View unanswered posts | View active topics It is currently 11 May 2026, 09:59

Reply to topic  [ 14 posts ] 
Hiwatt DR-103 -79 
Author Message

Post Hiwatt DR-103 -79
Hej

Jag har en Hiwatt dr103 -79 med 2 inputs som distar som att den vore uppskruvad på max redan när preamp volymen är på ca kl9-10. Dessa är ju kända för att ha gott om headroom så jag använder inte toppen för tillfället vilket känns jäkligt synd.

Är det dags för service? Är det nån som vet vad som kan vara felet? Det är hyfsat nya slutrör( EL34 TAD) i som jag har ställt till 26 mA(?) med hjälp av en biasmaster. Vill ju helst inte rota i toppen mer än så för jag känner mig inte tillräckligt kunnig.

mvh
Henrik

31 Jul 2015, 10:49
Profile WWW

Post Re: Hiwatt DR-103 -79
Du kan antagligen hitta något närmare serviceställe i dina trakter, annars finns jag i Karlshamn och skulle kunna ta in toppen för en genomgång och eventuellt felsökning/reparation/rörbyte. Hör av dig om du vill!

https://www.facebook.com/ahjelmamp

01 Aug 2015, 06:26
Profile

Tack för erbjudandet. Men jag lämnar den i Malmö. Det blir lite enklare!

/Henrik

01 Aug 2015, 10:28
Profile WWW

Tjena Henrik. Högst troligen så är det inget fel på förstärkaren, har ägt två st, 2-håls själv som tyvärr är lite annorlunda än 4-håls och de distar på rätt bra på låga volymer(såvida den har ändrat karaktär på något sett sen du köpte den eller bytade rören). Det som kan hjälpa är att slänga i ett 5751 av god kvalisort i V1 det drar ner disten en del. Sedan hade det nog inte varit fel att ta in den på en service och kolla elektrolyterna etc. Vill man ha det rena hiwatt ljudet så är det 4-håls man får jaga tyvärr.
Kan rekommendera http://www.musikmediateknik.se/ här i helsingborg, har ingen koll på rörpulare i malmö.
Kolla in på www.vintagehiwattconvention.com för en del matnyttigt om hiwatts.

01 Sep 2015, 10:08
Profile ICQ YIM WWW

krollan wrote:
Tjena Henrik. Högst troligen så är det inget fel på förstärkaren, har ägt två st, 2-håls själv som tyvärr är lite annorlunda än 4-håls och de distar på rätt bra på låga volymer(såvida den har ändrat karaktär på något sett sen du köpte den eller bytade rören). Det som kan hjälpa är att slänga i ett 5751 av god kvalisort i V1 det drar ner disten en del. Sedan hade det nog inte varit fel att ta in den på en service och kolla elektrolyterna etc. Vill man ha det rena hiwatt ljudet så är det 4-håls man får jaga tyvärr.
Kan rekommendera http://www.musikmediateknik.se/ här i helsingborg, har ingen koll på rörpulare i malmö.
Kolla in på http://www.vintagehiwattconvention.com för en del matnyttigt om hiwatts.

Tack för din input. Jag har kört stärkaren tidigare med rejäl volym och då har den varit i mitt tycke i stort sett clean. Det som jag tyckte var underligt var att disten lät som när preamp volymen är på max trots att den knappt var uppskruvad. Tänkte mest höra om det var jag som ställt in bias knasigt eller om det kanske är elekrolyterna eller nåt annat enkelt problem.

mvh
Henrik

01 Sep 2015, 10:57
Profile WWW

Det var det lilla. Nu är jag ingen expert över huvudtaget. Men uppstod det i samband med rör bytet så är det högst troligen nått där som spökar(kommit åt något) du sa att du ställt bias? då är den moddad på nått sätt, något där kanske? har du mätt plate voltage så att 25ma är rätt värde per rör runt 70% eller vad man nu gillar och inte i paret.. Kan vara så enkelt att den är förlågt ställd så att det är crossover distortion du fått.
Ursäkta svengelskan men vet inte vad det heter på svenska.

01 Sep 2015, 13:44
Profile ICQ YIM WWW

krollan wrote:
Det var det lilla. Nu är jag ingen expert över huvudtaget. Men uppstod det i samband med rör bytet så är det högst troligen nått där som spökar(kommit åt något) du sa att du ställt bias? då är den moddad på nått sätt, något där kanske? har du mätt plate voltage så att 25ma är rätt värde per rör runt 70% eller vad man nu gillar och inte i paret.. Kan vara så enkelt att den är förlågt ställd så att det är crossover distortion du fått.
Ursäkta svengelskan men vet inte vad det heter på svenska.

Jag använd som sagt en biasmaster (eller bias probe, vad de nu heter) och jag har för mig att det var ett värde per rör. Kan ju tillägga att tre av rören gick att ställa samma mA på medans ett var lite off, typ 2-3 mA. Däremot fanns det bara två biaspotar (en per par, är väl standard antar jag?) så jag är inte helt säker på att jag har ställt den rätt.

Men den lät ok just efter jag ställt bias så problemet uppstod senare. Till saken hör också att stärkaren bara dog innan jag bytte rör så jag har ju egentligen bara testat mig fram. Och jag tänker lämna in den men jag tänkte det kunde vara kul och höra lit om någon hade varit med om nåt liknande.

mvh
Henrik

01 Sep 2015, 13:52
Profile WWW

Det låter skumt. Gött att rören diffar så lite, har haft matchade som diffat mer haha. Testa att kollabiasen igen, rören brukar ställa om sig efter man har spelat på dem ett tag.
Jepp de mäter per rör, och troligen så ställer du bias per par/pot, Men den är moddad för mig veteligen så byggdes inga hylight hiwatts med ställbar bias.
Du får gärna uppdatera och berätta vad de hittade för tossigt när den är inlämnad.

02 Sep 2015, 08:53
Profile ICQ YIM WWW

Nu låter toppen som den ska igen!

Mätte upp plate voltage (=B+?) till 450 V och vred upp bias potten till max vilket gav ca 33 mA som mest på det rör som visade högst. således hade jag ställt bias alldeles för lågt tidigare.

Kan en öka plate voltage på ett smidigt sätt eller öka svepet på bias potten? känns som att det hade varit fint att kunna ha lite mer flås genom rören om en skulle vilja.

Jag utgick från webers bias tabell för EL-34: http://www.tedweber.com/bias-tables

Slutrör är TAD EL-34 STR.

Några av elektrolyterna buktade ut lite vid lödöronen så det är väl dags för nya antar jag?

mvh
Henrik

21 Sep 2015, 10:50
Profile WWW

harpan wrote:

Mätte upp plate voltage (=B+?) till 450 V och vred upp bias potten till max vilket gav ca 33 mA som mest på det rör som visade högst. således hade jag ställt bias alldeles för lågt tidigare.

Kan en öka plate voltage på ett smidigt sätt eller öka svepet på bias potten? känns som att det hade varit fint att kunna ha lite mer flås genom rören om en skulle vilja.

Jag utgick från webers bias tabell för EL-34: http://www.tedweber.com/bias-tables

Några av elektrolyterna buktade ut lite vid lödöronen så det är väl dags för nya antar jag?

mvh
Henrik

Hej Henrik !

Bra att du mätte B+, många stirrar sig blinda på mA:en och inte är med på att man måste mäta bägge för få en korrekt inställning (om man inte bytt rör många gånger i den stärkan och vet att B+ är stabil, vilket den INTE är i alla stärkare).

Jo plate voltage är samma som B+ men på hiwatts schema heter den HT.supply 1 :http://el34world.com/charts/Schematics/files/hiwatt/hiwatt_100w_dr103.pdf
Original verkar det som det inte finns någon bias pot, utan det nog någon som satt in en.
Får du inte upp mA:en så får du ändra motståndet jag gissar nu sitter i serie med potten (nu har jag inte sett den, men så är det vanliga man gör när man byter fast motstånd till pot, jag satt in en 47K trimpot och satt ett 6-10k i serie till jord).

Sen är Hiwatt kända för att ha en för klen bias lindning och inte räcka till för alla rör, då får man bygga om bias kretsen till volt dubblare .
Detta är så vanligt att du kan hitta schema på detta på nätet om du letar lite.

Ja bulor på E-kondingar är ett tydligt tecken på att det är dags för byte.

21 Sep 2015, 11:51
Profile

harpan wrote:

mvh
Henrik

Plate Voltage....tja , kör du på 220V eller 240V på spänningsväljaren idag ? Med 230-240V i väggen och 220V på spänningsväljaren får du högsta anodspänningen (plate voltage), ca 460V är enligt spec så 450V ligger ju rätt ok. Biasen, tja där ska det ju inte vara nån pot original så då är den moddad med justerbar biaskrets..det brukar då finnas ett fast motstånd mellan pot o jord som ställer lägsta nivån..minska värdet på det för att sänka den nivån. Med reservation för hur nån har designat biaskretsen.
EDIT: Såg att AmpHealer svarat samtidigt...En "voltage doubler" kan man bygga för att öka på spänningen, dvs köra rören ännu kallare..men jag tolkade ditt inlägg som att du inte kunde ställa rören tillräckligt varmt, dvs lägre biasspänning.

LF Audioservice

21 Sep 2015, 11:55
Profile WWW

Tack för alla svar! Känns kul att kunna fixa bias själv efter alla dessa år! Och jag är mycket försiktig när jag öppnar upp chassit!

Kör 220 V har jag för mig. Toppen har fått en MUG bakplatta så det finns inte möjlighet att välja nåt annat än 220 V.

"..det brukar då finnas ett fast motstånd mellan pot o jord som ställer lägsta nivån..minska värdet på det för att sänka den nivån. Med reservation för hur nån har designat biaskretsen."

Och således öka värdet för att kunna ställa bias högre, dvs mer mA? Inte för att jag tycker det låter dåligt på något vis men det kan vara bra att veta för framtida händelser.

En annan fråga releaterat till elektrolyterna:

Det knäpper och sprakra lite grand då och då när stärkaren är igång. inget som hörs när man spelar. kan det var elektrolyterna som är vissna?

mvh
Henrik

21 Sep 2015, 12:21
Profile WWW

harpan wrote:
Och således öka värdet för att kunna ställa bias högre, dvs mer mA? Inte för att jag tycker det låter dåligt på något vis men det kan vara bra att veta för framtida händelser.

mvh
Henrik

Japp, lägre biasspänning (eller gallerförspänning som det också heter) = högre tomgångsström. Knäpp o sprak kan vara mycket, men dåliga lytar brukar
mest vara orsak till brum. Oxid i rörsocklar, dåligt spända stift i socklarna, anodmotstånd, överslag, dåliga rör, släppta lödningar är några möjliga orsaker.

LF Audioservice

21 Sep 2015, 12:57
Profile WWW

bb5000 wrote:
harpan wrote:

mvh
Henrik

Japp, lägre biasspänning (eller gallerförspänning som det också heter) = högre tomgångsström. Knäpp o sprak kan vara mycket, men dåliga lytar brukar
mest vara orsak till brum. Oxid i rörsocklar, dåligt spända stift i socklarna, anodmotstånd, överslag, dåliga rör, släppta lödningar är några möjliga orsaker.

Ett av EL-34:orna var en smula mikrofoniskt så det kan ju kanske vara det som spökar då.

21 Sep 2015, 15:51
Profile WWW
Reply to topic   [ 14 posts ]