Author |
Message |
Amp Healer II
|
Roliga fel som ni sprunget på
Som texen säger över så vore det roligt att höra om roliga fel ni har sprunit på genom åren. Nu vet jag inte hur många som lagar stärkare är verligen är kvar, men vore roligt om ni berättar. Jag börjar med en kund som hade köpt en ny Fender Delux 5E3 från en affär, med problemet att den hade låg volym och ljud kom till o från. Jag kollade och såg genast att högtalaren var kopplad till extra utaget = vilket den riktiga högtalar utgången jordar. Bytte utgång o stärkan funkade som den skulle , bad inte om någon betalning , men fick ända 200 kr för besväret
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
23 Aug 2024, 16:02 |
|
|
Jo E
Joined: 16 Jul 2009, 16:20 Posts: 1691 Location: Tjockhult 08 Stockholm
|
Re: Roliga fel som ni sprunget på
Alesis frammanar ett (ot) roligt fel som nästan aldrig gemene "hen" inser..bortslarvad Ac adapter, ny Dc dito införskaffas, inte Ac! Maskinen lyser upp, men fungerar inte...kasseras som trasig..."lagat" många till priset av en ny Ac adapter.
_________________It´s all in the ears of the beholder https://edlersrevolution.bandcamp.com/
|
25 Aug 2024, 02:15 |
|
|
zoork_1
|
Amp Healer II wrote: Jag börjar med en kund som hade köpt en ny Fender Delux 5E3 från en affär, med problemet att den hade låg volym och ljud kom till o från. Jag kollade och såg genast att högtalaren var kopplad till extra utaget = vilket den riktiga högtalar utgången jordar. Bytte utgång o stärkan funkade som den skulle , bad inte om någon betalning , men fick ända 200 kr för besväret Lustigt att du nämner detta för just det hände mig härom dagen. Hade använt extern låda och satt högt.sladden i fel jack.Kunde inte få upp volymen och det lät orent eller lite distat. Tänkte att nu har den pajat... och så var det bara sladdfummel...
|
25 Aug 2024, 10:45 |
|
|
Amp Healer II
|
Lustigt att du nämner detta för just det hände mig härom dagen. Hade använt extern låda och satt högt.sladden i fel jack.Kunde inte få upp volymen och det lät orent eller lite distat. Tänkte att nu har den pajat... och så var det bara sladdfummel... [/quote] Kan tänka du vet varför det blir så , men tänker det är ett forum och flera kan behöva veta. Fender har genom tiderna valt att att ha normala högtalar uttaget att vara jordat om inte pluggen är i . men ext uttaget är ojordat . Så sätter man pluggen där så ska det egentigen bli tyst, men pga att oxsid atl dåligt kontakt så läcker ljud igenom som inte låter så bra
|
29 Aug 2024, 20:05 |
|
|
zoork_1
|
Tack då vet jag, aldrig fattat varför.
|
29 Aug 2024, 20:41 |
|
|
Amp Healer II
|
Jag måste erkänna jag är lite besiken över att fler har roliga fel som dom mött. Antar det är bara jag och Johan som fotfarande fixar/moddar stärkare ?
Jag har ett roligt fel till som jag mött.
Fick in en Fender Tvin med väldigt låg volym på fullt. Stärkan hade gjort om till BF mod, och jag är ännu idag förvånad att jag hittade felet så snabbt , då det var något som vid första översyn inte var så lätt att se. I fasvändaren ska det sitta ett motstånd på 470 ohm men det satt 470K isället , med tanke på färgkoderna mellan 470 ohm och 470k är väldigt lika så hade nog tidigare tec missat det:)
|
30 Aug 2024, 16:46 |
|
|
Tubis
|
Håller inte på längre bara skriver lite ibland. Vet inte om jag kommer på några direkt roliga fel som jag stött på. Allt vara bara olika typer av standardfel. Men givetvis en del handhavandefel av kunder. Person med ett enormt pedalbord säkert 10 pedaler som glappade. Han ville jag skulle hitta vilken pedal som var felet. Frågade när rörde du senast alla kablar här. Det har jag inte gjort på flera år. Drog således in och ut varenda kabel några ggr ur varje jack sedan fungerade det. Framförde att det är bra att regelbundet motionera saker.
En annan kund hade primärsäkringen på 1A gått så han hade testat bara lite snabbt med en 6.3A(gör aldrig det).....jaja jag fick rekonstruera om kretskortet till PSU om man säger så för banorna hade brunnit av.
Person med Peavey 5150 som klagade på rundgång i replokalen. Här ska man kolla hur personen ställt allt innan man själv börjar skruva. Gain, diskant, presence på max. Volymen uppe på 100W. Bara att försöka förklara att det inte var fel på stärkaren det är rundgång mellan stärkaren och gitarr pga att dina inställningar är extrema och det går inte få det där att fungera i en liten replokal. Kändes dock som han inte köpte det där riktigt men vad ska man göra. Har för mig att jag försiktigt försökte framföra att "less is more".
_________________ Johan Hansson
|
30 Aug 2024, 18:05 |
|
|
Amp Healer II
|
Tubis wrote: Håller inte på längre bara skriver lite ibland. Vet inte om jag kommer på några direkt roliga fel som jag stött på. Allt vara bara olika typer av standardfel. Men givetvis en del handhavandefel av kunder. Person med ett enormt pedalbord säkert 10 pedaler som glappade. Han ville jag skulle hitta vilken pedal som var felet. Frågade när rörde du senast alla kablar här. Det har jag inte gjort på flera år. Drog således in och ut varenda kabel några ggr ur varje jack sedan fungerade det. Framförde att det är bra att regelbundet motionera saker.
En annan kund hade primärsäkringen på 1A gått så han hade testat bara lite snabbt med en 6.3A(gör aldrig det).....jaja jag fick rekonstruera om kretskortet till PSU om man säger så för banorna hade brunnit av.
Person med Peavey 5150 som klagade på rundgång i replokalen. Här ska man kolla hur personen ställt allt innan man själv börjar skruva. Gain, diskant, presence på max. Volymen uppe på 100W. Bara att försöka förklara att det inte var fel på stärkaren det är rundgång mellan stärkaren och gitarr pga att dina inställningar är extrema och det går inte få det där att fungera i en liten replokal. Kändes dock som han inte köpte det där riktigt men vad ska man göra. Har för mig att jag försiktigt försökte framföra att "less is more". Tack Johnan för du delar med dig, du fick mig att le!
|
30 Aug 2024, 18:12 |
|
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Reverbet funkar inte: vänt på in och ut. Alltså satt rca kablarna i fel jack. Den har jag stött på mer än en gång.
Dåligt med headroom/stärkaren klipper för tidigt: volymen upp och master ner för att det blir för starkt. Har då fått förklara att det är bättre att göra tvärtom, master på fullt och reglera volymen med 'volume' om det är max headroom man är ute efter.
Marshallen jag har köpt låter inte som jag trodde att en super lead skulle göra: visade sig att hela preampen var ombyggd.
Annars vet jag inte hur roliga fel man stött på. Glödström på kopplingsplint i mesa slutsteg där allt hade smält ihop var intressant.
Eller: det är något fel på min förstärkare, den tappade kraft och började låta distat. Inget fel på din stärkare, men högtalaren är skrot.
|
14 Sep 2024, 18:28 |
|
|