| Author |
Message |
|
crybaby
Joined: 22 Sep 2004, 23:57 Posts: 1904 Location: Västra Frölunda
|
 Reverb låter även på minimum --- Problemet löst.
Halloj ! Har en Elmwood Bonneville, där reverbet inte går att skruva bort helt. Det låter även på "0". Ju mer gain och boost, desto mer reverb. Edit: Jag erkänner.
Faran är avblåst. Jag hade klantat mig och tagit fel utgång på mitt pedalbord, så jag fick reverb med mig därifrån. Men nu äger jag en PRF-7-78, i alla fall.
/Lasse Dum, men lättad och glad. 
_________________ <--->
Salve securim manubrium !
Last edited by crybaby on 12 Jan 2016, 00:24, edited 2 times in total.
|
| 10 Jan 2016, 11:09 |
|
 |
|
Ballz
|
 Re: Reverb låter även på minimum
Utan schema blir det svårt att göra nåt annat än spekulera.
Sliten reverb-pot som inte fattar vad "noll" är p g a sliten eller oxiderad kolbana? Överhörning mellan rörhalvor..ja, varför inte. Läckage mellan kanaler finns det ju risk för om kanalswitchar inte funkar korrekt. Har den alltid haft detta problem?
Se om du kan hitta ett schema.
|
| 10 Jan 2016, 14:09 |
|
 |
|
crybaby
|
Ballz wrote: Utan schema blir det svårt att göra nåt annat än spekulera.
Sliten reverb-pot som inte fattar vad "noll" är p g a sliten eller oxiderad kolbana? Överhörning mellan rörhalvor..ja, varför inte. Läckage mellan kanaler finns det ju risk för om kanalswitchar inte funkar korrekt. Har den alltid haft detta problem?
Se om du kan hitta ett schema. Tack för info !! Bytte till mig den begagnad. Schema finns bara hos Elmwood. Fick dock svar därifrån nu, om det kanske kan vara reverb-poten. Skall testa lite till imorgon.
_________________ <--->
|
| 10 Jan 2016, 14:24 |
|
 |
|
Ballz
|
Hm. Den kan väl inte vara så gammal, den där pjäsen? Märkligt om den skulle ha en dålig reverbpot..sånt brukar bara hända efter lång tid och mycket användning. Prova i a f att bara "gymnastisera" den lite. Vrid fram o tillbaks till ändlägena en 40-50 ggr, se om det släpper. Vänta med tanken att spreja den. Du måste veta vad du gör då, och du behöver en specialsprej - INTE 5-56 eller WD40 
|
| 10 Jan 2016, 15:29 |
|
 |
|
crybaby
|
Ballz wrote: Hm. Den kan väl inte vara så gammal, den där pjäsen? Märkligt om den skulle ha en dålig reverbpot..sånt brukar bara hända efter lång tid och mycket användning. Prova i a f att bara "gymnastisera" den lite. Vrid fram o tillbaks till ändlägena en 40-50 ggr, se om det släpper. Vänta med tanken att spreja den. Du måste veta vad du gör då, och du behöver en specialsprej - INTE 5-56 eller WD40  Heheh ! Jag har både elektronikspray och tryckluft. Först tryckluft, sen elektronikspray, sen tryckluft igen.  Det får bli plan A, tills vidare.
_________________ <--->
|
| 10 Jan 2016, 15:34 |
|
 |
|
Ballz
|
STOPP....det är precis så du INTE ska göra.
Fel verktyg och fel sprej, troligen. Behövs ingen tryckluft för det jobbet. En pot är en inkapslad kolbana med en axel på. En pot blir inte dammig inuti. Och var tänkte du blåsa?
Vad är det för elektroniksprej? Du ska ha en som heter PRF-7-78 som är avsedd för kolbanor, inget annat.
|
| 10 Jan 2016, 15:49 |
|
 |
|
crybaby
|
Ballz wrote: STOPP....det är precis så du INTE ska göra.
Fel verktyg och fel sprej, troligen. Behövs ingen tryckluft för det jobbet. En pot är en inkapslad kolbana med en axel på. En pot blir inte dammig inuti. Och var tänkte du blåsa?
Vad är det för elektroniksprej? Du ska ha en som heter PRF-7-78 som är avsedd för kolbanor, inget annat. OK, tack ! Får införskaffa en sån. Men... Det har funkat bra alla gånger jag gjort ovannämnda.  Edit: Var skall man blåsa med PRF-7-78, om allt är inkapslat ?
_________________ <--->
|
| 10 Jan 2016, 16:41 |
|
 |
|
Ballz
|
På baksidan av poten finns i regel ett litet fyrkantigt hål i höljet/längs pressningen. Och det ska inte "blåsas på" utan duschas in en liten fin dos av just denna sprej, följt av lite gymnastiserande. Kräver att poten är åtkomlig. Att trycka in elektroniksprej via axeln på framsidan blir mest grisigt och brukar inte funka nåt vidare. Plus att med fel sprej fördärvar/geggar du igen potens lagring för alltid. Synd för nästa ägare.
|
| 10 Jan 2016, 18:56 |
|
 |
|
crybaby
|
Just det. Det hålet brukar jag använda. Känns kanske i detta fall, som det är läget att byta poten om det blir skillnad med spray. Skall lokalisera vilket rör som är aktuellt. Testa med ett nytt. Spänningen stiger.  Edit: Hittade manualen. Står inget om reverb i rörspecifikationerna. Bara att v3 driver loopen. Kanske det är inblandat ändå. 
_________________ <--->
|
| 10 Jan 2016, 19:30 |
|
|