View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 05:38

Reply to topic  [ 11 posts ] 
Nåt tips om power scaling? 
Author Message

Post Nåt tips om power scaling?
Har nån något roligt variable power scaling man kan använda i en 100w Marshall JMP? Nåt schema? Erfarenheter?

11 Jan 2016, 00:58
Profile

Post Re: Nåt tips om power scaling?
enklare med ppimv och pre pi master ;)

11 Jan 2016, 02:33
Profile WWW

zven wrote:

Ja det kan jag tänka mig! Men efter att ha läst mig tokig på world Wide Web måste jag nog fråga hur den faktiskt låter, PPIMV alltså? Fungerar den verkligen så bra att den kan tämja 100w och 50w starkare?

11 Jan 2016, 03:09
Profile

2davwei wrote:
zven wrote:

Ja det kan jag tänka mig! Men efter att ha läst mig tokig på world Wide Web måste jag nog fråga hur den faktiskt låter, PPIMV alltså? Fungerar den verkligen så bra att den kan tämja 100w och 50w starkare?

Tämja och tämja...det beror på hur tyst du menar och hur den är konstruerad. Jag har en Super Lead med PPIMV av för mig okänd konstruktion och den är rejält högljudd ändå, det är väl i och för sig liksom meningen med ett sådant massförstörelsevapen också :D Jag använder den inte utan kör en THD Hot Plate om dämpning av ljudstyrka behövs.

11 Jan 2016, 04:16
Profile

PPIMV ger andra effekter än Power Scaling, både rent elekroniskt och även ljudmässigt. Power Scaling är mer som en attenuator, typ Hot Plate eller Marshall Power Brake (bäst enligt min mening) fast mycket bättre.
MEN: jag menar att för att en PS ska komma till sin rätt behövs det ofta fler modifieringar än bara att installera PS, beroende på vilken stärkare det rör sig om, och hur mycket du vill dämpa signalen. För några dB, säg 6-10 dB funkar en attenuator bra. (Notera att 6dB dämpning ger en effektreducering till 25w, 10 dB ger 10w) Om det fortfarande är för högt för dig, bör du fundera på en mindre stärkare; hur smart är det i längden att använda en långtradare för att hämta en unge från dagis? :wink:

http://kuhnamps.com

11 Jan 2016, 16:25
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
PPIMV ger andra effekter än Power Scaling, både rent elekroniskt och även ljudmässigt. Power Scaling är mer som en attenuator, typ Hot Plate eller Marshall Power Brake (bäst enligt min mening) fast mycket bättre.
MEN: jag menar att för att en PS ska komma till sin rätt behövs det ofta fler modifieringar än bara att installera PS, beroende på vilken stärkare det rör sig om, och hur mycket du vill dämpa signalen. För några dB, säg 6-10 dB funkar en attenuator bra. (Notera att 6dB dämpning ger en effektreducering till 25w, 10 dB ger 10w) Om det fortfarande är för högt för dig, bör du fundera på en mindre stärkare; hur smart är det i längden att använda en långtradare för att hämta en unge från dagis? :wink:

Men det handlar väl om att göra de andra ungarna och deras föräldrar avundsjuka, eller har jag missat något? :wink:

Religion vs fossils. Fossils win.

11 Jan 2016, 16:29
Profile

2davwei wrote:
zven wrote:

ja enligt mig så funkar det ner på fisvolym dvs lira hemma i vardagsrum... jag har hittills inte haft en missnöjd kund som fått ppimv/pre pi installerat :)

11 Jan 2016, 16:57
Profile WWW

Granis67 wrote:
Martin Kuhn wrote:

Men det handlar väl om att göra de andra ungarna och deras föräldrar avundsjuka, eller har jag missat något? :wink:

Tack Granis ! Du gav mig dagen skratt ! :mrgreen:

11 Jan 2016, 17:32
Profile

Quote:

Ibland glömmer jag varför vi traskar omkring här på jordklotet.... :oops: :oops:

http://kuhnamps.com

13 Jan 2016, 17:14
Profile ICQ WWW

:lol: :lol: :lol:

14 Jan 2016, 23:04
Profile

Power Scaling är bra om du har den rätt installerad och rätt inställd.

Power scaling handlar dels om att sänka spänning i slutsteget, men också om att biasen samtidigt automatiskt måste anpassas till den nerjusterade matningsspänningen (bias tracking). Vilket power scaling-kitet också ska fixa.

När väl detta är gjort så får du ett nytt problem som ska lösas.

VI kan ta ett praktiskt exempel: Jag har en 1987:a som jag skalar från originalets 50w till c:a 12w vilket passar vår replokal och de scennivåer som accepteras där jag spelar.

Eftersom slutstegen nu är mindre kommer signalen ur förförstärkare vara för stark så att man få en ful form av dist som man inte vill ha.

Lösningen kallas in power scaling "drive compensation". Det är egentligen en helt vanlig mastervolym och som bekant kan man bygga dem på olika sätt. Den lösning som följde med mitt London Power-kit är en typisk Marshall 2203/2204 variant. D v s en pot som sänker signalen efter försteget.

Jag tycker inte att den lösningen är tillräckligt bra. (Det gör andra och det respekterar jag.) Min erfarenhet är att man använder minst två mastrar som arbetar på olika sätt så man inte får för mycket av respektive mastervariants bieffekter. Jag skulle föreslå att man både använder en helt vanligt 2203/2204 master och en PPIMV. I mitt fall har jag en LarMar som har sina hyss för dig med fuldist när man drar ner, men jag ska så småning om prova den avkopplade variant som föreslagits här.

När allt är monterat så gäller det att balansera power scalingsratten mot mastern eller mastrarna så man hittar en punkt där slutsteget precis börja överstyra utan att man får fuldist p g a för hög signal in, vilket man ställer med mastern eller mastrarna.

Men eftersom vi ofta strävar efter helt olika saker så kan jag berätta att jag strävar efter att få det att låta som en Marshall utan master på rätt hög volym, fast på låg volym. Andra här vet jag är mer inne på förstegsdist och då tillför inte power scaling någonting alls, eftersom det bara gör att man kan få ljudet av pressat slutsteg på låg volym och inget annat.

Bara PPIMV avkopplad, LarMar eller Rich-mod ger inte samma egenskaper som varken power scaling eller Hotplate. Jag har provat alla tre varianterna i min Super Lead plus Hotplate, så jag vet vad jag tycker.

En bra PPIMV är en jättebra lösning, om det sedan är vägen till det ljud och den respons man söker får man prova. En bra idé är att börja där eftersom du ändå måste ha en om du power-scale:ar.

Tänk på att power scaling är ett stort och ganska dyrt ingrepp om du inte kan göra det själv och ofta kan det vara svårt att återställa förstärkaren 100%, så tänkt två gånger innan du gör det om din förstärkare är i originalskick från 76 eller tidigare.

/CM

PS Jag vet att det finns power scaling som skalar försteget också, men det tycker jag verkar som en ganska dålig idé, men jag har ingen erfarenhet av det.

17 Jan 2016, 19:11
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 11 posts ]