View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 10:00

Reply to topic  [ 22 posts ] 
Rör-dummies? (idiotfråga) 
Author Message

Post Rör-dummies? (idiotfråga)
Tja!

Framstår väl som en komplett idiot nu, men jag kör ändå.

I samband med ett rörhaveri så slog tanken mig att jag sett GZ34 säljas i form av rör, men med elektronik i (weber tror jag det var som sålde dem) så att de passar att sätta i rörsockeln. Resultat verkar variera beroende på vem som testar.

Då slog tanken mig att jag aldrig har sett något sådant för ex EL84 osv. Borde det inte finnas en marknad för det? Om det ens går? Jag gillar rör, ger lite mer mojo o sånt, men i teorin, borde det inte gå på något sätt?

21 Sep 2015, 13:07
Profile WWW

Post Re: Rör-dummies? (idiotfråga)
Finns redan, ex:

http://amtelectronics.com/products/warm ... uivalents/

vilket är lite mer avancerat än att bygga in kiseldioder på en oktalsockel för att ersätta ett likriktarrör..type Weber's "Copper cap rectifier"..som vad jag
förstått är ett effektmotstånd för att simulera "sag" + ett par dioder.

LF Audioservice

21 Sep 2015, 13:17
Profile WWW

Där ser man! Men endast förstegsrör verkar det som. Man skriver om 6L6 och att det ska komma i kommentarerna längre ned.

21 Sep 2015, 15:38
Profile WWW

Problemet med sådana där rörsubstitut är inte att få det att låta som ett rör, utan att förklara för marknaden (dvs vanliga gitarrister) varför de ska sätta nånting som inte är ett riktigt för i sina dyra rörförstärkare, när de i alla år fått lära sig att rör låter "bäst". Det är endast en minimal andel av de potentiella kunderna som kan tänkas förstå förklaringen, och då står man där med en extremt nischad produkt som blir alldeles för dyr för att motivera skillnaderna.

Själv är jag lite sugen på att prova rörsutbstituten från Jet City. Kanske kan funka som V1 i en high-gain stärkare för att minska bruset? Får nog glida med i nästa beställning från Tysken:
http://www.thomann.de/se/jet_city_ampli ... d_gain.htm

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

21 Sep 2015, 16:44
Profile

Jag kan varmt rekommendera Weber Copper Caps, de funkar ypperligt, kräver inget mickel. Likriktarrör är en ständig källa till trassel, de tycks ha blivit väldigt dåliga i kvalité på senare år. En varning dock: Copper Cap är ganska tunga, så det är viktigt att tajta upp rörsockeln, och helst använda nån sorts rörhållare. Kopparn är till för att leda av värmen, eftersom det sitter ett effektmotstånd inuti.

http://kuhnamps.com

21 Sep 2015, 18:41
Profile ICQ WWW

Martin Kuhn wrote:
Jag kan varmt rekommendera Weber Copper Caps, de funkar ypperligt, kräver inget mickel. Likriktarrör är en ständig källa till trassel, de tycks ha blivit väldigt dåliga i kvalité på senare år. En varning dock: Copper Cap är ganska tunga, så det är viktigt att tajta upp rörsockeln, och helst använda nån sorts rörhållare. Kopparn är till för att leda av värmen, eftersom det sitter ett effektmotstånd inuti.

Jag har ett par weber på tubular-well.se , Jag köpte dem för att kolla , men kontakterna med weber var allt
annat än trevliga.

Annars kan man med 2 st 1n4007 och en oktalsockel bygga sin egen ...

21 Sep 2015, 19:42
Profile WWW

d95err wrote:
Problemet med sådana där rörsubstitut är inte att få det att låta som ett rör, utan att förklara för marknaden (dvs vanliga gitarrister) varför de ska sätta nånting som inte är ett riktigt för i sina dyra rörförstärkare, när de i alla år fått lära sig att rör låter "bäst". Det är endast en minimal andel av de potentiella kunderna som kan tänkas förstå förklaringen, och då står man där med en extremt nischad produkt som blir alldeles för dyr för att motivera skillnaderna.

Själv är jag lite sugen på att prova rörsutbstituten från Jet City. Kanske kan funka som V1 i en high-gain stärkare för att minska bruset? Får nog glida med i nästa beställning från Tysken:
http://www.thomann.de/se/jet_city_ampli ... d_gain.htm

Fan, nu blev jag intresserad :) Undras t.ex. hur en så'n klarar sig som DC-kopplad katodföljare?
Blir nog till att kolla upp detta.

/Mats

22 Sep 2015, 06:44
Profile

Axewall wrote:
Undras t.ex. hur en så'n klarar sig som DC-kopplad katodföljare?

/Mats

Eller i en stärkare där flera rörs glödlindningar är seriekopplade.......

22 Sep 2015, 08:10
Profile

Tubis wrote:
Axewall wrote:
Undras t.ex. hur en så'n klarar sig som DC-kopplad katodföljare?

/Mats

Eller i en stärkare där flera rörs glödlindningar är seriekopplade.......

Ja! Borde stå väl synligt i ev manual/specifikation, kan bli dyrt för fabrikanten annars.

/Mats

22 Sep 2015, 08:22
Profile

Kan inte tänka mig att det är nåt problem att ha den som katodföljare (vad skulle problemet vara?). Den marknadsförs ju som att den funkar som utbyte i alla positioner (finns diverse videos på det).

Seriekopplad glödström är klurigare. Den drar ju nästan ingen glödström (bara lite för att tända lysdioder inuti). Kan tänka mig strul vid seriekopplad glöd, men det borde väl inte bli värre än att några rör inte får glödström och att stärkaren därför inte funkar?

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

22 Sep 2015, 11:51
Profile

Förstår inte riktigt detta med att ha "solid state" inbyggt i ett rör, varför inte bara köpa en förstärkare utan rör i stället för att ha en rörförstärkare som man moddar för att köra utan rör. Detta känns konstigt för mig.
Att byta ut likritaren mot dioder på rörsockel det förstår jag men inte att byta ut 12AX7 mot dylika transistor baserade rörklumpar.

Det är som att köpa en bensin driven bil för att sedan byta ut bensin motorn mot en diesel motor, känns konstigt.

22 Sep 2015, 20:41
Profile

Lingon wrote:
Förstår inte riktigt detta med att ha "solid state" inbyggt i ett rör, varför inte bara köpa en förstärkare utan rör i stället för att ha en rörförstärkare som man moddar för att köra utan rör. Detta känns konstigt för mig.
Att byta ut likritaren mot dioder på rörsockel det förstår jag men inte att byta ut 12AX7 mot dylika transistor baserade rörklumpar.

Det är som att köpa en bensin driven bil för att sedan byta ut bensin motorn mot en diesel motor, känns konstigt.

Det är väl inte så knepigt. Om man har en rörförstärkare, och vill ha något mer tillförlitligt och långlivat, bara att plugga in. Om det låter samma eller sämre/bättre är en annan diskussion...
Eller om de få rörfabriker som finns lägger ner, vad göra då? Jo, t.ex. stoppa in rördummies som ersättning. Utan att ändra något annat.

22 Sep 2015, 21:35
Profile WWW

Underbar produkt... Jag slår till när det finns transistor-substitut som ser ut som vanliga transistorer men innehåller ett rör.. :D

22 Sep 2015, 21:52
Profile

Tycker det är märkligt att de som tillverkar sådana här saker inte satsar på slutstegsrör i första hand. Argumentationen handlar ju främst om hållbarhet, men förstegsrör kan ju hålla nästan hur länge som helst, medan slutstegsrör slits. Så om det är nåt argument folk skulle kunna förstå är det att substitut-slutstegsrören skulle hålla längre.

24 Sep 2015, 21:28
Profile

d95err wrote:
Tycker det är märkligt att de som tillverkar sådana här saker inte satsar på slutstegsrör i första hand. Argumentationen handlar ju främst om hållbarhet, men förstegsrör kan ju hålla nästan hur länge som helst, medan slutstegsrör slits. Så om det är nåt argument folk skulle kunna förstå är det att substitut-slutstegsrören skulle hålla längre.

Det tror jag inte alls.
Slutrör får uppleva både ström och spänningstoppar som få halvledare överlever. Rören överlever då de
har stora ytor som inte värms lika snabbt.
Och skulle man ta till multipla transistorer med likartade prestanda så blir kombinationen dyrare än ett rör.

( nu talar jag om att använda halvledare i en typisk transformatorkopplad förstärkare)

24 Sep 2015, 21:34
Profile WWW

Jag menar i första hand ur marknads- och försäljningsperspektivet. Ett slutrörssubstitut borde vara betydligt lättare att sälja om argumentet är tillförlitlighet och hållbarhet.

24 Sep 2015, 22:24
Profile

Svullo wrote:
Underbar produkt... Jag slår till när det finns transistor-substitut som ser ut som vanliga transistorer men innehåller ett rör.. :D

Mm. Då e det nog dags att slå till. Sedan en tid tillbaka ligger NASA å arbetar med just detta.
Varför?
Enkelt min käre Watson,kisel e för långsamt.

24 Sep 2015, 23:12
Profile

peterh wrote:
d95err wrote:

Det tror jag inte alls.
Slutrör får uppleva både ström och spänningstoppar som få halvledare överlever. Rören överlever då de
har stora ytor som inte värms lika snabbt.
Och skulle man ta till multipla transistorer med likartade prestanda så blir kombinationen dyrare än ett rör.

( nu talar jag om att använda halvledare i en typisk transformatorkopplad förstärkare)

Njae, det är nog framför allt spänningsgenombrott, d.v.s. den spänning som transistorer tål, som är begränsningen. Högeffektstransistorer som klarar kA finns, och värmeutvecklingen klarar man med rätt kylning. Med parallellkopplade transistorer sänker man strömmen per utgångstransistor, men inte spänningen.

25 Sep 2015, 11:41
Profile WWW

Racing wrote:
Svullo wrote:

Mm. Då e det nog dags att slå till. Sedan en tid tillbaka ligger NASA å arbetar med just detta.
Varför?
Enkelt min käre Watson,kisel e för långsamt.

Kisel för långsamt...? Nej, knappast. Rör är intressant i rymdapplikationer för att de tål strålning bättre än halvledare. Bakgrundsstrålningen är förutom vacuum och extrema temperaturer ett problem som måste hanteras. Halvledare måste skärmas/skyddas på ett annat sätt än rör. Ryssarna var längre mer rörbaserade i rymden, men det beror mer på att USA låg/ligger längre fram i halvledarutvecklingen.

25 Sep 2015, 11:50
Profile WWW

Nope.
En av anledningarna NASA anger är att kisel är för långsamt i applikationen.
Google it..

25 Sep 2015, 19:04
Profile

Vakuum-transistorer!

http://www.extremetech.com/extreme/1850 ... licon-fets

25 Sep 2015, 21:17
Profile

Börjar bli lite spooky nu... :mrgreen: Jag läste teknik i slutet på 70-talet. Under en lättsam diskussion med några
andra som också gillade att fantisera och associera fritt, så "uppfann" jag en komponent som jag kallade
för "Jonosator". I den så var det en atmosfär med ett joniserat skikt där signalen studsade.
Som bl.a. radiosignaler gör i vanliga atmosfären under vissa förhållanden.
Den kanske är nästa steg? :lol:

/Mats

27 Sep 2015, 10:30
Profile
Reply to topic   [ 22 posts ]