View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Jun 2026, 01:28

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Sågningsdags 
Author Message

Post Sågningsdags
Det skulle bli snyggt men det blev ett jävla råttbo.

Fritt fram att såga allt som ni ser att jag gjort fel. Även personangrepp och förolämpningar är välkomna.

https://drive.google.com/file/d/0B5tPK3762dM0RE15dXJSNUtlRzdoeFRJM2pJZUtIVThvaTlz/view?usp=sharing

31 Jul 2015, 15:20
Profile

Post Re: Sågningsdags
Om vi skall såga så får du ge bättre argument !

Det enda jag ser är att du inte twistat glöden hela vägen, men det verkar vara slutrör och fasvändare som
inte har twistad glöd och det spelar nog ingen roll.

Du har en IEC intag, det ger många +

Kom igen när du har ett riktigt råttbo.

31 Jul 2015, 16:16
Profile WWW

Råttbo? Det där skulle jag vara riktigt stolt över, så det blir inga påhopp härifrån heller :wink:

31 Jul 2015, 16:49
Profile

peterh wrote:
Om vi skall såga så får du ge bättre argument !

Det enda jag ser är att du inte twistat glöden hela vägen, men det verkar vara slutrör och fasvändare som
inte har twistad glöd och det spelar nog ingen roll.

Du har en IEC intag, det ger många +

Kom igen när du har ett riktigt råttbo.

Röret längst till vänster är fasvändaren och andra från vänster är första 6V6:an. De har inte tvinnad glöd. Men därifrån framåt är den tvinnad. Den syns dåligt för högtalaruttagen är i vägen, men om du kollar så går det tvinnade ledningar från 6V6:an mot bakväggen, just till vänster om första högtalaruttaget.

Det som kanske förvirrar är att jag har dubbla slutrörssocklar, ett par för 6V6 och ett par för EL84. Jag har satt dem turvis för att få lite avstånd mellan de heta rören. Inte vet jag om det spelar nån roll, men hetta lär vara elkomponenters värsta fiende (efter okunniga klåpare, ha ha).

De blåa ledningarna mellan förstegsrören och komponenterna hade blivit kortare om jag hade placerat komponenterna längre till höger. men det vet jag till nästa gång. De tomma öljetterna är ditsatta för säkerhets skull ifall jag vill slänga in ett shapefilter eller nåt annat.

Jord är dragen med svarta ledningar till kopparskenan. Det hade blivit kortare att dra direkt, men nu följer jag den modell som jag hittade hos valve wizard. Eller ja, jag tror att jag följer hans modell. Kan vara att han sku dra en rabarber i aktern om han såg det här :D

31 Jul 2015, 18:40
Profile

En sak du möjligen skulle kunna överväga att förbättra är isolationsavståndet mellan de två säkringshållarna. Svårt att se på bilden, men iaf den ena verkar ha med HT likspänning att göra. En lossad skruv, lite vibrationer, etc, och om någon av den får för sig att vrida sig lite så kan det gnistra lite otäckt...

https://www.facebook.com/ahjelmamp

01 Aug 2015, 06:35
Profile

AHjelmAmp wrote:
En sak du möjligen skulle kunna överväga att förbättra är isolationsavståndet mellan de två säkringshållarna. Svårt att se på bilden, men iaf den ena verkar ha med HT likspänning att göra. En lossad skruv, lite vibrationer, etc, och om någon av den får för sig att vrida sig lite så kan det gnistra lite otäckt...

Tack för tipset! Ena säkringen går till fasvändaren och den andra till glöden.

01 Aug 2015, 07:52
Profile
Reply to topic   [ 6 posts ]