View unanswered posts | View active topics It is currently 01 May 2026, 06:34

Reply to topic  [ 16 posts ] 
Fender pro Junior Tweed troublem. (Oseriös fixare) 
Author Message

Post Fender pro Junior Tweed troublem. (Oseriös fixare)
Har vi någon expert här?
Min Fender Pro Junior IV Tweed (några år gammal)
Har börjat ha ett högt skrik.
Jag rev lite i rören och det tystnade till ett högt hum?

Den ena EL84an lyser inte lika mycket som den första i raden? Och har en lite lila nyans.

Vad skall jag göra skicka till en expert direkt eller kan jag prova något enkelt?

Last edited by salesman on 14 Jan 2025, 23:19, edited 1 time in total.

01 Oct 2024, 19:07
Profile ICQ YIM WWW

Post Re: Fender pro Junior Tweed troublem.
salesman wrote:
Har vi någon expert här?

Den ena EL84an lyser inte lika mycket som den första i raden? Och har en lite lila nyans.

Vad skall jag göra skicka till en expert direkt eller kan jag prova något enkelt?

Prova och byt plats på EL84´rorna, å se ifall "problemet" följer med röret...då bör det vara röret...dock så är det väl alltid bäst att lämna in om en inte "kan själv", något har gjort så att röret "falerat"

https://edlersrevolution.bandcamp.com/

03 Oct 2024, 11:44
Profile WWW

Vad jag förstått står Biasen på dessa så hög så de äter slutrör.
Räcker det med att slarvtömma strömmen genom att slå an ett accord och stäng av den.
Kan jag då försiktigt byta rören?

03 Oct 2024, 12:49
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Vad jag förstått står Biasen på dessa så hög så de äter slutrör.
Räcker det med att slarvtömma strömmen genom att slå an ett accord och stäng av den.
Kan jag då försiktigt byta rören?

Du behöver inte annat än stänga av den å låta rören svalna, så du inte bränner dig!
Inte nödvändigt att dra ut nätkabeln äns, du ska inte in i den och "rota runt" då kan det du beskriver vara ett sätt att dränera förstärkaren på den "mesta" av strömmen, sällan allt.
Ha koll på hur rören sitter så du slipper snurra runt dem och eventuellt böja "pinnarna" :wink:

03 Oct 2024, 13:05
Profile WWW

Yes nu blev den tyst vid swappet. Men nästan inget sound.

Så jag beställde ett nytt matchande par.

Tack för hjälpen.

Jag är extra försiktig med förstärkare speciellt när man inte har koll på läget.

03 Oct 2024, 14:32
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Yes nu blev den tyst vid swappet. Men nästan inget sound.

Så jag beställde ett nytt matchande par.

Tack för hjälpen.

Jag är extra försiktig med förstärkare speciellt när man inte har koll på läget.

Bästa sättet! skulle dock säga, lämna in den, problemet borde följt med röret!
(det blir en chansning med nya rör)

03 Oct 2024, 15:04
Profile WWW

Det följde med röromkastandet.
Tidigare kom det något sorts spelbart ljud men med
högt hum.

Efter swappet försvann hummet men gick enbart att få livstecken ur den om man slog an strängarna hårt.

Funkar inte rör byte så skickar jag in den.
Rörbyte är inte super dyrt 75 euro.

03 Oct 2024, 15:08
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Har vi någon expert här?

Hej !

Tyvärr lider både Pro och blues juniors av många konstrutions missar/fel, som gör att det senare uppstår en del problem.

Några av dom är:

1. Bara det att EL84:orna sitter upp o ner och nära högtalaren ger 2 problem , 1 vibrationerna från hötalaren gör att rören utsätts för vibrationer på ett sätts att dom var inte kontruerade för och där av får ett förkortat liv(detta är mer känsligt för El84:or än typ 6V6/6L6:or som är av större diameter och påverkars mindre). 2 värmen som rör ger går rakt upp i chassit i en stärkare som redan har värme prblem.

2. Vanligt fel på dessa är just värmeproblem ,där motstånd sitter för nära kortet och brinner av.

3. Fender envisas med att använda dom billigaste/sämsta E-kondingarna (IC)på marknaden och trotts detta har varit ett återkommande problem genom åren,så har inte fender bytt till bättre.

Här har du YT klipp från just rörbyte i just din typ av stärkare och hur det kan låta/se ut: https://www.youtube.com/watch?v=YonQio7xX1w

03 Oct 2024, 19:40
Profile

Att tillägga angånde denna generation av skäpfenders utöver det Owe sa som även jag stött på flera ggr är lödfogar på rörsocklarna vilket "Jag rev lite i rören" givet kan ge ändrade effekter. Jädrigt slappa oxiderade rörsocklar har jag minne av med.

03 Oct 2024, 21:28
Profile

Jo jag har förstått att det inte är kvalitet.
Men jag tycker min låter riktigt bra.

Lite som en gammal liten Fender från 1950talet.
Och iom med tweed så lät den även 25% procent bättre.

Jag uppdaterar när jag fått rören.
Det kan vara intressant att veta för andra som äger en sån här.

Ni som är förstärkar reparatörer.
Vad skulle det kosta att gå igenom en sån här och få den att hålla plus de vettigaste mods?

Tack för hjälpen det uppskattas!!

04 Oct 2024, 13:49
Profile ICQ YIM WWW

Okej.

EL84orna är bytt nu och båda lyser normalt. Men den för iallafulafall ett jävla hiss.
Den är spelbar men tomgången är alltför hög.
Får nog säkert skicka den till nån som kan ...

2 år gammal på veckan.... och redan sönder....

Och hemma spelad, ganska lite dessutom.

09 Oct 2024, 02:26
Profile ICQ YIM WWW

salesman wrote:
Okej.

EL84orna är bytt nu och båda lyser normalt. Men den för iallafulafall ett jävla hiss.
Den är spelbar men tomgången är alltför hög.
Får nog säkert skicka den till nån som kan ...

2 år gammal på veckan.... och redan sönder....

Och hemma spelad, ganska lite dessutom.

Lagom tills garantin gått ut, det kallas "rätt" kvalite´!
De gamla Fenderstärkarna gick nästan hur länge som helst, och efter ca 25-30 år var det dags för en recap, så går de 30 år till...

Har en Hot Rod deluxe att se över igen, och ja, det är samma gamla häck som jag rotat med tidigare. :shock: :x

Det är frestande att köpa ett sådant här PCB, och byta hela skiten. https://luigiretro.com/HRD2ODS_retrofit_pcb

13 Oct 2024, 17:43
Profile

Jag bytte E-kondningarna på min för ett tag sedan. Köpte från Nordström Audio.
Det är lite av ett pain in the ass om du ska ta bort kretskortet (lätt att ha sönder ngt) och det är inte heller av bästa kvalitet. Lödbanorna kan lätt släppa.
Så efter en del reserch så följde jag tipset att klippa bort de gamla så nära kondningen som möjligt (dränera dem först). Sen löder man fast de nya benen på de gamla. När du gör så, sätt något som äter upp överskottsvärmen, typ en krokodilklämma på det benet som sitter kvar i kretskortet, nedanför där du ska löda. Sen tar du silicon under kondningen så att den inte vibrerar och blir mjukt fixerad.
Funkade jättebra för mig.

Sen köpte jag ryska EL84 och det blev verkligen ett lyft. Har provat att byta lite förstegsrör fram och tillbaka och upplevde inte någon större skillnad i ProJr (tvärtom mot min AC30 där det vart märkara skillnader). Däremot så gjorde slutrören att det blev fullare och mer stadig bas med dom gamla ryssarna. Det var som om hela stärken fick en extra växel. Om det berodde på att rören var fräschare än de som satt i eller om det hade ngt med tillverkningsspecar osv att göra kan jag inte svara på, men det blev ett lyft.

Är väl vad jag kan tillföra i frågan.

17 Oct 2024, 15:00
Profile WWW

Shoegazers Anonymous wrote:
Det är lite av ett pain in the ass om du ska ta bort kretskortet (lätt att ha sönder ngt) och det är inte heller av bästa kvalitet. Lödbanorna kan lätt släppa.
Så efter en del reserch så följde jag tipset att klippa bort de gamla så nära kondningen som möjligt (dränera dem först). Sen löder man fast de nya benen på de gamla. När du gör så, sätt något som äter upp överskottsvärmen, typ en krokodilklämma på det benet som sitter kvar i kretskortet, nedanför där du ska löda. Sen tar du silicon under kondningen så att den inte vibrerar och blir mjukt fixerad.

Sen köpte jag ryska EL84 och det blev verkligen ett lyft. Har provat att byta lite förstegsrör fram och tillbaka och upplevde inte någon större skillnad i ProJr (tvärtom mot min AC30 där det vart märkara skillnader). Däremot så gjorde slutrören att det blev fullare och mer stadig bas med dom gamla ryssarna. Det var som om hela stärken fick en extra växel. Om det berodde på att rören var fräschare än de som satt i eller om det hade ngt med tillverkningsspecar osv att göra kan jag inte svara på, men det blev ett lyft.

ja, det där att klippa av de gamla komponenterna i stället för att löda loss dem hade sparat mig en massa jobb. Bra rekommendation!

20 Oct 2024, 19:42
Profile

Custom Sam wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:

ja, det där att klippa av de gamla komponenterna i stället för att löda loss dem hade sparat mig en massa jobb. Bra rekommendation!

Så gjorde jag med min Hot Rod Deluxe i helgen. Ett till tips: WGS G12C/S blev kanon i den förstärkaren.

George Harrison

22 Oct 2024, 19:03
Profile

Okej, hade Pro Juniorn till en "expert" här i Finland.
Skickade den 11 oktober.

Jag begärde tillbaka den förra veckan oavsätt skick.

Vem är en seriös förstärkar fixare som kan titta på min?
Jag vill inte ha någon hemma pulare utan en som kan.
Pro juniorn borde vell vara en av de vanligaste och enklaste att felsöka?

Har vi någon här som kan?

Det är inte svårt att skicka mellan Finland och Sverige, Bussgods fixar det.

14 Jan 2025, 23:18
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 16 posts ]