Förlåga spänningar på katoderna i katodföljare
Jag har ju lite små nåt knas som förväntat (vore ju otroligt annars) i mitt senaste bygge och det är att jag har låga spänningar på katoderna både i 12DW7 röret som är drivsteg i loopen och 12AU7 röret som är line out. 12DW7:ans första halva skall väl i princip vara en halva från ett 12AU7.
Anodspänningen är på line out röret 318V och katodspänningen 116V men det är ännu värre i loopen där är anodspänningen 309V och katodspänningen bara 26V. Har tagit denna koppling rakt av från Ampeg V4B den ena skillnaden är att jag gjort den switchbar så att det blir en loop men om loopen inte är aktiv så är det originalkopplingen så när som på två 5.6M motstånd som sitter på var sin sida om reläet för att ha jordreferens hela tid så det inte skal smälla vid switchandet. Dessa motstånd skall ju inte kunna påverka likspänningen då det sitter efter kopplingskondingen så dom borde ju inte kunna vara problemet.
I Ampeg V4B matas 12DW7 röret med 325V och har då 200V på katoden men jag får i min stärkare i ena fallet på 12AU7 röret 318V anod och 116V katod och på 12DW7:an är det ännu värre med 309V och bara 26V på katoden.
Har ju dålig koll på detta med katodföljare och jag kan som inte riktigt förstå vad som skulle spöka om man matar med samma spänning och har kretsen i övrigs samma som Ampeg V4B så borde man väl hamna någorlunda rätt.
Verkar ju inte vara nåt med anodspänningen då jag startade upp maskineriet så hade jag hela 383V på 12AU7:an men hade ändå bara 140V på katoden, mätte inte så mycket mer utan räknade ut spänningsfallet och bytte dropmotståndet för att sänka spänningarna till vettigare nivåer. Ligger lite lägre i spänning än V4B nu men det är ju inte mycket 309V istället för 325V på 12DW7:an och 193V på fasvändarens anoder mot 200V men detta måste ju vara inom toleransen.
Vad är galet i mitt bygge?
Postar med en länk till V4B schemat
http://www.ampegv4.com/images/schematics/V4B.jpgSen en bild på mitt schema med spänningarna inskrivna