View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 23:37

Reply to topic  [ 4 posts ] 
Problem med Jordning på gitarr 
Author Message

Post Problem med Jordning på gitarr
Goddagens gott folk.
Gick upp tidigt i morse och skulle spela in med den ena grecon så jag hade referens innan jag byter kondisar men det första jag hör är ett "Grounding problem" Bara så där puff så fanns det där tydligen. I vilket fall så tog jag med mig gitarren in på jobbet och satte igång med multimetern, tänkte att det var en snabb fix. Men allt verkar ok. Bra kontakt mellan alla punkter. Kan vara missvisande så jag tog en kabel och följde jorden för att se vad som tar bort 'hummet'. men kom ingenstans där heller.

Så jag kopplade en kabel till jorden i elektroniken och drog den runt till stränghållaren för att se om det släppt mellan bussning och jordning. Inget. Aldrig haft sådana problem med att hitta ett jordfel, det enda som dödar hummet är att lägga jord mot mittenlug på tonepoten och där har jag ju mina kondisar inkopplade.

3 timmar senare undrar jag, någon som har ett förslag eller en idé.

Jag tackar i förväg
Phreakish

10 Jun 2015, 11:43
Profile

Post Re: Problem med Jordning på gitarr
Mät skärmade kablar, omkopplare, potentiometrar, lödningar, mickar osv...
Systematisk felsökning med hjälp av multimeter och lite tålamod.
Ge inte upp!
Några andra tips kan jag inte komma på om det nu är kapacitiva störningar från elnätet.

Om du sen har effektpedaler inkopplade till gitarren kan ju brummet komma därifrån.
Har du någon nätdel i närheten av mickarna kan det ju komma inducerade störningar från nättrafon.

11 Jun 2015, 15:55
Profile

Musikanten wrote:
Mät skärmade kablar, omkopplare, potentiometrar, lödningar, mickar osv...
Systematisk felsökning med hjälp av multimeter och lite tålamod.
Ge inte upp!
Några andra tips kan jag inte komma på om det nu är kapacitiva störningar från elnätet.

Om du sen har effektpedaler inkopplade till gitarren kan ju brummet komma därifrån.
Har du någon nätdel i närheten av mickarna kan det ju komma inducerade störningar från nättrafon.

Har inget annat inkopplat, har t.om butt stärkare, sladd, vägguttag osv. Men det finns där i vilket fall. Har också mätt av allt med multimeter. Kommer inte ge upp :) Ska se om jag kan lista ut det imorgon. Det kommer sluta med att det är en löjlig liten sak. Ska hamra lite på lödningar osv också imorgon.

Alltid ett tack!
Phreakish

12 Jun 2015, 01:09
Profile

Ok det visade sig vara ett litet jäkla koppar strå som kommit in i elektroniken och lagt sig över två punkter, inte större än högst 3-4mm långt. Känns rätt jäkla pinsamt att det tog tre dagar att hitta det felet.

Jag tackar för hjälpen :)
Phreakish

13 Jun 2015, 01:45
Profile
Reply to topic   [ 4 posts ]