View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 07:48

Reply to topic  [ 12 posts ] 
Oväsen i en Randal RG50TC 
Author Message

Hej

Köpte en defekt Randall RG50TC combo för ett par år sedan för 1000:- och har inte orkat fixa den med tidigare men började greja med den nu.
Den har ett oväsen som påminner om spruckna kolmassa motstånd men det har den inte så källan är något annat. Ljudet är kvar lika högt med mastern på noll.

Kanske man kan få en bild av hur det låter här om man bortser från mitt kolflåsande :? .
https://www.youtube.com/shorts/_IbpKFYv8Bs

Ljudet kommer och går. Ibland. är den knäpptyst långa stunder. Då är även förtärkarljudet lite mer bright. Ljudet och alla funktioner fungerar.

Det är en fullrörstärkare med 2xEL34, 3*12AX7 och ett 12AT7 som fasvändare på kretskort. Tror det är en Egnaterkonstuktion. Original sitter ett celestion element av standardtyp (seventy 80)
Två kanaler med vardera 2 gainnivåer.
Det är en stärkare med lite för mycket gain och kapad topp överlag (näsig) men kändes som en bra kandidat att modda till lite mer klassiskt rockljud.
Mycket är bra också, som hyfsat servicevänlig. hela lådan i plywood, fjäderreverb, separat bias till rören och mätstift på utsida etc.
Schema https://el34world.com/charts/Schematics/files/Randall/Randall_rg50tc.pdf

Jag har rengjort socklarna med oxidspray, testat andra rör. Lött om rörsocklarna. När jag städat socklarna hade den en knäpptyst period så jag trodde problemet var löst men snart var det tillbaka igen. Tänkte byta lytarna och kolla efter överslag mellan kopparbanorna, misstänkta komponenter mm härnäst men är öppen för förslag

När randall slutade sälja dem så fortsatte den kinesiska fabriken att kränga dem till alla som ville sätta sitt namn på dem- Då heter de VS5012 med lite annan kosmetik. T ex Fame, Smarvo, JJ labs, Se electronics m fl etc. så kanske någon vart inne i en liknande och rotat.?

Tycker ena slutrörsockeln är lite slapp i kontakterna. Kan det vara undermålig kontakt trots allt tro?

02 Feb 2025, 11:08
Profile ICQ WWW

Post Re: Oväsen i en Randal RG50TC
Läckande signalkondingar skulle jag kolla

02 Feb 2025, 12:02
Profile

Det sitter ett aktivt filter på motkopplingen till fasvändaren. Kanske problem med den IC eller kondingar till dito? Det skulle förklara varför det växlar mellan oväsen och ändrad ton.

02 Feb 2025, 12:50
Profile

Tack för era förslag

Amp Healer II wrote:
Läckande signalkondingar skulle jag kolla

Tänker du på C61 eller C62 då? Några andra sitter väl inte signalvägen efter mastern?

Tubis wrote:
Det sitter ett aktivt filter på motkopplingen till fasvändaren. Kanske problem med den IC eller kondingar till dito? Det skulle förklara varför det växlar mellan oväsen och ändrad ton.

Ja knepig motkopplingsvariant men det är väl för att filtrera motkopplingssignalen som de3 vill. Kan testa att koppla bort det.

Tack!

Edit: Oväsendet är kvar om jag rycker fasvändaren. Då är väl motkopplingen ute ur bilden eller tänker jag fel?

Förstärkaren har även likriktad glöd på v1 v2 men samma lindning som går till slutrören.. kan det vara någon störning via glöden?

02 Feb 2025, 13:48
Profile ICQ WWW

Har klippt bort C61 och C62 och det är lika mycket oljud kvar så kan väl knappast vara signalkondingar iaf.

02 Feb 2025, 17:24
Profile ICQ WWW

Man får ju intrycket att "oljudet" kommer från slutsteget i sig självt, om det finns kvar efter att C61 och C62 kopplats bort.

Katoderna sitter ju på jord med ett 1 Ω motstånd. Spänningen över dessa lika och i normalt område?

Mät alla likspänningar på slutrören. Skillnader mellan rören bör vara minimala.

Hur mår seriemotstånden till G2? Kolla spänningsfallet över dessa, bör vara lika mellan rören.

Koppla ihop biasmatningen (minusänden av C68 och C67). Om detta tystar stärken, kan det vara nån av dem som läcker och "prasslar" genom att ge ojämn spänning till ett rör.

02 Feb 2025, 18:20
Profile WWW

lampuradio wrote:
Man får ju intrycket att "oljudet" kommer från slutsteget i sig självt, om det finns kvar efter att C61 och C62 kopplats bort.

Katoderna sitter ju på jord med ett 1 Ω motstånd. Spänningen över dessa lika och i normalt område?

Mät alla likspänningar på slutrören. Skillnader mellan rören bör vara minimala.

Hur mår seriemotstånden till G2? Kolla spänningsfallet över dessa, bör vara lika mellan rören.

Koppla ihop biasmatningen (minusänden av C68 och C67). Om detta tystar stärken, kan det vara nån av dem som läcker och "prasslar" genom att ge ojämn spänning till ett rör.

Tack för ideer och tankar.
Jag har ju ställt bias både på dessa rör och ett annat par så det är samma förlust på rören. Kommer inte ihåg siffrorna exakt men typ 440V B+ och kanske 34mV över respektive 1 ohms motstånd.
Just motstånden till G2 är lite märkliga i den här förstärkaren. Sitter i små kontaktstift snarare än fastlödda. Har funderat på om det kan vara dålig kontakt där.

Här en bild från någon annan som reparerat em liknande och bytt motstånden till 2k, fast där har han lött lite på dem. Men man ser stiften.
https://scontent.fbma5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.6435-9/44112050_2120833437936189_1482569796582113280_n.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-7&_nc_sid=833d8c&_nc_ohc=tL_F8bSMMTgQ7kNvgEkeLAp&_nc_zt=23&_nc_ht=scontent.fbma5-1.fna&_nc_gid=A6FLg2PQiDyIfrKNjkJAlQd&oh=00_AYBECddtP5-YRnO5S0aY__uDfillKBQRi32obob5j2czFw&oe=67C71471
en senare version av PCB så det är inte riktigt samma nummer på komponenterna där.

Ska kolla spänningarna över dem. Båda är på 1k iaf.
Edit Spänningen fluktuerar mycket beroende på oväsendet. Ha bara kollat det ena så långt. typ 4-10V

02 Feb 2025, 20:14
Profile ICQ WWW

Om skärmgallermotstånden är dåliga, eller har dålig kontakt, kan fluktuationer i skärmgallerspänningen ge oljud (funkar som ett styrgaller).

02 Feb 2025, 20:57
Profile WWW

lampuradio wrote:
Om skärmgallermotstånden är dåliga, eller har dålig kontakt, kan fluktuationer i skärmgallerspänningen ge oljud (funkar som ett styrgaller).

Japp uppfattat så blir det ju, tack, Ett av stiften är väldigt snett/böjt så jag misstänker att det varit belastnings där som gjort att en en lödning kan ha släppt på andra sidan kortet.
Måste dock plocka ut hela kortet för att kontrollera det och då kan jag ev lika gärna byta lite elyter i nätdelen etc. (den är ju iaf över 20 år) och minska mängden gain som känns lite hysterisk.

02 Feb 2025, 21:03
Profile ICQ WWW

lampuradio wrote:

Bytte rörsocklar eftersom de gamla nöp fast pinnarna nästan obefintligt. Bytte SGM och det gemensamma motsåndet till dessa 270 ohm och lödde in dem för säker kontakt per förslag lampuraudio. Bias var ställd lågt och när jag slog på så sprakade det naturligtvis värre än någonsin innan det blev tyst :roll:

Det ena slutröret såg lite dött ut och hade nu ingen anodström alls medan det andra var normalt. Det var ju de gamla originalrören anno 2004 så kanske inget konstigt att det ena gav upp.

Tryckte i ett par JJ EL34 och allt verkar nu funka som det ska. utan prassel. Om det var socklar eller SGM som hade dåligt kontakt vet jag inte men det funkar nu iaf :) Samma JJ rör har prasslat på samma sätt när jag testat med dem tidigare.
Ska se över biaskretsen så det inte ev är något glapp i trimpottar där t ex som sänkte ena slutröret. Tror dock inte det utan röret var nog bara gammalt och slut.

NOterar att den här förstärkaren har rätt myckett högre spänning än angivet, ca 470v men glöden är ok 6.4V så det är nog inget fel direkt. Likriktningen av glöden på första förstegsrören funkar dock inget vidare. Det finns ett lätt hum från dem i hi gainläget som jag tror går att få bort.
Och dra ner på mängden gain är nog oxå bara til fördel

23 Feb 2025, 11:14
Profile ICQ WWW

Obi wrote:
Likriktningen av glöden på första förstegsrören funkar dock inget vidare. Det finns ett lätt hum från dem i hi gainläget som jag tror går att få bort.
Tycker inte en sån där enkel likriktning där man bara hänger på kopiöst med farad utan stabb fungerar speciellt bra med high gain. Det blir ändå mycket rippel och nu ligger det på 100Hz i stället för 50. Jag brukade bara köra olikriktad för 50Hz kan man filtrera bort ordentligt i high gain för man ska ändå kapa mycket botten. Dock nu på senare år har nätet blivit så skräpigt och det kommer in betydligt högre toner här hos mig så det fungerar inte heller längre.....suck.

23 Feb 2025, 13:01
Profile

Tubis wrote:
Obi wrote:
Likriktningen av glöden på första förstegsrören funkar dock inget vidare. Det finns ett lätt hum från dem i hi gainläget som jag tror går att få bort.
Tycker inte en sån där enkel likriktning där man bara hänger på kopiöst med farad utan stabb fungerar speciellt bra med high gain. Det blir ändå mycket rippel och nu ligger det på 100Hz i stället för 50. Jag brukade bara köra olikriktad för 50Hz kan man filtrera bort ordentligt i high gain för man ska ändå kapa mycket botten. Dock nu på senare år har nätet blivit så skräpigt och det kommer in betydligt högre toner här hos mig så det fungerar inte heller längre.....suck.

Tack, intressant!

23 Feb 2025, 15:41
Profile ICQ WWW
Reply to topic   [ 12 posts ]