| Author |
Message |
|
staffan_arvius
|
 hjälp med philicorda gm 760
behöver hjälp med en philips philicorda gm 760. orginaltopic här: viewtopic.php?f=21&t=106283
|
| 04 Dec 2015, 16:52 |
|
 |
|
Amp Healer
|
 Re: hjälp med philicorda gm 760
Hej Staffan, jag skulle råda dig till ta den till en duktig tekniker för efter kollat på schemat så är det ju ingen Fender Champ direkt (= en väldigt enkel rör stärkare) Nu vet jag inte var du bor? Men om du uppger det så kan vi nog finna dig någon som kan hjälpa dig.
Råd 2. Skriv ut schemat gärna i stort format, jo jag vet en massa blad blir det och över hälften är inte ens intressant för en tekniker, så att det står nått på Holländska är för dom flesta ointressant medans schema är.
Råd 3. med tanke detta vad jag förstår är en stor pjäs, så om du väl fraktar det till en tekniker så byt elektrolyt kodningarna i den, då slipper du framtida problem och stärkan blir som "ny". Sen bör man nog kolla vad den är ställd på för matarspänning den är nog gjord för 220V och nu har vi 230+
_________________ Hälsningar Owe Johnson
|
| 04 Dec 2015, 17:44 |
|
 |
|
staffan_arvius
|
problemet med tekniker är att det är dyrt... har varit i kontakt med ett proffs här i Umeå och det skulle kosta mer att laga vibratot än jag betalade för hela orgeln.... den troligaste boven i dramat är väl kondensatorer, dom kan jag byta själv bara jag vet vilka jag ska sikta in mej på
|
| 04 Dec 2015, 18:26 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Laddade ner servicemanualen och kikade lite snabbt. Det där är ju helt uppenbart en hybridmaskin. Med det sagt så hade jag,rent servicemässigt,bytt ut varenda transistor i syne. Poängen med det är att gamla BC-148 såväl som BC-109 finns det direkta ersättare för,och gamla transistorer kan ge upphov till alla möjliga djävla felbilder...blir ofta brusiga som satan med ålder osv,och det fina i kråksången är att de kostar skit å inget. Det som möjligen kan bli till ett problem är AC-126´an,som mig veterligen är en gammal germanium historia. Men...kolla med Magnus på Tema Elektronik i Gbg. Han e dels förbannat kunnig och vad vidare e en herre med ett mindre lager av just utgångna detaljer. Kan mkt väl vara att han kan sitta på AC-126´or.
Vad sedan beträffar det du beskriver... Ja. Kondensatorer är utan tvekan servicedetaljer vid behov de med,men där har jag en brasklapp vad avser gamla Philips grejer och det är att de till skillnad från många andra tillverkare ofta använde just elektrolyter av mkt hög kvalitet men dessvärre mkt ofta sk kopplingskondensatorer som var rena skiten. Därför tycker jag nog att det kanske vore ide att kolla de elektrolytkannor som sitter i maskin med en vettig ESR alt LCR meter och bedöma dom efter det samt deras läckström INNAN man skriker varg. Kopplingskondningar då å andra sidan.. Ptja,får du upp skiten "å stå" och därmed blir förmögen att mäta kondensatorerna ifråga för DC läckage så..visst. Men ärligt sagt har Philips gamla maskiner ett rykte som är sådär vad avser just kopplingskondningar varför..ptja,det som inte är trasigt vette faen om det lever efter ngr timmars drift 50år senare.
Annars e jag med enl ovan. En elorgel blir ur en del perspektiv som att renovera ett gammalt mixerbord. När man sitter där å byter komponenter så e det till den punkt att man fan ser kondningar när man sluter ögonen för att somna. Elorglar har det å andra sidan,rent ekonomiskt,gått troll i. Så...en bra lödstation,lödfläta (glöm tennsug) i massor åsså tålamod som en ängel...så visst fan går man i mål med det. Inget att snacka om.
Sen. I matningen av div kretsar sitter det illgamla zeners. Byt dessa rent rutinmässigt.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 04 Dec 2015, 20:00 |
|
 |
|
Tubis
|
Fig 7 är väl kretsen. Skulle nog inte utesluta själva switchen heller. Enklaste är väl att mäta alla resistorer och byta allt annat om man inte kan felsöka den. Är ju inte så mycket komponenter där. Mät spänningarna -4 och -4 med.
_________________ Johan Hansson
|
| 04 Dec 2015, 20:01 |
|
 |
|
staffan_arvius
|
jag är inte jättebra på elektronik å sånt... vad ska jag förvänta mej när jag mätar -4? var mätas det och vad ska mätas?
tack för alla tips
|
| 04 Dec 2015, 22:19 |
|
 |
|
peterh
|
staffan_arvius wrote: jag är inte jättebra på elektronik å sånt... vad ska jag förvänta mej när jag mätar -4? var mätas det och vad ska mätas?
tack för alla tips Du kanske skall ta det lite lugnt ? Det var ju bara reverbet som inte funkar, det kan ersättas med ett externt tills vidare. Att ge sig in med lödkolv kan resultera i att fler saker går sönder utan att det ursprungliga problemet är löst. Om du i stället tar det lugnt och använder den som den är så löser det sig nog så småningom. God Jul för övrigt !
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 04 Dec 2015, 22:30 |
|
 |
|
staffan_arvius
|
som sagt så är det vibratot som inte funkar reverbet funkar fint, får se om man kan köra på nått externt eller nått... lite off topic men: den där modellen har ju både en ingång som är tänkt till skivspelare och en utgång som är tänkt till extern förstärkare. vad händer om man kopplar output till en effektpedal och pedalen till input? exploderar hela skiten då tro? 
|
| 04 Dec 2015, 23:44 |
|
 |
|
Tubis
|
staffan_arvius wrote: jag är inte jättebra på elektronik å sånt... vad ska jag förvänta mej när jag mätar -4? var mätas det och vad ska mätas?
tack för alla tips Det är alltså den angivna spänningen på två punkter i figur 7 som ska mätas mellan punkterna och jord med en voltmätare. Detta bara för att se att kretsen alls får någon spänning vilket ju är grunden till allt.
_________________ Johan Hansson
|
| 05 Dec 2015, 11:03 |
|
 |
|
peterh
|
staffan_arvius wrote: som sagt så är det vibratot som inte funkar reverbet funkar fint, får se om man kan köra på nått externt eller nått... lite off topic men: den där modellen har ju både en ingång som är tänkt till skivspelare och en utgång som är tänkt till extern förstärkare. vad händer om man kopplar output till en effektpedal och pedalen till input? exploderar hela skiten då tro?  Sorry jag läste slarvigt. Du kan ju koppla in utgången till en förstärkare som har tremolo. Vilken fender showman som helst duger  ( antagligen är en yttre förstärkare eller ett lesley mycket bättre än den inbyggda förstärkaren). Huvudsaken är att du inte går på som en elefant i en porslinsbutik och sabbar hela grejen. Låd den vara så länge, förr eller senare hittar du en bojare som erbuder sig att fixa det ! God Jul förresten!
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 05 Dec 2015, 12:51 |
|
 |
|
staffan_arvius
|
tack så mycket för alla tips jag uppdaterar tråden eftersom utifall att jag hittar nån lösning god jul på er alla
|
| 05 Dec 2015, 23:32 |
|
 |
|
Custom Sam
|
staffan_arvius wrote: lite off topic men: den där modellen har ju både en ingång som är tänkt till skivspelare och en utgång som är tänkt till extern förstärkare. vad händer om man kopplar output till en effektpedal och pedalen till input? exploderar hela skiten då tro?  Eftersom jag har en väldigt lik, GM 755/19 (massor av rör) och har testat att ta ut signalen via utgången till en rejäl gitarrförstärkare kan jag säga att det låter kanon. jag har dock inte försökt att ta tillbaka signalen. Om det är skivspelaringång så måste man troligen ta ner signalen en hel del, det är väldigt små strömmar från en gammal skivspelare. Krävs en s.k RIAA-förstärkare för att ta in, det kanske sitter en sådan i din orgel. Om det går det så ha som sagt väldigt svag signal...
_________________ /Lennart
|
| 06 Dec 2015, 22:43 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Racing wrote: Laddade ner servicemanualen och kikade lite snabbt. Det där är ju helt uppenbart en hybridmaskin. Med det sagt så hade jag,rent servicemässigt,bytt ut varenda transistor i syne. Poängen med det är att gamla BC-148 såväl som BC-109 finns det direkta ersättare för,och gamla transistorer kan ge upphov till alla möjliga djävla felbilder...blir ofta brusiga som satan med ålder osv,och det fina i kråksången är att de kostar skit å inget. Det som möjligen kan bli till ett problem är AC-126´an,som mig veterligen är en gammal germanium historia. Men...kolla med Magnus på Tema Elektronik i Gbg. Han e dels förbannat kunnig och vad vidare e en herre med ett mindre lager av just utgångna detaljer. Kan mkt väl vara att han kan sitta på AC-126´or.
Vad sedan beträffar det du beskriver... Ja. Kondensatorer är utan tvekan servicedetaljer vid behov de med,men där har jag en brasklapp vad avser gamla Philips grejer och det är att de till skillnad från många andra tillverkare ofta använde just elektrolyter av mkt hög kvalitet men dessvärre mkt ofta sk kopplingskondensatorer som var rena skiten. Därför tycker jag nog att det kanske vore ide att kolla de elektrolytkannor som sitter i maskin med en vettig ESR alt LCR meter och bedöma dom efter det samt deras läckström INNAN man skriker varg. Kopplingskondningar då å andra sidan.. Ptja,får du upp skiten "å stå" och därmed blir förmögen att mäta kondensatorerna ifråga för DC läckage så..visst. Men ärligt sagt har Philips gamla maskiner ett rykte som är sådär vad avser just kopplingskondningar varför..ptja,det som inte är trasigt vette faen om det lever efter ngr timmars drift 50år senare.
Annars e jag med enl ovan. En elorgel blir ur en del perspektiv som att renovera ett gammalt mixerbord. När man sitter där å byter komponenter så e det till den punkt att man fan ser kondningar när man sluter ögonen för att somna. Elorglar har det å andra sidan,rent ekonomiskt,gått troll i. Så...en bra lödstation,lödfläta (glöm tennsug) i massor åsså tålamod som en ängel...så visst fan går man i mål med det. Inget att snacka om.
Sen. I matningen av div kretsar sitter det illgamla zeners. Byt dessa rent rutinmässigt. Nu sitter jag med ytterligare en Philicordaorgel, som en av sönerna köpt (150:-, "roligt att inte behöva slänga den på tippen"). En GM 752, det är en sådan som kan skådas på fredagskvällar på På Spåret, Stefan Sporsén har en bakom sig på scenen. Dvs en manual bara. Schema här http://www.peel.dk/Philips/Philicorda_GM752_service_manual.pdfNär vi slog på orgeln funkade allt, men det lät oroväckande "Varmt" på något vis, och reverbet lade av direkt. Lite vårdslöst kanske, men gjort är gjort. Operation elektrolytbyte tänkte jag, men när jag läser ditt inlägg ovan Jesper är det transistorerna och kopplingskondingarna som framför allt är utbytesobjekt? Det finns massor av transistorer i denna, men eftersom reverbet gav upp känns det som att byte av de transistorerna plus alla plastkondingar är att rekommendera. Jag har en sådan där liten ESR-mätare som vad jag minns kräver att ena benet i alla fall på kondingen löds loss för att ge rätt mätvärde. Frågan är om det är ngn idé att sitta och pilla med detta eller om jag bara ska byta alla elektrolyter också, rakt av? Inte så mycket rör iofs, men det är gammal elektronik, i alla fall analog...
|
| 29 Dec 2015, 12:46 |
|
 |
|
Racing
Joined: 07 Sep 2008, 11:14 Posts: 7492 Location: Götelaborg
|
Lennart. Kopplingskondensatorer kollar du på samma sätt som i en röris.
Transistorer kan i sin tur mkt riktigt bli brusiga osv med ålder. Är vanligt. Som tur är då så kostar gamla trissor ur BC osv serierna fan inte många kr styck. Samma för gamla 072 OP ampar mm.
På transistormaskiner ser man ofta mkt tydligt hur spänningsdelen sitter separerad. Att byta lytar mm brukar vara snabbt gjort. Värre då med den "operativa delen" av maskin. Orglar som mixers mm..sitter ju fan komponenter så man ser smålytar när man blundar av att ha bytt så många.
Fö.. En transistormaskin brukar ha två "rails". En med positiv spänning kontra chassi och en med negativ. Mät så att båda railsen har samma potential mot chassi. Om inte BRUKAR det vara en funktion av att zeners som har till uppgift att "clampa" spänningen har gett upp. Detta sista här e nog det du börjar med att se efter.
_________________jesper@by-racing.seRacing amps-like having bacon...for your ears.
|
| 30 Dec 2015, 13:55 |
|
 |
|
Custom Sam
|
Tack för hjälpen Jesper! Ja, det är väldigt tydligt vad gäller uppdelning i slutsteg etc. Och kopiösa mängder komponenter som sagt. Jag hoppas inte att behöva byta alla. Kan vara bra för sonen att träna sig på lödning också... Slutstegsfiltreringen; Man har använt axiella kondingar, och ställt dem på högkant i en liten plast"skål", sedan vikt ner det uppstickande benet längs med kondingen och lödat till kortet.´, inom "skålen". Hade man slut på radiella kondingar tro?  Kanske inte fanns så pass stora värden på radiella då? 1000uF etc.
|
| 31 Dec 2015, 13:20 |
|
 |
|
staffan_arvius
|
nån som tycker dom 3 färgglada kondensatorerna ser trasiga ut? [img] [img=http://s28.postimg.org/xiy39nhop/IMG_0309.jpg][/img]
|
| 10 Jan 2016, 22:53 |
|
|