View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 03:39

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Adapter för att ersätta 7199 med ECF82 / 6U8 
Author Message

Post Adapter för att ersätta 7199 med ECF82 / 6U8
7199 har använts av bl.a. Dynaco . Röret var bra men har inte tillverkats på många år. Tyvärr är dess sockelkoppling unik, så även om det finns några rör som har likartade eller identiska parametrar så stämmer inte sockeln.

Under några år har man kunnat köpa adapters på ebay, men både adapters och satser att själv göra adapters har varit
svindyra. Om adaptern varit svindyr kan man ju lika gärna köpa ett nos-7199 ( ja det finns sådana kvar).

Nu har jag hittat en hong kong firma som börjat sälja sådana billigare. Jag har köpt några 7199 >> ecf82 för test.
Sannolikt kan man till bättre priser få delarna så att man kan göra egna adapters, t.ex för att kunna sätta i ett ryssrör(*) i
en ecc83 sockel utan att behöva löda om, kanske bra att ha vid "tuberolling".

*/ jag minns inte på rak arm var det röret hette, men det vet ni säkert., Glöden skilde annars var de väldigt lika.

http://www.ebay.com/itm/1piece-Gold-pla ... 2edd5ecbfd

16 Sep 2015, 22:25
Profile WWW

Post Re: Adapter för att ersätta 7199 med ECF82 / 6U8
Peter.
Berätta för mig varför du vill bibehålla ett blandrör i positionen?

16 Sep 2015, 22:53
Profile

Racing wrote:
Peter.
Berätta för mig varför du vill bibehålla ett blandrör i positionen?

Det är för att bevara en heath/dynaco eller annan förstärkare i originalskick. Här talar vi om
gamla sköra kretskort, man kan naturligtvis kapa och lappa nya ledningar, men enklast är
att behålla kretskortet och sätta dit ett "simulerat 7199"
Och som hifi ( icke distorderande ) koppling är det inga problkem med kopplingen.

16 Sep 2015, 23:28
Profile WWW

Nä,jag e helt med på att det rör sig om Hi-Fi.

Om inte minnet sviker sitter det två ECF-82 som PI´s min CSV-60 med. Var eg därför jag ställde mig lite undrande,varför tex två ECF-82 istället för ECC-83,som det sitter i min CSV-13/1.

Enda jag kan komma att tänka på,som anledning,är att småsignalspentoder rent generellt har större bandbredd än trioderna vi normalt avhandlar.

Men isf kan man ju vara lika frågande åt andra hållet,varför ECC-83 i CSV-13 maskinen?

17 Sep 2015, 01:54
Profile

Racing wrote:
Nä,jag e helt med på att det rör sig om Hi-Fi.

Om inte minnet sviker sitter det två ECF-82 som PI´s min CSV-60 med. Var eg därför jag ställde mig lite undrande,varför tex två ECF-82 istället för ECC-83,som det sitter i min CSV-13/1.

Enda jag kan komma att tänka på,som anledning,är att småsignalspentoder rent generellt har större bandbredd än trioderna vi normalt avhandlar.

Men isf kan man ju vara lika frågande åt andra hållet,varför ECC-83 i CSV-13 maskinen?

pentoden ger högre förstärkning, därav pentod/trod kombon. En triod har dessutom problemet med
miller som begränsar bandbredden, ett problem som blir större ju mera förstärkning man ger steget.

Ditt execmpel med csv13/60 visar detta, för el84 räcker förstärkningen, men för el500 ( el36 ?) behövs mera.

Men jag skrev inlägget inte för att göra reklam utan för att tipsa om "adapters" som swappar benen på röret,
detta för att enkelt kunna byta rörtyp utan lödkolv.

17 Sep 2015, 07:33
Profile WWW

Jag har faktiskt gjort mig ett par provisoriska adaptrar för att kunna testa andra rör i just Dynaco Stereo-70 och i viss mån även i SCA-35.
Många bygger ju om dessa för att komma ifrån de sällsynta och dyra 7199:orna, men då är det normalt att man byter ut kretskortet mot ett som är gjort för andra rör. För ST-70 finns det bl.a. varianter med bara dubbeltrioder, men då blir det i allmänhet ett rör mer.

Attachments:
ST70adapt.jpg
ST70adapt.jpg [ 209.99 KiB | Viewed 2751 times ]

http://www.edgaraudio.se
http://www.facebook.com/EdgarAudio
http://edgaraudio.se/tubes/impact.htm
http://edgaraudio.se/tubes/Hagstrom/Renovera310.htm
17 Sep 2015, 09:41
Profile WWW

Sustain wrote:
Jag har faktiskt gjort mig ett par provisoriska adaptrar för att kunna testa andra rör i just Dynaco Stereo-70 och i viss mån även i SCA-35.
Många bygger ju om dessa för att komma ifrån de sällsynta och dyra 7199:orna, men då är det normalt att man byter ut kretskortet mot ett som är gjort för andra rör. För ST-70 finns det bl.a. varianter med bara dubbeltrioder, men då blir det i allmänhet ett rör mer.

Exakt!
Detta är den tillämpning jag tänker på.

17 Sep 2015, 15:11
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]