|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|
| Author |
Message |
|
holken
|
 Peavey VB2 bass
Hej på er, jag håller på att titta i bassistens stärkare. Det är en VB2 225W hel rör, med 6st EL34 i slutet. Det som hänt är att den blev tyst, och efter lite sökning hittade vi fasvändar röret som gett upp. När vi monterade ett nytt så fungerade den igen. Men efter en liten stund när vi provade den med bevakning hur allt såg ut. Då visade det sig att ena sidan på slutsteget startade att glöda mer och mer (redplating), vi stängde av stärkaren direkt. Sedan har jag tagit hem den för felsökning, och den har fungerat med gitarr inkopplad på medel volym. När jag sedan knackade med isolerad mejsel försiktigt på EL34 rören, så var det ett av rören som det small till i högtalaren. Och efter som jag inte är helt hundra på vilken trio som blev varma så undrar jag om den sidan som kan ha ett felaktigt rör kan göra så att de på andra sidan blir "varma". Jo det var också så att vid tillfället som stärkaren blev tyst så gick en säkring.
Jag har mätt upp resistorerna som matar bias spänningen till rören med korrekta resultat. Någon som har tips på vad det kan vara. Eller är det till att fixa nya rör?
Schema kan jag ladda upp imorgon om det kan vara till hjälp. Peavey skickade dom direkt till mig efter någon dag, bra gjort tycker jag.
|
| 13 Sep 2015, 15:29 |
|
 |
|
bb5000
|
 Re: Peavey VB2 bass
Jag skulle låtit en tekniker kolla på den , kolla upp biaskrets m.m. Men vad du kan göra se om felet följer med ett rör eller om problemet håller sig kvar vid ena slutstegshalvan..sätt i ett rör på varje sida till att börja med, ser det bra ut, sätt i ett par till osv. När felet uppstår, sätt problemröret på andra sidan. Följer problemet röret ? Byt rör. Är problemet på en halva av slutsteget ? Service.
_________________/Lasse LF Audioservice
|
| 13 Sep 2015, 15:51 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 2 posts ] |
|