View unanswered posts | View active topics It is currently 12 May 2026, 19:10

Reply to topic  [ 3 posts ] 
Klemt B40N revisited 
Author Message

Post Klemt B40N revisited
Mm.
De där små äckliga tjyvarna,detta ryggradslösa pack,trodde väl i sin enfald att man satte stopp i maskineriet men se...tji fick dem!
Tack vare dels goda vänner och dels alla FANTASTISKA musiker som skyndat till hjälp så e re som så att på sin höjd vart inbrottEN av dessa as ett farthinder som passerades.
Så.
Back in business. :mrgreen:

In genom dörra kom en gammal go Echolette/Klemt B40N. Dvs en av de där tidiga "Marshall kopiorna" (den får mig fortfarande att hånskratta gött!!!).
Tillverkad ngn ggn mellan -60 å -62. I stort orörd. Ledsen.

Image

Image

Image

Bortsett från att ngn drämt dit en 33uF modern F&T vart det mesta orört. Å givetvis..läcka läcka.

Image

Image

Installationen av nätkablen vart la kanske inte det porrigaste vi sett det heller.. Nåja. Hos mig har den dykt upp för att dels friskas till å dels byggas om.
Klara order innebar bla PPIMV baktill,men se...ödet ville mer än så.

I grunden e ju detta en form av Bassman krets. Fast med en master,en master som endast är en trimpot baktill. Inte helt optimalt kan vi säga då choken i en sådan här samt lyten för de första två smällarna sitter installerade utvändigt på chassit...vilket alltså innebär att man KAN hamna i "harms way" när man kör in näven för att justera mastern. E nog ett av de få designtillfällen där jag får säga att herrarna från Munchen inte tänkt klart.
Å andra sidan..det med elsäkerhet sågs ju annorlunda förr så..fan vet jag.?

Image

Som vi tangerat tidigare använde sig Klemt av PCB mkt tidigt. Å se dessa förefaller närmast vara tagna ur en Tiger tanks. Stöddig skit å raka linjer va..ni vet...tyskt. Räta led när man pinkar. OOOOOOOOOOOORDNUNG!! :mrgreen:

Kortet togs iaf ur å rengjordes varefter det fylldes med nya friska komponenter. I stort kan sägas att allt,precis allt,som utgör kondensatorer har ersatts och det mesta av det som är resistorer har behållits. For better for worse.

Image

Mm. Bias har gjorts justerbart och den andra trimpotten där...ja,se de e reglerbar NFB. Inte mer med det liksom.

Image

Å i preamp änden har mkt satts om. Katodföljaren har skrotats och gjorts om till vanligt gainsteg. I det har jag installerat totalt tre pottar på en liten aluminiumplåt som kommer installeras baktill.
Dels gain...dels gain mot PI´n och i sin tur till sist då PPIMV.
Som ni ser har jag dessutom hängt dit ytterligare en droppresistor samt tillhörande lyt.
Limmat...givetvis.
Å japp. Ny flerkardel kabel genomgående.

Image

Originaljacken på dem här e förvisso slutande men..dess tungor arbetar i "fel" ordning. Gör att man inte kan stacka dem på så vis att man får ett hi&low beteende,utan det blir samma samma fast annorlunda oavsett vad.
Därför har de jacken skrotats och ersatts med en kvartett Cliff..å nu har vi två separata kanaler med hi&low. Inte svårare med det.

Image

Mm. Safety first. Nätkabeln har ersatts med en modern dito och denna ggn är definitivt skyddsjord det sista som släpper... På det eget lödöra mot chassit,som det skall göras.

Image

Japp. Trimpott för glöd.
Det hör här till saken att B40N INTE levererar som de senare BS-40 resp S-40. En B40N ger helt klart lägre B+,men inte bara det..de komprimerar lite underligt. Detta trots att B+ kan ligga stilla,typ vid ganska låga volymer. Lite halvskumt beteende om ni frågar mig,å ett som jag behöver dyka mer i.
Vid låga volymer lastas ju eg inte slutsteget eller OT´n varför som sagt B+ ligger hyggligt stilla. Det till trots.. Hm..
Nåja. Löser sig tids nog.

Image

Det här e en lite lustig detalj. Tryckknappen för av/på fungerar så att maskinen är på..när knappen trycks UT. Mao vis a vis vad vi ser normalt.
Har ju lagt upp bilder på det där megaheffautväxlingssystemet de använder sedan tidigare (min egen B40N). Märkligt.

Image

Å där har ni då choken samt lyten som tar de första smällarna. Inte helt optimalt faktiskt,så det där får hanteras.
Lurar på att bara bocka till en aluminiumplåt över det som man drar fast med en omgång M3 lr liknande.

Så.
Denna e iaf uppe å rullar å går. Avsteget från originalet e alltså det att katodföljaren nu är ett konventionellt gainsteg,och resultatet av det låter inte vänta på sig.
I följe det så sitter därför nu tonstacken på andra stegets anod..å det hela fungerar hyggligt bra. Det som kvarstår rent tweaking mässigt e att trimma signalnivåerna mellan stegen lite bättre. Som det är nu finns där helt enkelt för mkt dist till ingen fromma alls,meeen...lättlöst.

Mao? Ptja. Snart nog skall den tebax i händerna på sin ägare å..återstår att se vad han tycker.

23 May 2015, 21:19
Profile

Post Re: Klemt B40N revisited
Jo fö!!
Kan vara värt att nämna att på gång in e det som e ÄN mer obskyrt å udda!!!
En G-40.
Dvs kombovarianten av B40N. Hur djävla coolt e inte det då?!?! Lika vanligt som tänder på en höna..
Ledsen den med,men väl medveten om kvaliteten i de gamla Klemtarna är det faktiskt inget som oroar mig det minsta..

23 May 2015, 21:52
Profile

Post Re: Klemt B40N revisited
Kul att du är igång igen. Jag såg en g40 på blocket för några år sedan i Jönköping. Den hade ett eftermonterat reverb från svenska hammond om jag minns rätt. Har undrat var den tog vägen. Den får du gärna göra en tråd om. Riktig raritet som sagt.

24 May 2015, 01:41
Profile
Reply to topic   [ 3 posts ]