View unanswered posts | View active topics It is currently 18 May 2026, 03:38

Reply to topic  [ 6 posts ] 
HUr funkar ett digitalt slutsteg? 
Author Message

Post HUr funkar ett digitalt slutsteg?
Köpt på mig ett par digitala slutsteg för deras kompakthet ( 1HE ) och låga vikt. 2 st Belgiska SYNQ. till PAt.
Man kan misstänka att utgångseffekten är lite Kinawatt (2x1100, resp 2x 500)
När jag öppnade såg jag fler drosslar än jag sett någonstans. Har inte sett någon i nån annan förstärkare förresten, möjligen Fender då som väl används för att dämpa något, ibland frekvensen (?)
En 7-8 st av varierande storlek. Varför? Och till vad? För att kompensera den taniga PTrafan? :shock:

27 Aug 2015, 19:39
Profile

Post Re: HUr funkar ett digitalt slutsteg?
Hej Rudmark
"Digitala" switchade effektslutsteg fungerar på ett helt annat sätt än vanliga "klass AB" slutsteg.
Man switchar/pulsar en DC spänning med flera 100 KHz ( minst 10 ggr högre frekvens än den högsta frekvens man skall återge). Varje delpuls pulsbredds moduleras så att en delpuls som skall återge full effekt har uteffekt 100% av sin pulstid och en delpuls som återge 0 effekt har uteffekt 0% av sin pulstid.
Efter det switchade/pulsade slutsteget så har man et lågpass filter som filtrerar bort alla frekvenser (switchfrekvenser) över den högsta frekvens som skall återges.
Med dagens snabba o effektiva switchtransistorer och switchlösningar så får man en verkningsgrad på över 95% (dvs mindre än 5% effektförluster).
Det gör att ett 1000W slutsteg kan ha effektförluster på mindre än 50 W som skall kylas bort, dvs små kylflänsar.
/Kalle

27 Aug 2015, 22:21
Profile WWW

Tackar för ett utförligt svar...jag tror jag fattar :oops:
LPfiltret förklarar en del drosslar då
Switchmodulen ligger på 337KHz precis som du sa, verkar vara den utsatta delen i dessa.

27 Aug 2015, 22:36
Profile

rudmark wrote:
Tackar för ett utförligt svar...jag tror jag fattar :oops:
LPfiltret förklarar en del drosslar då
Switchmodulen ligger på 337KHz precis som du sa, verkar vara den utsatta delen i dessa.

Digitalt (noll eller max) + höga frekvenser + hög effekt = risk för störningar både på elnät, annan audioutrustning och via elektromagnetisk strålning.

Jag gissar att det krävs en hel del filtrering för att förhindra/minska det, inte bara för att snygga till audio-signalerna.

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)

31 Aug 2015, 16:18
Profile

Ja, av/störningsbiten tillhör den högre skolan.
De flesta "gör-det-själv" switchade spänningkällor byggda med 555-timer kretsen borde ha körförbud.

http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review

31 Aug 2015, 17:04
Profile WWW

VacuumVoodoo wrote:
De flesta "gör-det-själv" switchade spänningkällor byggda med 555-timer kretsen borde ha körförbud.

Ja fy fan vad skräp den skickade ut både bakåt och framåt. Totalt oduglig att sätta på marknaden som den är utan massiv filtrering.

01 Sep 2015, 10:18
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]