Hej gott folk.
Jag har äntligen byggt klart min Vibrolux 5f11 efter att jag byggt ett eget schassie då de tydligen slutat tillverka dem. Finns i USA (Mojotone) men det blir på tok för dyrt med frakt, tull, skatt o moms...
Har dessutom letat en trafo med RÄTT spänningar, dvs 300v på sec. Inte 325 eller 275 som finns att tillgå med biastap. Slutade med en trafo med 300v utan Biastapp.
Problemet jag har är att den brummar lite för mycket. Tar jag ur första preamp röret händer inget med brummet. Däremot när jag plockar bort 2:a röret så tystnar det. Vilket får mej att tro att det inte har med glödströmmen att göra tex. Skulle tro att det ist har med Biaskretsen att göra?
Jag har "tappat" Bias från 300v linan på trafon: 300v - 100kOhm - Diod - 10k pot och 22k till jord för variabel Bias. En 25 uF över pot och resistor.
(Orig: 50v - 10k - Diod - 56k/25uF)
Min undran är om det har någon betydelse vad Ohmtalet är efter Dioden? Orig är ju 56k/25uF efter Dioden.
Kan det hjälpa om jag ökar Ohmtalet till till 50-60k med pot och ökar till ca 150k före Dioden, för att bibehålla förhållandet 3/1?
Har -31v på Bias enl spec.