Hur påverkar arbetspunkten disten i ett rör
Hej
Jag blev nyfiken när Racing tyckte jag skulle testa olika värden på katodmotstånd i ett typiskt triod gain steg. I ett gain steg som alltid går rent (låg distorsion) så borde inte arbetspunkten ( vänster-höger i en loadline kurva) spela någon större roll.
Men i ett distande steg..
I min kraftigt ombyggda Ibanez Valbee så finns det nu ett fullt avkopplat triodsteg (i en ECC83) som skapar dist i boost kanalen.
Både före o efter detta triodsteg sitter det Operations förstärkare som går rent.
Triodsteget = B+ 300VDC, Ra= 100Kohm(belastad med 500Kohm), Rgrid= 47Kohm+10 Kohm, Ck = 4.7 uF, Rk=800-4500 ohm (reglerbart med pot).
Jag testade med en sinussignal in i förstärkare och justerade upp gain till man precis kunde höra dist.
Med Rk=800 Kohm så började det dista med en lägre insignal och med ett "hårt" distljud.
Med Rk=4500 Kohm så började det dista med en högre insignal och då med ett mjukare distljud
Men med en högre insignal så blir distljudet lika "hårt" med Rk= 800-4500 Kohm.
Simulerar man detta i
http://trioda.com/tools/triode.html så får det sin förklaring.
Med Rk=800 ohm så hamnar arbetspunkten långt till vänster och röret bottnar för en insignal på ca 1.2 VAC o distar hårt, innan detta händer så är disten ca 2,1%.
Med Rk=4500 ohm så hamnar arbetspunkten långt till höger och röret bottnar då för en högre insignal på ca 4.5 VAC o börjar först då dista "hårt", innan dess "komprimerar" röret med en distnivå på ca 20%.
När röret bottnar (dvs insignalen blir mer positiv än gallerförspänningen) så skapas det mest 3:de tons distorsion), men när röret bara "komprimerar" så skapas det mest 2:dra tons distorsion.
Jag vet att denna undersökning är lite nördig, men det är ingeniören i mig som vill förstå när disten skapas o hur.
/Kalle