View unanswered posts | View active topics It is currently 13 May 2026, 01:52

Reply to topic  [ 7 posts ] 
Missljud i aktiv studiomonitor, vad är fel? 
Author Message

Post Missljud i aktiv studiomonitor, vad är fel?
Har ett par Behringer Truth B2031A som jag köpte 2013, de har fungerat kanonbra fram tills idag. En av dem har nu fått ett missljud som återkommer med ojämna intervaller, oftast 30-60 sekunder mellan gångerna och håller i sig ca 10-20 sekunder innan det tystnar. I övrigt beter den sig och låter som vanligt, men om jag lyssnar på låg volym så hörs missljudet igenom musiken.

Självfallet har jag konstaterat att missljudet uppstår i monitorn och inte i t.ex ljudkort kablar eller Big Knob. Den räcker med att man strömsätter för att den ska börja låta illa, man behöver inte ens ha ljudkabeln i. Har även testat att ställa den i ett annat rum, med annan strömkabel i annat uttag, men det hjälper inte.

Så här låter det:
https://youtu.be/Okv6XLJlREM

Jag undrar om någon här har någon aning om vilka typer av problem som kan få en förstärkarkrets att börja generera såna här ljud? :)

31 May 2015, 16:13
Profile

Post Re: Missljud i aktiv studiomonitor, vad är fel?
Kall lödning eller en konding... åteger den musik som vanligt eller stendöd ?

31 May 2015, 20:44
Profile WWW

Den spelar musik precis som vanligt även när man hör missljuden i bakgrunden. För stunden har missljuden dock lagt sig och den är precis som den ska vara - skumt!

31 May 2015, 22:35
Profile

def en kalllödning

01 Jun 2015, 02:09
Profile WWW

Kan nog inte lösa problemet åt dig men jag har ett exakt likadant par. Fick samma problem i ena monitorn efter några månader, enligt luthmann var jag tyvärr inte ensam om problemet och fick en ny av butiken då garantin inte hade gått ut.

Men det är väl behringer i ett nötskal, kvalitén är tyvärr rätt ojämn...

01 Jun 2015, 02:15
Profile WWW

zven wrote:
def en kalllödning

Kan jag göra nåt själv? Jag är duktig med lödpennan, men det är ju en jäkla massa ytmonterat på det här kortet också. Skulle det finnas någon poäng med att löda om alla lödpunkter som jag känner mig bekväm med att röra?

fougner93 wrote:
Kan nog inte lösa problemet åt dig men jag har ett exakt likadant par. Fick samma problem i ena monitorn efter några månader, enligt luthmann var jag tyvärr inte ensam om problemet och fick en ny av butiken då garantin inte hade gått ut.

Tack för info. Jag tycker dessa låter jäkligt bra (Genelec-kopia) och skulle egentligen inte tveka att skaffa ett nytt likadant par (eller EN ny) om jag var tvungen. Men som låginkomsttagare är man ju något begränsad. Det här paret monitorer kostade i inköp lika mycket som min bil gjorde, en Golf från 1997 som jag haft ungefär lika länge som monitorerna. :) Nu sitter jag också ska jobba med en platta över sommaren och behöver verkligen dessa, så jag får helt enkelt försöka lösa det på nåt sätt.

01 Jun 2015, 12:17
Profile

Groth wrote:
zven wrote:
def en kalllödning

fougner93 wrote:

Tack för info. Jag tycker dessa låter jäkligt bra (Genelec-kopia) och skulle egentligen inte tveka att skaffa ett nytt likadant par (eller EN ny) om jag var tvungen. Men som låginkomsttagare är man ju något begränsad. Det här paret monitorer kostade i inköp lika mycket som min bil gjorde, en Golf från 1997 som jag haft ungefär lika länge som monitorerna. :) Nu sitter jag också ska jobba med en platta över sommaren och behöver verkligen dessa, så jag får helt enkelt försöka lösa det på nåt sätt.

Ja jag håller med, Väldigt bra monitorer! Nog svårt att hitta så mycket bättre för pengen.

01 Jun 2015, 13:55
Profile WWW
Reply to topic   [ 7 posts ]