View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 05:14

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Någon som kan mäta spolar och kristaller? 
Author Message

Post Någon som kan mäta spolar och kristaller?
Tänker att jag skriver i en ny tråd, jag håller på att leta delar till ett Theremin-projekt och har nu fått tag i en kristall, som enligt beskrivningen har rätt värde. Problemet är att jag inte vet om den fungerar.
Sedan har jag några spolar som jag varken vet om dom fungerar eller vilka värden dom har.

Är det någon (gärna Linköping) som har en bra LCR-mätare (tror det heter så för spolarna?) och en "kristall-mätar-apparat"

Jag kan givetvis även skicka dom med returporto.

Tack på förhand!

04 Jun 2025, 20:24
Profile

Post Re: Någon som kan mäta spolar och kristaller?
En mätare för "LCR" är nog inte så dyr eller svår att få tag i numera och det är precis det du behöver. Då får du spolarnas värde i Henry (mH, µH). Resonansfrekvensen i kretsarna måste sedan räknas ut när man vet vilket värde inblandad kondensator har. Formeln är:
"2 pi ggr frekvensen = 1 dividerat med roten ur L ggr C",
där L är spolens värde och C är kondingens värde.

Att mäta en kristall är måhända lite knepigt. I princip uppträder den som ett avbrott, dvs den har ingen ledningsförmåga. Det brukar finnas en viss kapacitans, men den säger inget om huruvida kristallen är OK. Man kan behöva använda en signalgenerator, som kan ge en frekvens där kristallen har resonans och se om den uppträder som den borde. Kristallens frekvens borde vara uppmärkt på höljet, så man vet vad man ska kolla.

16 Jun 2025, 17:49
Profile WWW

Post Re: Någon som kan mäta spolar och kristaller?
lampuradio wrote:
En mätare för "LCR" är nog inte så dyr eller svår att få tag i numera och det är precis det du behöver. Då får du spolarnas värde i Henry (mH, µH). Resonansfrekvensen i kretsarna måste sedan räknas ut när man vet vilket värde inblandad kondensator har. Formeln är:
"2 pi ggr frekvensen = 1 dividerat med roten ur L ggr C",
där L är spolens värde och C är kondingens värde.

Att mäta en kristall är måhända lite knepigt. I princip uppträder den som ett avbrott, dvs den har ingen ledningsförmåga. Det brukar finnas en viss kapacitans, men den säger inget om huruvida kristallen är OK. Man kan behöva använda en signalgenerator, som kan ge en frekvens där kristallen har resonans och se om den uppträder som den borde. Kristallens frekvens borde vara uppmärkt på höljet, så man vet vad man ska kolla.

Ja en sån här https://www.ebay.com/itm/277193440703?_skw=lcr+meter&itmmeta=01JXX4G3N5KRZR3743H66ZX24R&hash=item408a043dbf:g:kf4AAOSw6MdoSGTa&itmprp=enc%3AAQAKAAAA0FkggFvd1GGDu0w3yXCmi1fNjmtwBLPwC%2Fc4nXZ4E4nrmv6PpZHUHifYjqq%2FyQ6sPMHAX2FhtXM1wXCPFcVjBVQZ0GjzYG1Kb59Jom2TNVRVBqGM4gxDvVDiadKe81JpKnYVxr%2BQrE4SvE8duo6vMyGRp%2F5JBKS0y1sFnMTmfZysJPokKlhQg3GxWm3%2BTqZK4lInjjLACjSfWhpqsK9qmef0rrrrQ1MmfLuujBM2xLAVarw7xuJKLfI7XSMMXJLry8wAXXBVyj79N1SOSZ6YdQY%3D%7Ctkp%3ABk9SR5q7wKTvZQ lcr mätare fixar att mäta induktanser. Kostar inte mycket och är faktiskt rätt bra på halvledare också.

Kroistaller är värre, metoden med signalgenerator och en labuppkoppling kan fungera.

16 Jun 2025, 21:49
Profile WWW
Reply to topic   [ 3 posts ]