View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 09:59

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Fender Deluxe 5e3 v.s Deluxe Reverb 
Author Message

Post Fender Deluxe 5e3 v.s Deluxe Reverb
Förmodligen en rätt dum fråga för er men för mig som inte har testat en 5e3 så väcker det frågor.

Jag gillar verkligen Deluxe Reverben. Kan tycka att det är lite onödigt med två kanaler och skulle kunna klara mig med en av dem, som det ser ut just nu med pedalbord och hur man giggar (lånde prylar oftast) så är det den vänstra kanalen som känns mest aktuell. Kan man säga att en 5e3-krets på Deluxen är "i princip" samma, fast utan eq?

Har ev en sån på g i ett byte med lite cash emellan mot min gamla AC30. Men nu har jag ju även en Pro JR som jag bytt element på till ett alnico Jensen. Det är en helt annan krets - jag vet. EL84 osv. Men då kommer ju nästa tanke - hur mycket skiljer egentligen mot en 5e3? Ungefär samma vatt, endast tonkontroll, ensamt element - dock 10" i Pro JR. Blir det trots olikeheterna lite same same but different eller är det värt med en 5e3 som komplement?

Lite så där spontant?

05 Oct 2015, 15:14
Profile WWW

Post Re: Fender Deluxe 5e3 v.s Deluxe Reverb
5e3 är en helt annan stärkare än Deluxe reverb.
Låter råare distar tidigare osv.
Vill du ha ngt som låter deluxe reverb men med en kanal är nog en Princeton bättre.

05 Oct 2015, 17:31
Profile

Post Re: Fender Deluxe 5e3 v.s Deluxe Reverb
För oss som använder höger kanal på Deluxen, brukar man ta ut rör V1 för att få liite mer gain m.m.
Kan kanske funka tvärtom? Ta ut rör v2 (som är drivröret till kanal 2) Tror att även v3 används som steg2 rör till kanal 2

05 Oct 2015, 21:43
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]