View unanswered posts | View active topics It is currently 07 Oct 2026, 18:34

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Vad ska man tänka på vid high gain-byggen? 
Author Message

Post Vad ska man tänka på vid high gain-byggen?
Inte nödvändigtvis för att skapa en bra ton utan mer vad man ska tänka på för att slippa brum och andra hemskheter?

17 Dec 2015, 12:42
Profile

Post Re: Vad ska man tänka på vid high gain-byggen?
Följ de "regler" som gäller enl boken.
Var anal kring att ifrågasätta dig själv och dina beslut och tankar.
Jordning jordning jordning.

17 Dec 2015, 13:20
Profile

Slarva inte med layouten och kabeldragningen. Korta signalvägar.
Använd skärmade kablar där det behövs.

Men det är väl saker som ingår i regelboken... :)

Jag misslyckades i mitt senaste bygge så det är tillbaka på bänken för uppstyrning. :mrgreen:

Låter det bra så är det antagligen bra...

17 Dec 2015, 16:30
Profile

2davwei wrote:
Inte nödvändigtvis för att skapa en bra ton utan mer vad man ska tänka på för att slippa brum och andra hemskheter?

Bra ton och en "ren" stärkare går hand i hand. De två är inte olika saker nödvändigtvis.

17 Dec 2015, 19:00
Profile ICQ WWW

Ett sätt som har fungerat väldigt bra för mig layoutmässigt är att rada upp komponenterna ungefär som det brukar se ut på ett schema. Dvs röret i mitten anodresistorerna på topp och katodresistorerna i andra ändan. Och sen hyfsat nära till potarna. Bruka fysiskt små kondingar, stora åbäken kan leda till problem.

17 Dec 2015, 19:58
Profile

Hur pass mycket nykonstruktion handlar det om? Bygga från scratch eller modifiera? Är det fråga om ett visst steg som ska ge mycket förstärkning pga låg insignal eller för att ge stor utgångsspänning?

Jag tänkte pröva med en cascode (http://www.valvewizard.co.uk/cascode.html) nästa gång jag gör nåt som behöver hög förstärkning. Som ett alternativ till pentod kan man säga, för att få hög förstärkning i ett rör. I övrigt är det väl som framkommit redan viktigt att ha korta signalvägar, god avskillnad mellan "ut- och insida" från ett steg med hög förstärkning, noga med en enda jordpunkt (en "jord-buss" jordad på ett ställe) och att lägga glödströmsledningarna (tvinnade) så långt bort från allt som möjligt. En rörskärm är bra, eller åtminstone en sockel med skärmfäste. Inte max estetiskt, men funktionellt bra. För låga brusnivåer bör man lägga sig på låg anodspänning i ett steg som designas för hög förstärkning. Förbikoppla alla elektrolyter (typ katodkondingar) med en liten icke-elektrolyt på några nF.

Layoutmässigt brukar det löna sig (tycker jag när det gäller steg med hög förstärkning och låg insignal) att försöka bygga allt runt själva rörsockeln, med så lite yttre lödpunkter som möjligt. Det ger visserligen lite trång miljö, men det blir korta ledningar. Det är snyggt med kopplingsboards, men inte optimalt i lågnivåkretsar.

Man bör överväga att fästa tyngre komponenter med klammer e.d., så att inte ev vibrationer riskerar att skapa mikrofonieffekter.

17 Dec 2015, 22:07
Profile WWW

Hej
Bruce Egnater använder en FET (högspänd) baserad "cascode" som första förstärkarsteg i Tweaker 15.
Och det fungerar ju bra.
Varför han inte använt ett vanligt triodsteg kan man ju fråga sig ?
Han kanske inte ville stoppa in en dubbeltriod till !
Det hade ökat ström/effektförbrukning och storlek på förstärkaren.
Men han valde istället att använda en dubbeltriod (ECC83) som Loop drivare/mottagare.

lampuradio wrote:
Jag tänkte pröva med en cascode (http://www.valvewizard.co.uk/cascode.html) nästa gång jag gör nåt som behöver hög förstärkning. Som ett alternativ till pentod kan man säga, för att få hög förstärkning i ett rör. .

18 Dec 2015, 14:55
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Bruce Egnater använder en FET (högspänd) baserad "cascode" som första förstärkarsteg i Tweaker 15.
Och det fungerar ju bra.
Varför han inte använt ett vanligt triodsteg kan man ju fråga sig ?
Han kanske inte ville stoppa in en dubbeltriod till !
Det hade ökat ström/effektförbrukning och storlek på förstärkaren.
Men han valde istället att använda en dubbeltriod (ECC83) som Loop drivare/mottagare.

lampuradio wrote:
Jag tänkte pröva med en cascode (http://www.valvewizard.co.uk/cascode.html) nästa gång jag gör nåt som behöver hög förstärkning. Som ett alternativ till pentod kan man säga, för att få hög förstärkning i ett rör. .

Tubis kör ju med FET på ingångsteget å.

Flera parallellt för mindre brus......bör fungera klockrent i HI-Gain om design är att "the magic" sker senare i kretsen.

Sen håller jag på Racings devis....var anal :mrgreen:

18 Dec 2015, 15:10
Profile
Reply to topic   [ 8 posts ]