Pignose G40V - från oanvändbar till bra?
På bänken en Pignose G40V. Ultraportabel stärk, med en massa totalt oanvändbar effekt i. 2 6L6:or i slutet, löjligt litet kabinett och HELT värdlöst highgain-wannabe-ljud.
Kollar ni schemat så ser ni varför.
http://www.premierguitar.com/ext/resour ... _image.pdfDen här ska tämjas och bli användbar. Den har redan fått en ny, lite klenare nättrafo (originalskräpet brann och jag tog vad som fanns hemma) och i samma veva fick den 6V6:or för att bli hanterbar för trafon (och volymen).
Ljudet i den är dock fortfarande anskrämligt - nasalt, skrikigt och bara eländigt middigt och diskantigt.
Jag tänker göra en "normal" tvåstegare + CF av den. Plus att den ska få en baskontroll som faktiskt fungerar.
Kolla tonstackens treblekonding....jeezus.
Jag tänker mej byta vissa - i min bok obscena - komponentvärden...
1) 68K gallermotstånd på V1 ska dit som diskantfilter.
2) C8/ R11 ska bli standard 25uf/1,5K
3) C9 och R12 dito, möjligen utan (eller switchbar) C11
4) C12 ska få ett mer normalt värde, vilket borde ge baskontrollen lite att jobba med. Idag märks det inte att den finns.
Det hela borde resultera i en Deluxe Reverb på steroider. Eller nåt liknande. Om jag tänker nåtsånär rätt.
Ja, det är PCB, och ja, det är trångt. Så FÅ komponentbyten som möjligt eftersträvas därför. Och labbande blir det inget, det lär inte kopparbanorna tåla. One shot only.
Nåt mer jag borde tänka på att kika på? Är det rätt väg att gå?