View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:33

Reply to topic  [ 30 posts ] 
Bot för mikrofoniska rör? 
Author Message

Jag har ett slutstegsrör (RUBY 6V6GTSTR) som beter sig lite skumt. Misstänkte först mikrofoni, men är osäker. Har försökt att provocera det genom att knacka lätt med en träpenna men har inte fått ngn tydlig respons i form av ping-ljud i högtalaren. Däremot uppträder ngn sorts halvsvaga bitoner vid vissa frekvenser, t ex öppen D-sträng. Dessutom kan man höra ett lätt metalliskt skrammel/rassel när man knackar lätt på röret från vissa håll - mer än från andra rör som jag jämfört med.

Ngn här som har erfarenheter av detta? Finns det bot mot problemet? Här och där kan man se att man sätter en O-ring eller en bit krympslang runt röret. Kan detta mildra fenomenet? Finns det andra knep? Enklast är naturligtvis att byta rör. Har dock sett att rörpriserna har skenat iväg sen jag köpte senast (ngt decennium eller mer sen sist) och att dom är rejält dyra mumera. Därför vore det trevligt om det gick att livstidsförlänga de rör man redan har.

06 Dec 2024, 12:51
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Bot för mikrofoniska rör?
Mikrofoni i ett för beror på att elektroderna rör sig i förhållande till varandra, om röret utsätts för "acceleration", dvs att man skakar om det på något sätt. Det känsligaste är om trådarna i styrgallret kan fås att vibrera på något sätt, eftersom det direkt blir till ljud som går vidare till nästa steg. Olika rör har olika känslighet/risk för mikrofoni. Vissa rör finns i särskilda utföranden, med extra styva elektroder, men det är nog svårt att få tag i sådana. NOS rör av kända fabrikat (Telefunken, Philips etc) är nog rätt säkra, speciellt de typer som är gjorda för lågnivåsteg (EF86, ECC83 m.fl). Troligen finns nytillverkat som är bra också.

Mikrofoni i slutrör är sällan ett problem, eftersom signalnivån är så hög där. Att det "skramlar" inuti ett rör betyder ofta ingenting. Äldre modeller, som har s.k. klämfot, har håligheter i glaskonstruktionen, där det kan ligga nån liten glasbit och fara runt, helt ofarligt.

Jag har lite svårt att se hur någonting utanför glasväggen kan förbättra läget inuti röret, men jag antar att det finns flera åsikter/insikter där...

06 Dec 2024, 15:41
Profile WWW

Tack för info och synpunkter. Tycker att det känns rimligt att vibrationer kan nå rörets inre via dess yttre, d v s glaset, sockeln eller anslutningsstiften. Eftersom mikrofoni tycks uppträda vid en viss frekvens (eller frekvenser) antar jag att det har med resonanser att göra och att dessa uppstår p g a ljudtrycket i luften eller genom mekaniska vibrationer från högtalaren som fortplantat sig via kabinett, chassie och rörsockel. Vore inte helt orimligt om resonansfrekvenserna kunde elimineras, eller flyttas till "ofarliga" frekvenser, genom mekanisk dämpning av rörets yttre. T ex borde det väl inte vara helt orimligt att "glasflaskans" resonansfrekvens skulle kunna påverkas genom att en grövre O-ring träs på utanpå glaset?

Mekaniska vibrationer via rörhållaren kanske är svårare att påverka. Dock fanns från början en slags fasthållningsanordning av metall som klämde fast rörets sockel mot rörhållaren och som jag tagit bort (p g a att den försvårar demonteringen av röret och att det ändå sitter tillräckligt hårt). Har svårt att tro att den eliminerar vibrationer/resonanser, men vem vet? Förstegsrör har ju ofta en ståltrådsbygel fastspänd mot rörets topp. Har alltid trott att de finns för att hålla röret på plats så att det inte ska lossna från hållaren. Kan det vara så att de oxå finns där för att begränsa mikrofoni? Någon som vet eller har erfarenheter av detta?

Någon som vet hur varmt ett slutrör (glaset) kan bli? Tål en O-ring (silikon?) den temperaturen måntro? Någon som vet var man kan köpa lämpliga O-ringar?

08 Dec 2024, 13:36
Profile ICQ YIM WWW

Absolut kan vibrationer utifrån komma in i röret, genom att röret vibrerar pga att apparaten vibrerar, i extrema fall när ljudvågor skakar om röret. Det sistnämnda kan dock inte avhjälpas genom att sätta på nåt på utsidan av glaset, röret kommer att ruskas om ändå. Själva glaskolven är så styv, att den inte i sig själv lär bidra genom att "sjunga". Enligt min mening...

Glaskolven på ett slutrör kan bli runt 150°C. Som sagt är det inte i slutrör som mikrofoni i första hand visar sig.

08 Dec 2024, 15:13
Profile WWW

Ett rör som blivit mikrofoniskt kommer att förbli det. Kan man använda det någon annan stans så är det bra annars är det papperskorgen.

Vad gäller JJ så anses ECC803 ( longplate) vara mer motståndskraftigt speciellt i kombos.

08 Dec 2024, 15:26
Profile WWW

lampuradio wrote:
... Själva glaskolven är så styv, att den inte i sig själv lär bidra genom att "sjunga". Enligt min mening...

Glaskolven på ett slutrör kan bli runt 150°C. Som sagt är det inte i slutrör som mikrofoni i första hand visar sig.
Det kan absolut vara så, men rent allmänt kan väl även glas ha resonansfrekvenser? Exempelvis kan man ju få ett vinglas att sjunga genom att dra ett fuktat finger över dess kant.

Om 150 grader är en övre gräns kanske det skulle kunna funka att testa med en helt vanlig svart standard O-ring. Det verkar mycket rimligt att det i första hand är förstegsrör som ställer till bekymmer med mikrofoni. I mitt fall tycks det dock vara ett slutstegsrör, men jag bör nog testa igen för att vara helt säker på det (mitt test vara kanske lite förhastat).

09 Dec 2024, 12:59
Profile ICQ YIM WWW

Jag vill inte gå för långt i debatten här, men självklart har en glaskonstruktion en eller flera resonansfrekvenser. Enklast är att ta ur röret och knacka på det med en ätpinne av plast eller nåt annat relativt snällt verktyg. Lyssna på hur det låter. Sätt sedan i röret och försök höra om det eventuella mikrofoniljudet genom förstärkaren är "likartat". Det kanske det är, men det är inte vibrationer i glaset, som gör att signalen uppstår och vandrar vidare i förstärkaren, det är vibrationer i elektroderna. Dessa elektrodvibrationer kan uppstå oavsett det är "klang" i glaset eller inte. Det finns metallrör som är mikrofoniska också.

Nej, 150°C är inte ett gränsvärde. Det brukar finnas angivet för vissa slutrör hur varma de FÅR bli, ofta runt 200°, men ett helt vanligt slutrör i en musikförstärkare blir nog oftast inte så varmt - beroende på hur högt man ställt tomgången. Det finns exempel på rör som gått så hett att glaskroppen börjat mjukna och få en midja, och då har vi nog nått långt bortom rimlig belastning.

09 Dec 2024, 17:30
Profile WWW

Tror inte att vi behöver debattera så mkt :) . Jag tror till 100 % på att du har rätt i att det är vibrationer i elektroderna som orsakar dom oönskade signalerna. Frågan är väl bara hur vibrationerna tar sig dit, eller snarare hur man blir av med dom. Har gjort ett nytt test och konstaterade då att det trots allt är slutröret som sjunger med lite diskret på vissa frekvenser, t ex öppen D-sträng. När jag greppade om röret, via en tjockare handske, försvann biljudet - eller iaf försvagades det rejält. Tycker att det tyder på att mekanisk dämpning skulle kunna ha en gynnsam inverkan. Kanske inte orimligt att en O-ring kring glaset kan vara användbar - men då en som tål lite högre temperaturer isf. Tycks saluföras sådana med dylikt syfte:

https://www.banzaimusic.com/dampening-ring-28mm.html

Fraktmässigt lite dyrt att skicka efter bara en sån. Annars är det ju en billig kur som skulle kunna vara värt att prova. Nån som testat såna O-ringar?

09 Dec 2024, 19:13
Profile ICQ YIM WWW

Intressant fenomen du beskriver! Det skulle kunna vara så, att nån elektrod kan komma i "samklang" med glaskolven, genom de interna montageanordningarna (som man ser utifrån, det är brickor av glimmer, ofta, och kanske små metallplåtar/-fjädrar etc) för att hålla elektrodystemet på plats. Då skulle faktiskt en fysisk dämpning av kolven utifrån kunna göra skillnad, så som du beskriver. Återkom gärna om du gör nåt prov, det finns säkert de som gärna tar till sig om det blir ett lyckat resultat.

Det är ju många olika vägar för vibrationerna... ett särfall är ju om det är ett kabinett med högtalare, men faktum är att det uppstår fysiska vibrationer från utgångstrafon också, när man tar ut lite effekt (fenomenet kallas magnetostriktion) och om rörhållarna för över all vibration till rören, kan det sannolikt inverka. Om fler olika faktorer samverkar, kan man få rätt oväntade resultat.

09 Dec 2024, 21:51
Profile WWW

Svärsonens Fender Hot Rod Deluxe har en "ring" av typ skumgummi på ett av förstegsrören. Cirka en cm tjock, så den täcker nog en större del av glaset än ringen du hänvisade till. Jag vet inte hur mycket temp en vanlig O-ring tål, men du kan ju prova, en, två, det kan testats som sagt.

09 Dec 2024, 22:31
Profile

Mikrofoniska förstegsrör kan nog vara enklare att bota än slutstegrör eftersom jag antar att temperaturen är lägre. Har sett exempel på nätet där man satt krympslang över stora delar av glaset, och man har hävdat att det eliminerar mikrofonin. Men det funkar nog inte på slutstegsrör eftersom värmeavledningen försämras.

10 Dec 2024, 00:04
Profile ICQ YIM WWW

Har beställt ett gäng sådana här. Får testa om dom hjälper när dom dyker upp om några veckor (om dom gör det):

https://www.ebay.com/itm/356052001331

11 Dec 2024, 00:53
Profile ICQ YIM WWW

Jag har mekat en del med gamla rullbandare. Vid avspelning har man rätt låg signalnivå att hantera från avspelningshuvudet, några mV bara. Första förstärkarstegen brukar i vissa modeller sitta i en egen modul, som är monterad med gummifästen i huvudchassit. Detta för att minimera risken för att vibrationer från motorn och annan mekanik kan ruska om rören och skapa mikrofoni-problem. I vissa modeller sitter rörhållarna monterade med egna gummibussningar i stället, med mjuka tilledare från de tillhörande komponenterna. Så problemet är ju så att säga känt sedan gammalt och från andra miljöer. Förstegsrören har dessutom ofta en skärm, antingen en cylindrisk plåt med en smal öppning, som man trär över glaskroppen, eller en klassisk rörskärm med bajonettfattning i rörhållaren. Det är inte omöjligt att skärmen även den bidrar till att minska risken för mikrofoni, förutom att den utgör ett störningsskydd.

Rören i dessa fall är nästan alltid EF86 eller ECC83, man är ute efter maximal förstärkning i varje steg, för att sedan kunna köra signalen genom korrigeringsfilter etc innan den når volymkontroll, tonstack och slutsteget.

11 Dec 2024, 22:22
Profile WWW

Jag har testat sådana silikonringar på ett 6sl7, och det funkar. Har några fler om du vill testa.

12 Dec 2024, 14:09
Profile ICQ WWW

peterh wrote:
Ett rör som blivit mikrofoniskt kommer att förbli det. Kan man använda det någon annan stans så är det bra annars är det papperskorgen.

Helt enig med dig Peter.
Och seriösa säljare vet detta !
Som : https://www.tubetown.net/ttstore/en/sil ... r-6v6.html

Står följande : Vacuum Tube Damper made of silicon, helps to reduce noise and rattle of vacuum tubes. But it will not turn a bad tube into a good tube.

Tror att Beneri fått det hela lite om bakfoten vad en Tube Damper har funktion.
Tube Damper har sin funktion för att hjälpa känsliga rör (som EF86 eller 6sl7 mm ) för att INTE bli mickrefoniska.

Last edited by Amp Healer II on 12 Dec 2024, 20:06, edited 1 time in total.

12 Dec 2024, 18:11
Profile

maglemer wrote:
Jag har testat sådana silikonringar på ett 6sl7, och det funkar. Har några fler om du vill testa.
Tack för upplysningen Johan. Och tack för ditt generösa erbjudande - igen! Men nu har jag ju beställt ett gäng O-ringar från Kina och räknar med att kunna hålla mig tills de dyker upp (ngn gång efter nyår?).

12 Dec 2024, 19:02
Profile ICQ YIM WWW

Owe är helt rätt ute.

Värt att nämna då är att o-ringar finns i en uppsjö av material och kvaliteter men har det gemensamt att när man handlar de i en industributik kostar de i princip skit och inget - om det inte är väldigt exotiska grejer.

Jag använder o-ring tex på plåtflaskan EF-12 med stor framgång och har i det märkt att det kan vara värdefullt att installera flera, och på det att det kan påverka med avstånd mellan de med.

Vad sedan avser småsignalspentoder generellt så ÄR de mycket känsligare vad avser de här bitarna än motsvarande triod.
Jag brukar som steg 1 göra så att jag borrar fästhålen för sockeln så hålen får gummigenomföringar för M3 skruv monterat och därmed sockeln blir vibrationsavlastad från chassit.
Vidare steg är att vid behov tex använda Litz tråd mm.

Fö.
De av oss korkade å nyfikna nog att ha kollat glastemp med en IR mätare....
Det där springer iväg fort. Under last är det närmast normalt med temp på glaskroppen en bra bit över 200 grader.
250+ är långt ifrån ovanligt.

03 Jan 2025, 16:43
Profile

Racing wrote:
... Jag brukar som steg 1 göra så att jag borrar fästhålen för sockeln så hålen får gummigenomföringar för M3 skruv monterat och därmed sockeln blir vibrationsavlastad från chassit. ...
Det där med gummidämpningar för rörsockeln är nog en bra idé. Man kanske kunde prova att lägga en liten tunn O-ring (som skruven går genom) som bricka mln chassi och sockel? Och kanske ytterligare en O-ring precis under skruvskallen? (enklare än att borra upp hålen och montera gummigenomföringar)

19 Jan 2025, 13:50
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Racing wrote:
... Jag brukar som steg 1 göra så att jag borrar fästhålen för sockeln så hålen får gummigenomföringar för M3 skruv monterat och därmed sockeln blir vibrationsavlastad från chassit. ...
Det där med gummidämpningar för rörsockeln är nog en bra idé. Man kanske kunde prova att lägga en liten tunn O-ring (som skruven går genom) som bricka mln chassi och sockel? Och kanske ytterligare en O-ring precis under skruvskallen? (enklare än att borra upp hålen och montera gummigenomföringar)

Du kan kolla denna : https://www.youtube.com/watch?v=usFGWIGJXwQ

19 Jan 2025, 14:46
Profile

Tack för länken Owe. Intressant. Tyder ju på att mekanisk dämpning av rörsockeln kan vara vettigt. Störst effekt tycks dock fjäder-"retainern" ha - om den dämpas med O-ring.

19 Jan 2025, 16:39
Profile ICQ YIM WWW

beneri wrote:
Störst effekt tycks dock fjäder-"retainern" ha - om den dämpas med O-ring.

Hur kom du till den slutsattsen ???
Det var ju inget Dr,Z sa allafall.

19 Jan 2025, 19:55
Profile

Mikrofoni uppstår, när elektroderna i röret kan röra sig i förhållande till varandra. Detta är nåt som kan hända i rör, som har råkat ut för något tillverkningsmissöde eller som fått en smäll (tappats) eller har en väldigt känslig uppbyggnad. Elektroderna rör sig inte "spontant" utan det händer när röret i sig självt utsätts för beröring/vibration. I extrema fall kan det räcka med luftburna vibrationer från en högtalare eller liknande, annars handlar det oftast om att vibrationer kommer via chassiet => rörhållaren. I en Kombinerad stärkare + högtalare är ju risken tydlig...

Motmedlet är ju att hålla röret stilla, så gott det går. Att vibrationssäkra rörhållaren är en bra metod (har beskrivits ovan), att dämpa rörelser i glaskroppen (som alltså kan fortplanta sig in till elektrodsystemet) kan möjligen ge effekt, och då kan dämpande material utanpå röret göra viss nytta. Det som brukar vara den "professionella" lösningen är att ha rörhållaren monterad med mjuka gummibussningar i chassit, eller att använda ett helt eget chassi för lågnivåsteg, som är avfjädrat från själva apparaten.

Rör kan vara helt olika vad gäller mikrofoni, dvs olika rörindivider. Vissa typer är också mer stabilt byggda än andra, beroende på deras tänkta användningsområde. ECC88 är tillexempel byggt med mycket styvt galler, eftersom det är tänkt som ett rör med hög branthet som ska klara höga frekvenser, genom att ha ett tätt styrgaller monterat med minimalt avstånd från katoden. Det är också dyrt, numera, pga att det är en favvotyp hos många Hifi-entusiaster... Ett dåligt EF86 eller ECC83 kommer att ha sämre mikrofoniegenskaper än liknande rör av bättre kvalitet.

19 Jan 2025, 20:50
Profile WWW

Kom att tänka på, om delarna inuti ett rör påverkas av magnetism så borde de gå att stabilisera med yttre magnet.

24 Jan 2025, 01:32
Profile

En kreativ idé!

Det är ett antal olika metaller och legeringar i delarna inuti ett rör, många av dem sannolikt magnetiska på något sätt. En joker i sammanhanget är ju elektronerna, som rör sig mellan elektroderna; dessa kommer att avböjas och gå i annorlunda banor om de utsätts för ett magnetfält. Om detta påverkar nånting är ju osäkert, men den som har ett mikrofoniskt rör till hands kan ju prova lite...

24 Jan 2025, 09:43
Profile WWW

Axewall wrote:
Kom att tänka på, om delarna inuti ett rör påverkas av magnetism så borde de gå att stabilisera med yttre magnet.

Kanske då t.o.m. styras med en electromagnet som en spole över röret i olika styrka.."yttre bias" o.s.v.. vad tror experterna? vore en banbrytande ide´om det kan fungera...

"det var här det hände" 8)

Edit: blir nog vissa problem med electromagnet å brum kan jag tro..nog bättre om så med en keramisk?

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

24 Jan 2025, 17:53
Profile WWW

Oj, varning för "rabbit hole" här, ha-ha!

24 Jan 2025, 18:15
Profile

Det finns troligen några här som är "gamla" nog att minnas svartvita tjock-TV. Där kunde man se linjerna, som byggde upp bilden, som ritades upp av en elektronstråle. Strålen böjdes av med två par elektromagneter och ritade 625 horisontella linjer och skapade 25 bilder per sekund genom att linjerna ritades under varandra.

Apropå magnetisk inverkan...

I praktiken blev det 312,5 linjer 50 gånger/sek, för att bilden inte skulle flimra. Bilden skapades genom att elektronstrålens styrka styrdes av katodstrålerörets styrgaller samtidigt som den svepte över bildskärmen.

24 Jan 2025, 19:32
Profile WWW

lampuradio wrote:
Det finns troligen några här som är "gamla" nog att minnas svartvita tjock-TV. Där kunde man se linjerna, som byggde upp bilden, som ritades upp av en elektronstråle. Strålen böjdes av med två par elektromagneter och ritade 625 horisontella linjer och skapade 25 bilder per sekund genom att linjerna ritades under varandra.

Apropå magnetisk inverkan...

I praktiken blev det 312,5 linjer 50 gånger/sek, för att bilden inte skulle flimra. Bilden skapades genom att elektronstrålens styrka styrdes av katodstrålerörets styrgaller samtidigt som den svepte över bildskärmen.

Farsan hade en högtalare lite för nära å det förändrade färgen! men med lite trixande gick att få tillbaka..han förbannade sig själv! Tv´n va ny å med trådlös fjärr,,magiskt :lol:

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

24 Jan 2025, 19:48
Profile WWW

Om PTC-/NTC resistorn till avmagnetiseringsslingan la av så kunde TV:n efter ett tag begåvas med märkliga färgsensationer :)

25 Jan 2025, 01:03
Profile

beneri wrote:
Racing wrote:
Har beställt såna här små O-ringar (3mm innerdiameter och 1,5mm tjocklek) som jag tänkt använda som vibrationsdämpning mellan schassi och rörsockel. Dock tycks mikrofonin ha läkt till följd av minskad temp, så jag kommer antagligen inte få tillfälle att funktionstesta dom i närtid.

https://www.aliexpress.com/item/1005008 ... 1802noQh3S

03 Feb 2025, 13:30
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 30 posts ]