View unanswered posts | View active topics It is currently 14 May 2026, 04:15

Reply to topic  [ 17 posts ] 
Nytt oförklarligt problem! 
Author Message

Post Nytt oförklarligt problem!
Min tidigare tråd handlade ju om något som jag inte kan förklara och eftersom att jag lyckats med något liknande igen så gör jag väl en part deux.

Idag skulle jag laga en telekabel som ena kontakten pajjat på. Lätt fixat när man slipper felsöka (trodde jag). Jag är ju sämst på felsökning. :cry:
Letar upp en vinklad Neutrikkontakt som jag tänker använda och löder den på plats. Men vid första provspelning så hör jag att outputen är typ 20% av vad den borde, så jag börjar mäta och jämföra med en fungerande kabel.
Allt mäter korrekt (både summer och resistans) förutom en grej. När jag sätter multimetern på summer och mäter mellan jord och ledare på den hela kabeln så visar displayen 1. Jag har ju ingen aning vad denna siffra anger, men jag vet att det betyder "ingen-som-helst-kontakt". Bra. När jag gör samma mätning över den lagade kabeln så visar displayen istället 1.416. Vet inte heller vad detta betyder men tydligen finns en minimal kontakt mellan jord och ledare??

Men nu kommer vi till det märkliga i denna anekdot:

Löder loss ledaren från min valda kontakt och nu kan jag mäta 1. som jag vill ha. Löder tillbaks ledare och får åter igen 1.416. Löder loss både ledare och jord och gör alla mätningar jag kan på både kabel och kontakt och allt visar OK, men uppenbarligen inte tillsammans??
Testar då istället en annan vinklad kontakt som istället fungerar felfritt.
(..och om jag inte minns fel så var det precis detta som hände sist jag försökte använda just den här kontakten)

Någon som kan sitta på en teori om detta?

03 Jan 2016, 13:42
Profile WWW

Post Re: Nytt oförklarligt problem!
Kanske det blir mätfel pga kapacitansen i kabeln. Den laddar väl upp sig.

03 Jan 2016, 13:50
Profile

Tubis wrote:
Kanske det blir mätfel pga kapacitansen i kabeln. Den laddar väl upp sig.

Nja. Alltså. Det blir ju inga fel med den andra kontakten så felet kan ju inte ligga i kabeln.

03 Jan 2016, 16:30
Profile WWW

Jag tror du kan ha kasst batteri i mätaren, eller en mätare som är handikappad i låg-ohms-avdelningen. Billiga mätare kan vara såna.

Ställ den på diodmätning/summer. För ihop testproberna, läs av och lyssna. Kontakt: summerljud och displayen väääldigt nära noll ohm.
På en hel kabel ska det inte låta om du mäter mellan skärm o jord, och displayen ska nog visa ett streck eller vad som helst som indikerar "noll kontakt".
Ställ den på lägsta ohm-området och gör om samma sak. Jämför.

Om batteriet är kasst kan du få alla möjliga konstiga värden på "noll ohm/full kortslutning". Summern kan vägra också.

Hoppas det löser sej.

04 Jan 2016, 14:53
Profile

Fast man kan ju inte skylla på mätinstrumentet om man kan höra hur den inte presterar när man kopplar in gitarren. Instrumentet visar ju precis det som jag sedan hör.

04 Jan 2016, 17:03
Profile WWW

Well, det kan du ha rätt i, men jag tänkte det var bättre mer FÄRRE myror i huvet än FLER. Och att ha ett instrument som visar galet kan få vem som helst att begå helt fel slutledningar. Been there, done that.

Men: för all del. Lita på ditt instrument, och låt oss för övnings skull anta att det är nåt annat det är fel på.

Jag har aldrig varit med om att ha 20% volym i en kontakt jämfört med en annan. Kortslutningar brukar vara väldigt digitala - antingen är det kortslutning eller inte, även om den kan vara väldigt intermittent.

Du sa neutrik i ena änden, tele i den andra? Har du Neutrikingång på stärkaren, eller vanlig tele?
Har du kopplat rätt? Neutriks tele-plugg..är inte det stereo, dvs ring/tip/sleeve?

Stereohanar och monohonor och tvärtom - inte alltid dom funkar som man tänkt när man blandar dom - rätt don på rätt plats, så funkar det i regel. Det är ju två olika saker, inte minst rent fysiskt (olika längd på insticket som krävs för att få kontakt på rätt sätt)

04 Jan 2016, 18:38
Profile

Gaaah. Lugn i stormen. Vi snackar en helt vanlig gitarrsladd här. Den icke fungerande kontakten är alltså en telekontakt av märket Neutrik, och jag menar deras riktiga pluggar, inte deras budgetvariant.

(Att gitarrsladdar låter olika är inget konstigt i min mening. Plockar du fram 5st random gitarrsladdar och mäter kapacitansen i dessa så kommer du i förväg se vilka som kommer återge mest diskant. Jag brukar inte vara den som tror på allt för mycket hokus pokus, men när jag sätter ett blindtest så tror jag påt.. och det gjorde jag.)

04 Jan 2016, 18:59
Profile WWW

Vad bråkig du är :-) Jag har inte pratat om kabeln ö h t och definitivt inte kablars eventuella (hörbara eller ej) kapacitans.
Svara nu på en kort fråga, nåja, tre då:
a) Försöker du plugga in en neutrik teleplugg i en vanlig chassihona avsedd för mono-tele-gitarrsladd?
b) Är neutrikpluggen en stereoplugg eller en monoplugg?
c) Hur har du lödat innerledaren till denna förmodade stereoplugg - med innerledaren mot TIP eller RING, eller BÅDA?

Edit: skrev SLEEVE, ska vara RING, såklart fel.

04 Jan 2016, 19:57
Profile

(lite humor här, sorry..men om du har ett mätinstrument som inte klarar att indikera trovärdigt mellan avbrott, kortslutning och ledande (och hur mycket)...hur ska du då kunna lita på en kapacitansmätning på ett par meter gitarrsladd? :-) )
Ja, och nu var det min tur att bråka :-)

04 Jan 2016, 20:10
Profile

Ballz wrote:
Vad bråkig du är :-) Jag har inte pratat om kabeln ö h t och definitivt inte kablars eventuella (hörbara eller ej) kapacitans.
Svara nu på en kort fråga, nåja, tre då:
a) Försöker du plugga in en neutrik teleplugg i en vanlig chassihona avsedd för mono-tele-gitarrsladd?
b) Är neutrikpluggen en stereoplugg eller en monoplugg?
c) Hur har du lödat innerledaren till denna förmodade stereoplugg - med innerledaren mot TIP eller RING, eller BÅDA?

Edit: skrev SLEEVE, ska vara RING, såklart fel.

a) Sladden var avsedd att koppla in i gitarren. Tror Gibson använder Switchcraft-jack.
b) Mono
c) Skärmen lödde jag i en ögla som sitter på kontaktens "kropp". Hot lödde jag i den lilla koppen som kommer upp i mitten av plastisoleringen.

Neutrikkontakten ser ut såhär:
Image

Du skrev i ditt tidigare inlägg:
Quote:
Kortslutningar brukar vara väldigt digitala - antingen är det kortslutning eller inte

..och det är precis det som är anledningen till att jag startade tråden. Det är ju det som gör det så skumt, och att det blir samma resultat även om jag gör om lödningen. Men som sagt, när jag bytte till en annan kontakt så blev allt bra.

05 Jan 2016, 15:08
Profile WWW

Elektronik är ingen svartkonst.
Berätta hur du gör när du mäter dina kablar.
Har du inte kabeln loss-kopplad i båda ändar när du mäter?
Samarbete krävs, annars blir problemet aldrig löst. :wink:

05 Jan 2016, 22:06
Profile

När Neutrikkontakten var på plats visade alltså multimetern typ 0,7 ohm från hot till hot, alltså från ena kontakten till den andra. Samma värde på skärm till skärm. Det anser jag normalt.
När jag sedan mätte med summern mellan hot till hot, så ljuder den och visar 001 i displayen, likaså mellan skärm till skärm. Även det normalt i min mening.
Det var först när jag mätte med summern mellan hot och skärm som jag fick "1.416" i displayen vilket jag förstod var något fel. Jag mätte likadant över en fungerande kabel och ser istället "1."

Eftersom att kabeln fungerade innan den gamla kontakten fysiskt gick sönder så kunde jag ju utesluta att den kontakten i andra änden av kabeln som jag inte bytt fungerar.
Som sagt testade jag att löda om Neutrikkontakten och fick ändock samma värde. Sedan bytte jag till en annan kontakt och fick det korrekta värdet "1." i displayen.

Jag har ju också testat att mäta bara själva kontakten från tip till lödöra och från sleeve till lödöra, men då ljuder summern och visar 000 och 0 ohm i resistans och även "1." mellan tip och sleeve.

05 Jan 2016, 22:47
Profile WWW

Använd lägsta området på resistansmätning (Ohm) använd inte summerläge.
0.7 Ohm verkar ok, jag håller med dej.
Om du använder summern så bry dej inte om vad det står på displayen.
Summern är bara avsedd att ljudmässigt testa om det finns lågohmig kontakt mellan två punkter, (alternativt diodmätning).
Du kan göra en test genom att kortsluta testpinnarna mot varandra i summerläge.
Troligen står det då 1.416 i displayen.

06 Jan 2016, 00:21
Profile

David Wikström wrote:

Jag har ju också testat att mäta bara själva kontakten från tip till lödöra och från sleeve till lödöra, men då ljuder summern och visar 000 och 0 ohm i resistans och även "1." mellan tip och sleeve.

Detta hade jag tyvärr missat när jag skrev mitt förra inlägg. :oops:

Last edited by Musikanten on 06 Jan 2016, 10:39, edited 1 time in total.

06 Jan 2016, 00:45
Profile

Musikanten wrote:
Om du använder summern så bry dej inte om vad det står på displayen.

Självklart ska jag göra det. Om jag inte hade gjort det så hade jag ju mätmässigt sett kabeln som OK och sedan bara hört att den låter sk!t. Det som visades i displayen var det ända som hintade om att något var fel. Och minns jag rätt så tror jag att summern ändå ljöd när den visade "1.416".. eller gjorde den det, fan, minns inte riktigt..

06 Jan 2016, 10:39
Profile WWW

David,

Kabeln du använder, har den svart innerledare ?

I så fall kan det svarta vara ett tunnt skinn av conductive plast.
Detta skall skalas bort, det går att göra med nageln i vissa fall, annars använder du kniv.
Under svarta skinnet så brukar den vanliga plastisoleringen uppenbara sig på innerledaren.

Detta problem har jag hittat på många gitarrkablar, även "fabrikstillverkade" där den som gjort kabeln inte förstått hur det hänger ihop.

När det conductiva plast-skinnet vidrör "tippens" lödning så dämpas eller kortslutes signalen eftersom svarta skinnet är ledande till jord/skärm.

Med lite tur, så är detta ditt problem, om inte annat, så kan ni andra vara uppmärksamma på denna typ av kablar.

Jag har till och med sett detta i en parad mikrofonkabel med XLR kontakter, där lödaren inte har reflekterat över varför båda innerledarna var svarta.

--Bosse--

08 Jan 2016, 04:28
Profile ICQ YIM WWW

Jag tror minsann du är något på spåren här, för visst var det exakt sådan kabel du beskriver som jag använde. Tack så mycket för hjälpen Bosse. Ja, ni andra också.

08 Jan 2016, 05:47
Profile WWW
Reply to topic   [ 17 posts ]