| Author |
Message |
|
Mal
|
 En gitarr...två toppar.
Visste inte var jag ska placera denna tråd.
Nu kommer jag så småningom gå över till två Marshall halvstackar med varsin topp (JMP MK2or SL), då har jag nu förstått att man bör ha en kapelsplitter ex Lehle då det kan uppstå en sk jordslinga mellan förstärkarna om man endast kör en y splitter, för signalen ska ju splittas rent fysiskt, Lehlen har ju en transformator i sig som fixar detta.
Nu har ju jag ingen sådan box, och är sjukt sugen på ev testa detta i helgen, vad kan man använda provosoriskt, stämmdosa har jag läst att en del kör med, pedaler mm, men får inte till det riktigt då de ej separerar signalen som en Lehle gör, vill ju inte sabba nåt, då begreppet jordslinga låter ju inte så värst upphetsande.
Eller ska jag vänta med testa tills jag fått en lehle splitter, finns det andra fabrikat som gör jobbet.
/Mal
_________________ /deleted......
|
| 02 Feb 2016, 14:08 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
 Re: En gitarr...två toppar.
Det är väl bara att testa om det funkar, brummar det inte så är det ju bara att köra på. Jag har nån gång splittat med en Korg DT10 stämmare, har du dubbla ingångsjack på nån av topparna är det ju bara att testa dra en kabel från andra jacket till ingången på topp.
I helgen körde gitarristen på det sättet, gitarren in i ena stärkaren, kabel från det inte använda ingångsjacket och in i andra stärkarens ingångsjack, funkade utan brum eller andra problem.
|
| 02 Feb 2016, 15:09 |
|
 |
|
Mal
|
Japp.
Tackar för det snabba svaret.
/Mal
|
| 02 Feb 2016, 18:05 |
|
 |
|
Ballz
|
Jag får lite "impedansfel"-varning här. Om du splittar gitarrens utsignal på två stärkare så tappar du nog anpassningen mellan gitarren och stärkaren. Teoretiskt är det samma sak som att splitta en TV-signal på två mottagare - ingen av dom får den perfekta bilden, eftersom signalen delas på två.
Ingången på förstärkaren är anpassad för en gitarr-output, både spännings- och strömmässigt. Inte en halv gitarroutput. Dessutom belastar dina bägge stärkare gitarrens signal dubbelt så hårt.
Jag misstänker alltså att ingen av dina stärkare kommer låta optimalt med en passiv Y-box. Du ska nog ha nåt aktivt emellan, nåt som buffrar signalen och som pallar att mata 2 stärkare.
Jag kan ha fel, men reser liten varningsflagga ändå.
|
| 02 Feb 2016, 18:29 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Det är väl bara att hålla med att det kanske inte är det optimala sättet att koppla två stärkare så men det är väl bara att koll hur bra det fungerar och inget kan ju paja så är man ivrig att testa kan det ju vara ett alternativ.
|
| 02 Feb 2016, 20:57 |
|
 |
|
Kalle_in_Sweden
|
Hej Håller med busse, testa o lyssna. Utimpedansen på gitarrpickup är ju ca 10kOhm och inimpedansen på förstärkaringången är ju normalt ca 1MOhm. Med två förstärkaringångar parallellt så blir det ju ca 500kOhm som kommer att belasta gitarrpickupen. Det borde inte märkas. För att vara på den säkra sidan så kan stoppa in en "gain pedal" eller liknande som buffert mellan gitarr och splittern. /Kalle
|
| 03 Feb 2016, 10:56 |
|
 |
|
Mal
|
Tackar för svaren. Kikar på Lehle box som är anpassad för just detta. Samt slipper extern srrömkälla. http://lehle.com/NL/Lehle-P-Split-IINågon input kring detta, Erfarenheter. Då jag kör trådlöst live, kabel i lokalen....
|
| 03 Feb 2016, 19:32 |
|
 |
|
nilo
Joined: 02 Jan 2008, 13:09 Posts: 2743 Location: Sverige: Skåne: Ystad.
|
Jag kör själv två stärkare och jag har byggt mig en Box typ lehle p-split men med dubbla ingångar så att jag kan välja att köra stereoeffekter framför eller splitta med boxen. Det jag ville åt var framförallt fasvändning och jordlyft. Det funkar bra att splitta med en sådan här Box, men ha en buffer framför. Jag har en Suhr ISO-boost som sköter den biten.
|
| 03 Feb 2016, 21:42 |
|
 |
|
Michael
|
Jag använder en lehle p-split. Funkar klockrent, tar bort jordbrum och korrigerar ev fasfel. Förr i tiden satte jag en tejpbit över jorden på elsladden till ena stärkaren. Det tar också bort jordslungor/brum men har på senare tid blivit lite harig.
|
| 03 Feb 2016, 22:02 |
|
 |
|
Mal
|
Tackar Michael o Nilo.
Har pratat m förstärkar reparatör som servar mina förstärkare när jag stekt dem.....(Ola Insulander) han tipsa om Lehle för det jag ska köra.....
Så...beställningen görs ikväll.
/Mal
|
| 03 Feb 2016, 22:30 |
|
|