|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|
Paraphase inverter och fast bias?
| Author |
Message |
|
arnenym
|
 Paraphase inverter och fast bias?
Jag gillar paraphase inverter för de färgar munspelsljudet på ett snyggt sätt. Men katodbias begränsar ju effektuttaget lite grann. Skulle det fungera med ett extra par kopplingskondingar för att blockera biasspänningen från att krasha med matningen av "ur fas röret" (Kommer inte ihåg vad det heter på snyggt svenskt elektroniksnack nu)
|
| 05 Apr 2025, 22:03 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Paraphase inverter och fast bias?
Tittar du på schemana hos valvewizard?
Jag håller med dig om att det borde funka med en extra "blockeringskonding" för att isolera slutrörets styrgaller från DC utifrån. Det krävs då en "extra" gallerläcka också för det slutröret, dvs det går åt en konding, och ett fast mostånd mot jord, som bör sitta "efter" spänningsdelaren som matar fasvändarröret.
|
| 06 Apr 2025, 08:13 |
|
 |
|
arnenym
|
lampuradio wrote: Tittar du på schemana hos valvewizard?
Jag håller med dig om att det borde funka med en extra "blockeringskonding" för att isolera slutrörets styrgaller från DC utifrån. Det krävs då en "extra" gallerläcka också för det slutröret, dvs det går åt en konding, och ett fast mostånd mot jord, som bör sitta "efter" spänningsdelaren som matar fasvändarröret. Tänker du att det ska vara som på en Ampeg Rocket Jet? https://schematicheaven.net/ampegamps/r ... et_12a.pdf
|
| 06 Apr 2025, 12:18 |
|
 |
|
lampuradio
|
Ja, så hade jag tänkt (utan att känna till just den apparaten), dock med skillnaden att slutrörens gallerläckor går direkt till jord (om du inte har en sån tremolokrets, förstås).
|
| 06 Apr 2025, 14:40 |
|
 |
|
arnenym
|
Tänkte om man kunde sätta biasmatningen där
|
| 06 Apr 2025, 15:00 |
|
 |
|
lampuradio
|
Jo det bör ju absolut gå fint att ha biasmatning där.
|
| 06 Apr 2025, 15:05 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 6 posts ] |
|