|
 |
 |
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|
Är alla rör skapade lika eller bör man köpa vissa märken?
| Author |
Message |
|
Steven
|
 Är alla rör skapade lika eller bör man köpa vissa märken?
Måste skaffa nya slutrör till min Two Rock. Ena slutröret verkar ha fått spunk och blivit väldigt känsligt för alla typer av vibrationer... Vilka rör ska man köpa (6L6)? Finns någon tillverkare som gör extra-bra-långlivade-låter-jättebra-och-snygga-rör, eller är alla tillverkares rör typ detsamma? Jag har mest använt JJ tidigare i alla olika stärkare (EL84, EL34 och 6L6).
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 18 Aug 2015, 15:13 |
|
 |
|
lampuradio
Joined: 21 Jul 2015, 12:14 Posts: 1387 Location: Vallentuna
|
 Re: Är alla rör skapade lika eller bör man köpa vissa märken
Spännande fråga.... På ett HiFi-forum hade du kunnat få en del väldigt engagerade (och känslomässiga) svar. Jag bidrar med följande, som nog är att se som min åsikt, inte en "sanning":
Om ett rör följer specen för sin typ (6L6-G, exempelvis) när det levereras, vilket alltså innebär att man kan mäta upp det och se att de matchar de kurvor och värden i övrigt som typen ska ha, så spelar det ingen roll vilket namn som står på glaskroppen. Inte vad ljudet beträffar, i alla fall! Däremot kan mikrofoni, brus, brumstörningar och livslängd variera mellan fabrikat. Om det blev känt att nån tillverkare inte kunde leverera rör som följer specen, skulle de nog få se över sin tillverkning, så den risken tror jag inte är jättestor att man skulle råka ut för. Om jag använde rör i en omfattning där jag tvingades byta några gånger per år, så skulle jag sikta in mig på "kända märken" och "mittemellanpris". De dyraste är nog prissatta för att de har en viss namnstämpel och de billigaste kan man befara har mindre god kvalitetskontroll och då brukar brus, mikrofoni och livslängd vara problem.
Många anser att NOS är det enda som gäller, men det brukar bli fråga om rätt häftig prissättning och där skulle jag inte leta, om det inte var fråga om en rörtyp som inte finns i nytillverkning.
|
| 18 Aug 2015, 20:13 |
|
 |
|
peterh
|
Slutrör bör vara "matchade" dvs ha likadana karakteristiks. OM ett rör av att par går sönder och de "levt samman" mer än några månader bör bägge bytas, annars kan du köpa ett till med identisk matchningsinfo.
f.ö. håller jag med föregående talare.
_________________Välljud med garanti www.tubular-well.se
|
| 19 Aug 2015, 07:36 |
|
 |
|
AHjelmAmp
|
Steven wrote: Ena slutröret verkar ha fått spunk och blivit väldigt känsligt för alla typer av vibrationer... Mmm, precis. Min erfarenhet från att serva rörstärkare, är att slutrör oftare behöver bytas p.g.a. att de är slut rent mekaniskt, än att det är för att de "slutar fungera" elektriskt eller att matchningen glidit för mycket isär. Och det är inte alldeles ovanligt att även helt nya rör är skramliga eller att de börjar skramla långt tidigare än vad man hoppats på (typ redan efter några månader). Fram tills för ett tag sedan var TAD 6L6GC STR Blackplate mina favoriter, men till slut fick jag hem även sådana som skramlade redan som nya. Min senaste favorit är TungSol 6L6GC STR från Nordström Audio. Med reservation för att mitt statistiska underlag inte är tillräckligt stort för att kunna ge en komplett och rättvisande bild.
|
| 19 Aug 2015, 08:57 |
|
 |
|
Steven
|
Tack alla! Det sura nu var att jag köpte två JJ 6L6or för över ett år sedan som skulle vara mina reservhjul typ om nåt rör skulle gå sönder ute on the road. Nu när jag behövde byta var det ena av dom "nya" oanvända rören också slut. Otroligt känsligt för vibrationer, och helt oanvändbart. Fick stoppa i ett gammalt par Ruby istället och då funkar stärken igen, men bias är ju inte justerat och jag vill skaffa ett par nya slutrör.
_________________ Jag sponsrar Ljudbojen!
|
| 19 Aug 2015, 10:24 |
|
|
|
Page 1 of 1
|
[ 5 posts ] |
|