| Author |
Message |
|
David Wikström
|
 Kan någon ge en vetenskaplig förklaring till detta?
OK. Jag bytte alltså mickar i min Gibson SG för inte så lång tid sedan. Eftersom att jag känner mig själv rätt så kan jag säga med 100% säkerhet att jag testade noggrant så att allting fungerade som det skulle när jag var klar. Tog med gitarren till dagens rep och märker helt plötsligt hur volymkontrollen till halsmicken fungerar bra mellan 0-9, men på fullt vrid (10) så blir det helt tyst. Alltså helt tyst, som en kill switch. Jag fattar ingenting och tar med gitarren hem igen och tar en titt. Allt ser ut som det borde, men jag testar en sådan där dum idé som jag inte ens kan förklara varför det skulle hjälpa.  Jag bara sätter emot lödkolven mot lödörat som mikrofonens +ledare går till och hettar upp lödningen och jo då, vips så fungerar poten som den ska nu. Så.. Någon som kan förklara vad som hände här? Ja, visst, det hade väl blivit en dålig lödning så klart, men det jag undrar är hur poten kunde börja bete sig så 
_________________ David
|
| 02 Jan 2016, 21:47 |
|
 |
|
Musikanten
|
 Re: Kan någon ge en vetenskaplig förklaring till detta?
Hej! God fortsättning på 2016! Om det skall finnas någon bild så kan åtminstone inte min dator fånga någon. Beträffande vad som hände, så är du nog den ende som kan ha svaret. Enda rådet jag kan ge efter ett helt liv som felsökare i elektronik är att mäta med ett instrument, det första man gör. En annan gång alltså. 
_________________ - Ingvar -
|
| 03 Jan 2016, 11:13 |
|
 |
|
zoork_1
|
Vet av egen erfarenhet att dålig lödning kan få potar att bete sig skumt... Var glad att du inte grillade poten, det har jag lyckats med ett par gånger... 
|
| 03 Jan 2016, 11:45 |
|
 |
|
Tubis
|
Har haft en lödloppa som åkt in och lagt sig så släpet fick kontakt till kåpan på full volym, alltså kortis till jord. Det där felet letade jag länge efter på alla ställen utom poten. Det är min vettigaste förklaring.
_________________ Johan Hansson
|
| 03 Jan 2016, 13:13 |
|
 |
|
David Wikström
|
Musikanten wrote: Hej! God fortsättning på 2016! Om det skall finnas någon bild så kan åtminstone inte min dator fånga någon. Beträffande vad som hände, så är du nog den ende som kan ha svaret. Enda rådet jag kan ge efter ett helt liv som felsökare i elektronik är att mäta med ett instrument, det första man gör. En annan gång alltså.  Tack detsamma, god fortsättning. Bilden är bara på Jack Sparrow som ser j*vligt förvånad ut. Jag försökte mäta med mickarna inkopplade, men det visar ju väldigt skumma resistanser då. Dock betedde sig volymkontrollen till stallmicken rent mätmässigt likadant som på halsmicken. Efter att allt började fungera normalt så mäter allt likadant. Mitt nästa steg var just att löda loss micken och mäta potten så istället, men nu vet vi redan att poten skulle mäta normalt eftersom att den fungerar nu. zoork_1 wrote: Vet av egen erfarenhet att dålig lödning kan få potar att bete sig skumt... Var glad att du inte grillade poten, det har jag lyckats med ett par gånger...  Det har jag bara lyckats med en gång, när jag var en riktig rookie med lödkolv. Det var dessutom en ganska dyr wahwahpot som jag kasserade på kuppen. Tubis wrote: Har haft en lödloppa som åkt in och lagt sig så släpet fick kontakt till kåpan på full volym, alltså kortis till jord. Det där felet letade jag länge efter på alla ställen utom poten. Det är min vettigaste förklaring. Det var nästan något sådant som jag började visualisera en sekund där innan jag löste problemet ganska direkt.
_________________ David
|
| 03 Jan 2016, 13:27 |
|
 |
|
Musikanten
|
Tubis förklaring verkar logisk. Nu syns bilden på ditt inlägg.
|
| 03 Jan 2016, 17:16 |
|
 |
|
David Wikström
|
Musikanten wrote: Tubis förklaring verkar logisk. Nu syns bilden på ditt inlägg. Vad menar du? I mitt fall löste det sig ju med att bara hetta upp lödningen en gång. Tubis pratar ju om ett helt annat fall. Hela denna tråd handlar just om hur en lödning ena sekunden skapar noll och ingen kontakt överhuvudtaget för att sedan bara hettas upp igen och sedan fungera helt felfritt. Det var ju inte så att jag flyttade kabeln något eller applicerade mer/nytt lödtenn. Fortfarande ett mysterium anser jag.
_________________ David
|
| 03 Jan 2016, 17:30 |
|
 |
|
Tubis
|
David Wikström wrote: Musikanten wrote: Tubis förklaring verkar logisk. Nu syns bilden på ditt inlägg. Vad menar du? I mitt fall löste det sig ju med att bara hetta upp lödningen en gång. Tubis pratar ju om ett helt annat fall. Hela denna tråd handlar just om hur en lödning ena sekunden skapar noll och ingen kontakt överhuvudtaget för att sedan bara hettas upp igen och sedan fungera helt felfritt. Det var ju inte så att jag flyttade kabeln något eller applicerade mer/nytt lödtenn. Fortfarande ett mysterium anser jag. Det var ju inte noll kontakt i lödningen då hade du inte haft ljud alls någonstans på svepet. Jag menar att du kan ha smält lod som låg på fel ställe när du värmde.
|
| 03 Jan 2016, 21:11 |
|
 |
|
David Wikström
|
Lödningen i sig syntes klart och tydligt att det fanns kontakt mellan ledare och lödöra. Lödningen såg likadan ut för blotta ögat både före och efter att jag värmde på den.
_________________ David
|
| 03 Jan 2016, 21:28 |
|
 |
|
Musikanten
|
Tubis menade att han hade en gång en tennloppa som kortslöt löparen till kåpan vid full volym.
|
| 03 Jan 2016, 23:15 |
|
 |
|
David Wikström
|
Jo men det förstod jag.
_________________ David
|
| 03 Jan 2016, 23:31 |
|
 |
|
Tubis
|
Alltså,,,låg det en loppa som du inte såg så kan det smällt när du värmde på lödöglan värmen sprider sig långt in i poten. Brände ju sönder ett par potar i början av karriären innan man lärt sig det där med rätt värme och snabb lödning.
|
| 04 Jan 2016, 07:59 |
|
 |
|
Sustain
|
Det händer ju ibland att det är bristfällig kontakt mellan lödörat och kolbanan i poten. Det kan nog bero på både dålig nitning och/eller föroreningar. Det kan kanske bli både bättre och sämre av att värma på lite extra.
|
| 04 Jan 2016, 10:09 |
|
|