Dynacord Echocord S62a byta ut DIN-kontakter mot telejack
Jag servar ett bandeko, Dynacord Echocord S62a, och ska bl a byta ut DIN-kontakter. Input 1 för instrument och output.
Den har använts med hemgjorda adaptrar/övergångar. Från gitarr mono instrumentkabel till en tele hona som via en kort monokabel har en DIN-kontakt som sedan pluggats in i maskinen och output jack med samma princip.
Signalen från gitarren kommer in i maskinen genom pin 1 på DIN-kontakten och sedan in på första rörs galler. Utgången också pin 1 DIN-kontakt på en monokabel med mono teleplugg i andra änden som går till gitarrförstärkaren.
Men på input jackets pin 3 sitter en tråd till som via kretsen till slut landar på output jackets pin 3.
Så det går ju inte att använda ett monojack varken i input eller output. Det är ju instrumentingångar och gitarrer har ju i de flesta fall en monosignal ut. Hade man kablar med mono till stereo till de här apparaterna??
Kan jag byta ut input och output jacken mot stereojack och göra en kabel med stereoplugg i ena änden och tele i andra. Instrumentkabel med skärm och två ledare som löds ihop på den ände där monopluggen ska sitta?
Här är en länk där det finns två schema på 62a. Just det som jag undrar över ser dock lika ut på alla scheman på länken.
http://www.peel.dk/Dynacord/Echocord_Super_62.html