View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 18:42

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Vox V941 
Author Message

Post Vox V941
Jag har anförskaffat mig ett stycke Vox V941: en rördriven buffer i rackformat utformad för användning i fx-loop. En sorts brittisk dumbleator. Gillar verkligen vad den gör med tonen, den blir något mer levande, in-your-face, och höjer anslagskänsligheten i förstärkaren på ett väldigt trevligt sätt.
Den har dock ett stort problem, och det är att den brummar nått så förskräckligt. Förstärkaren går från att vara så gott som helt tyst till att låta som en mikrovågsugn. Inte kul alls. Har någon kunnig här nån idé om vad man skulle kunna göra åt saken? Som det är nu så kör jag den med transformator, eftersom den vill ha amerikansk ström. Kan detta bidra till oljudet kanske? Är det något i själva designen som gör det?
Tacksam för svar.

Image

Schema: http://el34world.com/charts/Schematics/ ... ematic.pdf

03 Mar 2016, 22:47
Profile WWW

Post Re: Vox V941
Den gode Dougs sidor ja...

Ja. Utan att ha tagit del av setupen IRL så är ditt antagande sannolikt. Om du kikar på schemats nedre högra del ser du att man potentialhöjt det hela vs chassi aldrig så lite.
En lösning som är vanlig i sammanhanget,får man nog säga.

Börja med ngt så enkelt som att mäta ifall du har potentialskillnad mellan de två chassina. Inte helt osannolikt då du uppenbart driver enheten med en spartrafo.

Om du tycker det hela känns som en vettig grej kanske du skulle överväga att bygga in det hela i den befintliga maskinen? Är ju nu inte speciellt komplicerat som krets.

04 Mar 2016, 00:56
Profile

Nej nått sånt är det rakt inte tal om, för jag kan inget öht om elektronik :) Jag ville mest höra med folket här vad de trodde det hela kan bero på så jag vet hur jag skall gå vidare med det. Men förstår jag dig rätt misstänker du att det har med trafot att göra? Skall jag satsa på att byta till en anpassad för svenska elnätet?

04 Mar 2016, 11:43
Profile WWW

Nej.
Vad jag säger är ställ diagnos först.

04 Mar 2016, 12:19
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]