View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 02:44

Reply to topic  [ 21 posts ] 
Det här med skyddsmotstånd i Marshall 
Author Message

Post Det här med skyddsmotstånd i Marshall
Detta har säkert avhandlats i andra trådar men kan någon ge mig en instruktion hur man installerar ett skyddsmotstånd över högtalarutgången i en gammal Marshall?
Har sett att 270 Ohm/5 Watt är det som rekommenderas. I min Super Bass satt ett 10 Ohm/25W mellan plus o jord på högtalarjacket. Var det rätt monterat? Och det värdet räcker inte eller?

Attachments:
skyddsmotstånd.jpg
skyddsmotstånd.jpg [ 112.8 KiB | Viewed 6177 times ]
02 Nov 2015, 22:59
Profile

Post Re: Det här med skyddsmotstånd i Marshall
10 Ohm är för låg resistans! Det blir ju ungefär som en högtalare och käkar effekt. Kanske det som varit meningen?
270 Ohm/5W är en bra rekommendation. Det gör ju inget om det tål mer effekt, bara det får plats så att det blir vettigt och snyggt.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

03 Nov 2015, 00:23
Profile WWW

Men hur kan högre motstånd käka mindre effekt?
Är monteringen korrekt, dvs över polerna?

03 Nov 2015, 00:43
Profile

Ja. Mellan jord och signal på jacket är korrekt.

Om du vill vara lite mer om och kring dig kan de där tex 270 Ohm´en vara en vettig grej men..i allt att effekttåligheten på dem stiger blir de rent fysiskt så förbannat stora.
Om man då vill ha både hängslen och livrem kan en av de där aluminium högeffektsvarianterna vara ett alt.
Primärt genom att de rent relativt har mkt mer nätta proportioner för en given effekt.

Märk alltså väl att ett sådant motstånd kan chassimonteras och så drar man bara kabel upp till jacket.
Sixten har fö helt rätt i att det där 10 Ohms motståndet i din egen maskin bör få respass på rotmos och ersättas med ngt för ändamålet mer korrekt.

03 Nov 2015, 01:12
Profile

Dan the Man wrote:

Högt motstånd -> mindre ström -> mindre effekt

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

03 Nov 2015, 08:46
Profile

Dan the Man wrote:
Är monteringen korrekt, dvs över polerna?

Det är Ohms obarmhärtiga lag som gäller, U=IxR. (Volt = Ampère x Ohm)
Vid en given spänning så ökar strömmen (och därmed effekten) med minskande motstånd. Formeln blir då I=U/R

Säg att förstärkaren ger 10 Volt ut och så jämför vi mellan 10 och 270 Ohms motstånd.
I = 10/10 blir 1A (10W).
I = 10/270 blir 0,037A. (0,37W)

I praktiken blir det där 10-ohms motståndet nästan som att det sitter en 8-ohms högtalare inkopplad parallellt med ansluten högtalare. Men det bidrar inte med något ljud, det bara omvandlar stor del av effekten till värme.

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm

03 Nov 2015, 10:24
Profile WWW

Ok, tack alla. Det börjar klarna... :?

Funkar den här typen? (Just det på bilden är 330 Ohm/5W)
Dom är små och får enkelt plats.

Attachments:
powerresistor.jpg
powerresistor.jpg [ 137.49 KiB | Viewed 6092 times ]
03 Nov 2015, 13:05
Profile

Jag skulle sätta 270R motståndet en av sekundäralindningarna på ohmväljaren så är man skyddad om den skulle börja glapp, har man motståndet på jacket så kan man ju få avbrott vid ohmväljaren.
Även ett 330 ohm 5 W bör nog funka där.

03 Nov 2015, 17:54
Profile

Ok, men de flesta säger att den ska sitta på högtalarutgången. Vad gäller? Sätter man den på ohmväljaren så är det väl bara på en den kan göra nytta, t ex om man sätter den på 8:an och kör med 4 ohms högt så funkar den väl inte, eller?

03 Nov 2015, 18:14
Profile

Sätter du motståndet före omkopplaren på tex 8 ohms lindningen kommer ju 8 ohms lindningen ha 270 ohm till jord vad än som händer oavsett om omkopplaren står i 4, 8 eller 16 ohm eller går sönder helt eller jacket eller kabeln glappar.

03 Nov 2015, 19:01
Profile

Ok, jag frågar för att lära mig - hur menar du då jag kopplar "motståndet före omkopplaren på t ex 8 ohmslindingen"? Alltså motståndet mellan stiftet på omkopplaren där 8 ohmskabeln från OT är fäst och andra sidan på motståndet mot jord?

03 Nov 2015, 19:50
Profile

Tror du fattat rätt.

Du har förmodligen tre trådar från utgångstrafons sekundär 4, 8 och 16 ohm, dessa går sen till var sitt stift på ohmväljaren, om man kopplar in motståndet på ohmväljaren där kabeln från trafon är ansluten så kommer motståndet alltid att ha kontakt med jord vilket är meningen för att skydda trafon vid glappkontakt.

Fördelen med att koppla där jämfört mot att koppla på jacket är att om ohmväljaren skulle glappa vilket väl inte heller helt ovanligt så skyddas trafon då motståndet är anslutet till lindningen före trafon. Det spelar ju inte heller någon roll om man skulle ha ohmväljaren ställd på 4, 8 eller 16 ohm, blir det glapp i eller efter ohmväljaren så kommer man ändå att ha 270R till jord från den lindning man valt att koppla motståndet till. Om man kopplat 270R motståndet till 8 ohms tappen och hade valt 16 ohm på omväljaren och skulle få glapp skulle man kunna jämföra det med att man först ställde om ohmväljaren till 8 ohm och sen drog ur sladden till högtalaren.

Jag sätter alltid motståndet på ohmväljaren då jag ser den som en risk för glappkontakt och jag sätter alltid in ett 270R motstånd mellan utgångstrafon och jord i alla stärkare jag håller på med. Spelar ju ingen roll om det är en topp eller combo det är ju en billig livförsäkring vid eventuellt glapp.

03 Nov 2015, 21:19
Profile

Bara så jag fattar rätt:
jag löder på ett 270/5W-motstånd på något av stiften (där de tre trådarna från OT:n är fästa). Andra änden av motståndet löds mot valfri jordpunkt (t ex nånstans på chassit). Är det rätt?

03 Nov 2015, 21:44
Profile

Japp du fattar rätt, jag skulle dock jorda motståndet till jacket där OT:n är jordad för att slippa eventuella jordloopar.

03 Nov 2015, 22:17
Profile

busse wrote:
Japp du fattar rätt, jag skulle dock jorda motståndet till jacket där OT:n är jordad för att slippa eventuella jordloopar.

Tack, då vet jag hur jag ska göra :)

03 Nov 2015, 22:18
Profile

Det här är en bild från min Super Bass från 1972. Hade bara ett 470/5W motstånd som jag ännu inte har lött fast utan bara "lagt" där jag tror det ska vara enligt trådens beskrivningar. Jag kör med väljaren på 16 ohm, men kan alltså ändå lika gärna fästa motståndet mellan gula 8 ohms kabeln och bruna jord från OT:n som på bilden?

I denna tråd säger man att grön är 16 ohm, gul 8 ohm och svart 4 ohm: http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... f=1&t=1896

Kan jag använda 470/5W eller ska jag fixa ett 270/5W i stället?

Image

08 Jan 2016, 21:23
Profile ICQ YIM WWW

Det viktiga är väl att skapa nån form av belastning på slutsteget. Är belastningen oändligt stor (ingen last alls....) blir arbetslinjen för slutrören helt bisarr och situationen leder till otillåtna spänningar på anoderna > överslag och konstigheter. Om man vill skydda sig mot sånt måste man säkerställa rimlig last i alla lägen. Det man kan göra är att sätta en belastningsresistans permanent på uttagen för högsta impedans. Väljer man nåt i stil med vad en högtalare har, så lär ju mycket effekt hamna i resistorn. Väljer man mycket hög resistans så kommer det inte att göra det man vill att det ska göra (det blir trots allt väl höga anodspänningstoppar). Beroende på vad man tror att förstärkaren kommer att utsättas för (hög volym och högtalare bortkopplad?) kanske man måste anpassa skyddet. Vet man att man kopplar ur högtalare så skulle jag välja ett system som kopplade in likvärdig last när högtalaren inte är ansluten, dvs nånting i stil med högtalarens impedans, men att detta kopplades ur när högtalaren ansluts. För ständig "säkerhetslast" skulle jag nog välja nåt som är max 10 ggr högtalarlasten (på rätt uttag). Det tar väl då en tiondel av effekten och kan skydda slutsteget. Om det finns klassiska lösningar så använd nån av dem, såklart, min kommentar avser fall där man inte säkert vet vad slutsteget pallar i form av utebliven belastning.

Edit: ändrat lite räkneslarv...

Last edited by lampuradio on 09 Jan 2016, 04:30, edited 1 time in total.

08 Jan 2016, 22:55
Profile WWW

470 ohm är lite högt,men det är bättre än inget.
Den här typen av keramiska motstånd kan med fördel klammas fast mot chassieplåten, så leder de
bort värme bättre.

08 Jan 2016, 23:20
Profile WWW

Roadster wrote:
Det här är en bild från min Super Bass från 1972. Hade bara ett 470/5W motstånd som jag ännu inte har lött fast utan bara "lagt" där jag tror det ska vara enligt trådens beskrivningar. Jag kör med väljaren på 16 ohm, men kan alltså ändå lika gärna fästa motståndet mellan gula 8 ohms kabeln och bruna jord från OT:n som på bilden?

I denna tråd säger man att grön är 16 ohm, gul 8 ohm och svart 4 ohm: http://vintageamps.com/plexiboard/viewt ... f=1&t=1896

Image

Så där brukar jag koppla in skyddsmotståndet då har man ju säkrat sig för de flesta tänkbara glapp som kan uppstå.

09 Jan 2016, 11:14
Profile

hjärnsläpp :oops:

Last edited by Amp Healer on 09 Jan 2016, 14:05, edited 1 time in total.

09 Jan 2016, 12:24
Profile

Roadster wrote:

Image

på en äldre marshall så blir detta helt korrekt sätt den på 16 ohms tappen och till jord som du har enligt bild :)

09 Jan 2016, 13:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 21 posts ]