View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 22:54

Reply to topic  [ 8 posts ] 
Hur påverkar arbetspunkten disten i ett rör 
Author Message

Post Hur påverkar arbetspunkten disten i ett rör
Hej
Jag blev nyfiken när Racing tyckte jag skulle testa olika värden på katodmotstånd i ett typiskt triod gain steg. I ett gain steg som alltid går rent (låg distorsion) så borde inte arbetspunkten ( vänster-höger i en loadline kurva) spela någon större roll.
Men i ett distande steg..
I min kraftigt ombyggda Ibanez Valbee så finns det nu ett fullt avkopplat triodsteg (i en ECC83) som skapar dist i boost kanalen.
Både före o efter detta triodsteg sitter det Operations förstärkare som går rent.
Triodsteget = B+ 300VDC, Ra= 100Kohm(belastad med 500Kohm), Rgrid= 47Kohm+10 Kohm, Ck = 4.7 uF, Rk=800-4500 ohm (reglerbart med pot).
Jag testade med en sinussignal in i förstärkare och justerade upp gain till man precis kunde höra dist.
Med Rk=800 Kohm så började det dista med en lägre insignal och med ett "hårt" distljud.
Med Rk=4500 Kohm så började det dista med en högre insignal och då med ett mjukare distljud
Men med en högre insignal så blir distljudet lika "hårt" med Rk= 800-4500 Kohm.
Simulerar man detta i http://trioda.com/tools/triode.html så får det sin förklaring.
Med Rk=800 ohm så hamnar arbetspunkten långt till vänster och röret bottnar för en insignal på ca 1.2 VAC o distar hårt, innan detta händer så är disten ca 2,1%.
Med Rk=4500 ohm så hamnar arbetspunkten långt till höger och röret bottnar då för en högre insignal på ca 4.5 VAC o börjar först då dista "hårt", innan dess "komprimerar" röret med en distnivå på ca 20%.
När röret bottnar (dvs insignalen blir mer positiv än gallerförspänningen) så skapas det mest 3:de tons distorsion), men när röret bara "komprimerar" så skapas det mest 2:dra tons distorsion.

Jag vet att denna undersökning är lite nördig, men det är ingeniören i mig som vill förstå när disten skapas o hur.
/Kalle

12 Oct 2015, 16:46
Profile WWW

Post Re: Hur påverkar arbetspunkten disten i ett rör
Ju högre katodresistor ju mer assymetrisk blir klippningen och det blir tidigare anodklippning. Ju lägre katodresistor ju mer assymetriskt klipper steget med tidigare gallerklippning. Anodklippning är skarp och gallerklippning är rund. Syns tydligt på ett oscilloscope.

12 Oct 2015, 17:50
Profile

Hej
När jag kollar tidig distorsion med oscilloskop så så blir det så här:
Lågt katodmotstånd = nedre toppen på sinusvågen skärs snett av och adderar en skarp överton
Högt katodmotstånd = övre toppen på sinusvågen plattas till med runda hörn och adderar mjuka övertoner.
Symmetrisk tidig distorsion fick jag med Rk= 1800 Ohm
/Kalle

12 Oct 2015, 20:10
Profile WWW

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
Lågt katodmotstånd = nedre toppen på sinusvågen skärs snett av och adderar en skarp överton
Högt katodmotstånd = övre toppen på sinusvågen plattas till med runda hörn och adderar mjuka övertoner.
/Kalle

Så här ser grid och anodklippningen ut i mitt scoope...detta är inte min bild men så ser det ut även hos mig...att komma ihåg är att börjar man filtrera tex med att ta bort ljusa toner kommer den skarpare anodklippningen att rundas.

http://cdn.tonegeek.com/wp-content/uplo ... CutOff.jpg

12 Oct 2015, 20:28
Profile

Kalle_in_Sweden wrote:
Hej
/Kalle

Ah okej när det precis börjar kan det nog se ut så. Det är ju bara en liten del vid bara lite mer insignal kommer anoden att klippa skarpt och grid rund med variationer av snedhet...

12 Oct 2015, 20:35
Profile

Distorsionen beror i ena fallet på att gallret drar ström (signalen driver gallret in i positivt potentialområde gentemot katoden) och i andra fallet på att man stryper röret (eller vacklar på strypgränsen). Det förstnämnda drar ström från signalkällan och disten blir beroende av signalkällans inre impedans; med tillräckligt kraftigt driv blir det inte så mycket dist. Strypgränsdistorsion påverkas inte av signalkällan. Vilken som dominerar beror på gallerförspänningen i förhållande till signalspänningen, dvs vilket av gränsvärdena som nås först när signalspänningen ökar... och detta avgörs av katodmotståndet (eftersom detta sätter bias i ett sådant steg). Vill man experimentera lite kan man sätta nån resistor i serie + en liten konding till jord, på gallerkretsen (ingången), det påverkar kurvformen när man driver upp till gallerström.

12 Oct 2015, 21:29
Profile WWW

Det hela blir svårt att härleda till just det stegets sound när man har multipla steg. Fundera på hur det påverkar nästa stegs klippning hur signalen från tidigare steg är symnetrisk eller assymeyrisk. Även steget innann
påverkar hur det låter med dess utgångsresistans.

12 Oct 2015, 21:49
Profile

Hej
Idet här fallet så drivs triodens galler från utgången på en Opamp via 100nF i serie med 57 Kohm.
Efter Trioden så sitter det en 500Kohm (post gain) pot som som drar ner signalnivån så att efterföljande steg ( opamp driven tonstack) inte överstyrs.
Dvs i denna kraftigt modifierade förstärkare så är det bara detta triodsteg som skapar dist..
/Kalle

lampuradio wrote:
Distorsionen beror i ena fallet på att gallret drar ström (signalen driver gallret in i positivt potentialområde gentemot katoden) och i andra fallet på att man stryper röret (eller vacklar på strypgränsen). Det förstnämnda drar ström från signalkällan och disten blir beroende av signalkällans inre impedans; med tillräckligt kraftigt driv blir det inte så mycket dist. Strypgränsdistorsion påverkas inte av signalkällan. Vilken som dominerar beror på gallerförspänningen i förhållande till signalspänningen, dvs vilket av gränsvärdena som nås först när signalspänningen ökar... och detta avgörs av katodmotståndet (eftersom detta sätter bias i ett sådant steg). Vill man experimentera lite kan man sätta nån resistor i serie + en liten konding till jord, på gallerkretsen (ingången), det påverkar kurvformen när man driver upp till gallerström.

12 Oct 2015, 22:50
Profile WWW
Reply to topic   [ 8 posts ]