View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 22:38

Reply to topic  [ 24 posts ] 
Nu ni. RZ ampworks 
Author Message

Post Nu ni. RZ ampworks
För den det nu passerat e det alltså som så att det görs en del bakom kulisserna med.
Med tiden har bla jag å Sven blivit goda vänner och tanken har väl därför bollats om ifall vi skulle göra ngt tillsammans.
I första rummet för att det e kul.

Nåja. Stadda av att andra ju gjort "joint projects" förut så..varför inte.?

Image

För en liten tid sedan gjorde jag ju ett par gamla Sinus maskiner från tidigt -50 tal till vrålande rocknroll monster å se...en annan vän sprang då på vad vi TRODDE var utvecklingen av dom.
Å jo..ja. Det e det ju. Med ett stort aber som det visade sig,de tre på bilden är rena kiselmaskiner från tidigt -60tal.
Chassina är nu helt i galvaniserad stålplåt,huvarna har fått en extra rad louvers osv.

Ridå.

Lr?

Nä. Nä,de e ju inte det. Chassina i detta fallet e bra mkt mer välbehållna än de var på Sinus maskinerna och.."ser" rätt ut. Sinus maskinerna i sin tur försvann ju som smör i solsken så..kort sagt blir detta mer eller mindre nybyggen i gamla chassin och eftersom både jag å Sven har bilhobbyn i hjärtat så..ptja.
Hotrods it is!

Image

Tanken e nu att jag gör iordning det hela rent hardparts mässigt nere i Gbg och när den biten är klar,dvs en fungerande förstärkare,så skickas dom upp till Sven för att han skall göra sin grej.
Mao blir det flerkanaligt och på det nu då LDR styrt.

Trafona blir rakt över Hammonds ersättare till DLR och med det följer,som synes,även 6V6 slutrör.

Image

Rent tekniskt har jag nu satt upp det så att kortet (-en) hamnar mellan pottar mm och rören. Tanken e att hålla HT som glöd mm så långt ifrån det som kan vara känsligt som bara går.

I mitt fall,alltså den delen av dessa maskiner som e "jag",så kommer jag hålla mig till det vinnande koncept jag använt en del det sista nu å se det innebär bla....

Image

Japp. En gummiupphängd sockel för ett EF-86 :wink: .
Funderar faktiskt lite på om jag inte skall gå hela längden denna ggn och arbeta med Litz kabel den sista stumpen ut mot sockeln för att på så vis i princip hindra allt som rent mekaniskt kan störa EF flaskans arbete.

Nåja.
Där har ni iaf grunderna för detta...."RZ ampworks" första gemensamma projekt! :mrgreen: :mrgreen:

13 Jan 2016, 00:35
Profile

cooolt projekt!

http://kuhnamps.com

13 Jan 2016, 17:16
Profile ICQ WWW

Post Re: Nu ni. RZ ampworks
Coola burkar att labba med! Ibland snubblar man på grejor med gott om plats i, och med förutsättningarna på plats.

Men vaf*n..tre stycken..har ni grossistrabatt på trafos, pöjkar? 8)
Och var hittar man sånt? Jag hittade en packe gamla LM rörhäckar/brödrostar med 2xEL34 i källarn på en skola, men det är typ 10-15 år sen...undrar just var ni hittat dom där?

13 Jan 2016, 23:24
Profile

Nja. Grossist rabatt vet jag inte just,men i ärlighetens namn blir det inga jättepengar av de två.
Låt oss säga att vi löser dem rimligt :mrgreen: (Nytt då..)

Den som försett oss med stommarna är faktiskt vår alldeles egen Galanti här på Bojen! No less! :idea:

Image

Det viktiga är inte att det händer massor utan att det händer ngt hela tiden. Så sagt å gjort va... Det skall dit en binge pottar till och på det behövs det ytterligare ngr mikrobrytare. E fan inte helt utan asså..

Däremot lurar jag lite på hur göra med fotpedda. Gränssnittet får ju gärna vara någorlunda genomtänkt. Har ju den kontakten jag använt tex till MAX´en,och den gillar jag...men i detta fallet iom att det skall till så mkt olika options skulle man nog satsat på ngt mer omfattande kanske? Då uppstår ju nästa krux och det är att det inte blir så estetiskt tilltalande direkt.. Nåja. Lär väl lösa sig antar jag.
Med facit i hand kring det med dubbla PPIMV pottar ser jag ingen som HELST anledning att låta bli den biten tex. Så det skall det åxå göras plats för.
...kommer bli trångt innan vi e färdiga,och märk då att dessa maskiner inte är speciellt stora. Ger för handen att alla tre planen får utnyttjas. Inte mer med det.

Image

Smidde till ett litet kort där likriktning mm nu installerats tillsammans med komponenterna för bias. På det fick jag som synes fatt i en liten choke. E på 3H och kommer från en Dynacord. Säkringshållare för HT på plats,en för glöd har visst kommit på plats den med.. :mrgreen:

Kikat vidare lite på layout när det kommer till mer lytar. Behöver iaf 2st noder till känner jag,för 6 noder totalt.
Sen skall där dit,efter kortare snack med Sven,en novalsockel till. Nåja. Ordnar sig..

14 Jan 2016, 01:41
Profile

Following... :D

14 Jan 2016, 06:24
Profile

Så e ´re kosmonauter!!!

Image

Japp. De har blivit fler,och fler ändå skall dit.

Image

Det finns nog ingenting som e så djävla tråkigt som att lägga ner kablage för glöd. De e fanimig roligare att se färg torka,och just därför..gör man det prydligt. Det får helt enkelt ta den tid det tar,och i det att byggena avlöser varandra som skalper på ett bälte så blir det lättare och lättare att "se" metodiken.
Den nedersta sockeln e till Sven... Den uppe till vänster e den flytande historian för EF-86 röret och längst till höger har vi sockeln för fasvändaren.
EF-86 sockeln..flytande som sagt och därför lägger jag tunnast möjliga NORMALA kabel ToF sockeln...pinne 2&7 binds samman och leds till chassijord som skärm och pinne 3 som är katod samt pinne 8 som är g3 binds samman för att leda mot katodresistorn så småningom.

Alla de andra småsignalsflaskorna kommer ju vara 6n2p-EV och iom det skall pinne 9 på de socklarna dras i chassi som skärm. I sin tur...ledare mellan pinne 3&8 för sockeln till fasvändaren.
De där hyggligt prydliga "bågarna" jag får till är i verkligheten mkt enkla att göra. Rikta enkardel med plattång...åsså kröka den runt en hylsa av lagom storlek för 1/4" spärren..blir skitbra.

Image

Mm. Som sagt,rakt i chassi. Den tunnare tråden mot EF-86´an för glöd ser man tydligt hur mkt tunnare den är..

Image

Jomen. Choken delar ju mellan utgångstrafons centertapp och det som skall till g2. Förvisso,men sedan skall där ju dit en dropresistor mot fasvändarens nod,å se det e precis det det "extra" lödstödet till vänster är tänkt för. Leda mellan det lödörat och första örat på den stående 50µF+50µF kannan. Sedan en dropp mellan respektive glättningskondensator i vanlig ordning. De axiella F&T lytarna är till de sista noderna å se där har vi använt både livrem och hängslen. Lödade i sina öron. Fastdraget med buntband och i sin tur limmat mot chassit. Tjillevipp!!! :lol:

Image

Fortfarande lite grötigt intryck av kablaget,men det skall städas upp innan det är färdigt. Denna gången känns det lite som att placeringen av grejer går som på räls faktiskt.
Prylarna hamnar liksom bara självskrivet rätt redan från början.
Å japp. Iom den begränsade effekten...zeners och ett 100 Ohms motstånd per g2 anslutning.

Image

Utrymmet är begränsat. Så e re bara... Å betänk nu att där skall dit div LDR´r med. Gott om plats börjar det bli ont om,men det känns bra att ha fått allt som behandlar signal hyggligt avskiljt denna ggn.

Image

Å joooodå. Där sitter dem allt. :mrgreen:

15 Jan 2016, 00:02
Profile

Image

Mjopp. Det tar form. Vad avser "lead dress" så är det alltså som så att det vi ser nu är den "operativa" änden av det hela.

Image

Snickrade till ett första störningsskydd. Inget märkvärdigt. Återvunnen plåt från grejer som kom med dessa tre maskiner.
Japp. E tänkt att det skall göras ett andra,lite större,sådant med. Mjo..

Image

Bilden blev av ngn anledning märkligt mörk. Nåja. Där ser ni nu glödbalans å lite annat smått å gott.

Image

...i sin tur det med likriktning,choke,säkringar mm. Å japp..tom nätkabel inkopplat lite temporärt.
Huh?
Japp. Har allt dragit igång den. Fick trimmat in bias kretsen,behövde bla ändra värde lite på svansmotståndet efter trimpotten mot backen.
Som jag varit inne på tidigare har ju dessa ryssflaskor den egenheten att de hittar bias även utan ngt inkopplat på deras styrgaller så där vart allt fart i alltihop,med undantag av flaskan som Sven skall leka med.
B+ stannar på strax under 410VDC@22mA. Mao inte alldeles galet iaf.

Image

För att hålla ordning på vilken kabel som matar vad så sitter de ihop med mkt mkt korta bitar krympslang längs sin längd.

Image

Å där har ni i princip hela droppresistor serven. Effekttåligheten på div resistorer är överdriven,och det av en anledning.

Summeras kan alltså att det som i eg mening kvarstår är att nu lägga ner wire ToR pottar. Bygga en tonkontroll,med alla dess switchar mm. Som synes sitter där en pott för att kunna justera "separationsresistorn" i den James som komma skall med.
På det då hela LDR drivningen. Denna ggn...tar vi i lite genom att addera 2*4700µF för glättningen av matningen till det.

Nu räknar jag,i vanlig ordning,med att det kommer bli lite tweakande innan det hela är helt i hamn men med det gjort...e re Svens tur. :mrgreen:
Brädan han har att använda blir alltså "våning 2". Installeras uppepå den brädan som sitter där med 15mm distanser.

16 Jan 2016, 13:46
Profile

Image

Jo se...precis DÄR glättar vi levande pisset ur glödspänning så vi kan driva LDR´r. Nu skall då lytarna bortsett från limmet ni ser resterna av även säkras med buntband.
Så det så.
Säkerhet framför allt.

Image

En..."urladdningsresistor" adderades. I detta fallet om modiga 220k/2w...vilket innebär att det tar en liten stund innan maskin laddat ur,men den gör det iaf. (Läs-jag hade den där resistorn över)

Image

Jaha ja. Ja,jo. Som sagt,ligger mer än bara lite eftertanke bakom nu. Korta vägar e bra... Mustarder tillför ju i sin tur ren mojo. Inser ju vilken idiot som helst.

Image

Nu DJÄVLAR talar vi James!!! Med marginal den "bredaste" av dem jag satt ihop. Mukke switchar blir ´e...

Image

Japp. Som tusken hade zagt..."ordnung muss sein!". Jajamen. Point to point må vara...man presenterar det på ett sätt så ANDRA meckar nerför vägen kan ta till sig logiken. Div "lösa" kondensatorer limmar vi på plats. Stilla e bra se...Punkt&slut med den.

Image

Å har ni sett på fan. Nog fan e han Geloso gubben inblandad. Igen. Skölden e alltså en återanvänd historia från en just Geloso som klippts till och formats om (falstång is da shit va...) och som nu då tillgodoser att skiten funkar som tänkt.

Men. Ja. Japp. Pappa har slagit liv i eländet och japp...funkar. Över förväntan får man nog säga för att...skiten e lika tyst i tomgång med som utan de där sköldarna.
Så skjut mig då.
Nettoeffekten/lärdomen är mao den att det inte vart så tokigt att just placera turretboarden mellan socklarna och det som är pottar/signalbehandling. Funkar faktiskt över all förväntan.
Sanningen att säga,å det lär ni få Svens kvittens på tids nog,är det som hörs med skiten i "dime" ett sus. That´s it.
Aleksander Niemand...du lär oss väl. Så e sant. :!: :mrgreen:

Image

LDR biten e alltså inte klar men..jag kunde ju fan inte hålla mig så jag kopplade upp skrotet som det stod å...ptja.? Inte mkt mer med det. Den inte bara ryter,den fan MORRAR när man lirar upstrokes.

Imorgon e då en ny dag och..med lite tur skall jag väl få till det med LDR biten hoppas jag. En sak är säker,denna den förstfödde ur denna serien lever-och lever med både bravur och behag.
Tids nog skall det bli förbannat intressant att dels ta del av Svens tankar kring vad jag skapat här....å tids nog ta del av det HAN skapar i sin tur.

Så..som det heter på gammal god svenska,må de! :lol:

17 Jan 2016, 01:53
Profile

Som vi båda många gånger har påpekat: lödtenn är inte lim. SGM Zener hoplimmade med sina serieresistorer. Inte bra. Det är 2 av ett antal förbindelser som kan bli tillräckligt varma för att smälta tennet. Har aldrig hänt? Murphy säger att det ju längre tid har gått desto närmare haveriet är man. Gör om gör rät. Skynda långsamt, inga genvägar. Sura gubben har talat UGH!! :mrgreen:
Attachment:
Zener-weirdness-03.jpg
Zener-weirdness-03.jpg [ 35.27 KiB | Viewed 7997 times ]

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

17 Jan 2016, 02:30
Profile WWW

...know and am ahead of you... :wink:

17 Jan 2016, 02:48
Profile

Fö Aleks,vi kan väl nämna det för de som inte vet...

Bilden Aleks länkar visar hur man lindar enkardel runt lödpunkten och därefter förtennar hela lortet,som tex ovan med hur jag sammanfogat en zener med en 2w resistor. Det skall då sägas att för att få till en sådan förbindning vettigt måste man börja med att just "limma". Detta för att säkerställa att där finns tenn inuti den "spiral" som enkardel kabeln bildar runt lödstället.

Tanken är alltså att om det av okänd anledning går så varmt att tennet smälter så är förbindningen ur DET perspektivet "failsafe". Dvs,skit kan inte ramla omkring som det lossnat. Är det "spiralen" förhindrar.

Om man vill se detta IRL,som en form av facit - och vacker konstform,rekommenderar jag att man tex kikar i en gammal -50tals Philips lr liknande där monteringsformen är mkt vanligt förekommande.

17 Jan 2016, 02:56
Profile

VacuumVoodoo wrote:
Som vi båda många gånger har påpekat: lödtenn är inte lim. SGM Zener hoplimmade med sina serieresistorer. Inte bra. Det är 2 av ett antal förbindelser som kan bli tillräckligt varma för att smälta tennet. Har aldrig hänt? Murphy säger att det ju längre tid har gått desto närmare haveriet är man. Gör om gör rät. Skynda långsamt, inga genvägar. Sura gubben har talat UGH!! :mrgreen:
Attachment:
Zener-weirdness-03.jpg

Intressant bygge ni håller på med.

Som jag fattar det hela så "limmar" ni först ihop komponeneterna och sen tvinnar enkardel runt "limningen" och tennar det skarven. Jag har oftast tvinnat ihop benen på det som skall skarvas och sen tennat det hela, anses det som godtagbart eller? För övrigt brukar jag sätta de flesta såna skarvningar i krympslang. Gillar att man tar upp såna här grejer som har med säkerhet att göra.

17 Jan 2016, 08:58
Profile

This.... is good shiet! :mrgreen: man blir minst sagt nyfiken på omfånget med alla nya idéer som tillkommit :D

17 Jan 2016, 09:17
Profile

@Bosse.
Nä,att enbart tvinna och förtenna tycker jag inte duger för att vara rak. Om du tänker efter så brukar det bli att de tvinnade benen trimmas ner i längd,å..så e vi tillbaka till ruta ett.
Krympslang däremot funkar som jag ser det,tills den punkt där det går så varmt att plasten ger upp.

Ja. Kan ju inte tala för andra,men jag brukar göra så att jag "limmar" i första skedet (då med högst begränsat med tenn-finessen är förtenningen i sig. Om du kikar på bilderna får du en god uppfattning.) och därefter lindar med tunn enkardel innan jag sveper med tenn och värme över hela lortet.
Finesserna med detta e flerfalt,bortsett från själva failsafe´t i sig. Iom att man för-förtennar så slipper komponenterna se så mkt värme i sista stadiet,när man tennar ihop alltihop. En bra grundregel i sammanhanget,som du ser i de flesta sådana applikationer,är att inte använda mer tenn än att "spiralen" fortfarande syns.

17 Jan 2016, 14:01
Profile

musiknörd wrote:
This.... is good shiet! :mrgreen: man blir minst sagt nyfiken på omfånget med alla nya idéer som tillkommit :D

Tack. :D

Mm. Ngr observationer jag gjort,ha då i tanke att maskin bara e ngn timme gammal... Iom zenerna så vet vi idag med oss att de maskiner av lägre effekter som e så utrustade brukar ge ngr watt mer än de som inte är.
Maskin e mkt riktigt högljudd för sina blotta 2st 6V6. En reflektion då är att den duckar en hel del i B+ med allt bottnat. Ligger som sagt strax över 400VDC i tomgång och på full tjillevipp är vi nere kring 350VDC lr så. Något som givetvis påverkar hur maskinen alstrar ljud.

Samtidigt är det så att nättrafon vi använder ÄR en "direct replacement" för en Fender Deluxe Reverb. Mao är det ett skäligt duckande även om man nu på det sätt vi sätter ihop det kanske får ut ngn watt mer än en i DLR.

Konstateras kan att den känns svinbra att spela på. Att styra övertoner med högerhanden e som det heter "childs play" tex. Disten i den,för min smak-som ju fått en del stryk över åren iom midfokuset jag ofta sätter,ligger helt rätt i frekvens osv osv.
Lättspelad?
Mnja. Det brukar ju inte mina maskiner vara iom separationen de besitter. Om man däremot har vett på var man sätter ner fingrarna på brädan,ja då e den ROLIG att spela på. Just eftersom den ger en hel del tillbaka.

17 Jan 2016, 14:09
Profile

Image

Dagen har bla ägnats åt...nödvändigheter. Det där tex får man väl säga är en nödvändighet. På det som bekant,enl ovan,sitter det ju en radda med säkringar invändigt. Nödvändigt.

Image

Iom att "bakstycket" skruvats på plats vart nästa punkt på programmet att borra hål för utgångsjacket. Jaja...då e det gjort.

Men. Det spännande var ju inte det ovan utan..hur bra skulle jag nu ha fått till det med LDR styrning.

Image

Ptjaaaa...det visar sig fungera rent oförskämt bra. Nu e det förvisso bara ngr stycken maskiner jag utrustat med dubbla PPIMV kontroller som styrs via LDR men..det är så användbart och fungerar så klockrent att det är bara skamligt.
Rätt upp och ner.

Hur? ALLA ni som läser detta och har stått på en scen...i en repa,vet med er att det med kompvolym kontra solovolym KAN vara två olika saker. Många e lösningarna under årens lopp,men oftast då med den sidoeffekten att skillnaden dem emellan även medför skillnad i karaktär.
Not so anymore,så djävla enkelt e ´re.

Jag har ju tidigare varit en av dem som gett uttryck för att jag fattar inte för mitt brinnande liv varför inte varenda maskin av "gammel typ" (JMP,Klipp...JCM..osv osv osv) där man behöver upp i volym för att komma åt det "göttiga" är utrustad med dels en konventionellt placerad master (som då blir gainkontroll för fasvändaren) och PPIMV. Det är billigt,det är enkelt och det löser uppgiften. Så ligger det till,och jag ärligt sagt skiter i alla motargument just pga resonemanget ovan. Ja..det finns andra lösningar,men de är antingen mer komplexa eller kostar på-om inte annat i längden.

En PPIMV som är väldimensionerad ger i sin tur det för handen de andra lösningarna INTE kan,att dra ner volymen till en ren viskning..fortfarande utan att det kostar på i nån form.
Men.
Iom att en PPIMV så att säga utgör sista anhalt för signalen så är man så att säga fast i volym. Det spelar ingen roll om man så kör fram huvudet och vrålandes hotar förstärkardjäveln,volymen förblir densamma ändå.
Om man då vill ligga tillbaka lite i mixen under komp..så blir det för lite tjong i bitarna när det e solodags,och vice versa.
Enter...LDR styrning.
Signalen man hanterar är vid detta laget så kraftig och överlevnadskraftig att den skiter rätt högaktingsfullt i vad LDR´n i sig utgör-som resistor sett.
Mao är det med aktivering/deaktivering av LDR´n helt djävla händelselöst. Den ser helt resolut bara till att volymen ökar,eller minskar...och iom att jag använder dubbla PPIMV pottar till det hela är det som setup sett fullkomligt steglöst justerbart.

Nu kan man kanske som vän av ordning ifrågasätta behovet av volymförändring med ett skramligt rocknroll band med sketna 25+w tillgängligt men..mnja. Min grundtanke med detta är ju inte att gå från viskning till vrål utan snarare precis sådär lite dB förändring,i repan...lr live,att solot tex "får liv" som det annars kanske inte kan för att det inte tränger igenom tillräckligt bra.

Nåja. Här e lösningen. Så enkelt e´re bara.

Det som nu återstår är att se ifall min tanke med LDR´ns matning klarar av att ge det hela "flatline" nog för att det skall vara lika ljudlöst när jag installerar LDR´rna längre fram i kretsen. Vet med mig att i vissa fall har det varit helt utan baksidor och i andra fall...gett små men mycket irriterande bieffekter. Som tex ett aaaaaaaaaaaaldrig så svagt brum.
Givetvis finns det vägar kring detta och man lär sig på vägen,och det är det jag hoppats att jag hittat slutgiltig lösning kring nu.

17 Jan 2016, 20:44
Profile

Kul, som alltid, att följa Jesper.
Börjar bli lite sugen på en Racing/RZ-stärkare!

18 Jan 2016, 22:25
Profile WWW

....tack :D

Image

Den har sett sitt elddop ikväll,å för ett elddop. Det här e kort sagt bra skit. Som i riktigt bra skit.
Jag trodde i min enfald att de där stackars 6V6 flaskorna skulle ha djävligt svårt att hänga med när Lose Change öppnar spjällen,vi lirar nämligen ganska högt,men motsatsen var faktiskt sanningen.
Det var så vår trummis bad mig sänka!! :shock: :shock:
Så...mos ger den nog allt. I det läget andas den alltså genom två stycken nya brittiska greenbacks.

Men...dess kvaliteter ligger ändå i ljudbilden. Den skär igenom mix som en varm kniv i smör. Rätt av bara.
Å det med att ha två stycken LDR kontrollerade PPIMV kontroller...japp. Det kan bara kvitteras ha varit en bra ide.

Nöjd?
Ja,de e fan ingen lögn! Detta e MYCKET förstärkare för rocknroll bruk å bra där.

Nu skall jag då bygga ut det med LDR styrningen helt innan den packas å skickas norröver till Sven.
SVINKUL projekt!

Som sagt,det blir tre sådana här. Mer eller mindre identiska,med små avvikelser för att göra dem till individer.

19 Jan 2016, 01:43
Profile

Mm.
Som bekant e jag den djupa,allvarliga,tysta och blyga typen som tar mig själv alldeles för allvarligt.

Så. Då e grunden lagd liksom.

https://www.youtube.com/watch?v=_rlPKp5s4FY&feature=youtu.be

Detta e då EN sida av dessa "RZ ampworks". THAT`S how you fuckin´ do it! :lol: :mrgreen:

EF-86 FTW!!

....more to come.

19 Jan 2016, 21:43
Profile

Jäklar vad det låter kraaaanggg! Trevlig strängseperation. Ser prydligt och gött ut. Bra jobbat!

20 Jan 2016, 00:09
Profile

Tack!
Nu HAR den ju som sagt en clean sida på "min" kanal med. En som tar stort stöd i alla de där switcharna kring James kontrollen.

Skall bli djävligt kul att ta del av vad Sven kastar in i den lilla lådan!

20 Jan 2016, 11:06
Profile

Kör du EF86:an som V1 med hög gain eller senare i kedjan och i såna fall hur körs det där ? Min erfarenhet av EF86 hittills är som recovery-steg efter tonstack, men är lite nyfiken på hur det bäst nyttjas om man vill ha lite mer än crunch..blev med 2 st gamla LM Ericsson av en slump idag så nu har jag lite labbmöjligheter..

LF Audioservice

20 Jan 2016, 19:06
Profile WWW

Mina erfarenheter bottnar ifrån början i vad Aleks rekommenderade mig.
Har provat MÅNGA setups kring detta,både vad avser rena småsignalspentoder som sk blandrör,och de gillar inte overdrive. Man kan få det att funka vettigt,om än inte skitbra,genom att triodkoppla dem dock.

Mao använder jag rör som EF-86,6SJ7 mfl som rena ingångssteg. Håller igen värdena på både stopper och läcka.
Det senare håller igen mkt otyg..som brus mm.
Ofta landar läckan mellan 100k-220k,beroende på vilken karaktär jag jagar på steget. I klippet ovan sitter det 15k som stopper in och 220k mot backen. 220k som anodresistor och 1M som SGM. I sin tur 680 Ohm avkopplat med 4,7µF och från SGM sitter det 100nF mot backen. Rail ligger kring 255VDC i tomgång. Glättning=22µF

Med det sagt.
Då har vi oss en komplett fungerande LDR styrning. Innebär att där är lite smådetaljer att hantera innan den skickas norröver...

21 Jan 2016, 13:02
Profile

Nejdå.
Projektet har inte dött och nope..det ligger inte nere. Bilder får ni däremot klara er utan för denna gången.

Det som skett sedan sist är att jag tweakat en del kring James kontrollen framför allt. Mkt velande,för att vara mig,men det verkar ha landat vettigt må jag säga.
"Min" kanal är nu alltså dual mode. Dvs att vi via LDR kan styra om den skall vara snäll eller sjövild,det senare har ni ju exempel på i klippet ovan- då med gainvreden ungefär halvvägs.
Det som jag utvärderat då,tweakat för,är vad switcharna alstrar i det snällare av de två lägena och jag får säga att jag trivs med utfallet.
Potten som varierar "bias" mellan diskant och bas gör en väldig skillnad,å det är väl precis det doktorn ordinerade antar jag.

Nu då som sagt... Först skall jag ut till metallservice och få klippt till ett gäng plåtar. Tre av dem är till för att förlänga chassit neråt i framkant.
Av ngn anledning är den plåten/ytan kortare än den bakre.? Fråga mig inte varför,men utrymmet behövs för Svens övningar.
Det är det ena.
På det 6 plåtar att agera faceplate. 6 stycken? Japp..vis av erfarenhet vet jag med mig att det ALLTID är bra att ha att ta av när man gör fel.

Sedan det med kontakt/gränssnitt för en fotpedal. Saken är den att jag vill reservera mig lite för heeeeeeelt omöjligt är det väl inte att den lilla maskinen begåvas med en loop antar jag och gör No1 det lär väl resten av dem göra med.

Men där står vi alltså nu med detta lilla projektet.
Använde maskinen på rep nu ikväll igen och helt klart är att de tweaks jag genomfört har tillfört övre/övre mellanregister om man vill och med det en ännu större vilja till pinch harmonics och övertoner.
Mao är den ÄN mer aggressiv i lead mode.

...vad månde bliva av denna tummetott innan röken lagt sig? :mrgreen:

26 Jan 2016, 02:59
Profile
Reply to topic   [ 24 posts ]