View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 20:53

Reply to topic  [ 22 posts ] 
EL 6420 
Author Message

Post EL 6420
Mm.
Den heter så. Philips 6420. Den minnesgode vet med sig att jag muttrat ihop ngr äldre Philips maskiner innan,men se..6420 e fanimig med en twist till det hela.

Den e ju så cool i designen att det bara finns inte. Här snackar vi att koolkoffecienten fanimig bottnar!

Image

Iom att den nu har en röruppsättning värd namnet så kommer detta så småningom ner till ett antal vägval. Bla vad avser B+..

Image

Men asså...SICKEN fullpoängare det är rent designmässigt. SJUKT! :shock: :mrgreen:

Image

Ja asså,det där e kanske inte så porrigt för de oinsatta...men baktill..och signalen måste ju in nånstans så..

Image

Säg efter mig. Säg...röööööööööööööööruppsättning!!! På det skall ni ha klart för er att det sitter ytterligare ett par bakom EL-34´orna. Tjipp liksom!

Image

Image

Å asså...så söta de varit i sin visdom på Philips. Små söta,präglade,skyltar som säger till oss vad som går vart.

Image

Baktill? Ptja? Skall jag säga liksom.. :lol:

Image

Mm. Det magiska ögat,som säger tittut genom rastret på maskinens kåpa. En kåpa som fö är gjord i gjutgods.
Nope. Nä,du har helt rätt. Nä. En 6420 e inte direkt ngn superlättviktare. Nope. Det e den inte,men till skillnad från amerikansk "wondermetal" e iaf chassi såväl som överkåpa av lättmetallgods. Tacksamt nog.
Inte ställt den på vågen men gissar kring 15kg eller så.

Image

Å se där har vi en hygglig anledning till det. SE den PT´n!!! Tappar man den på foten e det ju bara att amputera för guds skull!

Image

Image

Japp. Maskinen har helt uppenbart varit avsedd för försäljning i Sverige redan ifrån början. Maskin i sig är dock tillverkad av Philips i Holland,och är därmed en import så tillvida. Inte helt vanligt då Philips hade fabriker som producerade deras grejer varstans. Bla i Skandinavien.

Image

Den arbetande änden,undertill,skyddas av det där rastret.

Image

Å se på "sedvanligt" Philips manér råder till viss del kaos. Kanske framför allt vad avser kablage.

Image

Jamen!! Där e avsett att bli varmt se!! :lol:

Image

Där i sin tur har vi en gammaldags,go´ å väl fungerande skärm för inkommande..

Ok.
Så vad är att säga då? Mja. Fick muttrat isär å kikat lite iaf,rätt uppenbart av bilderna antar jag,och i det stora hela verkar den gamle krigaren ganska glad. Han bara mäta ngr av lytarna..så där har vi inte hela svaret än.
Sockeln till ena EL-34 slutröret är spräckt,så det behöver hanteras. På det i sin tur så sitter det ett antal likriktarrör i maskin. De två som tar huvudsmällen SKALL vara ett par AX-50 men dessa är utbytta mot ett par AZ-50,och efter en snabbare koll e det nog hugget som stucket.

Fas 1 här blir att göra rent..se över lytar..byta de direkt väsentliga kopplingskondningarna ut mot slutrören för bias spänningens skull osv..
Appropå det så är ju i vanlig ordning en "svaghet",eller vad man skall kalla det,de där sunkiga original vaxkondningarna. Så där e väl inte mkt att orda om,bara byta ens för att slå fart i maskin.
Mao kommer jag börja med att slå fart i speleverket som det står. Därefter..blir en annan femma. Chassit är mkt stort invändigt,och det lämnar givetvis fältet ganska öppet för fantasin vad avser vad man fyller det med.

Roligt nog finns original servicemanual att ladda ner online,så det är gjort. Å..i vanlig "philips ordning" är det si och så med logiken på den manualen. Nåja..den går att följa iaf.

05 Jul 2015, 19:33
Profile

Post Re: EL 6420
Dagsfärskt då.
Efter en del myssel..den lever iaf :-)

06 Jul 2015, 16:36
Profile

Ögat, är det ett EM34? I s f har jag några NOS/NIB liggande....:-)

06 Jul 2015, 17:36
Profile

Bra det,för det som satt i är trasigt!!!
Så Rickard...du har min adress... :mrgreen: U fix. :mrgreen:

Image

Som sagt. Inte ens ngt att överväga. Ett antal av dem var redigt spruckna rent av.

Image

Å jadå. Visst fungerar den :D . Skall sägas direkt...att den låter inget vidare. Givetvis till stor del bottnande i att pottar mm säkert behöver hjälp dem med..skit samma,den fungerar iaf.

Image

Valde att inte klippa benen på de flesta av kondningarna då maskin inte skall användas med configen den har iaf. Hur som..

Några reflektioner i sammanhanget.. För det första mätte jag ju lytarna för funktion innan uppstart. Väl var väl det eftersom en av dubbelkannorna hade gått på både lunch och middag en gång för alla. Så den byttes mkt mkt provisoriskt. Som sagt,nu var ambitionen att få fart i skrotet på arbetsbänken..så same same...
EF-40 flaskorna AC jordar vid sina skärmgaller med vaxkondensatorer,så dessa ersattes för de två främre med vanliga lytar om 1uF istället (det som satt där var 220nF). Återigen..samma skit,det skulle ju bara igång för att kontrolleras.

Småsaker skakades liv i. Som pilotlampor mm. Rörsocklar joggades osv,men dessvärre då så visade det sig att två av rören ledsnat på livet. Dels det där EM-34 röret,men även ett av EF-40 rören.
Det senare då ngt som inte bekommer mig det minsta eftersom röruppsättningen innehåller ett par till..och jag använder ju inte pentoder till annat än entre steg.

ECC-40 flaskan däremot..den uppvisar lite lustiga värden,den sitter som fasvändare,för sin ena sida. Kan säkert vara därför maskin inte heller låter ngt vidare..

Fullt uppe,i 245VAC mode,så ser vi ett B+ av ~745VDC. På g2 ligger halva den spänningen-give or take. De två AX-50 rören är ju kopplade för spänningsdubblering..å fan vet om det inte kan få lov att vara så fortsatt med.?
Vidare har jag grunnat lite på det med AZ-50 flaskorna. Det "skall" ju eg vara AX-50,dvs kvicksilver flaskor,å dessa anses väl generellt vara lite långsammare i att komma upp och stå..men å andra sidan med en tillförlitlighet som är mkt god då ´rå..
Samtidigt. Kvicksilver ÄR giftigt,utav helvete,så frågan e väl "egentligen" en no-brainer eftersom jag tänkt att maskin skall kunna användas. Dängas omkring osv.. å flaskor går de facto sönder ibland.
Samtidigt..samtidigt hade det kunnat vara vääääääldigt charmigt att få uppleva de gamla AX-50. Aldrig lekt med ngt liknande..

Sen har vi då det med bias samt matning av limiter kretsen i den. Båda rördrivna,bias av ett AZ-41 och limiterkretsen av ett EZ-40.
Biaskretsen vette fan om jag helt enkelt inte skall erbjuda en omgång kisel till. Känns bra mkt mer tillförlitligt,och med det sagt...se ovan.

06 Jul 2015, 20:17
Profile

Läcker maskinapparatmackapärmojäng där Jeppe. :D

Såg stadig ut. U fix good!

06 Jul 2015, 21:55
Profile ICQ YIM WWW

Woooohooo!
EM-34 dags tror jag!!
Tack Rickard!

10 Jul 2015, 13:05
Profile

Image

Jamenasså...de e juh faen våkkert.... :mrgreen:
Jajamen! Fungerar och fungerar bra! Mao,kretsen i sig behåller jag men gör den justerbar för känslighet. Ni vet..så man kan hålla koll på hur mycket man belastar den när man nu väl låter den andas ut på Ullevi framför 50 000 pers va.. :lol: :lol:

10 Jul 2015, 20:45
Profile

Nope.
Jag har inte glömt bort denna,inte alls. Däremot vart det väl först nu som jag började dra lite i div tåtar i den..

Image

ECC-83´an intill e för att ge perspektiv av storlek på PT´n. Inte direkt det minsta vi sett iaf! Å som sagt,de två likriktarrören sitter alltså installerade som spänningsdubblerare.

Image

Mm. Den e alltså inte sedan igår va. Så...säg hej till farfar elektrolyt! Den där prylen e alltså på sketna 16uf! Icke direkt det mest kompakta på området med dagens mått mätt.

Många är dem som ger de gamla Philips maskinerna öppen kritik för att vara dåligt byggda. Nu har ju jag varit nere med skallen i ett gäng av dem och får nog säga att jag inte håller med.
De kan vara,och i detta fallet är,krångligt byggda...men se det e ngt annat det. Att sedan Philips gamla svarta vaxkondensatorer bara är att räkna ut,ja..men vafan förväntar man sig efter närmast 65år då?
Tycker det där som resonemang blir lite löjligt.

Coola e dem dock. Som designer sett. Modell 6420 bottnar ju fan rent av den visaren!

02 Aug 2015, 17:03
Profile

Snacka om att du ger dig på udda apparater alltså. Men kul att se och höra. Den där kondensatorn är nog en kandidat till farligt avfall. Ser ut som en sån där oljefylld grej som kan innehålla giftig PCB. Den skall i så fall inte till elektronikavfall. Man får nog fråga på tippen hur det skall sorteras.

02 Aug 2015, 21:50
Profile

Jupp
Stämmer rätt bra det.

03 Aug 2015, 00:40
Profile

Image

Tagit tag i den här igen,e liksom på tiden.
I princip har jag gjort soprent under huven,och lika väl är väl det för..inte mkt kvar att spara på.
Tillverkat lite plåtar så jag kunde montera ett modern IEC jack,och därmed få vettig skyddsjord.
Samma med jack ut från OT´n osv.

Därefter då buss på det ovan,dvs kablage till de båda rörlikriktarna,å det var fan enklare sagt än gjort det.
Iaf..ersatt sådan som säkringshållare. Är nu inte helt på det klara med om jag eg skall fortsätta använda dem i den där positionen de sitter,rent fysiskt alltså.
Känns som en vaken grej att chassimontera dem,i genomgående hål,men är osäker på om det finns mån att dra moderna säkringshållares mutter iom att chassit är såpass tjockt som gjutgods.? Får se var det slutar.
Hur som iaf ersatt original säkringshållaren för "övre" HT som synes. Vart inte mkt med den.

Image

De tre tåtarna till vänster hör till primären. Resten av det är sekundär,och då med de yttre kablarna på resp sida som 4VAC glöd till resp AZ-50 likriktare.

Image

Som sagt. Likriktningen på den här maskin liknar inget jag är vad vid iaf. Man har löst en form av spänningsdubblering såvitt jag kan bedöma,men...tricky.
Jag har iom det inte vågat mig till att glätta ngt av det än,och det i meningen att ripplet jag ser är högt. Mkt högt.
Tänker stämma av med Aleks på den punkten.

18 Dec 2015, 13:18
Profile

Om än en halvt hektisk,och produktiv,dag så hanns det med lite granna iaf... :mrgreen:

Image

Av olika anledningar är designen även i detta fallet så gammal att det sitter en högeffekts pulldown resistor i B+ linan i princip det första som händer.
AZ-50 i all ära men som sagt...e bytt mot AX-50 och väl är väl det iom att vi då slipper det mkt miljöfarliga kvicksilvret som AZ serien arbetar med.
Men som sagt,det sitter en pulldown om 39k standard och den är gå givetvis stor som ett halvt hus,varför den resistorn nu ersätts med de på bilden ovan.
Aluminiumchassi...bra skit,och iom att chassit är i gjuten aluminium väljer jag då att skruva dessa resistorer mot chassit för en vettig "heat sink". Mao,vbäl färdigt kommer resistorerna installeras mot chassit med kiselpasta.

Nu sitter det ju ytterligare ngr högeffektsresistorer i maskin och även dessa ersätts,med undantag och det är det par med 120 Ohms resistorer om 16w som jag helt enkelt placerar om i chassit.

Chassit är ju trots allt ganska stort rent fysiskt så jag ser ingen som helst anledning att inte installera allt som kan vara "farligt" inuti maskin.

Vidare är min tanke att allt vad avser likriktning,glättning,pulldowns osv är kommer att hamna i en egen "bassäng". Min förhoppning med det är givetvis att reducera risken för störningar.

19 Dec 2015, 21:04
Profile

Image

Fick bytt en hel del kabel och med det gjort kopplat upp det hela enl schema. Som sagt,spänningsdubbleringen är (inte bara från mitt perspektiv) lite märkligt designad men..fungerar gör det. Å som sagt,hard to argue with results.

Image

Det enda jag inte bytt mot moderna bitar vad avser högeffektresistorerna är paret med 120 Ohmare som går från plattorna på ena rörlikriktaren till chassi. Meeen...som sagt,fungerar gör det.

Image

Tanken min med att arrangera om såpass mycket som jag gör är ju dels att skapa ett mer...skall vi kalla det kompakt utseende,och på det att frigöra plats för som i detta fallet tex...säkringshållare.
Maskin går med så höga spänningar att det hade man aldrig fått godkänt idag med normala approacher så...ngr extra säkringar e nog bara bra i sammanhanget.
Å japp. Det innebär att den där smältsäkringen samt öppna säkringshållaren på bilden ovan numer är ett minne blott.
Allt vad avser säkringar koncentrar vi till en plats.

Image

Mm. Som sagt...

Image

Jomen. Olastat.... med PT´ns primär i 245VAC läge. Då med 224VAC i väggen. Gäller fan å hålla tungan rätt i mun mina vänner!

20 Dec 2015, 21:10
Profile

Det där var djävlar i mig en sjukt vacker pjäs! Respekt!

21 Dec 2015, 16:57
Profile WWW

Kan inte annat än hålla med dig,den är helt otroligt vacker.
Lite steampunk möter gjutgodsfantasi.

Image

Gamal rimlock rör har jag iofs pysslat med tidigare för gitarrbruk,men har väl omvärderat lite vad avser den biten.
Det mesta i rörväg går förvisso att få att ryta i min erfarenhet,men..så följer det med enkelhet att få fatt i dom,ta hänsyn till deras driftsparametrar osv osv osv så jag har rumsterat om jag.
Satt och grunnade lite på vad jag vill att den lilla apparaten skall göra,och det blir en tvåkanalare. Två helt skilda kanaler,med vad jag antar kommer bli ganska olika karaktär.

Iom det kommer ena kanalen,som "vanligt",arbeta med ett EF-86 ToF och den andra ett 6SJ7.
Den senare flaskan helt klart ngt jag kommit att uppskatta. Brukar ge ett lite råare och mer oborstat sound än just EF-86.
Båda socklarna givetvis gummiupphängda,ett råd att ta vara på för den som inte är van vid att slåss med småsignalspentoder.

Kvar blir EZ-40 likriktaren iom att den används lite udda som del i kretsen till EM röret. Dvs det "magiska ögat".
Det...MÅSTE fantamig bara vara där. Icke föremål för reson!

Image

Där har däremot hänt lite. Glättningen ser bla lite annorlunda ut. Satt och grunnade en del på den biten och..mja. I kombination med att likriktarflaskorna är relativt tåliga prylar och efter att ha studerat en liten stund kring hur det var kopplat tidigare och VARFÖR det var kopplat så så föll valet på att det blev ganska stor skillnad i kapacitans mellan den "övre" och "nedre" lyten för spänningsdubbleraren.
En ledtråd ligger i DC resistansen för sekundärlindningen och hur halvtappen sedan går ut mot förbrukarna kan vi säga... :wink:

Nu e det samtidigt så att Philips i sin visdom (like..doh!) har gjort chassit som en form av reliefgjutning. Sannolikt kokillgjutet i sand att döma av den ganska grova finishen. I det har man gjort som en avsats där jag nu installerar allt AC samt tillhörande likriktning,glättning mm och tanken min är att jag sedan avskiljer det utrymmet från resten av apparaten med en alldeles extra ordinarie vägg.
Japp. Blir en skruvad plåt... Chassit e stort nog för att ta simborgarmärket i iaf...

Image

Även om det säkert finns de som rynkar på näsan åt tilltaget så är maskin trots allt från 1952 (såvitt jag fått fram). Iom det ÄR det faktiskt hög tid för lite friska rörsocklar,tycka vad man tycka vill. Nytt e nytt liksom..
Det jag saknar så långt är nya socklar för AZ-50 flaskorna men det antar jag skäligt att det går att frambringa det med. I värsta fall får jag väl spänna stiften för kung och fosterland.

Image

6SJ7 ja. I denna positionen sitter i original ett EF-22. Lite märklig flaska får jag säga,och iom det säkert intressant att slåss med men denna ggn får den stå över.
Nåja. Sockeln för EF-22 ser ut som vilken oktalsockel som helst. Fel av mig! Så det vart snällt att byta den sockeln med det...
Hm.

Nåja. Nu e iaf allt i form av socklar med undantag av just RLR´arnas bytt. Väl nog till en början iaf.

Iom den nya configen av hur RLR´rna ser dubbleringen vad avser pulldown mm så landar nu B+ på hälsosamma 800 prick. Det där ÄR en del spänning helt klart.
Samtidigt är det så att g2 matas med ung hälften av detta vilket i min erfarenhet innebär att behovet av biasspänning blir ung som eljest. Det brukar följa g2 rätt väl.

Original har dessa maskiner en lite eftertänkt historia till transformator som sitter mellan slutrörens katoder och backen där man använder puls/spänningsfall till att styra biasspänning därefter.
Ambitionen,enligt vad som skrivs,är att förhindra distorsion. Blir ju sådär med den lösningen då..iom att just distorsion är vad vi EFTERSÖKER i detta fallet.

Mao har den lösningen fått respass. Iaf tills vidare,hur elegant den nu än må vara.

21 Dec 2015, 18:44
Profile

Quote:
Lite steampunk möter gjutgodsfantasi.

Perfekt förklarat :D

22 Dec 2015, 10:40
Profile WWW

:mrgreen:

Som fotnot i sammanhanget. Är medveten om att dessa maskiner är väldigt väldigt vackra och väldigt väldigt coola... Iom det kan det säkert dra i en och annan tarm att göra ngt liknande det i tråden,vilket jag är full av respekt för.

Iom det är det på sin plats med ett litet varningens finger för skall man meka med en 6420 så anser iaf jag att man bör ha passerat lite mer än grundkursen.
Sättet på vilket de är ihopsatta är inte konventionellt och skall man förstå vad som är gjort är det lite svårare än att bara sätta full fart rätt in,och det med att förstå anser iaf jag för en att man bör göra innan man moddar eller ev förkastar lösningarna ombord.
Spänningsdubbleringen tex är väl förvisso inte nödvändig,men utan den setupen ryker rimligen rörlikriktarna världens väg och så mkt "cowboy" jag nu e i sammanhanget tycker tom jag att det vore att förolämpa maskinens ursprung.
Osv osv.
Lösningen med biasspänningen är väl vad vidare är att betrakta som direkt elegant i sammanhanget. Om man sedan väljer att ha den kvar eller inte är en annan femma.

Har ju gjort ngr sådana här "högvoltare" sedan tidigare och vet med mig vad de för till bordet. Reaktionen och beteendet i dom blir verkligen annorlunda som effekt,när anoderna på EL-34´orna ser närmare 800VDC.

22 Dec 2015, 13:57
Profile

Image

Varit lite hemmavid för omväxlings skull,så det har inte varit förrän idag det skett NÅTT som helst.
Nåja.
E lite förundrar över valet av kabel till resp slutrörssockel må jag säga. CT in på OT´n är en helt vanlig kabel..inget märkvärdigt,men från resp sida till sockel snackar vi fan tändkabel till en bil. :?:

Känns inte helt kosher?

Jag fick iaf flyttat den kvarvarande rimlock sockeln så den kom så långt ifrån allt signaldrivande som möjligt. I samma veva har jag då tagit mig an det tråkigaste som finns med rörbyggen...att lägga ny kabel till glöd.

Image

Som sagt,det mesta i socklar är bytt till nya grejer. I samma veva känns det väl sådär som bäst att ha kvar 63år gammal enkardel för sakens skull liksom så...dit med nytt.
Resistorerna e vanliga 100 Ohmare. Iom att g2 matas via halvtapp ser jag ingen anledning till ngt annat.

Image

Mm. Två av socklarna är ju gummiupphängda,och det av ren erfarenhet då jag vet med mig att småsignalspentoder inte e så glada i vibrationer. Iom det då så har jag lagt glödkablaget till de två på väldigt finkardel kabel,typ Litz tråd.

Funderar lite fn på hur hantera det med skärmning av div bitar som socklar mm. Kan kanske kännas lite...*harklar mig*,"60tal" att tex ta efter Geloso i det de gjorde med rent fysiska sköldar men samtidigt..det fungerar ju fan...

Jaja. Nu blir det nog väl med de bitarna med tids nog. Fick fö sett över kablaget till det där EM-34 ögat och även där får man nog säga att det var på plats med nya bitar.

26 Dec 2015, 23:05
Profile

Image

De där lödstöden har jag återvunnit ur de sista "svenskarna" jag demonterat. En form av senare variant av de Sinus F-12 jag gjort sedan tidigare. Bara det att dessa senare maskiner var kiseldrivna och tillverkade i absoluta början av -60talet. Intressant nog i sig själv kanske,men dessa tre maskiner är nu skrotade och det som var av värde är tillvarataget.

Image

Egen svarv e bra ibland. Overkill,utav helvete,men de där insatsbussningarna är alltså till för att centrera de nya pottarna i de avsevärt större hålen därför. Overkill? Ja,det kan man nog säga då de är tillverkade ur 7075T651. Det som i vardagligt tal kallas "flygplansaluminium". Lär inte ge upp under vår livstid iaf!
Men..
Det hela presenterar ett problem. Enkelt summerat är det med användargränssnittet inte helt enkelt att reda ut.
Inte så konstigt i sig när man betänker maskinens ålder,men den enkla sanningen är att jag lider brist på hål för pottar. Till den grad att det nog faktiskt är dags för tänkarmysse en stund.

Image

Testade lite olika typer av rattar,men ärligt sagt föll inget av det i smaken. Summeringen är att jag behöver ta mig en tänkarpaus här.
Jag får helt enkelt lista ut vad som blir såväl praktiskt som etiskt vettigt. Som det är just nu...fungerar helt enkelt inte.
Bakom plexiglaset,som som jag förstår det primärt är till för att sprida ljuset från de två lamporna i respektive ände,så sitter en form av "försköningsplåt" som är lackerad i samma färg som chassit och toppkåpan.
Att tillverka en ny sådan plåt samt tillverka en ny plexifront låter sig givetvis göras,men frågan är om det är rätt.
Vet faktiskt inte om jag tycker det.

27 Dec 2015, 23:08
Profile

Dessa rattar tycker jag skulle passa bra, dock inte så billiga http://www.banzaimusic.com/Vintage-styl ... large.html

28 Dec 2015, 12:22
Profile

Ptja Bosse..inget dumt förslag.
Prismedvetenheten i byggena är vidare kanske inte utan gräns,men väl iaf inte vrålkänsligt. Inom rimliga gränser får saker och ting kosta vad det kostar....inte mer med det.

Image

Lägger upp ngr bilder av turretboardena (sicken försvenskning! :mrgreen: ) då ett antal frågat hur jag gör med ovan och undersida. Det där då uppenbart ovansida.

Image

Det där i sin tur undersida.
Som det visat sig är det inte helt okänsligt att tex placera vissa kablar för nära div kondensatorer mm (störningar),men i stort ger det större frihet till komponentplacering vilket då i sammanhanget är bra. Mao är metoden i min mening ngt att rekommendera. Poängen är den att man fortsatt med enkelhet kommer åt att mäta vid div turrets osv och kortet i sig ger rent estetiskt ett mindre "kladdigt" intryck.

Nu e detta den ena av två kort. Kan bli tre rent av,om jag nu tex puttar in en loop i den-vilket väl inte är helt långsökt iaf,men det står och går fn en del med just användargränssnittet. Är fortfarande mkt tveksam till vilken väg att ta för att få dit alla pottar och jack som skall till.

Baktill finns förvisso en del utrymme men...det känns inte direkt användarvänligt. PPIMV´s osv kan iofs placeras där,är inte världens ände..
Men nu e kruxet det att vi snackar två mer eller mindre fristående kanaler. Hm...

28 Dec 2015, 21:18
Profile

Image

Efter en del eftertanke blev det nu i alla tre dimensionerna i alla fall. På gott och ont. Som ni ser har det undre kortet mycket utrymme kvar för vidare exter...så..stand by :mrgreen:

Image

Mm. Ingen nämnd ingen glömd har ju fostrat mig en del i frågan,lite diplomatiskt sagt,och en av effekterna av det är att vi gillar tyst.
Tyst e bra.
Då kan man ju kika på det med störningar från mer än ett håll varför jag nu valt att försöka mig på att tillverka ett antal skärmar som placeras lite strategiskt varstans i maskin. Som i detta fallet,mellan pottar och socklar.

Image

...eller som här. Som skydd för där ingångsjacken skall sitta.

29 Dec 2015, 22:52
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]