|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Elektrolytvärden och ton?
| Author |
Message |
|
JoMa
|
 Elektrolytvärden och ton?
Vad blir skillnden i ton om man sätter i 3 st 22uf/500V i stället för 3 st 16uf/475V (som var original). I detta fall i en gammal Tweed Vibrolux. Bytet är redan gjort. Valet av värde styrdes av tillgången...
Hade det varit mindre bas, generellt, med 16uf, eller?
_________________ "Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."
|
| 13 Dec 2015, 07:49 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1404 Location: Vallentuna
|
 Re: Elektrolytvärden och ton?
Det ger lite bättre filtrering av drivspänningarna.... Om slutsteget i förstärkaren är av push-pull-typ, går det ingen signal genom filterkondingarna och då kan inte frekvensresponsen påverkas alls.
|
| 13 Dec 2015, 16:15 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Man skulle ju kunna tänka sig att den ökade kapacitansen i nätdelen skulle göra förstärkaren lite "hårdare" och att den inte får lika spänningssvikt då den pressas på högre volymer vilket kan upplevas som mindre komprimerat ljud. Nu är jag inte rätt person att uttala mig om man skulle få någon märkbar skillnad mellan 16uF och 22uF.
Sen finns det väl en gräns för vad likriktarröret klarar av då vilket väl sitter i denna stärkare då det gäller kapacitans i nätdelen, samma här utan att veta så bör det nog vara lugnt att öka från 16uF till 22uF.
F+T gör dock kondningar som är på 16uF/475V om du nu skulle ångra dig och vilja testa original värdet dessa finns hos Banzai.
|
| 13 Dec 2015, 19:01 |
|
 |
|
JoMa
|
Ja jag har precis beställt sådana. Vi får se om det blir någon skillnad.
_________________ "Därute går Hemulerna med stora, tunga steg..."
|
| 13 Dec 2015, 19:38 |
|
 |
|
busse
Joined: 21 Nov 2002, 17:42 Posts: 3184 Location: I hjärtat av Norrbotten
|
Intressant, frågan är väl om man kan avgöra skillnaden utan att spela in eller så då det tar en stund att byta. Jag skulle nog inte klara det om det är väldigt små skillnader.
|
| 13 Dec 2015, 20:11 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|