänning in till REG2 och får då ingen vidare spänning ut. Den är iaf väldigt låg vilket får mig att tro att det fungerar ändå.

Är ute på tur nu så jag kollar vidare i kväll. Tack för svaret Johan.

30 Jul 2025, 11:19
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]